دلیل قیمت چندبرابری خودروهای مونتاژی چینی در بازار ایران چیست؟

 

دلیل قیمت چندبرابری خودروهای مونتاژی چینی در بازار ایران چیست؟

 

طی چند‌سال اخیر روند قیمت خودروهای مونتاژی (عموماً چینی)‌ سیر صعودی شتابناکی داشته است و حالا قیمت فروش خودر‌وهای مونتاژ داخل به ۲ الی ۳ برابر قیمت‌های واقعی در بازار جهانی رسیده است. طبیعی است که برای کنترل این قیمت‌ها باید سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدامات لازم را انجام دهد، اما تاکنون اقدامی عملی در این زمینه رخ نداده و بازار خودروی کشور طی سال‌های گذشته در خلأ خودروهای وارداتی، به یک بازار انحصاری برای تولیدکنندگان و مونتاژکاران تبدیل شده است. تا جایی که خودروهای مونتاژ عملاً با دلار ۶۰ الی ۷۰ هزار تومانی فروخته می‌شوند، دلیل این اختلاف عظیم را باید در تعرفه‌های گمرکی و هزینه‌های جانبی در کنار انحصاری‌بودن بازار خودرو کشورمان جستجو کرد.

سال ۹۷ بود که به دنبال تشدید تحریم‌ها، دولت به‌منظور صرفه‌جویی در منابع ارزی واردات برخی از محصولات از جمله خودرو را ممنوع اعلام کرد؛ پس از ممنوعیت واردات و انحصاری‌شدن بیش از پیش بازار خودرو، کم‌کم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر خودروهای مونتاژ‌شده توسط شرکت‌های خصوصی در بازار نیز فراهم شد.

این شرکت‌ها، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودروها را در داخل ایران مونتاژ کرده و روانه بازار می‌کنند؛ این شیوه تولید خودرو در اغلب کشورها انجام می‌شود، اما نکته‌ای که در مورد مونتاژکاران ایرانی وجود دارد این است که متأسفانه محصولات مونتاژ‌شده با نرخ‌های نجومی به فروش می‌رسند؛ نرخ‌هایی که بعضاً ۲ تا ۴ برابر قیمت واقعی این خودروها در کشور مبدأ است.

هایما اس 7

این موضوع مورد تأیید معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت نیز رسید؛ منوچهر منطقی در یک گفتگوی تلویزیونی ضمن اشاره به اینکه در نبود خودروهای وارداتی، خودروهای مونتاژ‌شده بازار را در دست گرفته‌اند، گفته بود که این خودروها ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسند.

در این رابطه «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: «سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر‌اساس شکایتی که در مورد قیمت و وضعیت فروش اتفاق می‌افتاد، ورود می‌کند.»

وی افزود: «در واقع بر‌اساس پرونده‌هایی که برای خودروسازان بسته می‌شود، سازمان حمایت ورود و در صورت احراز تخلف، برخورد می‌کند. سازمان حمایت در چند مورد هم ورود و برخورد هم کرده است‌.»

آن‌طور که فعالان بازار خودرو می‌گویند، مونتاژکاران خودروهای خود را ۲ تا ۴ برابر بالاتر از قیمت جهانی و آن هم به‌صورت ۴ تا ۵ ماهه می‌فروشند؛ به‌عنوان مثال، اگرچه قیمت خودرو شاید ۱۵ هزار دلار باشد، اما در حقیقت ۳۰ هزار دلار فروخته می‌شود.

فونیکس تیگو ۸ پرو

در این راستا سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران می‌گوید: «شرکت‌های ایرانی قطعات منفصله را به‌صورت اعتباری و در تیراژ بالا خریداری می‌کنند، اما به‌جای اینکه نرخ دلار را نرخ روز در نظر بگیرند، ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در نظر می‌گیرند و خودروهای مونتاژ‌شده را با قیمتی بسیار فراتر از قیمت خودرو در مبدأ می‌فروشند. در واقع بازار خودروی ایران در حال حاضر در انحصار خودروهای داخلی و مونتاژی است و به دلیل عرضه محدود، این خودروها با قیمت‌های دلبخواهی به فروش می‌رسند.»

بررسی قیمت‌های بازار نشان می‌دهد قیمت‌ها نسبت به یک ماه پیش با افزایش میانگین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی مواجه شده‌اند.

نکته قابل توجه آنکه خودروهای هایما، دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم پس از عرضه در بورس در بازه زمانی تقریباً یک‌ماهه ۱۵۰ میلیون تومان در بازار گران شده‌اند.

تحویل زودهنگام نخستین سری لاماری ایما

براساس گفته‌های یکی از کارشناسان صنعت خودرو، با توجه به هزینه‌های بالای گمرکی و هزینه‌های سربار تحمیلی در پروسه واردات قطعات منفصله و مونتاژ، افزایش قیمتی در حدود ۱.۶۷ برابر برای خودروهای چینی متداول اتفاق می‌افتد، اما فاصله این رقم با ارقام ۲ و ۳ برابری که در‌نهایت مشتری پرداخت می‌کند، قاعدتاً چیزی نیست جز سود و سهم درآمدی شرکت مونتاژ‌کننده که گاهی به اندازه قیمت اصلی خودرو، از پروسه عرضه محصولات در ایران، سود کسب می‌کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای مونتاژی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : شماره پذیرشت‌ چنده؟طبق اون فاکتور میکنن؟؟؟
احسان : سلام دوست عزیز تحویل ماشین طبق دعوتنامه بر اساس روز تکمیل وجه میباشد که احتمال تحویل زودتر هم وجود دارد. به نظر من فاکتور شدن ارتباطی به واریز وجه ندارد.
بهمن 21 : حاجی ما از بهمن 1403 منتطرم هنوز فاکتور نشدیم بعد نوبت اسفند یا میشه کجای کاری
رضاتارا دستی : سلام و عرض ادب من موعد تحویلم 26دی بود که 25آذرماه فاکتور شد ولی تا حالا پلاک نشد سخا و اسکان املاک و پروفایلم یکی هس آیا عادیه؟دوما روز جمعه پلتک میکنن خودرو رو؟
رضا : راس میگه دیگه شما اردیبهشتی ها کی تموم میشد ؟ نحسی شما تمومی نداره
14اردیبهشت : به نظرم بعد از فاکتور شدن خودرو، پلاک شدن و زمان تحویل بستگی به پیگیری های نمایندگی که برای تحویل انتخاب کردید داره، خودروها رو نمایندگی باید تحویل بگیره به مشتری تحویل بده، برای تسریع در تحویل حتماً از نمایندگی که ثبت نام کردید پیگیر باشید
شاهین ۳اردیبهشت : شاهین جی تکمیل وجه ۳ اردیبهشت همچنان منتظر بازم وعده‌ دروغ
شاهین پلاس : سلام ببخشید شما چه ماهی هستی
محمد-:::::::: : چرا وقتی اونو میخوری حالت بهم نمیخوره؟؟؟؟
رها : بابا شما چند نفرید اردیبهشتی ها چرا تموم نمیشید دیگ حالمون بهم زدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : سلام من تحویل آبان ماه بودم مهر ماه دعوت نامه برام اومد نتونستم پرداخت کنم کسی اطلاع داره دعوت نامه مجدد کی میاد
ماندگارGxl : من کوییک Gxl تحویل شهریورم هنوز خبری نیست هنوز روی 22 مرداد گیر کرده
تک پیش : عزیز دل شما یسری به بازار آزاد بزن میفهمی رگباری یعنی چی.. و توهم نیس ... شاهین .اطلس.ساینا وانت هر رقم خودرو بخای تحویل روز پلاک سفید اقساطی میزارن جلوت نه یکی تا دصدتا هم بخاین میتونه یه نفر بخره... داداش من تو یکی فاکتور نشدی قرار بر این نیس که تولید شرکت خابیده . کاش یکم تحقیقات میدانی بکنید و ازرو شکم حرف نزنید
ناندگارGxl : دوستان عزیز کوییک Gxl اگه کسی بعداز 22شهریور فاکتور شده عکس یفرسته و بنویسه طرح عادی یا جوانی یا فرسوده کدام هست تا دوستان یه کم دلگرم شن Gxl کم فاکتور میکنن
مصطفی : سلام من تحویل آبان ماه بودم مهر ماه دعوت نامه برام اومد نتونستم پرداخت کنم دیگه برام دعوتنامه نیومده خواهشا کس اطلاع داره راهنمایی کنه کی دوباره دعوت نامه مجدد میاد
امیر : داداش هزاران میلیارد هم بدهی داشته باشه جای نگرانی نیست... این شرکت دولتیه و کافیه یه روز تولید نقدینگی کشور رو اختصاص بدن ب سایپا، همه بدهیاش و تعهداتش صاف میشه...
امیر : باتوجه به سبک مدیریت کشور در همه ابعاد، قطعأ اول می فروختیم، بعدش دنبال قطه می گشتیم... فوقش قطعه ماشین پیدا نکنیم، طرح تبدیل با دوچرخه یا موتور میذاریم😂
عبادی : آقا برا منم رنگش را زده سفید شیری ، من سفید انتخاب کردم جریان چی هست
میلاد : یه سوالی داشتم...اگر شماها جای کسانی بودین که برای طرح های فروش سایپا باید تصمیم میگرفتین، اول قطعه جور میکردین بعد طرح های فروش میزاشتین یا برعکس اول طرح فروش بعد جور کردن قطعه؟؟؟ مخصوصا قطعه دوگانه به قول خودش میگه نداریم!!!
سورن موتور پارس فوق العاده تحویل 27 دی : سورن تک امروز فاکتور داشتیم؟؟؟