فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

 

فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

 

اتومبیل‌های الکتریکی آینده صنعت خودروسازی را تشکیل می‌دهند و تاکنون اروپاییان به‌خوبی از آن‌ها استقبال کرده‌اند. با این حال فروش خودروهای الکتریکی در قاره سبز خوش‌بینانه نیست. فاصله بین شهرها در اروپای غربی کم است و هزاران جایگاه شارژ در نقاط مختلف کشورهای پیشرفته اروپایی قرار دارد، اما هنوز مشتریان تمایل زیادی به خرید خودروهای الکتریکی ندارند. به‌نظر می‌رسد علت اصلی این عدم تمایل، نگرانی از طول عمر باتری خودروهای برقی است.

نخستین خودروهای برقی تولید انبوه در میانه دهه دوم قرن بیست‌و‌یکم میلادی ظاهر شدند. این خودروها اکنون به میانه عمر خود رسیده‌اند، زمانی که به تعویض کامل پکیج باتری‌ها نیاز دارند. بنابر اظهارات شرکت‌های کارشناسی خودرو در بریتانیا، طول عمر باتری در اکثر خودروهای الکتریکی هشت سال است و بسیاری از آن‌ها حتی زودتر از هشت سال با مشکل پایان دوره عمر پکیج باتری‌ها روبه‌رو می‌شوند.

طول عمر باتری کمتر از 70 درصد = مرگ!

خرید پکیج باتری همواره قیمت گزافی برای مصرف‌کنندگان دارد و به همین دلیل اکثر خودروهای الکتریکی موجود در اروپا تحت قالب ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی فعالیت می‌کنند. بنابر تخمین‌های مؤسسه Silver Power Systems، ده درصد تغییر در سلامت باتری به‌معنای ایجاد تحولات عمده در وضعیت ناوگان است. بنابر اطلاعات دریافتی از برنامه‌های پایش سلامت باتری خودرو، کاهش میزان ذخیره انرژی به 80 درصد نشان‌دهنده پایان دوره طول عمر باتری است. بنابراین هنگامی که خودروهای فعال در یک ناوگان 10 درصد انرژی قابل ذخیره‌سازی خود را از دست بدهند، باتری آن‌ها به نیمه عمر خود رسیده است.

فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

با این حال بنابر گفته‌های «لیام میفسود»، کارشناس مؤسسه SPS طول عمر باتری به میزان و نحوه استفاده فرد از خودرو ارتباط دارد. خودروهای شخصی برای مدت طولانی‌تری مورد استفاده کاربران هستند و بنابراین فرد، ذخیره‌سازی 80 درصدی را به‌عنوان پایان عمر باتری در نظر نمی‌گیرد. اگر مشتریان شخصی از خودروی برقی خود برای رانندگی در مسافت‌های طولانی استفاده نکنند، ظرفیت ذخیره انرژی 80 درصدی برای آن‌ها کافی خواهد بود. با این حال هنگامی که ظرفیت ذخیره‌سازی باتری به 70 درصد کاهش می‌یابد، روند تحلیل آن به شکل چشم‌گیری سرعت می‌گیرد و طی مدت کوتاهی باتری قابلیت اصلی خود را از دست خواهد داد.

مؤسسه SPS در طول دوره تحقیق خود، طول عمر باتری را در 6300 خودرو برقی از 24 مدل مختلف بررسی کرده است. برخی از این خودروها در ناوگان‌های تجاری فعالیت داشتند، در حالی که سایر آن‌ها به‌صورت خودرو شخصی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

بررسی موردی خودروهای الکتریکی کارکرده

بنابر تحلیل‌های این مؤسسه، میزان تخریب باتری در دوره زمانی شش‌و‌نیم‌ساله 13.5 درصد است. با این حال برخی خودروها وضعیت بدتری دارند. برای مثال یک بی ام و i3 مدل 2017 در طول سه سال 16 درصد از ظرفیت باتری خود را از دست داده است. در نمونه‌ای دیگر، یک نیسان لیف مدل 2014 طی شش سال 23 درصد از ظرفیت باتری خود را از دست داده بود. تسلا مدل S نسخه 2015 نیز با 10 درصد کاهش طول عمر باتری در بازه زمانی شش‌ساله مواجه شده است.

فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

وب‌سایت بریتانیایی اتوکار نتایج این تحقیق را با داده‌های بازار در بخش خودروهای کارکرده الکتریکی مقایسه کرد. برای مثال یک نیسان لیف مدل 2012 با کارکرد 102000 مایل (163 هزار کیلومتر)، چهار درجه از 12 درجه ظرفیت باتری خود را از دست داده بود. این مسئله به این معنی است که پکیج باتری‌های این خودرو 30 درصد از قابلیت ذخیره‌سازی خود را از دست داده‌اند. برد واقعی رانندگی این خودرو در این شرایط به 50 مایل (80 کیلومتر) کاهش یافته بود که رقم ناچیزی برای استفاده روزمره از یک خودرو محسوب می‌شود و عملاً کارایی لازم را ندارد، مگر آنکه استفاده شما در حد خریدهای محلی باشد!

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , باتری خودروی برقی , باتری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۳ اردیبهشت : با سلام به همه دوستانی که تحویل می گیرن لطفا اینجا از کیفیت ماشین بگین. ببینیم باید استفاده کنیم یا به فکر فروش و تعویضش باشیم. ممنون
شاهین GL در تاخیر : ایران‌خودرویی ها دو بار پشت سرهم تجمع کردن الان همه ماشین زیر پاشونه
شاهین G : حقمونه بی ماشینیم وقتی نمیاین تجمع دست گذاشتین رو دست یعنی رضایت دارین به اوضاع
آرش : دوستان خردادی که تکمیل وجه نکردن به جی ال،خبری جدید نداری؟ حقیقت داره باید ۴۴۶ دیگه واسه جی ال بی صاحب بپردازیم؟؟؟؟ لطفا ج بدی
شاهین پلاس 3 اردیبهشت : یه سر برو نمایندگی حتما مدارکت ناقصه
معصومه : بله دقیقا شرایط شما رو ما هم داریم، دیروز برای بار دوم پیامک تکمیل وجه اونم برای جی ال که خواسته ما نبود اومد، امروز که به نمایندگی مراجعه کردیم گفتن شما شامل افزایش قیمت نمیشین، 320 تومن دیگه باید واریز کنین، ما هم از سر اجبار که شاهین جی رو نمیدن جی ال رو فردا پرداخت میکنیم، میدونم که همینم حالا حالاها تحویل نمیدن، دعا میکنم شرکت سایپای دزد با خاک یکسان بشه
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.مبارک باشه.چه رنگی؟
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : منم ۹۰ روزه ثبت‌نام کردم x5موعد تحویل سیستمی رسیده ولی هیچ خبری نیست,انگاری شرکت عجله نداره،
شاهین : اره از مبِلع کم میشه حدودا۳۲۰ دیگ باید واریز کنید
میثم : دوست عزیز شما چه ماهی بودی چقدر واریزی داشتی که ۱۳۸ دیگه واریز کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا تحویل آذر ماه : شماره تماس امور مشتریان؟ 02182272727
رانا تحویل آذر ماه : خب همونم بیاد پیامک من سریع تبدیل میزنم که زود فاکتور بشه،حالا چقدری هست پول اون کمربنده که بخواد برگردونن ؟؟
5 تیر تکمیل : با سلام.ملاک واریز وجه دومتون هست که 15 شهریوره.الان داره واریزی های تیر رو انجام میده
5 تیر تکمیل : سلام.دقیق منم نمیدونم ولی شما نهایت رو ده الی آخرش چهارده روز بذار که دیگه هی اذیت نشی چشم انتظار بمونی. فقط لطفا اگه کسی میدونه از کجا میشه مراحل بعد فاکتور رو نگاه کرد خدا خیرش بده به ما هم بگه
حامد : یه زنگ بزن به نمایندگیت به منم خبر بده
نیسان ایکس : دوستان اکستند قرار 25 ابان شروع به شماره گزاری بشه البته یکی بهم تو نمایندگی گفت اگه راست گفته باشه همه فاکتور بشن میفرستن شماره گزاری فقط خدا کنه واقعیت باشه طولش ندن اکستند رو
حسین ملکی : قیمت اکسند دوگانه 1میلیارد و 30میلون 750هزار شد توجه کنید قیمت کارخانه گفتم بازار گرون تره
151لاینرچهارم شهریور : نمیدونم چقدر دیگ باید منتظر بمونیم اقا ننویسین هرکی میخاد تازه بگیره نخره بیچارتون میکنه سایپا
پانا 30 اذر : احتمالا دهم اذر
امین : سلام.پنجشنبه 1 آبان پلاک شده دوگانه آپشنال.هنوز چراغ تحویل خاموش هست و تحویل خبری نیست.نمایندگی تهران