نگاهی به پیشرانه‌های منحصربه‌فرد خودروسازان، از وانکل مزدا تا W16 بوگاتی

 

نگاهی به پیشرانه‌های منحصربه‌فرد خودروسازان، از وانکل مزدا تا W16 بوگاتی

 

فولکس‌واگن هفتهٔ گذشته فیس‌لیفت کراس‌اوور اطلس را معرفی کرد که از جهتی اتفاق مهمی را به همراه داشت: حذف پیشرانهٔ VR6. موتورهای VR6 که ابداع فولکس‌واگن بودند و فقط توسط این شرکت تولید می‌شدند، حالا از بازار آمریکای شمالی هم به‌طور کامل حذف شده‌اند و فقط در چین ارائه می‌شوند. این یعنی اگر فولکس‌واگن به ساخت موتورهای VR6 پایان دهد، این پیشرانه‌های منحصربه‌فرد رسماً منقرض خواهند شد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم ببینیم چه پیشرانه‌های منحصربه‌فرد دیگری در جهان وجود دارند که فقط توسط یک خودروساز تولید می‌شوند.

آئودی: پنج سیلندر خطی

موتور پنج سیلندر آئودی

موتور پنج سیلندر خطی زمانی ترکیب نسبتاً متداولی بود یا لااقل از امروز متداول‌تر بود اما در حال حاضر فقط آئودی همچنان این نوع پیشرانه را ارائه می‌کند. موتور پنج سیلندر آئودی که از طریق مسابقات رالی مشهور شد، از میراثی غنی برخوردار بوده و جوایز متعددی کسب کرده است. موتورهای پنج سیلندر خطی صدای بسیار منحصربه‌فردی دارند که شبیه V10 است و گشتاور زیادی تولید می‌کنند که به نرمی ارائه می‌شود. آئودی در حال حاضر موتور ۲.۵ لیتری پنج سیلندر خود را فقط در مدل‌های RS3، TT RS و RS Q3 ارائه می‌کند درحالی‌که این پیشرانه در سینهٔ کوپرا فورمنتور هم قرار گرفته است. بااین‌حال، این موتور دوست‌داشتنی به پایان عمر خود نزدیک شده است زیرا با برنامه‌های آئودی برای الکتریکی شدن در دههٔ آینده، به‌زودی باید با موتور پنج سیلندر خداحافظی کنیم.

بنتلی: W12

موتور W12 بنتلی

در دنیای خودروهای فوق لوکس، خریداران ممکن است موتور V12 را بسیار متداول‌تر بدانند اما بنتلی این نوع موتور را با ترکیب دیگری ارائه می‌کند. پیشرانهٔ W12 با ارائهٔ قدرت فوق‌العاده نرم و صدای دوست‌داشتنی، سال‌ها است که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های محصولات این برند بریتانیایی بوده است. این موتور هم‌اکنون در همهٔ محصولات بنتلی ارائه می‌شود اما جذاب‌ترین عملکرد آن را می‌توان در مدل‌های کانتیننتال GT اسپید و فلاینگ اسپور دید. مثل اکثر پیشرانه‌های حجیم، W12 بنتلی هم دیگر عمر زیادی نخواهد داشت و انتظار می‌رود مدل تولید محدود بتور آخرین محصول جدید بنتلی باشد که با این موتور ارائه می‌شود. برند فوق لوکس گروه فولکس‌واگن در حال سرمایه‌گذاری روی هیبریداسیون است و درنهایت به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد.

بوگاتی: W16

موتور W16 بوگاتی

تقریباً برای کل جهان خودرو، دوازده سیلندر حد نهایی ساخت پیشرانه محسوب می‌شود اما بوگاتی استثنای جهان خودرو است و از شکستن محدودیت‌ها و تعیین استانداردهای جدید لذت می‌برد. به همین دلیل، وقتی این برند توسط گروه فولکس‌واگن احیا شد، یک نیروگاه ۸ لیتری شانزده سیلندر با چهار توربوشارژر توسعه داد. در طول دو دههٔ گذشته، قدرت این موتور از ۱۰۰۰ اسب بخار در ویرون به ۱۶۰۰ اسب بخار در شیرون سوپراسپرت افزایش پیدا کرده است. موتور W16 بوگاتی که در دو مدل اصلی و تعداد بی‌شماری مدل‌های خاص و تولید محدود استفاده شده است، واقعاً با تمام موتورهای تاریخ غیرقابل مقایسه است و شاید این همان دلیلی باشد که مرگ قریب‌الوقوع آن را بسیار غم‌انگیزتر می‌کند. بوگاتی میسترال که سال گذشته معرفی شد، آخرین مدلی است که از موتور W16 استفاده می‌کند زیرا جانشین شیرون به پیشرانهٔ هیبریدی جدیدی مجهز خواهد بود.

مزدا: وانکل روتاری

موتور وانکل مزدا

از یک دهه پیش که تولید مدل RX8 خاتمه یافت، مزدا دیگر خودرویی تولید نمی‌کند که در آن موتور وانکل یا روتاری چرخ‌ها را به حرکت درآورد ولی ماه گذشته، نسخهٔ جدیدی از کراس‌اوور MX-30 با موتور وانکل به‌عنوان افزایش‌دهندهٔ برد معرفی شد. این کار کراس‌اوور مزدا را به خودرویی پلاگین‌هیبریدی با برد کلی ۶۵۰ کیلومتر تبدیل کرده است. پیشرانهٔ وانکل موردبحث یک موتور کاملاً جدید تک روتوری با تزریق مستقیم سوخت و حجم تنها ۰.۸۳ لیتر است که ۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. البته مدیران مزدا هنوز هم رؤیای ساخت یک خودروی اسپرت جدید با موتور وانکل را در سر دارند و ثبت تجاری این طرح نشان می‌دهد که توسعهٔ آن در حال انجام است اما برای طرفداران موتور وانکل، تولید همان MX-30 R-EV هم خبر خوبی خواهد بود.

فیات: دو سیلندر

موتور دو سیلندر فیات

پیشرانه‌های دو سیلندر در موتورسیکلت‌ها بسیار متداول هستند اما در خودروها موتورهای کمیابی به شمار می‌روند. درواقع، موتورهای دو سیلندر هم‌اکنون آن‌قدر نادر شده‌اند که فقط فیات هنوز از آن‌ها استفاده می‌کند. پیشرانهٔ دو سیلندر فیات قبلاً در محصولات دیگر برندهای متعلق به این خودروساز ایتالیایی مثل آلفارومئو میتو هم ارائه می‌شد اما هم‌اکنون فقط در فیات ۵۰۰ و پاندا استفاده می‌شود. فیات این موتور کوچک را TwinAir نامیده است و آن را در نسخه‌های ۱ لیتری تنفس طبیعی با ۶۰ اسب بخار قدرت و ۰.۹ لیتری توربو با ۱۰۵ اسب بخار قدرت ارائه می‌کند. با الکتریکی شدن فیات ۵۰۰، این موتور دو سیلندر هم احتمالاً از بین خواهد رفت اما کسانی که فرصت رانندگی با TwinAir را داشته‌اند صدای بی‌نظیر آن را به یاد خواهند آورد.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پیشرانه‌های درون‌سوز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خداروشکر : انشالله بسلامتی و قسمت همه
J4 مرداد : ثبت نام ۸ مرداد پیام شاسی ۲۵ آذر برام اومده
شاهین +16 اردیبهشت : پیامک تغییر رنگ اومد واسم ساعت 4 عصر من ندیدم پیام رو ساعت 4.30 وارد سایت شدم که هر رنگی داره حتی رنگ ((کصافت)) انتخاب کنم ،که زد ظرفیت تکمیل شده است .حالا باید یک ماه دیگه صبر بدم 😭😭😭
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقا وحید بسلامتی مبارک باشه
J7 : سلام اردیبهشت دو مرحله تحویل گرفتید؟؟
علی : سلام یک بهمن ماه ۴۲۳ ملیون برای شاهین پلاس اتومات ریختم موعد تحویل مهر ماه ۱۴۰۴ بود .کسی اطلاع داره کی واریز دوم میاد چقدر دیگه باید بریزم چرا ندادن .فقط ی اس آمد واسم شما شامل افزایش قیمت نمیشید
X5 تیر : چقدر این هفته اون هفته میکنی یه بار تو نقش دکتر فرو میری یه بار آه و ناله میکنی چرا پراید دارم شماره حساب بده برات پول جمع کنیم برو مشکلاتت رو حل کن
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : منم دقیقا عین شما
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : شما طرح فرسوده بودی؟؟؟
Ali : دوستان j4 اقساطی مرداد ماه براتون پیام شاسی نیومده؟ ۵ماه شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین حسین : منم فاکتور برگشتی هستم و فاکتور نشدم تکمیل وجه نهم شهریور
حسین : لسلام خداقوت.طفا تصویر ارسال کنید
محمد : لعنت برمدیران سایپا خدا نابودتون کنه خیر نبینید از زندگیتون
عامرساینا تک : منم تکمیل وجه 14 مهر فعلا خبری نیست.فعلا یک ماهه دیگه انتظار بکشبم
پیش فروش برج 11 کازرون : از فاکتور برگشتی ها کی فاکتور شده من که نشدم تکمیل وجه 15 شهریورم
اطلس : سلام اینجور ک تو کوییک ساینا و سهند همین سایت من میبینم فروش 80 روزه برای بعد عیده اشتباه بود پول دادن ب اینا
gxrl : سلام. از روند فاکتورهای gxr-l کسی خبر نداره؟ خسته شدم دیگه. تکمیل وجه 1 مرداد هستم (با رینگ-پذیرش آذر 403) هنوز فاکتور نشدم. کسی نمیدونه چقدر دیگه طول میکشه فاکتور شم؟
محمد : ببین اشکی اینطرفم نگاه کن مدیران سایپا خیلی خوب میدونستن ک پول ملت رو اسفند پارسال بگیره و ماهی 22 درصدم سود بده و قول یکماهه بده و دانسته با تاخیره یکسال و بلکه بیشتر ماشین رو بده ، صد در صد براش سوده خوب میدونه ماهانه ای مملکت 5 درصد تورم داره حداقل ، سالش حداقل 60تا 90 درصد تورم ، خوب میدونه که با این کار هیچی سود نکنه با پول مردم 50 درصد بدون هیچ زحمتی رو سرمایش میاد، ببین سایپا ک هیچ کل شرکت های ایران دزدن. میدونی دزدی که عیانه ، فقط نمیدونن که این دنیا دار مکافاته ، این آه و نفرین ها سرطان میشه ، طلاق میشه ، قاتل میشه ، خیانت میشه تو زن و بچه مدیران سایپا ، این رو بدون کسی ک بهش میگن یکماهه تحویل میدیم ماشینو نون آور خانوادست ، هر چ لعن و نفرین کنه حق داره ،چون ذات ای شرکت ها خیانته و بدون وضعیت الان این شرکت ها ننتیجه همین ظلم کردن هایی هست ک ب سر ملت آوردن.فقط این وسط مدیرانش و اون کسی ک مدیریت رو قبول کرده ، زن و بچه شو ب پول فروخته و چندین نسل بعدش. ذو هم فروخته ب سزطان و درد و بیماری و خیانت و....
صادق : سلام میگن تبدیل بزنی به مخزن بزرگ گاز برقی میشه صد در صد مشکل اینه از این من میترسم ترجیح میدم کوچیک باشه ولی گاز سیمی باشه
مانی کوییک GXRL : کاربر A چه مدل کوییکی پیامک تغییر رنگ اومده؟