نگاهی به پیشرانه‌های منحصربه‌فرد خودروسازان، از وانکل مزدا تا W16 بوگاتی

 

نگاهی به پیشرانه‌های منحصربه‌فرد خودروسازان، از وانکل مزدا تا W16 بوگاتی

 

فولکس‌واگن هفتهٔ گذشته فیس‌لیفت کراس‌اوور اطلس را معرفی کرد که از جهتی اتفاق مهمی را به همراه داشت: حذف پیشرانهٔ VR6. موتورهای VR6 که ابداع فولکس‌واگن بودند و فقط توسط این شرکت تولید می‌شدند، حالا از بازار آمریکای شمالی هم به‌طور کامل حذف شده‌اند و فقط در چین ارائه می‌شوند. این یعنی اگر فولکس‌واگن به ساخت موتورهای VR6 پایان دهد، این پیشرانه‌های منحصربه‌فرد رسماً منقرض خواهند شد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم ببینیم چه پیشرانه‌های منحصربه‌فرد دیگری در جهان وجود دارند که فقط توسط یک خودروساز تولید می‌شوند.

آئودی: پنج سیلندر خطی

موتور پنج سیلندر آئودی

موتور پنج سیلندر خطی زمانی ترکیب نسبتاً متداولی بود یا لااقل از امروز متداول‌تر بود اما در حال حاضر فقط آئودی همچنان این نوع پیشرانه را ارائه می‌کند. موتور پنج سیلندر آئودی که از طریق مسابقات رالی مشهور شد، از میراثی غنی برخوردار بوده و جوایز متعددی کسب کرده است. موتورهای پنج سیلندر خطی صدای بسیار منحصربه‌فردی دارند که شبیه V10 است و گشتاور زیادی تولید می‌کنند که به نرمی ارائه می‌شود. آئودی در حال حاضر موتور ۲.۵ لیتری پنج سیلندر خود را فقط در مدل‌های RS3، TT RS و RS Q3 ارائه می‌کند درحالی‌که این پیشرانه در سینهٔ کوپرا فورمنتور هم قرار گرفته است. بااین‌حال، این موتور دوست‌داشتنی به پایان عمر خود نزدیک شده است زیرا با برنامه‌های آئودی برای الکتریکی شدن در دههٔ آینده، به‌زودی باید با موتور پنج سیلندر خداحافظی کنیم.

بنتلی: W12

موتور W12 بنتلی

در دنیای خودروهای فوق لوکس، خریداران ممکن است موتور V12 را بسیار متداول‌تر بدانند اما بنتلی این نوع موتور را با ترکیب دیگری ارائه می‌کند. پیشرانهٔ W12 با ارائهٔ قدرت فوق‌العاده نرم و صدای دوست‌داشتنی، سال‌ها است که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های محصولات این برند بریتانیایی بوده است. این موتور هم‌اکنون در همهٔ محصولات بنتلی ارائه می‌شود اما جذاب‌ترین عملکرد آن را می‌توان در مدل‌های کانتیننتال GT اسپید و فلاینگ اسپور دید. مثل اکثر پیشرانه‌های حجیم، W12 بنتلی هم دیگر عمر زیادی نخواهد داشت و انتظار می‌رود مدل تولید محدود بتور آخرین محصول جدید بنتلی باشد که با این موتور ارائه می‌شود. برند فوق لوکس گروه فولکس‌واگن در حال سرمایه‌گذاری روی هیبریداسیون است و درنهایت به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد.

بوگاتی: W16

موتور W16 بوگاتی

تقریباً برای کل جهان خودرو، دوازده سیلندر حد نهایی ساخت پیشرانه محسوب می‌شود اما بوگاتی استثنای جهان خودرو است و از شکستن محدودیت‌ها و تعیین استانداردهای جدید لذت می‌برد. به همین دلیل، وقتی این برند توسط گروه فولکس‌واگن احیا شد، یک نیروگاه ۸ لیتری شانزده سیلندر با چهار توربوشارژر توسعه داد. در طول دو دههٔ گذشته، قدرت این موتور از ۱۰۰۰ اسب بخار در ویرون به ۱۶۰۰ اسب بخار در شیرون سوپراسپرت افزایش پیدا کرده است. موتور W16 بوگاتی که در دو مدل اصلی و تعداد بی‌شماری مدل‌های خاص و تولید محدود استفاده شده است، واقعاً با تمام موتورهای تاریخ غیرقابل مقایسه است و شاید این همان دلیلی باشد که مرگ قریب‌الوقوع آن را بسیار غم‌انگیزتر می‌کند. بوگاتی میسترال که سال گذشته معرفی شد، آخرین مدلی است که از موتور W16 استفاده می‌کند زیرا جانشین شیرون به پیشرانهٔ هیبریدی جدیدی مجهز خواهد بود.

مزدا: وانکل روتاری

موتور وانکل مزدا

از یک دهه پیش که تولید مدل RX8 خاتمه یافت، مزدا دیگر خودرویی تولید نمی‌کند که در آن موتور وانکل یا روتاری چرخ‌ها را به حرکت درآورد ولی ماه گذشته، نسخهٔ جدیدی از کراس‌اوور MX-30 با موتور وانکل به‌عنوان افزایش‌دهندهٔ برد معرفی شد. این کار کراس‌اوور مزدا را به خودرویی پلاگین‌هیبریدی با برد کلی ۶۵۰ کیلومتر تبدیل کرده است. پیشرانهٔ وانکل موردبحث یک موتور کاملاً جدید تک روتوری با تزریق مستقیم سوخت و حجم تنها ۰.۸۳ لیتر است که ۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. البته مدیران مزدا هنوز هم رؤیای ساخت یک خودروی اسپرت جدید با موتور وانکل را در سر دارند و ثبت تجاری این طرح نشان می‌دهد که توسعهٔ آن در حال انجام است اما برای طرفداران موتور وانکل، تولید همان MX-30 R-EV هم خبر خوبی خواهد بود.

فیات: دو سیلندر

موتور دو سیلندر فیات

پیشرانه‌های دو سیلندر در موتورسیکلت‌ها بسیار متداول هستند اما در خودروها موتورهای کمیابی به شمار می‌روند. درواقع، موتورهای دو سیلندر هم‌اکنون آن‌قدر نادر شده‌اند که فقط فیات هنوز از آن‌ها استفاده می‌کند. پیشرانهٔ دو سیلندر فیات قبلاً در محصولات دیگر برندهای متعلق به این خودروساز ایتالیایی مثل آلفارومئو میتو هم ارائه می‌شد اما هم‌اکنون فقط در فیات ۵۰۰ و پاندا استفاده می‌شود. فیات این موتور کوچک را TwinAir نامیده است و آن را در نسخه‌های ۱ لیتری تنفس طبیعی با ۶۰ اسب بخار قدرت و ۰.۹ لیتری توربو با ۱۰۵ اسب بخار قدرت ارائه می‌کند. با الکتریکی شدن فیات ۵۰۰، این موتور دو سیلندر هم احتمالاً از بین خواهد رفت اما کسانی که فرصت رانندگی با TwinAir را داشته‌اند صدای بی‌نظیر آن را به یاد خواهند آورد.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پیشرانه‌های درون‌سوز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تجمع : دوستان متاسفانه سایپا ورشکست شده😭😭😭😭😭😭
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
مهدی : اینهمه در انتظار بودیم دیگه ذوقی نمونده که هیچ موندیم بعد تحویل نگهداریم یا نه معلوم نیست چی از آب در بیاد 19اسفند تکمیل وجه در انتظار شاهین سی وی تی دوستانی که تحویل گرفتن آیا ارزش نگه داشتن داره ؟
علی مدبر : دوستان اگه این سایپا تو یک کشور خارجی بود الان اتیشش زده بودن با مدیرانش ملت ایران بی بخارن خاصیت یک ترول هم نداریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سجاد بختیاری : سلام چه سودی تحویل میگیره تو هم دلت خوشه ها اینا راحت میزنن زیرش تا بخوای ثابتش کنی عمرت و وقتت رفته
حسن پیش پانا مرداد : بفرما تحویل بگیرید. موتور خودتون رو مفت برداشتن یه موتور مثل همون گذاشتن جاش بیست میلیون دارن اضافه تر میگیرن بری به کی بگی فقط. با بیست میلیون بهترین و اصولی ترین تقویت رو میشد رو این موتور کرد صدتای اینم قدرت و شتاب و گشتاور گرفت. البته اگه گفته دوستمان درست باشه و انقدر بخوان. برا ما که نیومده
پاناقالپاق فرسوده 13مرداد : کلاه گذاشتن سرمون.من پرسیدم میگن ماشین نیست یک ماه صبرکنید
دنا 5دنده تحویل شهریور : از من برعکس کم شده بود
فوق العاده 23بهمن : عزیزان توروخدا فاکتور شدین بگید
علی پانا فوق العاده مرداد : منم 18م تبدیل کردم هنوز فاکتور نشده
سامان : سلام مبارکتون باشه،درسته خودروی من هم از مازندران بود موقع تحویل وروشن کردن موتور چراغ چک روشن شد .ولی همونجا بهشون اطلاع ورفع عیب شد. در بعضی مواقع موقع مونتاژ سوکتهای (نر وماده )درست قرار نگرفتن وباعث بروز عیب میشه باوصل کردن به دیاگ عیب مشخص میشه و به راحتی رفع میشه.
محمد : 12219898
1404 : خدا از زبونتو بشنفته
1404 : نشده هنوز