دست رد طالبان به بنزین صادراتی ایران؛ ابهام درباره کیفیت سوخت موجود در کشور

 

دست رد طالبان به بنزین صادراتی ایران؛ ابهام درباره کیفیت سوخت موجود در کشور

 

موضوع کیفیت بنزین تولید داخل یکی از موارد بحث‌برانگیز طی سالیان اخیر بوده است. سخنگویان صنعت پالایش و پخش همواره بر کیفیت تولیدات خود تأیید می‌کنند. اما در سوی دیگر، آمار چشمگیر خرابی خودروهای توربو و مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت حاکی از کیفیت نازل سوخت داخل دارد. حال به‌نظر می‌رسد این کیفیت حتی مورد قبول دولت فعلی افغانستان نیست؛ چرا که این کشور سوخت خود را از منابع دیگری تأمین می‌کند.

بنابر اظهارات «حمید حسینی»، رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی: «کشورهای افغانستان و عراق دیگر مشتری بنزین ایران نیستند. این کشورها سوخت موردنیاز خود را از روسیه یا ازبکستان تأمین می‌کنند که کیفیت بالاتری در مقایسه با بنزین ایران دارد. طالبان که از یک سال پیش اختیار امور افغانستان را در دست دارد، استانداردهای واردات بنزین را افزایش داده است. درنتیجه همانند گذشته، هر کالایی با هر کیفیتی توسط آن‌ها مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. پایین‌بودن کیفیت بنزین تولید داخل در مقایسه با استانداردهای وارداتی افغانستان، سبب عودت محموله‌های صادراتی سوخت به این کشور شده است.»

در گذشته نه‌چندان دور، بخش اعظم بنزین موردنیاز افغانستان از طریق ایران تأمین می‌شد. بااین‌حال سختگیری بیشتر و افزایش استانداردها، سبب شده است تا بنزین کم‌کیفیت تولید داخل در این کشورها نیز مشتری نداشته باشد. البته بنابر گفته رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی، این بنزین پس از مرجوعی توسط مبادی دیگر وارد افغانستان می‌شود.

راهکارهای حل مشکل کیفیت بنزین داخلی

پایین‌بودن کیفیت بنزین تولید داخل و عدم تمایل مشتریان سابق به خرید آن سبب شده است تا پیشنهادهای دیگری برای مصرف این سوخت ارائه شود. یکی از این پیشنهادها، استفاده از بنزین و گازوئیل تولید داخل به‌جای مازوت در نیروگاه‌هاست. راه‌حل دیگر اعطای مجوز جدید به پالایشگاه‌های کوچک است که بنزین و گازوئیل صادراتی را تولید می‌کنند. براساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نباید کالایی مشابه بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌های مادر تولید کرد. بنابراین اگر پالایشگاه‌های کوچک قادر به تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 3 باشند، درصدی از بازارهای صادراتی احیا خواهد شد. بااین‌حال مشخص نیست چه میزان از بنزین و گازوئیل کم‌کیفیت در شرایط ناترازی سوخت، سهم باک خودروهای ایرانی شده است!

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کیفیت بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آرش : در پاسخ جی ال یعنی صبر کنی دعوتنامه جی میاد؟؟
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
محمد : دوستان ببخشیدمن جک s5نیوفیس ثبت نام داشتم اسفند۱۴۰۲با۳ماه تاخیرتحیول گرفتم ازهمون زمان هرچی زنگ میزنم میگن چشم اسمتون وولیست پرداختی هست ممنون میشم راهنماییم کنیداوناییکه خسارت ازین شرکت گرفتن به منم بگن
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
امین Amin : آقا یکی لطف کنه به من بگه ما چه تاریخ هایی ثبت نام و تکمیل وجه داشتیم. الان که دارن اول اردیبهشت رو فاکتور میکنن، اینا که تموم بشه بعدش میرن چه تاریخی؟ میخوام ببینم من که مرداد تکمیل وجه کردم چه تاریخ هایی جلومه؟ هر ماه تکمیل وجهی داره؟
فاکتور 2 اردیبهشت : آقا فردا ما داریم میریم برا تحویل شاهین پلاس امروز از نمایندگی تماس گرفتن ، 24-07 فاکتور 26-07 پلاک و 13-08 تحویل واریز وجه اول 07-06-1403 و تکمیل وجه 1-02-1404 که آخر نفهمیدیم همون یکم حسابمون کردن یا دوم (داخل رسید ها یکم ثبت شده) گفتم اینو بگم و با بهترین آرزوها برای همگی شما عزیزان،،، همتونو به خدای بزرگ میسپارم .
Hx5 : دوست عزیز من خودم وقتی ایکس ۵ میخواستم بگیرم قیمت بازار ۱۸۹۰ و قیمت کارخانه نقدی یکجا ۱۷۰۰ بود این اختلاف سود خواب پول بود حالا وقتی قیمت بازار میشه ۲۳۰۰ چرا شرکت ارزون بفروشه؟ که بره تو جیب دلال؟ خوب صد سال می‌خوام این نباشه، همین جوری شده لاتاری خودرو و سایپا چرا وقتی شاهین دنده ای تو بورس کالا عرضه شد که قبلش هم لاتاری بود، کسی حاضر نمیشد بخره ولی الان اینقدر طالب داره؟ چون اختلاف با بازار داره، نداشت کسی نمی‌خرید و فقط کسی که میخواد سوار شده میخره. مشکل الزاما خودرو ساز نیست، مشکل تقاضای کاذب از سمت دلال هستش، خودرو ساز هم داره موج سواری میکنه
محسن : مسلمه، کرمان هیچ وقت بموقع تحویل نمیده مخصوصا الان که سود تاخیر رو نصف کرده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مظلومی : اینجا یکی بفکر قبمته ،یکه بفکر پلاک یکی بفکر تحویل، دغدغه شده این بر باعث و بانیش لعنت
زامیاد تک : لعنت به سایپا که این همه فشار روحی داره بهمون میده
کوییک اس : ما از کجا بدونیم گلم .خودمونم گیر کردیم
مظلومی : قباد سهامدار کجایی، کجایی تا کشم دست نوازش بر سرت قباد نفوذی جون کجایی
مظلومی : 24 ابان 79 میلیون چک رسید، ثبت نام 24 تیر فاکتور 7 مرداد ناه🙏😭
میلاد : با این که اون تاریخ من در سفر هستم . سعیمو میکنم که یه روز زودتربرگردم تهران تا بتونم در این تجمع باشم
مظلومی : 7 مرداد فاکتور شدم
مظلومی : اخه توکه اینا رو میدونی من که 7 مرداد فاکتور شدم چرا پلاک نشدم بعد این تاریخ دارن پلاک میکنن تحویل میدن ،خسته کردن روح و روان ملت رو نمایندگی میگه میشه صبر کنید تا کی صبر
نیسان تکسوز : سلام کسی قیمت نیسان تکسوز صفر قیمت داره چنده ؟
کوییک اس : سرچ کن پیگیری وضعیت خودروی مشتری برو داخلش اطلاعات وارد کن