وقتی خودروسازان داخلی واردکننده خودروهای چینی می‌شوند؛ 7 تجربه تلخ در جاده مخصوص

 

وقتی خودروسازان داخلی واردکننده خودروهای چینی می‌شوند؛ 7 تجربه تلخ در جاده مخصوص

 

صنعت خودروسازی ایران از نظر قدمت تقریباً با صنعت خودروسازی کره جنوبی برابری می‌کند. بااین‌وجود، درحال‌حاضر وضعیت این دو به شکلی است که گویا خودروسازان ایران و کره جنوبی در دو جهت مخالف حرکت کرده‌اند. به‌ عنوان مثال، در شرایطی که کیا به‌تازگی از نسخه ویژه ۳۰ سالگی اسپورتیج رونمایی کرده است، مدیرعامل ایران‌خودرو با چهره‌ای خندان و پرغرور از واردات یک خودروی چینی جدید توسط این شرکت خبر می‌دهد. البته این تنها یکی از لحظات‌ ناراحت‌کننده در صنعت خودروسازی ایران است که در این مطلب تعدادی از آن‌ها را بازگو خواهیم کرد.

۱. خودروسازان داخلی واردکننده می‌شوند

رونمایی از خودرو دانگ فنگ شاین مکس برای ایران‌خودرو تا حدی مهم بود که مدیرعامل این شرکت شخصاً در سالن حاضر شد تا خودروی جدید چینی را رونمایی کند. این مراسم توسط شرکتی برگزار شد که زمانی ادعا داشت بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه است.

شاین مکس محصول شرکت دانگ‌فنگ است که پیش از این دانگ فنگ H30 کراس را در ایران از آن شاهد بودیم. دانگ فنگ شاین مکس با موتور بنزینی تا نیمه اول سال به بازار می‌آید و قرار است یک نمونه با موتور هیبریدی نیز از آن رونمایی شود.

واردات چانگان به ایران

سایپا وضعیت مشابهی دارد و به‌‌عنوان تولیدکننده‌ای پرادعا، مشغول آمادگی برای فروش خودرو‌های وارداتی چینی مثل چانگان CS35 پلاس است. بنابراین دو شرکتی که روزگاری نه‌چندان دور ادعا می‌کردند بزرگ‌ترین خودروساز منطقه هستند، اکنون دست به دامان چینی‌ها شده‌اند تا چند اتومبیل‌های جدید را به سبد محصولات خود اضافه کنند.

۲. آتش‌گرفتن شاهین در ابتدای عرضه

نخستین نمونه‌های شاهین در آخرین روز‌های سال ۱۳۹۹ به مشتریان تحویل داده شد. اما در همان اول فروردین‌ماه ۱۴۰۰ یک دستگاه از آن جلوی نمایندگی آتش گرفت. سایپا گفت این خودرو هنوز به مشتری تحویل داده نشده بود و دلیل آتش‌سوزی را عاملی جانبی و خارج از سیستم‌های خودرو اعلام کرد. قرار بود دلیل قطعی این حادثه پس از بررسی‌های کارشناسی به اطلاع عموم برسد؛ اما این اتفاق هرگز رخ نداد.

آتش سوزی شاهین، آبروریزی صنعت خودروسازی ایران

شاهین پس از آن نیز ماه‌های پرحاشیه‌ای را پشت‌سر گذاشت و چندین بار توسط سایپا برای رفع برخی از ایراد‌ها به نمایندگی فراخوانده شد. موتور هشت سوپاپ و قدیمی شاهین که از تیبا قرض گرفته شده است هنوز پاشنه آشیل آن محسوب می‌شود. سایپا حداقل دو بار به‌طور جدی درباره تعویض موتور شاهین فکر کرده اما این تغییر هنوز عملی نشده است. بنابراین شاهین به‌عنوان محصول پرچمدار فعلی سایپا، با پیشرانه‌ای به تولید می‌رسد که روی دیگر خودروهای این شرکت با قیمت ارزان‌تر نصب شده است.

۳. اصرار بر ادامه تولید پراید و سایر خودروهای قدیمی در صنعت خودروسازی ایران

پراید اوایل دهه ۷۰ به ایران آمد و تولید آن به‌طور رسمی تا سال ۱۳۹۸ ادامه پیدا کرد. سرانجام سایپا اعلام کرد آن را از خط تولید خارج خواهد کرد. اما پراید هنوز در قالب وانت به حیات خود ادامه می‌دهد و همچنان روح خود را در کالبد تمام محصولات سایپا ازجمله ساینا و کوییک تا شاهین دمیده است. بنابراین هرکدام از خودروهای سایپا همچنان قطعه‌ای از پراید را در کالبد خود جای داده‌اند.

توقف تولید پراید

۴. تولید ۲۰۷ با داشبورد ۲۰۶ و موتور TU3

ایران‌خودرو به ‌منظور کاهش هزینه‌های تولید پژو ۲۰۷ تصمیم گرفت آن را با داشبورد ۲۰۶ عرضه کند. کمی بعد این شرکت متوجه شد که با استفاده از موتور TU3 متعلق به ۲۰۶ می‌توان قیمت تمام‌شده آن را بازهم کاهش داد. اما با وجود این تمهیدات هنوز پژو ۲۰۷ با قیمتی ارزان‌تر به دست مشتریان نمی‌رسد.

تولید پژو 207 با موتور TU3

سایپا نیز در سال‌های قبل سعی کرد هزینه‌های تولید پراید را با حذف زه روی درِ آن کاهش دهد؛ البته این شرکت طوری رفتار کرد که گویا این کار را برای ایجاد هارمونی بیشتر در نمای جانبی انجام داده است.

همچنین بخوانید: ادعای عجیب وزارت صمت: عرضه هفت پلتفرم ملی در صنعت خودروسازی کشور

علاوه‌براین، خودروسازان پرمدعا چند سال پیش به‌دلیل عدم توانایی در تأمین دستگاه پخش خودرو، آن را همراه کارت هدیه تحویل می‌دادند تا مشتری خودش دستگاه پخش را از بازار بخرد. اگر طی چند سال پایانی تولید پراید خودرویی را از سایپا خریداری کرده باشید، حتماً جای خالی سیستم پخش آن را به یاد دارید.

۵. ادامه تولید نیسان آبی و بنز واگن هود

نیسان آبی یا نسل سوم نیسان جونیور بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۲ تولید شد؛ اما خط تولید آن در ایران همچنان فعالیت می‌کند و تازه قرار است با صادرات نیسان آبی به کنیا گوشت قرمز وارد کنیم. طبق محاسبات، برای این منظور باید حدود ۱۱ هزار نیسان آبی در کنیا فروخته شود که با آمار‌های مربوط به توان تولید این شرکت همخوانی ندارد.

بنز واگن هود

کامیون بنز واگن هود، معروف به ۱۹۲۴ نیز ازجمله خودرو‌هایی است که همچنان قصد بازنشستگی ندارد. آلمانی‌ها این کامیون را از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۹۵ تولید کردند، اما ایران‌خودرو دیزل هنوز دست از سر آن برنمی‌دارد و با معرفی مدلی جدید، این کامیون را به توربوشارژ، استاندارد آلایندگی یورو ۴، ترمز جلو و عقب کاسه‌ای ABS و... مجهز کرده است.

۶. معرفی فیس‌لیفت‌های زشت، آبروریزی در صنعت خودروسازی ایران

پژو پارس آخرین قربانی بی‌سلیقگی خودروسازان داخلی است؛ اگرچه ظاهراً این تصمیم بنابر استاندارد‌های اجباری گرفته شده و ایران‌خودرو ناچار بوده چراغ روز را به آن اضافه کند. بااین‌حال ایران‌خودرو می‌توانست به‌جای سپر وانت آریسان، دست به طراحی جدیدی بزند. با توجه به جنس سپر بعید بود این کار خرج زیادی روی دست ایران‌خودرو بگذارد.

سیتروئن زانتیا فیس لیفت

ساینا S محصول سایپا نیز یکی از موارد مشابه است، با این تفاوت که ساینا اصلی (که خودش فیس‌لیفت تیبا است) آنقدر‌ها جذاب نیست. اما ساینا S عمداً زشت طراحی شد و یاد و خاطره خودروهای دهه ۹۰ میلادی را زنده کرد.

۷. ادامه تولید خودرو‌های قدیمی با نام جدید در صنعت خودروسازی ایران

پیکان و پراید طی سال‌های طولانی با همین نام در ایران تولید شدند. اما در دور جدید تولید خودرو، شاهد بدعت ناشایستی هستیم. کوییک درواقع همان فیس‌لیفت تیبا ۲ است. همین شرایط در مورد اطلس صدق می‌کند و به ‌زودی تیبا صندوق‌دار پس از یک بار تغییر نام به ساینا، با عنوان سهند به بازار برمی‌گردد. ایران‌خودرو وقتی تصمیم به کنارگذاشتن سمند گرفت، سراغ دنا (نسل اول) رفت و رانا را جایگزین پژو ۲۰۶ صندوق‌دار کرد.

خط تولید دنا پلاس، از محصولات جدید صنعت خودروسازی ایران

همه این خودرو‌ها با اینکه نام جدیدی دارند، اما بسیاری از قطعات مثل در، جلوپنجره، چراغ، صندلی، فرمان، دسته‌دنده و... را از یکدیگر قرض گرفته‌اند. بنابراین در اصل با خودروهایی روبه‌رو هستیم که ادعای جدیدبودن دارند، اما تفاوت جدی میان آن‌ها و خودروهای پیشین مشاهده نمی‌شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : سلام دوستان چه مبلغی از دعوتنامه J7 کم شده؟
cvt 19اسفند : چرا شاهین پلاس فاکتور میشه cvtنمیشه
cvt 19اسفند : چطور پلاک میکنن که ما 27فاکتور شدیم و هنوز پلاک نشدیم
تارا اتومات اذر : سلام دوستان یه سوال داشتم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید کلاس خودرو فاقد صف فاکتور میباشد یعنی چی؟؟؟؟؟؟
سمانه : خانم نازنین منم شرایطم دقیقا مثل شماس ۴ دی ماه ۲۹۱ واریز کردم‌هفته چهارم‌مهر ماه بودم ولی خبری از تکمیل وجه و دعوتنامه نیس چطوری میشه اخه؟
فاکتور 2 اردیبهشت : من 24-07 فاکتور ، 26-07 پلاک امروز علامت دایره تحویل زرد رنگ شد وضعیت هم نوشته تحویل شده تماس گرفتم سایپا و نمایندگی میگن مجوز خروج اخذ شده ، تحویل پیمانکار شده و تا چند روز آینده تحویل نمایندگی خواهد شد .حالا ببینیم این چند روز واقعا چند روزه ، دود اومدیم بعد 8 ماه تاخیر والا قبلا علامت تحویل روشن میشد یعنی تحویل نمایندگی شده بود ، الان میدن پیمانکار میزنن تحوی شده!!!
نازنین : دوستان من الان رفتم دعوتنامه مرداد ک میگن اصلی بوده رو دیدم راسته چون توش قید نشده که دعوتنامه پیشنهادی میباشید درصورتی که قبلا می‌نوشت پیشنهادی هست .بخاطر همون شما باید مبلغ جدید رو واریز کنید
حسن اقا : 1920 چجوری حساب کردی
Samirax5 : نه دیگه ۱۹۲۷ تقریبا درمیاد چون ۱۳۰ هم برمی‌گردانند
نازنین : خطاب به میثم .برای من پیام نیومده که شامل گرونی نمیشید و من خیلی استرس کشیدم .و موعد من مرداد بود ک فقط خرداد تبدیل امد نزدم .اما آبان امد به قیمت قبل امد و منم تبدیل زدم .اما تا جایی که میدونم هردعوتنامه ای که بیاد اگر اجباری باشه مینویسه اجباری اما تاالان همیشه پیشنهادی امده برای همه .مگر اینکه شگرد جدید سایپا باشه .درکل امسال برای من کلا ۲ بار دعوتنانه امد که یکیشو پرداخت کردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایوب تحویل مهر : چقد طول میکشه پلاک صادر بشه فاکتور شدم دیروز ولی امرو برام پلاک صادر نشده هنوز
دنا اتومات تیتانیومی : من تحویل 30 مهر بودم
دنا اتومات تیتانیومی : بله برای منم زدم دهه اول مهر در حال فاکتور تکون نمیخوره الان دهه اول ابان هم تموم شده
جواد : گل بگیره اون شرکت زامیاد و که مردمو اینجوری گرفتار میکنن
جواد : داداشیا ما اول برج 5 ثبت نام کردیم تحویل یه ماهه هنوز تحویل نگرفتیم 10روزه پلاکم شدیم چراغ تحویلم روشن تازه تحویل حصوری هم ثبت کردیم نه پیامی اومده نه زنگی زدن بعد شما منتظرین اکستند ثبت نام کردین بهتون بدن از اسفند زودتر گرفتین هر چی خاستین بگین
تکسوز سوخته مال : رفقا لطفا خواهشا مرامی معرفتیی هرکی فاکتکرشد ننویسه و در بره لطفا تاریخ تکمیل و نوع طرح و شماره پذیرش را بزاره دمتون گرم ناز دارین صفا دارین عشقین عشق
زابل : سلام تازه اینجا را پیدا کردم اکثر پیاما ره خوندم صدای شما ره شنیدم خیلی بدبخ شدن دوگانه ها چرا حتی اینجا شهرستان سرباز زابل هم دوگانه صفر قسطی هس هم تکسوز قسطی جدی علت چیه؟ تحویل مردم که نمیدن بگیم مال مردمه آوردن بفروشن .بعد کی حاضر میشه قسطی بده اگه قسطیه چرا چک ها ماه ب ماه در وجه نمایندگی سایپا ثبت میشع اصا چرا تاریخ برو تحویل میدن ؟ وجدانن یه شلوغی سراسری باید بشه جلو نمایندگیها بجان خودم به نصف روز نمیکشه همه را تحویل میدن میبینن ساکتیم میگن ولشون کن
207tu5pپانادیماه : فاقد صف فاکتور یعنی خیلی تاخیر داره تا صف انجام بشه تا به نوبت بدن خیلی تاخیر میخوره احتمالا تحویل دیماهی هارو 1405 بده چون الان دارن تحویل شهریور ماه رو میدن
سلیمه : من امروز برای اعتراض به شاهین آمده بودم دیدم دارن شماره درخواست یه عده رو یاداشت میکنن. ولی من متوجه نشدم جریان چیه. اما هیچ تجمع و اعتراضی در کار نبود
محمد نورآباد لرستان : سلام دوستان سوم آبان پلاک شدم تحویل حضوری بودیم دوتا نوشتیم با رفیقم اون امروز تحویل گرفت برا من هنوز پیامک نیومده، پیامک بیمه هم برا دوتامون نیومده بعد تحویل حتما شکایت کنید واسه تاخیر