حذف رانت ارزی خودروساز مونتاژکار

 

حذف رانت ارزی خودروساز مونتاژکار

 

خودروسازان داخلی و مونتاژکاران خودرو از مشتریان پروپاقرص بانک مرکزی بودند. اگر زمانی تأمین قطعه دچار مشکل و یا تولید خودرو کاهشی می‌شد مدیران خودروسازی، بانک مرکزی را مقصر می‌دانستند و تأکید می‌کردند به جهت کمبود منابع ارزی، مشکلات در تولید خودرو و قطعه پدیدار شد. اما دولت سیزدهم به این ماجرا و رانت که دولت‌های گذشته بنا نهاده بودند، پایان داد. بر این اساس شرکت‌های خودروساز و مونتاژکار باید ارز مورد نیاز تولید خودرو را از صادرات خود و یا سایر صادرکنندگان تأمین کنند. این ماجرا چند ویژگی دارد؛ اولین آن، این است که خودروسازان و مونتاژکاران بعد از مدت‌ها که وعده صادرات می‌دادند اکنون باید به سمت بازارگشایی و صادرات خودرو و قطعه بروند، ‌اگر چنین کاری را انجام ندهند عملاً تولید آنها دچار مشکل خواهد شد و در چنین شرایطی هم دیگر نمی‌توانند بانک مرکزی را مقصر جلوه دهند.

رفع دغدغه‌های مونتاژکاران

نگاه جدید وزارت صمت باعث می‌شود که ضمن افزایش کیفیت خودرو و قطعه، مقوله صادرات اجرایی شود و دیگر در حد حرف و شعار باقی نماند. مزیت دیگر آن است که خودروسازان و مونتاژکاران معطل تأمین ارز نخواهند شد و می‌توانند با کمترین بوروکراسی ارز مورد نیاز خود را از صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی خریداری کنند. ویژگی دیگری که شیوه جدید تأمین ارز دارد، هدایت خودروسازان و قطعه سازان به سمت تولید داخل و خودکفایی است. در مقطع فعلی و با اینکه کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد، برخی از خودروسازان و مونتاژکاران به این مقوله توجه نمی‌کنند و همچنان برای تأمین قطعه به جای آنکه به سمت خودکفایی بروند، واردات را در اولویت قرار می‌دهند.

مبحث دیگری که می‌تواند تصمیم جدید دولت سیزدهم را قابل دفاع کند، قیمت خودرو است. مونتاژکاران خودرو با اینکه ارز با قیمت مناسب از بانک مرکزی دریافت می‌کنند، اما نمی‌خواهند قیمت محصولات نهایی خود را واقعی اعلام کنند و همواره اصرار بر اجرای قیمت‌هایی دارند که عملاً با نرخ بازار آزاد است.

کارشکنی شورای رقابت

طی یک ماه اخیر هم دیده شده که خودروسازان بخش خصوصی با اینکه ارز با نرخ دولتی خریداری کردند، ‌اما حاضر نیستند قیمت محصولات خود را با نرخ دولتی عرضه کنند و در برابر دولت و شورای رقابت ایستادند. بنابراین وقتی بخش خصوصی می‌خواهد قیمت محصولات خود را با دلار آزاد محاسبه کند، ‌چرا دلار با نرخ آزاد خریداری نکند؟
شنیده‌ها حکایت از آن دارد که طی دو هفته اخیر برخی از خودروسازان بخش خصوصی، خطوط تولید خود را متوقف کردند و توجیه آنها این است که قیمت‌های اعلامی شورای رقابت به ضرر آنهاست، از همین رو برای آنکه خودرو در پارکینگ دپو نشود تا سازمان بازرسی بررسی نکند، تولید خودرو متوقف شده است.

گله‌مندی از وزارت صمت

مونتاژکاران خودرو طی این مدت ارز نیمایی 28 هزار و 500 تومانی گرفتند و قیمت محصولات خود را با قیمت‌های 3 الی 4 برابر در بورس و بازار فروختند. خودروسازان بخش خصوصی که تعرفه واردات قطعات خودرو را هم متناسب با ارز نیمایی دادند، ‌اکنون بشدت از تصمیم وزارت صمت گلایه‌مند هستند. آنها با استفاده از منابع ارزی ارزان و فرار تعرفه‌ای حقوق دولت را هم نمی‌پردازند یعنی حتی تعرفه 50 درصدی واردات قطعات را براساس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی می‌دهند و به‌رغم بهره‌گیری از همه رانت‌ها زیر بار قیمت‌گذاری شورای رقابت نمی‌روند و انتظار دارند خودروهای خود را به قیمت سه برابر در بورس و با رقابت ساختگی بین کارگزاران بورسی به فروش برسانند. اکنون که فروش و قیمت‌گذاری خودروهای بخش خصوصی در دولت سیزدهم ضابطه‌مند شده و گفته شده اگر داخلی‌سازی کم باشد باید از ارز حاصل از صادرات استفاده کنید با دادن مقاله‌های سفارشی سعی در تخریب و ایجاد تلاطم در بازار دارند و می‌خواهند شرایطی  فراهم کنند که دولت از مصوبات خود عقب‌نشینی کند. بخش خصوصی طی این سال‌ها برای تحقق خواسته‌های خود، پول پاشی کرد اما در دولت سیزدهم نمی‌تواند به چنین سمت و سویی برود.

اولتیماتوم به سازندگان


عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در نامه‌ای رسمی با موضوع «بازنگری محل تأمین ارز» خطاب به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلت‌سازان و دوچرخه‌سازان در راستای تعمیق بخشی ساخت داخل اعلام کرده است با توجه به سیاست‌های یکپارچه ارزی در توسعه صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی به منابع ارزی ناشی از صادرات محصولات نفتی و به منظور تحقق اهداف تعیین شده تولید محصولات صادرات‌محور، عمق بخشی به تولید داخل و کاهش ارزبری، مقرر شده است تا کلیه شرکت‌های خودروساز نیازهای ارزی خود در واردات قطعات منفصله موضوع فصل ۹۸ مقررات صادرات و واردات (انواع خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برقی) را ترجیحاً از طریق ارز صادرات خود و دیگران تأمین کنند. بنابراین، مقتضی است ضمن فعال‌سازی ظرفیت‌های صادراتی خود و حمایت از صادرکنندگان نسبت به بازنگری محل تأمین ارز درخواست‌های ثبت سفارش خود از سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی به غیر از نیما، اقدام کنند.

به استناد نامه یاد شده تمامی شرکت‌های خودروساز نیازهای ارزی خود را باید ترجیحاً از طریق ارز صادرات خود و دیگران تأمین کنند. این امر باعث می‌شود که شرکت‌ها بیشتر به فکر داخلی‌سازی باشند و فرایند تولید خودرو را تغییر دهند و مهم‌تر آنکه بهره ور شوند. با وضعیتی که خودروسازان و مونتاژکاران در پیش گرفته بودند عملاً نه خودکفایی حاصل و نه اینکه قیمت‌ها مناسب می‌شد. لذا برای پایان دادن به تمام بهانه‌های خودروسازان این تصمیم گرفته شده است. این اقدام وزارت صمت از سوی کارشناسان هم مهر تأیید گرفته است. نامه وزارت صمت تحت عنوان بازنگری محل تأمین ارز یک مزیت دیگر هم دارد و آن پایان دادن به شایعات مربوط به واردات خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده است. قبل از آنکه واردات خودرو آزاد شود، شرکت‌های واردکننده خودرو مدعی بودند که بدون خروج ارز از کشور می‌توانند واردات خودرو داشته باشند اما زمانی که دولت با واردات خودرو موافقت کرد، واردکنندگان خودرو، تأمین ارز را به عنوان یک مشکل جدی معرفی می‌کردند. حال که بسترهای قانونی برای واردات خودروهای کارکرده و صفر کیلومتر فراهم شده، بخش خصوصی می‌تواند ادعاهای خود را عملیاتی کند.

انجمن صنفی وارد‌کنندگان خودرو به صورت رسمی اعلام کرده بود که واردات خودرو بدون اینکه یک دلار ارز از کشور خارج شود، امکان‌پذیر است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رانت ارزی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j4 : سلام من هم ثبت نام 60 روزه بودم ولی تکمیل وجه هنو.ز زرد مونده و زنگ میزنم میگن احتمال این ماه کاراش اوکی میشه تو آذر تحویل میدن
++ : ناهماهنگی بین راهور و سایپا.
+ : دوست عزیز اگر گزینه تحویل حضوری را فعال کرده باشی،هر زمان خودروی شما آماده تحویل شود،برای شما یک پیامک می‌آید و 3 روز کاری فرصت دارید ،در ساعات اداری ،با ارائه مدارک ،به پارکینگ سایپا در بزرگراه لشگری مراجعه نموده و خودرو را تحویل بگیرید.
محمد : سلام دوستان کسی هست پلاک شده باشه الان تقریبا 2 هفتس فاکتور شده پلاک نمیشه 26 مهر فاکتور شده تکیل وجه 21 خرداد
اردوان : چند ما به اتفاوت میدین؟ برای من دعوتنامه اومده؟خودتون تکمیل وجه میکنین؟
شاهین جی ۱۲اذر : سلام‌دوستان یه قرار بزارید که چه تاریخی بریم در قوه قضائیه همه باهم چه شاهین چه کوییک چه اونایی که تبدیل زدن یا نزدن تا بعدش در سایپا رو تخته کنیم اینطوری بخدا فایده نداره اینجا هی بگیم باید جمع بشیم بریم تجمع کنیم تا حقمون رو بگیریم مگه پول بدبختی کشیدمون رو از اب جوب پیدا کردیم
محمد x5 : خب دوستان پیرو پیام قبلی که گداشته بودم امروز کرمان موتور پیامک زده و تشکر کرده از تکمیل وحه و گفته ۱۳۰ میلیون رو به حساب بر می گردونه اگه خدا خواد.
حسام j4 : سلام کسی از ثبت نامی های 60روزه اول مرداد اقساطی هست که شماره شاسی براش اومده باشه ؟؟امروز نود روز شده ولی هنوز خبری حتی از شاسی شدن خوردو نیست .هر چی هم زنگ زدیم میگن تحویل سیستمی بیستم مهرماه بودین و با تاخیر میدن .ولی چقدر تاخیر رو نمی‌گن.چرا بعد از نود روز هیچ تغییری توی قسمت تکمیل وجه ایجاد نمیشه
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : سلام من ۲۷ شهریور cvt رو به gl تبدیل زدم ۲۳ مهر پلاک شد ۲۷ مهر تحویل گرفتم مجموعا یکماه زمان برد تا به قزوین رسید .
سامانه 124 : شهروند گرامی شکایت شما به دلیل زیر قابل رسیدگی نیست. دلیل انتخابی : شکایت مطرح شده، خارج از حیطه وظایف این سازمان است توضیحات : عدم انجام تعهد تحویل به موقع خودرو 2_ عدم پرداخت خسارت دیر کرد از طریق مراجع قضایی پیگیری نمایید و عدم صدور دعوتنامه و فاکتور خارج از حیطه وظایف سازمان است و عدم پرداخت خسارت خواب خودرو در نمایندگی از طریق مراجع قضایی پیگیری نمایی...خخخخخخخخ
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرسوده اذر : الان چک کردم خبری نیست
کوییک اس : سلام..احتمالا25تا30آبانماه دعوت نامه هامیاد
207پانا تبدیل به رینگ : سلام شما واریزی تبدیل به رینگ رو چه تاریخی زدید؟چون ما هم تحویل 30مهر هستیم و تبدیل هم 10روز میشه ک زدیم ولی هنوز فاکتور نشده
پیش فروش برج 11 : تیر تا چه روزی تکمیل وجه بوده؟؟؟
ساینا پیش فروش مرداد 1404 : سلام وقت همه دوستان بخیر خواهشا اگه کسی میدونه راهنمایی کنه چرا دعوت نامه آذر ماه ساینا نمیفرستن هر چی میریم توی بخش پرداخت دعوت نامه میگه دعوت نامه فعالی نیست چرا؟من پذیرش 20 تیرماه تحویل هفته چهارم آذر ماه هستم
ساینا پیش فروش مرداد 1404 : پذیرش تیرماه و تحویل هفته چهارم آذر ماه هستم
ساینا پیش فروش مرداد 1404 : سلام وقت همه دوستان بخیر خواهشا اگه کسی میدونه راهنمایی کنه چرا دعوت نامه آذر ماه ساینا نمیفرستن هر چی میریم توی بخش پرداخت دعوت نامه میگه دعوت نامه فعالی نیست چرا؟
رضا : فرخوان اعتراض دادن اینجا فایده نداره اینجا نعایت 100 نفر باشیم که کامنت میزاریم و نهایت هم 20 نفر برن که اونم تهرانی هستن من راهی به ذهنم نمیرسه که کجا اطلاع رسانی کنیم برای فراخوان
مظلومان : خب داداشم این موضوع رو میتونی توجیه کنی، اینکه بنده 7 مرداد فاکتور شدم ،دوگانه اکثر کسایی که پلاک و شماره گذاری شدن برا شهریور ماه هستن و اواخر مرداد اگه به ترتیب ثبت نام بفرسته مشکلی پیش نمیاد
علی : آره پلاک شدم ولی تحویل نگرفتم حضوری هم زدم