اصرار شورای رقابت بر قیمت‌گذاری دستوری با وجود حذف ارز نیمایی

 

اصرار شورای رقابت بر قیمت‌گذاری دستوری با وجود حذف ارز نیمایی

 

طی هفته اخیر شاهد دستور جدید وزارت صمت به شرکت‌های تولیدکننده خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه بودیم. براساس این دستور، بانک مرکزی دیگر مسئولیتی برای تأمین ارز تولیدات خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه ندارد و این شرکت‌ها بایستی خودشان ارز موردنیاز را تهیه کنند. پس از ارسال این دستور، زمزمه‌های حذف شورای رقابت و قیمت‌گذاری دستوری قوت گرفت. براساس بندهای مرتبط با تعهدات شورای رقابت، قیمت‌گذاری دستوری در شرایطی قابل‌اجراست که شرکت‌های تولیدکننده خودرو ارز سهمیه‌ای یا همان ارز نیمایی را از بانک مرکزی تهیه کنند. با حذف این ارز، قیمت‌گذاری دستوری مبنایی نخواهد داشت.

بااین‌حال، شورای رقابت همچنان به تلاش خود برای حضور در بازار خودرو و اعلام قیمت‌ با فرمول‌های عجیب‌وغریب ادامه می‌دهد. این شورا در قالب یک مصوبه چهاربندی اعلام کرد که بازار خودروهای سواری شامل تولیدی، مونتاژی و وارداتی انحصاری است. این شورا همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار دارد و تصمیمات خود را لازم‌الاجرا می‌داند.

اعلام عدم تأمین ارز موردنیاز خودروسازان از سوی بانک مرکزی باعث شده است تا شورای رقابت محدوده کاری خود را گسترش دهد. این شورا اعلام کرده که براساس دستورات آن، وظیفه نهادهای مختلف در حوزه قیمت‌گذاری خودرو مشخص شده است. بنابراین بانک مرکزی وظیفه دارد که به تأمین ارز خودروسازان بپردازد. بنابراین اکنون شورای رقابت علاوه بر خودروسازان و وزارت صمت، با بانک مرکزی نیز وارد یک مناقشه شده است!

تاریخچه تصمیمات مخرب شورای رقابت

کافی است تا نگاهی به تصمیمات شورای رقابت و تأثیر مخرب آن بر بازار خودرو داشته باشیم. تا پیش از ورود این شورا به بحث قیمت‌گذاری خودرو، عرضه و تقاضا درحال متعادل‌شدن بودند. سطح تولیدات برخی خودروها همچون محصولات خانواده کوییک و ساینا با سطح تقاضا معادل شده بود، درنتیجه این خودروها بدون نیاز به قرعه‌کشی فروخته می‌شدند. از سوی دیگر، مشتریانی که به‌دنبال خرید خودروهای پرطرفدار همچون دنا پلاس یا تارا بودند، می‌توانستند این خودروها را با نرخ رقابتی از بورس کالا خریداری کنند. خودروهای کم‌طرفداری همچون شاهین نیز به‌طور هم‌زمان در بورس و کارخانه با موعد تحویل 90 روز کاری عرضه می‌شدند. البته در مورد خودروهای پرطرفدار همچون پژو پارس، مشتریان ناچار به استفاده از روش قرعه‌کشی بودند.

از زمان آغاز قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای رقابت و الزام به خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه، شرایط وخیم‌تر شده است. عرضه خودرو به‌صورت بسیار محدود صورت می‌گیرد و موعد تحویل خودروها تا پایان سال 1403 تعیین شده است. مصرف‌کنندگان ایرانی که سال گذشته قادر به خرید کوییک و ساینا با موعد تحویل فوری بودند، اکنون در بهترین شرایط، باید چند ماه برای تحویل اتومبیل خود منتظر بمانند.

انتقاد مصرف‌کنندگان از شورای رقابت و تصمیمات آن

از سوی دیگر، قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت با انتقاد خریداران همراه بود. نخست قیمت‌های بسیار پایین برای این خودروها تعیین شد و مصرف‌کنندگان به ثبت‌نام برای خرید این خودروها علاقه‌مند شدند. بااین‌حال، پس از آنکه ثبت‌نام در مرحله دوم عرضه یکپارچه خودرو به پایان رسید، خودروسازان خصوصی از اعمال قیمت‌های شورای رقابت سرباز زدند. درنتیجه قیمت‌ها مورد بازنگری قرار گرفت. نرخ‌هایی که درنهایت به‌عنوان قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد، تفاوت چندانی با نرخ‌های پیشین نداشت. به همین سبب مشتریان احساس کردند که نیازی به خرید خودرو از کارخانه و صبر برای تحویل آن‌ها وجود ندارد. درنتیجه سیل انصراف از خرید خودرو به‌راه افتاد.

پایان قیمت‌گذاری دستوری چه تأثیراتی خواهد داشت؟

با تمامی تفاسیر انجام‌شده، مشخص است که دخالت شورای رقابت در بازار خودرو نتیجه مثبتی نداشته است. البته این شورا طی دوره‌های پیشین نیز با اعلام قیمت‌ها، باعث برهم‌خوردن شرایط بازار شده بود. همان‌طور که شورای رقابت نتوانست قیمت‌های اعلامی خود را به خودروسازان خصوصی تحمیل کند، به‌نظر نمی‌رسد این شورا بتواند به‌طور هم‌زمان با بانک مرکزی، وزارت صمت و خودروسازان رقابت کند. البته جای تعجب هم وجود ندارد که آزادسازی قیمت‌ خودرو و تعادل میان نرخ بازار و کارخانه، باعث ثبات بازار خودرو و خروج تقاضای سفته‌بازانه از این حوزه خواهد شد. در سوی منفی ماجرا نیز مصرف‌کنندگان کمتری قادر به خرید خودرو خواهند بود، چرا که خودرو دیگر با نرخ دستوری به فروش نمی‌رسد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شورای رقابت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

رضایی
0

این طرز استدلال مصداق شانتاژ است و کمترین مصداق و معنی در این موضوع ندارد حذف هر نوع ارز و رانت و امتیازی که دولت از و یا به خودرونسازها پرداخت کند یا حذف کند ارتباطی به شورای رقابت ندارد چونکه این شورا وظیفه دارد در شرایطی که بازار مصرف برای تولیدکنندگانی بصورت انحصاری دربیاید این شورای محترم باید وارد عمل شده و نرخ بازار را تعیین نماید بازار خودروی کشور ما انحصاری است و این واقعیت تلخ که باعث ظلم به مصرف کنندگان هم شده و حق انتخاب انها را گرفته است ارتباطی به حذف امتیازات و کمک های دولت ندارد بازار انحصاری در اختیار دو خودرونساز است و باید قیمت توسط شورا تعیین شود و هرگاه تعرفه گمرک واردات خودرو صفر شود انگاه دیگر دخالت این شورا در قیمت خودرو غیرقانونی خواهد بود ولی تا بحال چنین نشده پس اعتراض شما باطل است
18:00  1402/05/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد-:::::::: : هنوز دعوتنامه های مهر و آبان صادر نشده احتمال داره برا شما بیافته برا سال بعد
امیر : سلام ما که تحویل ابان بودیم هنوز تکمیل وجه نکردیم اگه از این به بعد افزایش قیمت بزنن شامل ما که دوباره نمیشه؟
علی ابراهیم پور : نه شوخی میکردم من پزشکم واقعا تخصص داخلی ولی همچینم شرایط توپ و خفنی که بعضیا میگن نیس من الان ۳۵ سالمه تقریبا ۱۰ سال کمتر فارغ شدم هنوزم از درسم مونده با بدبختی و قرض و کمک تونستم این x5 رو بگیرم به درس خوندنش نمیگم نمیارزه ولی خب انتظازم چیز دیگه ای بود
ترکاشوند ۲۵خردادم : نمیشه عکس گزاشت نتونستم در سایت ثبت نام کنم هر کاری میکنم نمیشه
J4 اقساطی مرداد ماه سفید ۱۳۶۳ : سلام کاش شماره فاکتور هم بگید. مال ن چرا شاسی نمی شه. یازده مرداد هستم ۲۰۲۸۰۶
حسن شاهبازی : سلام من تکمیل وجه 23 اسفند واسه cvt هستم 24 آذر (دیروز) فاکتور شدم.
وحید شاهین پلاس ۱۵اردیبهشت : سلام.وقتتون بخیر.هرکی ۱۵اردیبهشت فاکتور شد یا پیامک تغییر رنگ و SBRاومد براش خبر بده لطفا.من هر خبری میاد زود میگم
X5 : چقدر یهویی دکتر زیاد شد!!!!
حمیدرضا : سلام دوستان منم واریز 14اردببهشت هستم فاکتور شدم
X5 : شما که چند روز پیش گفتم کارگری ماشینم نداری؟!!!!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دی : اگه کسی دیگه دوباره فاکتور شده لطفا اطلاع بده امیدوارم روند فاکتور ادامه داشته باشه حالا ما خردادیم انشالله هرچه زودتر نوبت ما هم برسه
تحویل آذر 6 دنده رینگ سفید فوری : تحویل آخر آذر داریم؟ اگه فاکتور شده خبر بده اگر کسی از تحویلی های آذر هنوز فاکتور نشده خبر بده
دنا 6دنده پیش فروش تحویل دی : سلام دوستان دنا 6دنده تحویلی دیماه برا من فاکتور شد.
207 : خسته شدیم خدایی دیماه چرا فاکتور نمیکنن…
Elnaz : رفتم پنل کاربری سایپا نوشته مجوز تغییر رنگ و مدل ندارید؟ کسی تجربه داشته ؟ یعنی دارم فاگتور میشم؟؟؟
کوییک تحویل مرداد : دوستات کوییک جی ایکس تکمیل وجه 22 مرداد پذیرش 25 بهمن 403 الان چک کردم فاکتور شده ولی پلاک نشده.. دوستانی ک 22 ام تکمیل کردن چک کنن
میثم : سلام دوستان من امروز رفتم شرکت با این که جواب تحویل حضوری نیومده بود رفتم ماشینو گرفتم انشالله قسمت همتون .امروز دویست تا نیسان و پادرا تحویل دادن از این دویست تا فقط 4 تاش شخصی بود بقیه یا واسه شهرداری یا سپاه یا شرکت کاله بود نمیدونم داستان چیه
Gxl 18 shahrivar : اوایل شهریور کسی داریم که پرداختی دوم برا کوئیکGXLداشته باشه؟
بهزاد : تا 26 تیر فاکتور شده
عباد : به نظرتون نیسان بنزینی الان کسی بخره ارزش داره یا دوگانه؟