سرنوشت واردات خودرو

 

سرنوشت واردات خودرو

 
ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو در حالی یک‌سالگی خود را پشت‌سر گذاشت که هنوز حتی یک دستگاه خودرو خارجی به متقاضیان تحویل داده نشده و از طرفی، واردات طبق برنامه‌ریزی سیاست‌گذار پیش نرفته است و چرا ورود خودرو به کشور کُند پیش می‌رود و خودروهای وارد شده تحویل داده نمی‌شوند؟ چه سرنوشتی در انتظار واردات خودرو است؟
 
«بازار خودرو باید به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانی که بازار انحصاری و غیررقابتی می‌شود، تعادل بازار هم برهم می‌ریزد.» این بخشی از گفته‌های عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت است. این سخنان در حالی توسط وزیر صمت بیان شده که از سال ۱۳۹۷ جلوی واردات خودرو گرفته شده است. با وجود تقاضای سالانه حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو، حالا با گذشت پنج سال از این ماجرا تقاضای خودرو خارجی در کشور به بالای ۵۰۰ هزار دستگاه رسیده است.
 
اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که ثبت‌نام خودروهای وارداتی با چند شرط آغاز شد. شرطی که بیش از همه به چشم می‌آمد، بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی بود تا متقاضیان واقعی تشخیص داده شوند. مدتی بعد از اینکه ۵۰۰ میلیون تومان مردم در حساب‌های وکالتی بلوکه شد و خبری از خودروهای وارداتی نبود با واکنش مردمی روبه‌رو شد در نهایت «امید قالیباف»، سخنگوی وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت از آزادسازی حساب‌های بلوکه شده، خبر داد.
 
آن زمان وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو خارجی به مردم داده شد. «امید قالیباف» درباره واردات خودرو و نحوه عرضه آن در بورس کالا، گفته بود: «طبق برنامه‌ریزی انجام شده در۳ ماه باقی مانده ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تامین می‌شود.» اما این تعداد تغییر کرد و به رقم ۲۰ هزار رسید. روح ا... عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ورود ۲۰ هزار خودرو وارداتی به گمرک کشور خبر داد.
 
بار دیگر تعداد خودروهای وارداتی دستخوش تغییر قرار گرفت. «مهدی ضیغمی»، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران از ورود ۵ هزار دستگاه خودرو به بنادر و گمرکات خبر داد. این روند حتی با استیضاح وزیر پیشین و روی کار آمدن وزیر کنونی تغییر نکرد که در نهایت از این تعداد ۵ هزار خودرو وارداتی، اوایل شهریور ماه ۱۴۰۲ «عباس علی‌آبادی»، وزیر صمت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، پس از گذشت ۶ ماه از ثبت‌نام محصولات وارداتی، به طور نمادین، تنها دو خودرو چانگان به مشتری تحویل داد.
 
در کمتر از ۶ ماه، طرح واردات خودروهای نو، جای خود را به واردات اتومبیل‌های کارکرده داد. کارشناسان معتقد بودند همین هم می‌تواند روزنه امیدی در صنعت خودرو باشد. ولی سرنوشت واردات خودروی خارجی کارکرده مشخص نیست.
 
موضوع انباشت تقاضا به دلیل ممنوعیت واردات خودروی خارجی روی قیمت خودروهای داخلی هم تاثیر گذاشته و بازار خودرو را در نوسان فرو برده است. حالا عباس ‌علی‌آبادی، وزیر صمت می‌گوید: «اگر قیمت‌گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد این در حالی است که قول واردات آزاد، چندین‌بار از طرف وزیر صمت داده شده اما این وعده تا امروز محقق نشده است.
 
وضعیت بازار خودرو به جایی رسیده که نه خودروساز و قطعه‌ساز راضی است و نه دولت و مجلس و نه مردم. نه واردات و توزیع به درستی انجام می‌شود، و نه کیفیت خودروهای داخلی بالا می‌رود. همه ناراضی‌اند اما باید دید چه کسی یا کسانی از ممنوعیت واردات خودرو نفع می‌برند؟ گویی شرایط نابسامان در بازار خودرو هرچند برای برخی ناگوار است اما برخی بازیگران بازار خودرو از این وضعیت راضی‌اند.
 
به نظر می‌آید شرکت‌هایی که در فضای انحصاری و بدون رقابت، مشغول مونتاژ خودرو و تولید قطعه هستند و با قیمت بالا در بازار عرضه می‌کنند، بیش‌ترین سود را می‌برند که با وجود اینکه اغلب مردم و مسئولان کشور و حتی وزیر صمت از آزادسازی واردات خودرو و فضای رقابتی سخن می‌گویند، به نظر می‌رسد که عده‌ای از ذی‌نفعان اصلی صنعت خودرو در کشور، با مانع‌تراشی در مسیر واردات، از عملی‌شدن این وعده جلوگیری کرده‌اند. با این حال، تقاضای مردم برای دسترسی به خودروهای باکیفیت و ایمن، این روزها قابل انکار نیست و دولت، غول‌های خودروسازی داخلی و مونتاژکارهای چینی به عنوان نهادهای مربوط و مسئول، باید پاسخگوی بلاتکلیفی بازار خودرو باشند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل کرمان : برای من 3 بهمن هنوز شاسی نشدم
تیتان ۲ دی فوق‌العاده : سلام ماشین من پلاک شده سندش هم اومده نمایندگی ولی خودش هنوز بارگیری نشده
شاهین G : بعد از اسفندی ها فروردین فاکتور میشه یا اردیبهشت ؟؟؟کسی فروردین تکمیل وجه انجام داده ؟؟
5 : آیا کسی شاسی شده این چند روز
5 : چرا هیچکس نیست تورو خدا یکی بگه شاسی شده این چند روز ما دلمون خوش باشه یه میلیارد پولمون رفت دارم سکته میکنم
5 : چرا هیچکس نیست تورو خدا یکی بگه شاسی شده این چند روز ما دلمون خوش باشه یه میلیارد پولمون رفت دارم سکته میکنم
درسا : تکمیل وجه ۵ اسفند کسی فاکتور شده ؟
درسا : تکمیل وجه ۵ اسفند کسی فاکتور شده ؟
حسین : سلام. انشا... در این لحظات سلامت و تندرست باشید. جی۷ ما اومد. ۲۹/۲ فاکتور شده بود. این هفته تمام خودروهای فاکتور شده رو تحویل میدن. یا حق
حسین : سلام. انشا... در این لحظات سلامت و تندرست باشید. جی۷ ما اومد. ۲۹/۲ فاکتور شده بود. این هفته تمام خودروهای فاکتور شده رو تحویل میدن. یا حق
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن 31 خرداد : نزدیک فاکتور هستید 31 خرداد آنروز فاکتور و تخصیص پلاک با هم
حمید : سلام دوستان من تحویل 31اردیبهشت بودم فاکتور شده برام دیروز
زینب اپشنال 4 مرداد : سمای عزیز چ تاریخی فاکتور شدید؟
سورن جدید طرح مادران : سلام و درود تحویل 13 تیر، رنگ سفید ،هنوز فاکتور نشدم
پیش فروش تکمیل وجه 7اسفند : سلام جدیدا کسی هست که فاکتور شده ؟ اخرین تاریخ فاکتور تا کی هست ؟
رضا : سلام کسی از سایپا خبر داره باز هست یا نه
رضا : لعنت به تو سایپا
سمند سورن : سوره 4تیرفروش فوری فاکتور نشدم
سمند سورن : سلام 4تیر فاکتور نشدم
پانا پیش فروش31خرداد : درود دوستان همین الان نگاه کاستومر کردم ماشین فاکتور شده دیروز!پیش فروش تبدیل رینگ رنگ مشکی!خدا کنه ماشینا همه به دستشون برسه تو این شرایط