مافیای خودرو همچنان برنده حوزه واردات هستند

 

مافیای خودرو همچنان برنده حوزه واردات هستند

 
با گذشت دو سال از آزادسازی واردات خودرو به کشور، هنوز هیچ خودرو وارداتی در اختیار مشتریان نهایی قرار نگرفته است. در سوی دیگر لایحه واردات خودروهای کارکرده با سر و صدای زیاد به تصویب رسید اما این لایحه نیز هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. ناکامی در واردات خودرو به کشور بار دیگر نشان می‌دهد که مافیای خودرو همچنان دست بالا را در این صنعت دارد.
 
مجلس از لایحه واردات خودروهای کارکرده کنار می‌کشد!
چندماه پیش و در زمان تصویب لوایح مربوط به واردات خودرو، نمایندگان مجلس بر موفقیت این لایحه و تاثیر آن بر بازار تاکید می‌کردند. با این حال هم‌اکنون هیچ‌کدام از آن‌ها در مورد اجرای این لایحه نظری ندارند. پیگیری خبرگزاری‌های داخلی نیز به جایی نرسیده است، چرا که نمایندگان مجلس این لایحه را بخشی از امور داخلی دولت می‌دانند.
 
در حال حاضر اجرایی شدن لایحه واردات خودروهای دست‌دوم به نظر نهایی وزارت صمت و هیات دولت بستگی دارد. جزئیات این لایحه مدتی پیش در اختیار عموم قرار گرفت با این حال تا اجرایی شدن آن مسیری طولانی باقی مانده است. براساس مشاهدات کاربران، حتی واردات کامیون‌های دست دوم که طی سالیان پیش صورت می‌گرفت، در حال متوقف شدن است و پارکینگ گمرکات مرزی به آرامی تخلیه می‌شود. بنابراین حداقل تا چندماه یا حتی چند سال آینده، واردات خودروهای کارکرده به طول می‌انجامد.
 
التهاب بازار، آن‌چه مافیای خودرو می‌خواهد!
برخلاف خبر ورود خودروهای صفرکیلومتر، واردات خودروهای کارکرده شوق و شور بیشتری را در بازار پدید آورد. مشتریان از وقوع این موضوع خوشحال بودند، چرا که می‌توانستند با بودجه خرید خودروهای داخلی یک اتومبیل خارجی تهیه کنند و سپس آن را به کشور وارد نمایند. البته عوارض واردات همانند همیشه غیرواقعی در نظر گرفته شد تا این شور و شوق به سرعت فروکش کند. در نهایت عدم اجرای این لایحه نیز موجب شد تا تمامی امیدهای مشتریان به باد برود.
 
در سوی دیگر خودروسازان بزرگ نیز از این شرایط به نفع خود استفاده می‌کنند. ایران خودرو و سایپا در تحویل خودروهای فروخته شده بیش از حد تعلل می‌کنند. سایپا بخشنامه‌های پیش‌فروش خود را با تاریخ تحویل طولانی مدت ارائه می‌دهد، در حالی که ایران خودرو از تحویل خودروهای فروخته شده در موعد مقرر خودداری می‌کند. نتیجه تمامی این مسائل، بروز التهاب جزئی در بازار خودرو بوده است. بدیهی است که اگر سرمایه‌های سرگردان همچنان از بازار خودرو خارج نشده بود، این اقدامات نتایج ملموس‌تری در بازار خودرو داشت.
 
واردات خودرو اعم از نو و کارکرده به یک سرنوشت دچار می‌شود
در زمان فعلی یعنی مهرماه 1402، حدود بیست ماه از تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده گذشته است. با این حال تاکنون هیچ خودرو دست‌دوم وارداتی با پلاک ملی در خیابان‌ها مشاهده نمی‌شود. بنابراین می‌توان گفت که سرنوشت واردات خودرو اعم از نو یا کارکرده یکسان است. این لایحه‌ها و مصوبات تنها چند روزی در رسانه‌ها مطرح شدند و پس از آن دیگر خبری از اجرای آن ها نشد.
 
به دلیل تعلل بیش از حد در زمینه واردات خودرو، گروهی از علاقمندان به اتومبیل روش دیگری را برای رسیدن به هدف خود انتخاب کردند. راه واردات خودرو توسط این گروه، ورود خودروهایی با پلاک گذرموقت و تمدید دوره‌ای پلاک آن‌ها است. این روش باعث شده است تا علاقمندان به خودرو که سطح درآمد بالایی دارند، قادر به واردات خودروهای خارجی باشند. در عین حال درآمدهای سرشاری نیز از محل تمدید پلاک موقت این خودروها نصیب دولت می‌شود. به نظر می‌رسد تا مدتی نامعلوم، تنها راه واردات خودروهای سبک خارجی به کشور همین روش باشد و مافیای خودرو موفق شده است همچنان بازار را محدود نگه دارد.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مافیای خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : آفرین نازنین چطور عکس فرستادی
شاهین جی ال تیر ماه : چهارماه تو خردادن
X5 : بله دقیقا درسته آقا مهراد
شاهین جی ال : ظاهر شاهین خوشگل تره ولی راست میگه موتور ایران خودرو قویتره
شاهین Gl : برادر تو ماشینا ایرانی همه ی اشغالن از شاهینش تا تاراش انتخاب بین بد بدتره این شاهینم بخاطر امینت بدنه محکمشه که نسبت به بقیه بهتره
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : بسلامتی و دل خوش
شاهین : اون آقای کم توانی که حرف بیربط زد آخه ماشین قابلیت چیه که الکی به شاهین تعصب داری شاهین برو تو نمایندگیها ببین چقدر مشگل داره واقعا حیف دوسال که انتظار این ماشین را کشیدیم واقعا موتورش ضعیفه موتور ماشینهای ایران خودرو خیلی سر تره
Ati : خدالعنتشون کنه وقتی ماشین ندارین ثبت نام نکنید پولارو خوردن ورفتن ،میگن قطعه نداریم واصلاماشین تولیدنمیشه جریمه تاخیرهم که گفتن بیخیالش بشین متاسفم که تواین مملکت هیچکس به فکرمردم نیست
شاهین : در جواب نفرات اینو بگم اون لقبی که گفتی متعلق به بابای شماست در جواب دوستان دیگه که فک میکنن دروغ میگم آدرس میدم بیاید ببینید ولی چرا در مقابل حقیقت مقاومت میکنید من ذات موتور رو میگم که ضعیفه من خودم سال 96دنا خشک داشتم این شاهین ظاهرش حرف ندارهبیسته ولی موتورش واقعا ضعیفه چه فایده داره که شما تا از توربو استفاده میکنید قوی بشه توربوش مطمین باش بعد ازین مدت مشگل دار میشه حالا هرکس دوست داره یه تارا خشک به من بده من شاهینو تقدیم میکنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس : چرا پس یه عده اینجا چرت میگن پلاک نمیشه مرض دارین با روح و روان آدم بازی می کنیم.
30 آبان : دوستان کارت طلایی بهتر هست یا بیمه بدنه
30 آبان : واسه دوگانه برقی بهتر هست
پیش فروش : والا چی بگم من پلاک تهران هستش شاید شهر ها یکم تاریخ پلاکشون یعنی روند پلاک کردنشون یکم بیشتر طول بکشه ایشالله هر چی زودتر پلاک شی رفیق
تحویل 30دیماه : جالبه ما شش ماه منتظریم اونوقت ایران خودرو فروش فوری داده ،خب چرا ثبت نامی قبل رو تحویل نمیدن اگر ماشین دارن؟!
حسن : دوستان نیسان فاکتور شده بعد دو هفته هنوز پلاک نکردن دلیلش چی می تونه باشه کارمند نصب پلاک ندارن یا کارمند نصب پلاک گشاد هستند روزی یکی دوتا پلاک می کنه بنظرتون دلیلش چیه ؟ من خداییش سر در نمیارم از ساخت نیسان پلاک کردنش بیشتر طول بکشه 🤔
فوری : فوری فوری فوری
عیسی : سلام اطلاع داری تا شماره چند فاکتور شده؟
پویا : دوست عزیز برو شماره گذاری سایپا ببین چه خبره
نیسان ایکس : من دو هفتس فاکتور شدم خبری نیست از پلاک