مدل جدید قیمت‌گذاری خودرو چگونه است؟

مدل جدید قیمت‌گذاری خودرو چگونه است؟

 

با تعویض مدیران ارشد وزارت صمت در ابتدای سال 1402، رویه‌های این وزارتخانه نیز تا حدودی تغییر کرده است. برای مثال، مدیریت قبلی وزارت صمت در طول چهار ماه دو مرحله عرضه یکپارچه خودرو را برگزار کرد، درحالی‌که مدیریت جدید اعتقاد چندانی به این روش ندارد. یکی دیگر از موارد تغییر وزارت صمت در دوره جدید، تغییر روش قیمت‌گذاری خودرو است.

بنابر تحلیل روزنامه‌های اقتصادی، وزارت صمت تصمیم دارد تا قیمت خودرو را به‌سمت رقابتی‌شدن سوق دهد. این وزارتخانه تصمیم دارد با افزایش تیراژ خودروهای داخلی و افزایش تعداد خودروهای وارداتی، بازار خودرو را به تعادل برساند. این اقدام به‌معنای حذف قیمت‌گذاری دستوری است؛ موضوعی که همواره مورد انتقاد و اعتراض خودروسازان بوده است.
 
قدم به قدم تا آزادسازی کامل قیمت
البته مسئولان وزارت صمت جزئیات برنامه‌های خود را به رسانه‌ها اعلام نکرده‌اند. بااین‌حال، روند اجرایی این برنامه را طی ماه‌های اخیر در عمل شاهد بوده‌ایم. اعطای مجوز افزایش قیمت به خودروسازان دراِزای افزایش امکانات ایمنی خودروها باعث شده است تا فاصله نرخ محصولات ایران خودرو و سایپا به‌مرور با قیمت‌های بازار کمتر شود. این اقدام علاوه بر افزایش سودآوری خودروسازان،‌ باعث خروج تقاضا از بازار خودرو می‌شود. این اقدام مورد‌پسند مصرف‌کنندگان نیست اما باعث به تعادل رسیدن بازار از طریق ایجاد رکود در قیمت‌ها و حذف تقاضای سفته‌بازانه می‌شود.
 
همچنین بخوانید: راهکار جدید خودروسازان برای فرار از قیمت‌گذاری دستوری: معرفی یک خودرو با نام‌های جدید!
 
از سوی دیگر، خودروهای ارزان‌قیمت نیز به‌مرور از خط تولید شرکت‌ها کنار گذاشته یا با مدل‌های گران‌تر جایگزین شدند. به‌طور مثال، ایران‌خودرو سمند LX، سورن ELX و دنا معمولی را از خط تولید خود حذف کرد تا به‌جای آن‌ها سورن پلاس و دنا پلاس ساده را جایگزین کند. سایپا نیز تیبا، تیبا 2 و ساینا معمولی را از خط تولید خود کنار گذاشته است و به‌جای آن‌ها کوییک و ساینا S تولید می‌کند که خودروهایی گران‌تر هستند.
 
مدل جدید قیمت‌گذاری خودرو در وزارت صمت
در طرح جدید وزارت صمت برای قیمت‌گذاری خودرو، هشت مشخصه برای تعیین قیمت خودرو درنظر گرفته شده است. این مشخصه‌ها عبارتند از: هزینه مواد، هزینه دستمزد، هزینه‌های سربار تولید، هزینه‌های گارانتی، هزینه‌های توسعه محصول، هزینه‌های استهلاک، هزینه‌های سربار ستاد و فروش و سود خالص. هرکدام از این هزینه‌ها بخشی از قیمت تمام‌شده خودرو را شامل می‌شوند که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم:
 
مواد: سهم ۴۵ تا ۵۵ درصدی
 
دستمزد: سهم 10 تا 14 درصدی
 
هزینه سربار تولید: سهم 8 تا 12 درصدی
 
گارانتی: سهم 1.5 تا 3 درصدی
 
توسعه محصول: سهم 3 تا 6 درصدی
 
استهلاک: سهم 1 تا 1.5 درصدی
 
هزینه سربار ستاد و فروش: سهم 3 تا 6 درصدی
 
سود خالص: سهم 12 تا 16 درصدی

منبع

 

 

برچسب : خودرو , قیمت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
cvt مهر 1402 : سلام کسانی که 18 و 19 اسفند هستن اعلام حضور کنن. آیا کسی فاکتور شده؟؟؟ اگر فاکتور شدین اطلاع بدید و تاریخ سخا رو بگید.
عبدی : همینه که اپراتورها هیچ تاریخی را برای فاکتور و تحویل اعلام نمیکنند.
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : راستش اطلاع دقیق ندارم رفتم نمایندگی برای یه کاری یه بنده خدارو دیدم فهمیدم ماشینش ۲آبانه وفاکتور شده ورنگش سفیده وتارا اتوماته.من خودم تحویلم ۳۰آبانه
شاهین پلاس ۲ : دقیقا. چند خبرگزاری، امروز به این مسئله اشاره کردند،دوستان خبر را ملاحظه کنند،
پلاس : از قبل هم معلوم بود،مشکل به این سادگی ها و منحصر به سانروف و دو سه تا قطعه دیگه نیست،اینها را میتوانند همین امروز به دلال در چین سفارش بدهند،چهار روز دیگه میرسد به دستشون.بحران بزرگتر از این حرفهاست.به همین دلیل اپراتورهای سایپا ،هیچ وعده زمانی نمیدهند.
ایگل : سلام مال کجاس؟چه شماره ایه؟
غلام : در جواب شاهین:سودش کمتره یعنی چی ؟؟ماشین برای استفاده خونواده ست نه برای سود کردن ...همین کامنت ها باعث میشه مسئولین شرایط مارودرک نکنن وتوجیه شون هم اینه که اینها ماشینو برای فروش می‌خوان بگیرن ....لطفاً این کامنت های منفی رونذارید
++ : انجمن قطعه سازان تهران اعلام کرده :تا زمانی که بدهی یازده هزار میلیارد تومانی سایپا و چک های برگشتی آن شرکت ،تسویه نشود،قطعه جدید به سایپا ، تحویل نخواهد داد....بحث فقط سانروف ساده نیست ،چندین قطعه تحویل نمیشود.
مهدی : من الان زنگ زدم به ایرانخودرو و پیگیر فاکتور شدنم شدم . چیزی که بهم گفت : این بود که شما یک درخواست شکایت زده بودین و جوابش آمده که توی مهر ماه فاکتور میبشه و چون رنگ نقره ایی تیتانیوم هست یخورده تاخیر خورده برای فاکتور شدنش . بنده 25 مرداد تکمیل وجه کردم / تارا دستی / تحویل 24 شهریور / تحویل فوری خیر سرشون / در حال فاکتور ......
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تکمیل 23 بهمن : فاکتور نشده کسی جدیدا ؟
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : راهور 72ساعت زمان میبره پلاک صادر کنه یروز هم خود ایران خودرو مجموعا4 الی5 روز
بهرام : ن داداش همون ماشینی ثبت نام کردی همون رو بهت میدن چون فاکتور شده ماشین زیاد دارن اینا رو باید تموم کنن بعد اکستند بدن بیرون .برا اینه این همه شرایطی و نقدی 10روز یه بار ثایت باز میشه.نترس اون چیزی نوشتی همون رو بهت میدن وهیچ گونه مبلغ اضافی هم نمیگیرن چون فاکتور شده
نابودی سایپا : من خودم انصراف میدم پولم رو میگیرم، شما هم حالا حالا ها ماشین نمیبینید
سیاه : مصرف بخوره تو سرش این موتور جدیدا اصلا راه نمیره من یک ماه خریدم میخوام بفروشم چراغ چکم دوبار تا حالا روشن شده بردم نمایندگی
محمد حسین : سلام و عرض ادب.ماشین من دیروز عصر فاکتور شد.فروش فوق العاده بود.20 اسفند ثبت نام کردم.
6دنده رینگ تحویل31مردادد : رنگ ماشینتون مشکیه؟
مسعود : من مرز عراقم میام لب مرز از همونجا داد میزنم شما هم برید🤣
پرویز : تکمیلی 17 اسعند هستم الان چک کردم خبری نیست
207 اتوماتیک پانوراما سقف شیشه مشکلی : رنگ مشکی هم کسی فاکتور شده