نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی به اوج خود رسید

نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی به اوج خود رسید

 

در گزارش شاخص‌های کیفیت کالا که توسط سازمان ملی استاندارد ایران منتشر شده است، بیشترین نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی بوده است.

سازمان ملی استاندارد برای سال ۱۴۰۱ از ۲۰ هزار مصرف‌کننده نهایی در ۳۱ استان نظرسنجی به عمل آورده است. در این گزارش ۵۶ گروه کالایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که خودرو در اکثر ۲۴ شاخص مورد سنجش در قعر جدول است. همچنین در این نظرسنجی خودرو کمترین میزان از رضایت مشتریان را جلب کرده و بیشترین شکایات مربوط به خودرو بوده است.

 
همچنین بخوانید: نتیجه تازه ترین بررسی کیفیت خودرو های داخلی؛ با کیفیت ترین ها کدام اند؟
 
نارضایتی مصرف‌کنندگان ایرانی از کیفیت خودروهای داخلی موضوع جدیدی نیست. این نارضایتی‌ها پس از اعمال دور نخست تحریم‌ها در اواخر دهه 1380 و اوایل دهه 1390 خورشیدی اوج گرفت. خودروسازان تحریم‌شده ایرانی برای کاهش هزینه‌ها، کیفیت تولیدات خود را کاهش دادند. درنتیجه میزان رضایت مردم از خودروها به مرور کاهش یافت. این رویه با امضای برجام در میانه دهه 1390 برای مدتی تغییر کرد. بااین‌حال از سال 1398 و بازگشت مجدد تحریم‌ها، نارضایتی از کیفیت اتومبیل‌ها روند افزایشی پیدا کرده است.
 
بررسی دقیق‌تر ابعاد نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی
 
نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی در ابتدا مربوط به محصولات ایران خودرو و سایپا می‌شد. بااین‌حال افزایش داخلی‌سازی خودروهای چینی، باعث شده است تا کیفیت خودروهای مونتاژی نیز کاهش یابد. اگر اهل رصد محتوای ارائه‌شده در فضای مجازی باشید، ویدیوهای مختلفی از کارشناسی خودروهای صفر دیده‌اید که در جریان آن ایرادات مختلف خودروها نمایان می‌شوند. این ایرادات با توجه به هر خودرو متفاوت هستند و شامل مواردی همچون رنگ بدنه، ایرادات برقی، ایرادات موتوری و مشکل در سیستم چندرسانه‌ای می‌شوند.
 
بررسی‌های انجام‌شده روی گزارش سازمان استاندارد نشان می‌دهد روند کلی رضایت از کیفیت اولیه از مرداد 99 تا مرداد 1400 ثابت و در مقاطعی کاهشی بوده است. این دوره سه ماه نخست مصرف یک کالا را شامل می‌شود. بااین‌حال روند رضایت از کیفیت دوام، کاهشی بوده است. به عبارت دیگر خودروهای ایرانی در بلندمدت، دوام کیفی ندارند و قطعات استفاده‌شده در آن‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیست. با توجه به وضعیت بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو، بعید به نظر می‌رسد که مسئله نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی در کوتاه‌مدت بهبود پیدا کند.

منبع

 

 

برچسب : خودرو , کیفیت , ملی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Nazi : خوش خبر باشید انشالله ما هم به زودی فاکتور شیم
فروردین : چرا فاکتور فروردین شروع نمیشه خوب اتومات بدن بجای دنده دارن که ...
احمدوند t8 شهرری : سلام به من دیر تحویل دادن از طریق دفتر خدمات قضایی و در شورای حل اختلاف ۳۰ روزه خسارت گرفتم البته تا صدور فاکتور و هزینه دادرسی هم گرفتم
شاهین جی ۱۱ آذر : شماره پذیرش تون چنده؟؟
مهدی پلاس : گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها اعلام کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا حسینی مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. وی ادامه داد: برخی از آمارهای منتشر شده در فضای مجازی با واقعیت فاصله دارد و گروه خودروسازی سایپا از ابتدای امسال حدود 30 هزار دستگاه خودرو تولید و فاکتور کرده است و هیچ مشکلی بابت عرضه خودرو از سوی این گروه خودروسازی وجود ندارد. مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اخذ مجوزهای لازم برای ادامه تولید در شرکت بن رو گفت: با همراهی و درایت مسئولین مربوطه و اخذ مجوزهای لازم از فردا شرکت «بن رو» به مدار تولید برمیگردد و با اضافه شدن تولید در این شرکت، تولید گروه سایپا به مرز 1900 تا 2 هزار دستگاه در روز می رسد. وی تاکید کر
شاهین : من پذیرش 14 آذر هستم ان شاالله ک فاکتور بشیم هر چ زودتر
مهدی شاهین پلاس اسفندی : منظورش روزی1900 الی 2000 می باشد
حسن : شمابین تاراودناانتخابتون کدوم هست داداش؟؟
متخصص : سلام بله ۱۱ آذر فاکتور شده
رضا : دوستان مدیر ارتباطات شرکت سایپا امروز مصاحبه کرده و گفته طی چند هفته آینده تمام خودروهای مشتری ها بهشون تحویل داده میشه گویا مشکلاتشون حل شده و از فردا روزی ۲۰۰۰ خودرو تولید میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند : دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند موعد تحویل 31رفروردین بود که در زمان تکمیل وجه گفتند 3 ماه تحویل میدن میشه 5 خرداد تحویل اما 10 اردیبهشت فاکتور شد و 11 اردیبهشت پلاک و الان توی،صدور اسناد
اطلس دی : غلط کردید شما که نمیتونید ماشین بدید ثبت نام کردید پول مردمو خوابوندید تو حساب شرکتسودشو میبرید حرومزادها اگر راست میگید شاهین بدید اطلس ندارید.کوئیک خر سوار میشه؟ باید ماشین مردمو بدید تبدیل هایی که فرستادید به درد عمه تون مبخوره.
کیوان : سلام دوستان ما هفته قبل تجمع کردیم خیلی خوب بود فقط تعدادمان کم بود این بار با نفرات بیشتری اعتراض می‌کنیم وحق خودمون رو میگیریم
حسن دوگانه : حودروی من فکر کنم از سایت تبریز بیاد .خودم سرخس هستم اول میاد تهران بعد مشهد و در نهایت سرخس .فکر کنم بعد از فاکتور دو ماه طول بکشه برسه به دستم کجا برم تو نیمه راه تحویل بگیرم به نظرتون
تبریزی : آره با سود مشارکت میتونی خانه بخری
نیلوفر : دوستان عزیز..کوییک جی اکس ال از تحویلی خرداد کسی دعوتنامه براش صادرشده....؟؟؟؟؟
حمید رضا : سلام می خواستم بدونم 6بهمن تکمیل وجه کردم موعد تحویل خودرو 14اردیبهشت هستش مثل اینکه تاخیر داره وهنوز هم فاکتور نشده چطور کسانی که دیرتر تکمیل وجه کردن فاکتور شدن اگه به ترتیب هستش این چه ترتیبیه لطفاً راهنمایی کنید چکار باید انجام بدیم
نویان : درود دوست گرامی چقد کاشان علافی داره تا ماشین تحویل بگیری؟
اشتری : چرا چرت میگی.خودم اینترنتی 124 ثبت شکایت کردم تأیید شده
توحید ارومیه : اقا متین شما هم عین علوی که نوشتم هستین.حدودا 12ت