خودروسازها طلبکار شدند 

 خودروسازها طلبکار شدند

 
فرهیختگان: در کشورهای صاحب فناوری، صنعت خودروسازی به‌عنوان یکی از صنایع پیشران محسوب می‌شود، اما صنعت خودروسازی کشور در سال‌های اخیر به‌واسطه تولید انبوه زیان، به یکی از بزرگ‌ترین زیان‌‌ده‌ها تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که شرکت ایران‌خودرو در‌صورت مالی حسابرسی نشده منتهی به شهریور 1402 زیان خالص خود را 22.4 همت و زیان انباشته را نیز بیش از 97 همت ذکر کرده است. همچنین شرکت سایپا نیز زیان خالص خود را منتهی به شهریور سال‌جاری را 7.2 همت ذکر کرده است. گرچه این شرکت اطلاعات کامل صورت مالی شهریور را منتشر نکرده، اما در آخرین صورت مالی منتهی به اسفندماه سال گذشته زیان انباشته سایپا حدود 78 همت بوده است.
 
اینکه زیان خودروسازان از کجاست، یک توافق کلی بین اغلب کارشناسان و فعالان بازار خودرو وجود دارد و این موضوع را در مرتبه اول ناشی از قیمت‌گذاری دستوری دولت می‌دانند. البته شورای رقابت که مرجع قیمت‌گذاری خودروهای سواری در کشور و دولت که قیم خودروسازان است، چندان این موضوع را یا قبول ندارند یا اینکه مسئولیت خود را در تحمیل این زیان نمی‌پذیرند.
 
اما اخیرا گروه ایران‌خودرو با استناد به تکالیف قانون بودجه برآورد خالص آثار کمی ناشی از تکالیف قیمت‌گذاری دستوری، رقمی نزدیک به 119 همت را برآورده کرده که دولت طی سال‌های 1397 تا شش‌ماهه نخست امسال از طریق قیمت‌گذاری دستوری به این شرکت وارد کرده است. این خودروساز با استناد به ماده 90 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌و‌چهارم قانون اساسی مدعی است دولت باید این زیان را در حساب‌های خود لحاظ کند. کارشناسان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گویند گرچه نقش دولت در زیان‌سازی خودرو‌سازا‌ن برجسته و غیرقابل انکار بوده، اما اولا باید نقش خودروساز نیز در این ماجرا دیده شود. ثانیا بعید است دولت اعتنایی به این مطالبات خودروساز نشان دهد.
 
درخواست 119 همت زیان از دولت
 
براساس آنچه درصورت مالی حسابرسی‌نشده شرکت ایران‌خودرو آمده، درآمد عملیاتی شرکت در شش‌ماهه نخست سال جاری حدود 112 هزار و 872 میلیارد تومان بوده است. همچنین زیان خالص شرکت برای عملکرد نیمه‌نخست امسال نیز 22 هزار و 432 میلیارد تومان ذکر شده است. طبق اطلاعات صورت مالی حسابرسی‌نشده ایران‌خودرو، زیان شرکت در شش‌ماهه نخست سال گذشته 13.3 همت؛ در سال 1401 نزدیک به 32 همت و در نیمه‌نخست سال 1400 نیز 4.7 همت بوده است. نگاهی به مابقی اطلاعات صورت مالی ایران‌خودرو حکایت از آن دارد زیان ‌انباشته شرکت که در شش‌ماهه نخست سال گذشته حدود 74.5 همت بوده، حالا با رشد بیش از 30 درصدی به 97 همت رسیده است.
 
اما بخش قابل‌تامل اصلاعات صورت مالی شرکت ایران‌خودرو، گزارش ارزیابی خالص آثار کمی ناشی از فروش محصولات به قیمت‌های تکلیفی است. براساس جزء 6 بند (ل) تبصره 2 قانون بودجه سال 1401 کل کشور که در قانون بودجه 1402 نیز تکرار شده، شرکت‌های دولتی که مکلف به ارائه خدمات به قیمت تکلیفی هستند، موظف شده‌اند خالص آثار کمی ناشی از تکالیف مذکور را بر نتایج عملکرد ذیل سود و زیان مطابق استانداردهای ابلاغی سازمان حسابرسی ارائه و جزئیات آن را در یادداشت‌های توضیحی صورت‌های مالی افشا کنند.
 
این موضوعی است که شرکت ایران‌خودرو نیز بنابر تکلیف قانونی، در اطلاعات صورت مالی نیمه‌نخست امسال منتشر کرده است. طبق گزارش شرکت، در نیمه نخست امسال ایران‌خودرو از محل قیمت‌گذاری دستوری بیش از 24 هزار میلیارد تومان زیان متحمل شده است. شرکت ایران‌خودرو این زیان را به ترتیب برای سال 1397 حدود هشت‌هزار و 752 میلیارد تومان، برای سال 1398 حدود 10 همت، برای سال 1399 نزدیک به 20 همت، برای سال 1400 حدود 21.3 همت، برای سال 1401 حدود 34 هزار و 784 همت و برای نیمه‌نخست امسال نیز 24 هزار و 48 همت ذکر کرده است.

منبع

 

 

برچسب : خودرو , خودروسازی , شرکت , قیمت گذاری , دولتی , دستوری , ضرر , شرکت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین GL در تاخیر : سایپا از سالی ۴۰ هزار تا شاهین شده ۲۰ تا این یعنی چی ؟ بیاین تجمع کنیم حساب کار دستشون بیاد شل کنین کویک رفته تو پاچمون
V4 سفید : برای من یه قسمت قرمز به اسم خسارت تاخیر داره که عین همون مبلغ رو هم در انتهای فاکتور به نام کسورات درج کرده
محمد : دوستان یکی جواب بده الان اگه تارا tpms یا سنجش باد لاستیک داره ، چرا مثل سورن روی مانیتور ماشین میزان باد هر چهار تا لاستیک نمیگه جطوریع کلا
V4ابان 26 : امروز خبر خاصی نبود با این وضعیت موجود ایران خودرو در جا میزنه و گاها وقتا حرکت میکنه اونم عقب گرده .....
جواد : گفته شما صحیح.پس جریمه دیر کرد ده روز کجا هست پس هیچ چیز قید نشده که.هیچ چیز نیست
cvt 19اسفند : دوستان کسی خبر داره چرا راهور خودروهای سایپا رو پلاک نمیکنه
cvt 19اسفند : از هر مرحله که رد میشی مرحله بعد گیر می‌کنی 8ماه در انتظار فاکتور بودم الان 15روز از فاکتور میگذره و گیر پلاکم چرا ایران‌خودرو پلاک میشه و سایپا نمیشه 96550هم تماس میگیرم میگه راهور پلاک کنه تحویل می‌دهیم تاریخ هم مشخص نمیکنن خدا لعنت کنه کسی که کار خلق الله رو انجام نمی‌ده کسی به فکر مردم نیست والا
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : سلام دوستان ثبت نامی x5 تحویل ۹۰ روزه بخش‌نامه امسال تیر ماه ،کسی هست که شاسی شده باشه؟؟
cvt 19اسفند : دوستان کسی از جریان پلاک شدن خودرو ها خبر داره چرا راهور سایپا رو پلاک نمیکنه
شاهین cvt : یه بنده خدایی بود (بهرام cvt) که ۲۰ اسفند تکمیل وجه کرده بود، آیا فاکتور شد؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تولید کننده قطعات خودرو1404 : دوستان فریب برخی افراد مریض را نخورید قیمت خودرو در ماههای اتی به شدت افزایشی هست الان در قطعات خودرو مشگل هست
فرشید : سلام من برج 7خرید کردم جمعه پیام اومده برم تهران تحویل بگیرم چون دوگانه مسقفه بارگیری نمیشه انشاالله اروزی سلامتی و زودتر تحویل دادن ماشین همه ای دوستان
محسن : دوستان در مورد اعسار از پرداخت چک کسی اطلاعاتی داره لطفا راهنمایی کنه میشه اعسار زد و چک سایپا پاس نکرد و جلو حسابامونم بسته نشه ؟؟؟؟
پذیرش 24 بهمن : چرت و پرت خودرو اخر گرانیشه تهش 5 درصد دیگه گرون بشه
کوییک : زندگی نیست بجز نم نم باران بهار زندگی نیست بجز دیدن یار زندگی نیست بجز عشق بجز حرف محبت به کسی ورنه هر خار و خسی زندگی کرده بسی زندگی تجربه ی تلخ فراوان دارد دو سه تا کوچه و پس کوچه و اندازه ی یک عمر بیابان دارد ما چه کردیم و چه خواهیم کرد در این فرصت کم!؟
ساینا تک : سلام بعد از تیر نوبت به شهریور هس یا تکمیل وجه مرداد هم داریم؟روندش چجوریه چه ماهایی و چه تاریخ هایی واریزی بوده؟
یوسف : پیش فروش داره میگه
ادیب : طرح فرسوده کسی فاکتور نشده ؟!
کوییک جی ایکس : 2 هفته اس فاکتور شدم ولی انگار ار پلاک شدن حالا حالاها خبری نیس.
کوییک اس : گفت دانایی که: گرگی خیره سر، هست پنهان در نهاد هر بشر! لاجرم جاری است پیکاری سترگ روز و شب، مابین این انسان و گرگ زور بازو چاره ی این گرگ نیست صاحب اندیشه داند چاره چیست ای بسا انسان رنجور پریش سخت پیچیده گلوی گرگ خویش وی بسا زور آفرین مرد دلیر هست در چنگال گرگ خود اسیر هر که گرگش را در اندازد به خاک رفته رفته می شود انسان پاک و آنکه از گرگش خورد هردم شکست گرچه انسان می نماید گرگ هست و آن که با گرگش مدارا می کند خلق و خوی گرگ پیدا می کند