واردات خودرو‌های کارکرده، شوی تبلیغاتی پیش از انتخابات 

 

 واردات خودرو‌های کارکرده، شوی تبلیغاتی پیش از انتخابات

 

واردات خودرو‌های کارکرده طی ماه‌های گذشته شکلی فراموش شد که بسیاری از کارشناسان پرونده آن را مختومه می‌دانند و معتقدند اکنون اظهارنظر در این باره صرفاً یک شوی تبلیغاتی برای نمایندگان، پیش از انتخابات مجلس است.

به گزارش ایران جیب از تجارت‌نیوز، واردات خودرو‌های کارکرده که بحث آن حداقل از ابتدای سال جاری، بسیار داغ بوده و در خردادماه توسط هیئت دولت تصویب شد، حال به گره کوری تبدیل شده که هر یک از ارگان‌های دولتی و غیردولتی از زیر مسئولیت آن شانه خالی می‌کنند.

از یک سو نمایندگان مجلس در مصاحبه‌های خود به قانون بودن واردات خودرو‌های کارکرده اشاره می‌کنند و دولت را موظف به انجام واردات این محصولات می‌دانند و از سوی دیگر، دولت مشکل تأمین ارز و دیگر مسائل را بهانه‌ای برای واردات این خودرو‌ها معرفی می‌کنند.

دروغ بزرگ واردات خودرو‌های کارکرده

در شرایطی که طبق آمار گمرک، تعداد خودرو‌های سواری صفر کیلومتر واردشده به کشور که انجام واردات آن‌ها چندان کار دشواری نیست، حتی به ۵۰۰۰ دستگاه هم نمی‌رسد، طرح واردات خودرو‌های دست دوم چندان عملی نخواهد بود.

عماد جعفری، فعال بازار خودرو، گفت: از همان ابتدای تصویب خودرو‌های کارکرده معلوم بود که این قانون به اجرا درنمی‌آید. واردات این خودرو‌ها صرفاً یک خبرسازی و خبردرمانی برای کاهش التهاب بازار بود که سعی شد از این طریق بازار را وارد رکود کنند. اکنون به‌راحتی می‌توان مشاهده کرد که از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی وعده واردات خودرو‌های نو، بار‌ها و بار‌ها تکرار شده و هنوز هم پس از چندین سال به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: شاید هنوز حتی ۱۰۰۰ دستگاه خودروی وارداتی نیز تحویل مردم نشده است؛ اما وزیر صمت به راحتی از تحویل ۱۰ هزار خودروی وارداتی به مردم سخن می‌گوید و واردات ماهانه را ۱۰ هزار دستگاه اعلام می‌کند؛ در صورتی که حتی آمار خودرو‌های وارد شده به گمرک هم به این رقم نمی‌رسد.

جعفری تأکید کرد: اینکه واردات خودرو‌های دست دوم در شأن و منزلت مردم نیست، امر کاملاً آشکاری محسوب می‌شود. اما همین که توانست آن شرایط پرالتهاب بازار خودرویی که در انحصار چند شرکت خودروساز بود را آرام کند، می‌توان گفت که تصمیم درستی بود. اگر قرار بر واردات خودرو‌های کارکرده باشد، به نظر بهتر است که تعرفه واردات خودرو‌های صفر کیلومتر کمتر شود تا قیمت معقول‌تری در بازار پیدا کنند و به این صورت، شأن و منزلت مردم نیز حفظ خواهد شد.

این فعال بازار خودرو خاطرنشان کرد: واردات خودرو‌های دست دوم به احتمال قوی فعلاً اتفاق نخواهد افتاد و شاید در آینده این پرونده به کلی مختومه می‌شود. در حال حاضر یک جریانی در کشور شکل گرفته که بسیاری از مسئولین قصد افزایش محبوبیت خود را دارند و به همین دلیل، دست به اعمالی می‌زنند که به نفع مردم نیست. در شرایط فعلی بازار بسیاری از افرادی که نیاز به خودرو دارند، اقدام به خرید نمی‌کنند و این می‌تواند گواهی بر ضرر مردم باشد.

واردات خودرو‌های کارکرده صنعت خودروی کشور را ورشکست می‌کند؟

جعفری ضمن تأکید بر مخالفت خود با واردات خودرو‌های کارکرده می‌گوید: برخی افراد در ایران حرف از صنعتی می‌زنند که عملاً وجود ندارد. صنعت خودروی کشور غالباً از مونتاژکارانی و قطعه‌سازانی تشکیل شده که در حال حاضر، نگران آزادسازی واردات هستند. اگر قرار بر ادامه روند ممنوعیت واردات باشد، قطعاً ورود خودرو‌های کارکرده به جهت افزایش رقابت با خودروسازان داخلی به نفع مردم خواهد بود.

او ادامه داد: انحصاری که در بازار خودرو ایران اتفاق افتاد، باعث شده که خودروسازان داخلی کشور، هیچ خلاقیت و نوآوری نداشته باشند. از سوی دیگر شرکت‌های قطعه‌ساز نیز ادعا می‌کنند که تجهیزات تولید آن‌ها فرسوده شده و به دلیل اینکه خودروساز، طلب آنان را پرداخت نمی‌کند، توان به‌روزرسانی خط تولید را ندارند؛ بنابراین حرف از صنعت خودرویی است که قطعه‌ساز آن با استفاده از تجهیزات قدیمی، قطعات بی‌کیفیت تولید می‌کند و عمده قطعات مورد نیاز (مانند قطعات های‌تک) به دلیل قیمت تمام شده پایین‌تر، مستقیماً از چین تأمین می‌شود.

این فعال صنعت خودرو در پایان اظهار کرد: بسیاری از قطعه‌سازان داخلی که در گذشته با شرکت‌های معروف جهانی همچون بوش و ماهله همکاری می‌کردند در حال حاضر قطع همکاری کردند و دلیل آن وجود انحصار در بازار است که به راحتی می‌توانند قطعه مورد نیاز خودروساز را (هر چند بی‌کیفیت) تأمین کنند و سود‌های کلان به جیب بزنند؛ بنابراین انحصار بازار کشور، صنعت خودرو را نابود کرده و نه واردات.

 
 
 
 
 

منبع (source)

ایران جیب

 

 

 

برچسب : خودرو , واردات , تبلیغات , انتخابات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Cs55 ! : آقای فرهاد شما جزء عدم تخصیص ها بودین یا ارسال به خودروساز؟؟
مهدی روحبخش : ۲ دی ماه ۱۴۰۲ ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت کردم برای x55 با شرایط اقساط نمایندگی و پرسنل 777 مهرشهر کرج گفتن ۴۵ روز کاری ماشینو میگیری پولو که گرفتن دیگه جواب تلفن و ندادن پرونده من بدون هیچ مشکلی ۶۰ روز بعد تایید شده بخاطر کمکاری پرسنل نمایندکی یا هر کوفت دیگه الانم که هیچی به هیچی نه ماشینی هست نه پاسخ گو هستن الان مقام مسئول کیه ؟؟
حمید j هفت : ,باسلام خدمت دوستان امروز تماسی که با نمایندگی داشتم گفتن که اینا خودشون با هم مشگل دارن به خاطر همین مجوز بارگیری نمیدن الکی کارت می‌فرسته یا بیمه یا یاشسی می‌کنه صدای مردما بخوابونه دیونمون کردن بخدا از شهریور تا حالا
سعید : سلام j4 شماره شاسی اومده، بیمه هم شده رفته برای صدور پلاک چند وقت بعد تحویل داده میشه؟
سینا s5 اقساطی آبان ماه : سلام .من ۸ ام آبان اقساطی ثبت نام کردم و خودرو را ۲۵ ام فروردین تحویل گرفتم،اونوقت چطوری هنوز شهریور ماه و مهر ماه تحویل داده نشد؟؟ خیلی عجیبه
ساینا زمستان : سلام برای منم پیامک واریز سهند و ساینا و اطلس اومد ولی هیچ کدومو واربز نکردم ، به نظرت حواله من چی میشه؟ دوباره میفرستن؟چون ماشین ثبت نامی من فوق‌العاده بود نه پیش فروش
ساینا : ساناز خانم.انشاالله تکمیل وجه ماشین شما به زودی میاد .بسلامتی و دلخوشی شما و سایر دوستان ازش استفاده کنند . نگران نباش ماشین را می گیری با همون قیمت قبلی .دیگه نوبت شماست به امید خدا
محمد آریسان، 4 ام اردیبهشت : داداش دمت گرم که خبر فاکتور شدنتو دادی. بقیه دوستان هم هر موقع فاکتور شدن بگن که بدونیم روند فاکتور شدنو
s5 : چه غلطی کردم اومدم کرمان موتور ثبت نام کردم الان 880 ملیون پولم برج 7 تاالان رو هواس هم مجبورم چک اقساط پاس کنم ک برگه بشه اول بدبختی و مسدودی حساب و گرفتاری هست یکی چکش ک پاس شد چک دومم تو راهه ماشینی هم در کار نیس
بانک صادرات J7 : بالاخره امروز تازه پیامک شاسی اومد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجید : آره دوست عزیز چک از هر کی باشه قبول میکنه فقط ثبتی باید باشه
سیاوش : تیو فایو
پارس تیوفایو : تصادف کردم پارسم به فنا رفت الان 6 ماه گذشته هیج خبری نیست اشتباهه محضه کارت طلایی
بابک : سلام دوستان بعد از پلاک چند روز طول میکشه ماشین بیاد نمایندگی ممنون اگه کسی اطلاع داره
اسفندنیمه اخر : احسنتاا
وحید : اگر دقت کنید نوشته براتون مشکل ماده 10 ثبت پلاک یه باگی تو سیستم پلاک دارن وگرنه ایرانخودرو دوست نداره ماشین رو تو پارکینگ نگر داره
پارس جدید : 403
تبدیل به سورن زدم : کسی میدونه چه زمانی سورن ها فاکتور میشن ؟ 19 اسفند واریز کردم
پارس : نمیدونید چقدر تخصیص پلاک طول کشید
دی ماهی : کازرون دستشون بالا ببینم چند نفریم