آیا مجاز به شروع حرکت از دنده ۲ هستیم؟

 

آیا مجاز به شروع حرکت از دنده ۲ هستیم؟

 

رانندگان دلایل زیادی برای شروع حرکت از دنده ۲ دارند، مخصوصاً وقتی بحث جعب دنده دستی در میان باشد. بعضی می‌گویند دنده یک خیلی کوتاه است، بعضی برای جلوگیری از چرخش چرخها در برف از دنده ۲ آغاز می‌کنند. اما آیا این کار درست است؟

 

در سناریوی خودروی دارای جعبه دنده دستی این کار خیلی هم بی معنی نیست، برای مثال وقتی در سراشیبی خودرو را در دنده ۲ قرار دهید، نیروی وارده به خودرو از سوی سراشیبی با جهت حرکت خودرو هم سو است و این امر در شتاب گیری به خودرو کمک می‌کند. در واقع اگر بخواهیم در سراشیبی از دنده یک به دنده دو برویم، این انتقال بسیار کوتاه خواهد بود. پس این کار آنچنان هم بی معنی نیست.

 

در باقی اوقات شاید به نظر برسد شروع با دنده دو آسانتر است، اما این تمام ماجرا نیست. در اینجا برای تشریح این امر یک چرخ طیار و کلاچ معمولی را در نظر میگیریم. برای مثال زمان رها کردن کلاچ گردش موتور را ۱۰۰۰ دور در دقیقه، در نظر می‌گیریم. در این حالت وقتی در دنده یک قرار داریم خودرو تنها به ۵ مایل بر ساعت سرعت احتیاج دارد تا کلاچ را کاملاً درگیر کرده و از لغزش جلوگیری کند. اما در دنده دو خودرو به سرعتی ۱۰ مایلی احتیاج دارد و این بدان معناست که کلاچ، لغزش بیشتری را با شتاب گیری خودرو تجربه خواهد کرد و در نهایت فشار بیشتری روی کلاچ خواهد آمد. این اتفاق آنقدرها هم بد نیست اما بهتر آن است که دور موتور پایین باشد.
در شرایط برفی بهتر است به جای ایجاد فشار روی کلاچ و استفاده از دنده دو، از دنده یک استفاده کرده و دور موتور را تا حد امکان پایین نگه داریم و پروسه رها سازی کلاچ و انتقال به دنده دو را با آرامش و دقت انجام دهیم تا از هرزگردی چرخها جلوگیری کنیم.

و اما در جعبه دنده‌های اتوماتیک اوضاع کاملاً متفاوت است. این جعبه دنده‌ها به طور پیش‌فرض از مبدل گشتاور بهرمند هستند و این مبدل نیرو را از موتور به جعبه دنده منتقل می‌کند. داخل این مبدل از مایعی پر شده که این مایع وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد و خبری از صفحه کلاچ نیست. در واقع این انتقال نیرو بر پایه مایع ناقل نیرو انجام می‌گیرد و با چرخش بخشی از مبدل گشتاور، مایع نیرو را به بخش دیگر و متصل به جعبه دنده منتقل می‌کند و چون در این میان صفحه‌ای در کار نیست، خطر جدی نیز در کار نیست. اکثر جعبه دنده ها حالتی یه نام W یا Winter یا حالت Snow دارند که در مواقعی که جاده لغزنده است با درگیر کردن دنده دو در زمان شروع حرکت، از هرزگردی چرخها جلوگیری می‌کنند.
در مورد جعبه دنده‌های دو کلاچه هم اوضاع مانند جعبه دنده‌های دستی است، چرا که این گونه جعبه دنده‌ها از مبدل گشتاور استفاده نمی‌کنند و صفحات کلاچ در آنها به کار برده شده و این امر باعث می‌شود برای احتیاط بیشتر از دنده یک برای شروع حرکت استفاده کنیم.

پس برای رانندگانی که از جعبه دنده اتوماتیک استفاده می‌کنند این امر کاملاً نرمال است که در شرایط لغزندگی جاده از دنده دو برای شروع حرکت استفاده کنند، اما رانندگانی که از جعبه دنده دستی استفاده می‌کنند بهتر است روی حرکات پا تمرکز بیشتری انجام دهند.

 
 
 
 

منبع (source)

دنده 6

 

 

 

برچسب : خودرو , شروع , حرکت , دنده , دو , 2






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۳ اردیبهشت : با سلام به همه دوستانی که تحویل می گیرن لطفا اینجا از کیفیت ماشین بگین. ببینیم باید استفاده کنیم یا به فکر فروش و تعویضش باشیم. ممنون
شاهین GL در تاخیر : ایران‌خودرویی ها دو بار پشت سرهم تجمع کردن الان همه ماشین زیر پاشونه
شاهین G : حقمونه بی ماشینیم وقتی نمیاین تجمع دست گذاشتین رو دست یعنی رضایت دارین به اوضاع
آرش : دوستان خردادی که تکمیل وجه نکردن به جی ال،خبری جدید نداری؟ حقیقت داره باید ۴۴۶ دیگه واسه جی ال بی صاحب بپردازیم؟؟؟؟ لطفا ج بدی
شاهین پلاس 3 اردیبهشت : یه سر برو نمایندگی حتما مدارکت ناقصه
معصومه : بله دقیقا شرایط شما رو ما هم داریم، دیروز برای بار دوم پیامک تکمیل وجه اونم برای جی ال که خواسته ما نبود اومد، امروز که به نمایندگی مراجعه کردیم گفتن شما شامل افزایش قیمت نمیشین، 320 تومن دیگه باید واریز کنین، ما هم از سر اجبار که شاهین جی رو نمیدن جی ال رو فردا پرداخت میکنیم، میدونم که همینم حالا حالاها تحویل نمیدن، دعا میکنم شرکت سایپای دزد با خاک یکسان بشه
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.مبارک باشه.چه رنگی؟
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : منم ۹۰ روزه ثبت‌نام کردم x5موعد تحویل سیستمی رسیده ولی هیچ خبری نیست,انگاری شرکت عجله نداره،
شاهین : اره از مبِلع کم میشه حدودا۳۲۰ دیگ باید واریز کنید
میثم : دوست عزیز شما چه ماهی بودی چقدر واریزی داشتی که ۱۳۸ دیگه واریز کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
5 تیر تکمیل : با سلام.ملاک واریز وجه دومتون هست که 15 شهریوره.الان داره واریزی های تیر رو انجام میده
5 تیر تکمیل : سلام.دقیق منم نمیدونم ولی شما نهایت رو ده الی آخرش چهارده روز بذار که دیگه هی اذیت نشی چشم انتظار بمونی. فقط لطفا اگه کسی میدونه از کجا میشه مراحل بعد فاکتور رو نگاه کرد خدا خیرش بده به ما هم بگه
حامد : یه زنگ بزن به نمایندگیت به منم خبر بده
نیسان ایکس : دوستان اکستند قرار 25 ابان شروع به شماره گزاری بشه البته یکی بهم تو نمایندگی گفت اگه راست گفته باشه همه فاکتور بشن میفرستن شماره گزاری فقط خدا کنه واقعیت باشه طولش ندن اکستند رو
حسین ملکی : قیمت اکسند دوگانه 1میلیارد و 30میلون 750هزار شد توجه کنید قیمت کارخانه گفتم بازار گرون تره
151لاینرچهارم شهریور : نمیدونم چقدر دیگ باید منتظر بمونیم اقا ننویسین هرکی میخاد تازه بگیره نخره بیچارتون میکنه سایپا
پانا 30 اذر : احتمالا دهم اذر
امین : سلام.پنجشنبه 1 آبان پلاک شده دوگانه آپشنال.هنوز چراغ تحویل خاموش هست و تحویل خبری نیست.نمایندگی تهران
سیمین : اکستند کسی پلاک نشده؟
رانا ابان : ببخشید به جه شماره ای باید تماس بگیریم برای پیگیری عدم فاکتور شدن ابانی ها ؟