مالیات لوکس نشین ها به کجا رسید؟ 

 مالیات لوکس نشین ها به کجا رسید؟

 
مالیات املاک و خودروهای لوکس که در نظام اقتصادی کشورهای موفق اجرا شده، در ایران نیز با تصویب در مجلس از سال ۱۳۹۸ در دستور کار قرار گرفته و سالانه با توجه به نرخ تورم و افزایش ارزش دارایی‌ها میزان آن تغییر می‌کند. این نوع مالیات به تدریج در سال‌های گذشته با رشد زیرساخت‌ها شکل عملیاتی جدی‌تری به خود گرفته و سال آینده خودروهای بالای سه میلیارد تومان و املاک بالای ۲۵ میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند. 
 
 
ایسنا نوشت : با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه، یکی از موضوعاتی که می‌توان به آن اشاره کرد عملکرد بهارستان نشینان در مجلس یازدهم است، عملکردی که می‌تواند با توجه به انتظارات و مطالبات چراغ راهی برای افرادی باشد که در دور بعدی بر کرسی مجلس تکیه زده و می‌توانند صدای مردم باشند و در راستای تسهیل زندگی و پیشرفت کشور گام‌های اساسی بردارند.
 
ایسنا نیز در این مدت به بررسی عملکرد شاخص مجلسی‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت که در حوزه املاک و خودروهای لوکس طی چهار سال اخیر کم‌کم توفیقاتی حاصل شده است.
 
در قالب بودجه‌های سنواتی مالیات بر املاک و خودروهای لوکس از سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید که صرفا بر املاک و خودروهای گران‌قیمت که برای اقشار ثروتمند جامعه هستند وضع می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، اخذ این مالیات می‌تواند منجر به بهبود توزیع درآمد در بین اقشار جامعه و هم‌چنین افزایش درآمدهای دولت و شهرداری‌ها شود.
 
با نگاهی به نظام‌های اقتصادی کشورهای موفق مشخص می‌شود که در کشورهای توسعه‌یافته، آن چیزی که سال‌هاست به عنوان منبع اصلی درآمدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، درآمدهای  مالیاتی است. مالیات علاوه بر ظرفیت بالقوه درآمدی که دارد می‌تواند در توزیع عادلانه ثروت در جامعه نیز موثر باشد.
 
در ایران نیز با توجه به نرخ بالای تورم و به تبع آن شکاف طبقاتی در جامعه، به مالیاتی نیاز است که علاوه بر ظرفیت درآمدی بالا، موجبات کاهش معضلات اقتصادی همچون تورم و شکاف طبقاتی را فراهم آورده و از طرفی باعث بهبود عدالت مالیاتی و تقسیم بار مالیاتی در دهک‌های مختلف درآمدی کشور شود.
 
مالیات بر دارایی، گزینه‌ای است که می‌توان از آن به عنوان راهکاری مناسب در این زمینه استفاده کرد. دولت‌ها در دیگر نقاط جهان به منظور افزایش درآمد مالیاتی و کاهش جذابیت بازارهای غیرمولد، سیاست‌های مختلفی را متناسب با شرایط اقتصادی خود وضع می‌کنند. طی دهه‌های اخیر مالیات بر دارایی به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای برنامه اصلاح مالیاتی در اغلب کشورهای جهان شناخته شده است.
 
در کشور ما با وجود این‌که عوارض سالانه از خودرو و املاک توسط شهرداری‌ها گرفته می‌شود اما با توجه به مأخذ و نرخ پایین این عوارض، اثر چندانی بر درآمد دولت و بهبود توزیع درآمد بین خانوارها ندارد.
 
بدین منظور در قالب بودجه‌های سنواتی مالیات بر املاک و خودروهای لوکس از سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید که صرفا بر املاک و خودروهای گران‌قیمت که برای اقشار ثروتمند جامعه هستند وضع می‌شود. اخذ این مالیات می‌تواند منجر به بهبود توزیع درآمد در بین اقشار جامعه و هم‌چنین افزایش درآمدهای دولت و شهرداری‌ها شود.
 
طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، مقرر شده صاحبان زمین‌های مسکونی، اداری و تجاری که ارزش آنها بیش از ۲۵ میلیارد تومان باشد، مالیات بپردازند در حالکه طبق لایحه بودجه امسال، خانه‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات بودند. البته آن‌طور که رییس سازمان امور مالیاتی می‌گوید داده‌هایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی درخصوص خانه‌های خالی و املاک لوکس به سازمان مالیات ارایه می‌شود از دقت کافی برخوردار نیست.
 
خودروهای لوکس نیز از سال ۱۳۹۸ با ورود نمایندگان مجلس به این موضوع در تیررس مالیات قرار  گرفته‌اند. بر اساس بند «د» تبصره ۵ لایحه بودجه سال ١۴٠٣ که به تصویب نمایندگان مجلس رسید، در سال آینده، خودروهای با ارزش بالغ بر سه میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات خواهند بود که جزئیات آن را در این اینفوگرافیک مشاهده می‌کنید.
 
پیش‌بینی این است که با اجرای درست این پایه مالیاتی به دلیل ایجاد هزینه نگهداری مسکن و خودروهای با قیمت بالا، تقاضای سرمایه‌ای مسکن و خودرو در کشور کم شود. این در حالی است که با توجه به داده‌های موجود، کمتر از ۱۰ درصد خانوارهای کشور مشمول این پایه مالیاتی خواهند شد که نشان از هدفمندی آن دارد.
 
ضروری است این پایه مالیاتی به صورت قانون دائمی در کشور درآمده و تمرکز بر بهبود ساز و کارهای اجرای دقیق آن از جمله تکمیل سامانه املاک و اسکان در اولویت دولت و مجلس باشد. هم‌چنین واگذاری اخذ این پایه مالیاتی به شهرداری‌ها در بهبود تمکین و وصول آن اثر بسزایی خواهد داشت.
 

منبع

ایران جیب

 

 

برچسب : خودرو , مالیات , لوکس , نشین , نتیجه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمود رضا : . .......... تا آخر زمستان ۱۴۰۲ که تکمیل وجه کرده اند به خودروی خود بدون افزایش قیمت خواهند رسید . . .......... من سورن دوگانه تحویل ۲۹ اسفند هستم یکبار پیامک تبدیل به ۲۰۷ اومده ، ولی دوگانه ی خودم رو می خوام ...
شاهین اتومات دی 402 : واریز 20 دی پذیرش 21 دی مابه‌التفاوت 16 فروردین هنوز فاکتور نشدم
محمدحسن : سلام قربان، والا من امروز یه اسکرین شات دیدم از پیج حواله یاب که امکان از طرح ما بود و پذیرش ۱۹ دی ... میتونید ملاحظه کنید ... امیدوارم که شروع شده باشه فاکتورا
گلمحمد : جسارتا چی تحویل گرفتی؟
J4 مشکی : دوستان این چندروز برای تحویل j4 با کسی تماس نگرفتن؟؟
حامد : 90 میلیون دم دست داشته باشیم؟؟!! مگه الکیه! ثبت نام 1402 قیمت قطعی بوده!
شاهین اتوماتیک 90 روزه : من الان سه باره که به سایپا زنگ میزنم. پذیرشم توی سیستم 20 دی هست. ولی اپراتورهای مختلف میگن که 25 دی هست. اینا سخا رو میگن یا تاریخ پذیرش رو نمیدونم! ولی دیروز بهم گفتن که تا 21 دی فاکتور داره میشه و برای من که 25 ام هست حدود یه هفته تا ده روز طول می کشه. به نظرم تاریخ پذیرشی که ما داریم می بینیم با چیزی که سایپا بر اساسش فاکتور می کنه فرق داره یه ذره. کسی همچین تجربه ای داشته؟ این سری که زنگ زدین ازشون تاریخ پذیرش تون رو بپرسین ببینین چی میگن.
شاهین اتومات 24دی : یعنی طبق آمار بچه‌های همین سایت اگر در نظر بگیریم از پذیرش ۱۹ دی به بعد فاکتور نشده, پس عملا سایپا هیچ غلطی نمیکنه، هر کاری بایت شکایت و پیگیری میتونید بکنید،
اس 5 22مهر : سلام دیروز شاسی شد برای من-چقدر طول میکشه مدارک بیاد و ماشین
تارا 6 سرعته : سلام کسی بوده v1+ زودتر فاکتور شده باشه؟ منم تحویل فوری هستم 25 فروردین تکمیل وجه کردم خدا کنه زود بدن ک پیاده هستم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دوگانه دی : داخل میز مشتری میزنه پلاکتو اگه پلاک شده باشی اگه پلیس من احراز هویت کنی اونجا هم نشون میده
رضا‌دوگانه‌اسفند : تولیاقت‌نداری‌توادم‌نیستی‌
یعقوب : امروز هم فیزیک پلاک نشد
علی : ظلم اشکار
سلام : تهران رفتم نمایندگی فروش پژو پارس سفارشی 650نقد بعد به ما میگن ای ال ایکس 530تومنی ببرید.زورکی
سورن موتور جدید موعد تحویل 14فروردین : سلام،دوستان سورن موتور جدید کسی هست که امروز فاکتور شده باشه؟
محمود رضا : سلام ، خبری از دوستان نیست
فرهاد تیگو7 پرو پرمیوم مدل 1403 نقدی : باسلام تاریخ قراردادم 20 اسفند و درست یک ماه هست در مرحله تخصیص هست مرحله تخصیص تا فاکتور چقدر زمان میبرد؟
علیرضاx55 : اقا مهدی ایکس 55ببخشید یارو نمایندگی شما را ساده فرض کرده پسر خوب تاریخ ساعت مجوز خروج بهمون گفتن بعدش شما میگی پیله کردن بچه نباش اون هنوز نتونسته ماشینتو تحویل بگیره اون جوابگو بهت میدن صدای مشتری ونمایندگی تاریخ ووساعت مجوز به بعضی از دوستان اعلام کردن
تکمیل وجه 20 دی رانا پلاس : واقعا به خدا جگر آدم برای مظلومیت مردان خدا آتیش میگیره هر چقدر بیشتر برای خدا کار کنی و بیشتر طرف مردم معمولی رو بگیری پولدارا و ظالم ها بیشتر به آبرو و جونت لطمه میزنند این سنت این دنیای نامرده