لوازم خودروهای چینی در بازار نیست

لوازم خودروهای چینی در بازار نیست!

 

در حال حاضر خریداران خودروهای مونتاژی، علاوه بر پرداخت مبالغ قابل توجه برای خرید، با مشکلات بسیاری در تامین قطعات مواجه هستند و متأسفانه شرکت‌های فروشنده خودرو هیچ تعهدی برای تأمین لوازم یدکی و ارائه خدمات پس از فروش ندارند.

به گزارش تسنیم، در سال‌های  اخیر هشدارها درباره مشکلات تأمین قطعات خودروهای وارداتی و مونتاژی و افزایش نارضایتی مردم، بیشتر شده است. ورود خودروهای چینی با تنوع بالا و تولید کم به بازار ایران، اکنون چالش تأمین قطعات یدکی آن‌ها را به یک دغدغه جدی برای مصرف‌کنندگان و مسئله‌ای نگران‌کننده برای مسئولان و کارشناسان خودرو تبدیل کرده است.

در حال حاضر خریداران خودروهای مونتاژی، علاوه بر پرداخت مبالغ قابل توجه برای خرید، با مشکلات بسیاری در تامین قطعات مواجه هستند. این قطعات کمیاب و گران شده‌اند؛ و متأسفانه شرکت‌های فروشنده خودرو هیچ تعهدی برای تأمین لوازم یدکی و ارائه خدمات پس از فروش ندارند و بسیاری از خودروها بدون رعایت اصول اولیه وارد کشور می‌شوند. در برخی موارد، قیمت این قطعات از نمونه‌های ژاپنی و اروپایی نیز بیشتر است.

 بررسی ها نشان می دهد مشکل تأمین قطعات یدکی به تمامی خودروهای چینی و قطعات مختلف آن‌ها مربوط می‌شود. از نیاز به چراغ‌ها و قفل درب‌ها گرفته تا براکت‌های سپر و قطعات داخلی مرتبط با سیم‌کشی موتور، همه این موارد شامل این مشکلات هستند. حتی نمایندگی‌هایی که این خودروها را وارد بازار کرده‌اند، اطلاعات کاملی از جزئیات فنی آن‌ها ندارند.

البته وابستگی به واردات قطعات از خارج کشور، قیمت آن‌ها را به نوسانات دلار گره زده و همین مسئله نیز موجب افزایش نارضایتی و عدم اطمینان مصرف‌کنندگان شده است. با این شرایط، اگر تعداد و تنوع واردکنندگان خودرو افزایش یابد، چالش‌های مربوط به تأمین قطعات یدکی نیز پیچیده‌تر خواهد شد. چراکه به دلیل تحریم‌ها، امکان خرید این خودروها از تولیدکننده اصلی وجود ندارد، بنابراین نه گارانتی مناسبی برای این خودروها ارائه می‌شود و نه تأمین قطعات به‌درستی صورت می‌گیرد.

نیک آئین رئیس اتحادیه لوازم یدکی تهران با انتقاد از بی‌توجهی به وضعیت بازار قطعات و لوازم یدکی خودروها، بر این نکته تأکید می‌کند که تأمین قطعات خودروهای چینی، چه وارداتی و چه مونتاژی، به یکی از چالش‌های اصلی صنعت لوازم یدکی خودرو تبدیل شده است. عواملی مانند افزایش نرخ ارز، تورم و وارداتی بودن این قطعات از دلایل عمده این چالش‌ها به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه مشکل عمده خودروهای چینی به گیربکس آنها اختصاص دارد، افزود: برخی از این خودروها در زمان ترافیک گیریکس داغ کرده و راننده در استفاده از خودرو با مشکل روبرو می شود. حتی حجم زیادی از خودروهای چینی که در نمایندگی ها خاک می خورد به دلیل نبود قطعات یدکی است اما نکته مهم اینجاست شرکتهای مونتاژکار نیز در تولید خودرو کیفیت لازم را لحاظ نمی کنند که همین موضوع باعث مشکلات مردم در استفاده از این خودروها می شود.

نیک آئین با تاکید براینکه دانش تعمیرات خودروهای چین در انحصار نمایندگی ها قرار دارد، افزود: مشتری یا باید قطعات استوک را به خودروی خود نصب کند یا ماشین را راهی نمایندگی کرده و چندین ماه منتظر تأمین آن باشد.

وی با اعلام اینکه تعمیرگاه‌های خودرو قطعات استوک را قبول ندارند، گفت: اما مشتری به دلیل هزینه بالای قطعات اصلی و یا نبود آن قطعات استوک را روی خودروها نصب می کند که همین امر در آینده چالش جدی را برای خودروها به وجود می آورد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در ادامه صحبتهای خود به قیمت بالای قطعات خودروهای چینی که متاثر از نرخ ارز افزایش می یابد اشاره کرد و گفت: هر زمان که قیمت ارز تغییر می کند قیمت قطعات بازار نیز به صورت نامتعارف افزایش پیدا می کند. مشتری نمی تواند با قیمتهای بالا نسبت به خرید قطعات اقدام کند.

 

منبع

ایران جیب

 

 

برچسب : خودرو , لوازم , خودرو چینی , لوازم یدکی , لوازم خودرو چینی , بازار , کم یاب






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید شاهین پلاس ۱۵اردیبهشت : میتونی تحویل حضوری در کارخانه انتخاب کنی
جی ۷ تیر : دوستان دعوتنامه دی هنو نیومده ؟ اگه‌اومد اینجا اطلاع رسانی کنید شاید پیام های یکی مسدود باشه باخبر شه لطفا اونی ک‌میخاد بگه منتظر افزایش قیمتن ببنده نمیگن لاله
پلاس آواره : خبری از ارسال دعوت نامه ها نیست کسی خبر جدیدی نداره؟
فریبا : سلام من هفته چهارم مهر هستم هنوز برام دعوت نامه تکمیل وجه نیومده
Samirax5 : این نظرات بی ربط که میزارن کاملا آگاهانه هست برای اینکه نظرات منفی در مورد کرمان موتور بره پایین و دیده نشه کلا یه مشت بی وجدان هستند که منافع ناچیز کورشون کرده
شاهین جی هفته چهارم شهریور : قیمت روز کارخانه رو بگیر دقیقا نصف مبلغ قیمت
محمد قلی زاده : تارا اتو طرح مادران تحویل 22دی فاکتور شد فروش فوق العاده
حامد j7 : سلام مبارکتون باشه به سلامتی تهران تحویل گرفتید ممنون
سیدحسن : دوستان پارسال،291ملیون واریزکردم تحویل شهریوربوده پیام امده که شماشامل افزایش قیمت نمیشودالان به قیمت روزازم پول میگیرن؟؟ دارم دیوانه میشم
تارا سفیددستی : باسلام تاریخ تحویل 26 دی بود25/9فاتور شد 26/9پلاک شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا دی : صد روز یا ده روز؟؟؟؟
ساینا تک : من 3شهریور واریز کردم فاکتور نشدم چرا دروغ میگی
علیرضا : تاریخ تحویلتون چه ماهی بود؟ میشه تاریخ ثبت نام واریز اولیه تکمیل وجه فاکتور و تحویل رو بگید که حدودی بدونیم واس ما کی میشه
حمید : سایپا باز پیش فروش ساینا و اطلس گذاشته😂بعد ماشینای ما رو تحویل نمیده
کوییک اس : کوییک اس تا چندم فاکتور شده من 7شهریورم
محمد : کوییک اس سوم شهریور فاکتور شده عکس بزار یکم امیدوار بشیم
محمد : اره بفرست یکم امیدوار بشیم
ساینا تک : حالا مثلا سایت هم باز بشه چه فایده وقتی هیچ اتفاقی و تغییری رخ نداده
کوییک rs تحویل مرداد : برای دوستانی که تازه ثبت نام کردن یا تازه تکمیل وجه کردن در خصوص تحویل کویک rs باید بگم که من اسفند 1403 پذیرش شدم و 25 تیر 1404 تکمیل کردم و 20 آذر هم فاکتور شدم و امروز هم تحویل گرفتم .چیزی حدود پنج ماه بعد از تکمیل فاکتور شد .گفتم شاید بدردتون بخوره حدودی دستتون میاد کی تحویل میگیرین...من بازرسی هم شکایت کرده بودم ولی پیام اومد که شما تمام قوانین رو پذیرفتین و حق شکایت برای تاخیر ندارید و بهتون جریمه تاخیر میدن و تمام...
کوییک ،s : دوستان ،از من دیروز فاکتور شده چند روز دیگه تحویل داده میشه ؟