لوازم خودروهای چینی در بازار نیست

لوازم خودروهای چینی در بازار نیست!

 

در حال حاضر خریداران خودروهای مونتاژی، علاوه بر پرداخت مبالغ قابل توجه برای خرید، با مشکلات بسیاری در تامین قطعات مواجه هستند و متأسفانه شرکت‌های فروشنده خودرو هیچ تعهدی برای تأمین لوازم یدکی و ارائه خدمات پس از فروش ندارند.

به گزارش تسنیم، در سال‌های  اخیر هشدارها درباره مشکلات تأمین قطعات خودروهای وارداتی و مونتاژی و افزایش نارضایتی مردم، بیشتر شده است. ورود خودروهای چینی با تنوع بالا و تولید کم به بازار ایران، اکنون چالش تأمین قطعات یدکی آن‌ها را به یک دغدغه جدی برای مصرف‌کنندگان و مسئله‌ای نگران‌کننده برای مسئولان و کارشناسان خودرو تبدیل کرده است.

در حال حاضر خریداران خودروهای مونتاژی، علاوه بر پرداخت مبالغ قابل توجه برای خرید، با مشکلات بسیاری در تامین قطعات مواجه هستند. این قطعات کمیاب و گران شده‌اند؛ و متأسفانه شرکت‌های فروشنده خودرو هیچ تعهدی برای تأمین لوازم یدکی و ارائه خدمات پس از فروش ندارند و بسیاری از خودروها بدون رعایت اصول اولیه وارد کشور می‌شوند. در برخی موارد، قیمت این قطعات از نمونه‌های ژاپنی و اروپایی نیز بیشتر است.

 بررسی ها نشان می دهد مشکل تأمین قطعات یدکی به تمامی خودروهای چینی و قطعات مختلف آن‌ها مربوط می‌شود. از نیاز به چراغ‌ها و قفل درب‌ها گرفته تا براکت‌های سپر و قطعات داخلی مرتبط با سیم‌کشی موتور، همه این موارد شامل این مشکلات هستند. حتی نمایندگی‌هایی که این خودروها را وارد بازار کرده‌اند، اطلاعات کاملی از جزئیات فنی آن‌ها ندارند.

البته وابستگی به واردات قطعات از خارج کشور، قیمت آن‌ها را به نوسانات دلار گره زده و همین مسئله نیز موجب افزایش نارضایتی و عدم اطمینان مصرف‌کنندگان شده است. با این شرایط، اگر تعداد و تنوع واردکنندگان خودرو افزایش یابد، چالش‌های مربوط به تأمین قطعات یدکی نیز پیچیده‌تر خواهد شد. چراکه به دلیل تحریم‌ها، امکان خرید این خودروها از تولیدکننده اصلی وجود ندارد، بنابراین نه گارانتی مناسبی برای این خودروها ارائه می‌شود و نه تأمین قطعات به‌درستی صورت می‌گیرد.

نیک آئین رئیس اتحادیه لوازم یدکی تهران با انتقاد از بی‌توجهی به وضعیت بازار قطعات و لوازم یدکی خودروها، بر این نکته تأکید می‌کند که تأمین قطعات خودروهای چینی، چه وارداتی و چه مونتاژی، به یکی از چالش‌های اصلی صنعت لوازم یدکی خودرو تبدیل شده است. عواملی مانند افزایش نرخ ارز، تورم و وارداتی بودن این قطعات از دلایل عمده این چالش‌ها به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه مشکل عمده خودروهای چینی به گیربکس آنها اختصاص دارد، افزود: برخی از این خودروها در زمان ترافیک گیریکس داغ کرده و راننده در استفاده از خودرو با مشکل روبرو می شود. حتی حجم زیادی از خودروهای چینی که در نمایندگی ها خاک می خورد به دلیل نبود قطعات یدکی است اما نکته مهم اینجاست شرکتهای مونتاژکار نیز در تولید خودرو کیفیت لازم را لحاظ نمی کنند که همین موضوع باعث مشکلات مردم در استفاده از این خودروها می شود.

نیک آئین با تاکید براینکه دانش تعمیرات خودروهای چین در انحصار نمایندگی ها قرار دارد، افزود: مشتری یا باید قطعات استوک را به خودروی خود نصب کند یا ماشین را راهی نمایندگی کرده و چندین ماه منتظر تأمین آن باشد.

وی با اعلام اینکه تعمیرگاه‌های خودرو قطعات استوک را قبول ندارند، گفت: اما مشتری به دلیل هزینه بالای قطعات اصلی و یا نبود آن قطعات استوک را روی خودروها نصب می کند که همین امر در آینده چالش جدی را برای خودروها به وجود می آورد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در ادامه صحبتهای خود به قیمت بالای قطعات خودروهای چینی که متاثر از نرخ ارز افزایش می یابد اشاره کرد و گفت: هر زمان که قیمت ارز تغییر می کند قیمت قطعات بازار نیز به صورت نامتعارف افزایش پیدا می کند. مشتری نمی تواند با قیمتهای بالا نسبت به خرید قطعات اقدام کند.

 

منبع

ایران جیب

 

 

برچسب : خودرو , لوازم , خودرو چینی , لوازم یدکی , لوازم خودرو چینی , بازار , کم یاب






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۳ اردیبهشت : با سلام به همه دوستانی که تحویل می گیرن لطفا اینجا از کیفیت ماشین بگین. ببینیم باید استفاده کنیم یا به فکر فروش و تعویضش باشیم. ممنون
شاهین GL در تاخیر : ایران‌خودرویی ها دو بار پشت سرهم تجمع کردن الان همه ماشین زیر پاشونه
شاهین G : حقمونه بی ماشینیم وقتی نمیاین تجمع دست گذاشتین رو دست یعنی رضایت دارین به اوضاع
آرش : دوستان خردادی که تکمیل وجه نکردن به جی ال،خبری جدید نداری؟ حقیقت داره باید ۴۴۶ دیگه واسه جی ال بی صاحب بپردازیم؟؟؟؟ لطفا ج بدی
شاهین پلاس 3 اردیبهشت : یه سر برو نمایندگی حتما مدارکت ناقصه
معصومه : بله دقیقا شرایط شما رو ما هم داریم، دیروز برای بار دوم پیامک تکمیل وجه اونم برای جی ال که خواسته ما نبود اومد، امروز که به نمایندگی مراجعه کردیم گفتن شما شامل افزایش قیمت نمیشین، 320 تومن دیگه باید واریز کنین، ما هم از سر اجبار که شاهین جی رو نمیدن جی ال رو فردا پرداخت میکنیم، میدونم که همینم حالا حالاها تحویل نمیدن، دعا میکنم شرکت سایپای دزد با خاک یکسان بشه
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.مبارک باشه.چه رنگی؟
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : منم ۹۰ روزه ثبت‌نام کردم x5موعد تحویل سیستمی رسیده ولی هیچ خبری نیست,انگاری شرکت عجله نداره،
شاهین : اره از مبِلع کم میشه حدودا۳۲۰ دیگ باید واریز کنید
میثم : دوست عزیز شما چه ماهی بودی چقدر واریزی داشتی که ۱۳۸ دیگه واریز کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین : سلام.پنجشنبه 1 آبان پلاک شده دوگانه آپشنال.هنوز چراغ تحویل خاموش هست و تحویل خبری نیست.نمایندگی تهران
سیمین : اکستند کسی پلاک نشده؟
رانا ابان : ببخشید به جه شماره ای باید تماس بگیریم برای پیگیری عدم فاکتور شدن ابانی ها ؟
دنادی 6 دنده مشهد : سلام دوستان سوم واریزکردم 7 دریافت پرونده روی فاکتور میچرخه انشاالله زود تر فاکتور شه پیاده ایم
حسام : سلام. 207 تحویل ابان هست و هویت سنجی هدا رو انجام ندادم به مشگل میخورم؟
فولاد اهواز : وقتی دعوت نامه رو برداخت نمیکردین بعد چند روز دعوت نامه باز براتون ارسال میشد
پاسخ به مسعود : چرا تبدیل به رینگ نزدید منم تحویل شهریور بودم تبدیل زدم 28مهر ماشینمو دادن
محمدحسین : چراداداش
زامیاد 1 : دوگانه بودم هرچی زنگ میزنم میگن پیگیریم
جمشید پیش بهمن : آقا چند روز بعد فاکتور تحویل میدن یکی بگه خواهشا