بهترین زمان برای خرید خودرو

بهترین زمان برای خرید خودرو

نوسانات شدید نرخ ارز، تحریم‌ها و تغییر سیاست‌های دولت، همواره بر این بازار تأثیرگذار بوده است. در سال‌های اخیر، بازار خودرو با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه شده است. اما آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید خودروست؟ در گفت‌وگو با مسیح فرزانه، فعال و کارشناس بازار خودرو، به بررسی عواملی که بر تصمیم‌گیری خریداران خودرو تأثیر می‌گذارد، می‌پردازیم. ازجمله این عوامل می‌توان به نوسانات قیمت ارز، عرضه و تقاضا، محبوبیت برندها، کیفیت خودروها و هزینه‌های جانبی اشاره کرد.

نوسانات قیمت ارز، از دیرباز در اقتصاد ایران وجود داشته، هر اتفاق سیاسی، نظامی، اقتصادی و... بر قیمت ارز و به تبع آن بر اقتصاد و درنهایت بر بازار خودرو تأثیرگذار بوده است. مسیح فرزانه، کارشناس خودرو با اشاره به بهترین زمان برای خرید خودرو می‌گوید: در حال حاضر اتفاقات اخیر سیاسی تأثیرات خود را بر وضع اقتصاد و بازار داشته و بازاری هیجانی ایجاد کرده است.

باید بگویم که این امر مسئله جدیدی نیست که برای مردم ما تازگی داشته باشد، ولی باعث رکود در بازار خودرو شده است. مسئله دیگری که در حال حاضر باعث رکود در بازار خودرو شده، عرضه بیشتر از تقاضاست، افرادی که در یکی‌ دو سال گذشته برای سرمایه‌گذاری به خرید خودرو اقدام کرده بودند، الان خودروهای خود را برای فروش در بازار عرضه کرده‌اند، همین مسئله باعث شده تا تعداد زیادی خودرو برای فروش به بازار سرازیر شود.

همچنین هرگاه میزان عرضه از تقاضا بیشتر باشد، در بازار رکود ایجاد می‌شود و بهترین زمان برای کسی که به‌عنوان مصرف‌کننده قصد خرید خودرو دارد، پیش‌بینی می‌شود این وضعیت در بازار خودرو تا اواخر دی‌ماه امسال ادامه داشته باشد. در ۲ ماه پایانی سال که منتهی به سال نو می‌شود، در بازار خودرو شاهد رونق نسبی خواهیم بود و قیمت‌ها کمی بالاتر خواهد رفت. پس اگر برای مصرف شخصی، قصد خرید خودرو را دارید، بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید.

محبوب‌ترین برندهای وارداتی
سال‌هاست در بازار ایران به اشتباه همه خودروهای وارداتی برند لوکس شناخته می‌شوند. مسیح فرزانه، فعال و کارشناس بازار خودرو با اشاره به محبوب‌ترین برندهای خودروهای وارداتی در ایران می‌گوید: از سال‌ها پیش خودروهای آسیایی، مانند کیا، هیوندا و تویوتا در ایران در بین خریداران محبوبیت داشته‌اند. در بازار به این نوع خودروها، خودروهای رند بازار گفته می‌شود.

حباب قیمتی این برندها از شهریور سال گذشته بسیار کم شده، این فعال و کارشناس بازار خودرو در این‌باره توضیح می‌دهد: خودروهای مزبور به میزان زیادی دچار افت قیمت نیز شده‌اند، به شکلی که مثلا قیمت آزاد تویوتا کرولا که ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان بود، در حال حاضر همین برند با مدل ۲۰۲۳ را می‌توان به قیمت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان خریداری کرد. این افت قیمت به‌دلیل بالا رفتن میزان واردات این خودروها بوده است، هرچقدر میزان واردات هر کالایی مخصوصا خودرو بالاتر برود، قیمت آن در بازار به قیمت کارخانه نزدیک‌تر شده و از نوسانات قیمتش کاسته می‌شود.

تأمین قطعات خودرو
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در ارائه خدمات خودروهای وارداتی، نبود یا کمبود قطعات یدکی است. مسیح فرزانه وضعیت تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی را اینگونه توصیف می‌کند: وقتی یک خودرو به تعداد کافی وارد نمی‌شود، با معضل نبود قطعات یدکی مواجه می‌شود. قطعات یدکی بسیاری از خودروهای CKD چینی به‌خصوص در مدل‌های شاسی‌بلند، بسیار گران‌قیمت‌هستند. بسیاری از قطعات ساده این خودروها مانند دوربین دنده عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، جک در و... تقریبا می‌توان گفت که در بازار موجود نیست.

خدمات پس‌از فروش خودروهای وارداتی
هر خودرویی که به‌صورت صفرکیلومتر خریداری شود، بعد از هر ۵ هزار کیلومتر کارکرد، باید برای تعویض فیلتر و روغن، به مراکز پشتیبانی مراجعه کند، این کارشناس خودرو درباره وضعیت خدمات پس‌از فروش در بازار خودرو توضیح می‌دهد: توجه به تعویض روغن و قطعات مصرفی، هم برای حفظ سلامت خودرو مفید است، هم اینکه باعث منقضی نشدن کارت گارانتی خودرو می‌شود اما از سال گذشته و با سرعت گرفتن واردات، سیاستگذاران بازار به موضوع خدمات پس‌از فروش، آنطور که باید، اهمیت نداده‌اند، به‌طوری که این موضوع در حال حاضر به یک چالش برای خودروهای وارداتی تبدیل شده است.

همچنین تعداد شرکت‌هایی که واردات خودرو انجام می‌دهند هرروز رو به افزایش است، خیلی از این شرکت‌ها در حد و توانی نیستند که بتوانند یک مرکز ارائه خدمات پس‌از فروش تاسیس کنند و قانون نیز در این‌باره اجباری را برای آنها نداشته است.

همین مسئله، خدمات پس‌از فروش را به یک چالش برای خودروهای وارداتی تبدیل کرده است. تعدادی از این واردکنندگان برای جبران این مسئله با شرکت‌های قدیمی‌تر که در حوزه واردات بوده‌اند و خدمات پس‌از فروش نیز ارائه می‌کردند، قراردادهایی برای ارائه خدمات بسته‌اند، اما همچنان تعداد بسیاری از برندهای وارداتی، در ارائه خدمات دچار مشکلات فراوان هستند./ همشهری

منبع

ایران جیب

 

 

برچسب : خودرو , بهترین زمان برای خرید خودرو , خرید خودرو , زمان خرید خودرو , زمان مناسب خرید خودرو , وقت خرید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد کعبی : سلام خدا قوت. من تیر ماه ثبت نام کردم قرار بر این بود ۹۰ روز تحویل خودرو انجام بشه ولی تا الان خبری نیست ممنون میشم پیگیری کنید
علی مدبر : رز زرد بسوز فقط
علی مدبر : من امروز تحویل گرفتم
علی مدبر : از خودم گفتم یکم بخندیم
رسول : توبیجاکردی الکی حرف درنیار
رز زرد : مبارکه داداش امیر...ان شاءالله به سلامتی و دل خوشی ازش استفاده کنی🌼
حمید : اینا خبرهاراعلی مدبرازکجاد درمیاری حرف مفت میزنی نان دونه 15هزارتومن میخوری لااقل حرف الکی نزن ازخدابترس خیییییلی کثیفی بخدا
رز زرد : خدا بزرگه امیدت به خدا باشه... ان شاءالله هرچی خیره قسمتت بشه
شاهین پلاسسسسس20 : من تا انتخاب رنگ کردم ،فرداش اوکی شد ،نوشت فاکتور شده
محمد جواد : جی۴ قسطی ۶۰ روزه قرارداد ۱۳مرداد شاسی ۹آذر پلاک ۲۲ آذر تحویل ایشالا فردا ۳۰ آذر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خوشخوان : پلاید ارقتا برچ 7 تحویل باید بدج 8 می بود چرا الان 10 شده ندادن بهمون باید هر زور بلیم نمایندگی جواب درست نمیده پول میگیرن ولی تحبیل نمی دهند
مهندس سایپا : دوست عزیز من خودمم مثل شما اطلس ثبت نام کردم. اما دنیا که به آخر نرسیده. همین الانشم مدیران بسیار تحت فشار هستن و دارن روی موضوع کار می کنن. می تونیم با صبر و حوصله مشکل و حل کنیم. همه ما اذیت شدیم ولی ضرر هنگفت که نکردیم. بله اگه طلا می خریدیم بیشتر سود می کردیم ولی الانشم که ضرر نکردیم، کمتر سود کردیم همین. همه ما قشر متوسط جامعه هستیم و بی ماشینی اذیتمون می کنه، اما کاریه که شده، باید صبر کنیم. مخصوصا اینکه به نام سایپا لطمه بزرگی وارد شده و جامعه نسبت بهش بی اعتماد شده. ولی اینطور نیست که فکر کنین از این وضعیت مدیرا خوشحال هستن و دارن بهمون می خندن، اتفاقا خیلی هم ناراحتن اما کاری از دست کسی برنمیاد. حالا ببینیم این تغییر مدیریت چند روز پیش به کجا میرسه. می خوان با کروز وارد مذاکره بشن. کمترین مشکل سایپا اطلسه، تعهدات شاهین خیلی بیشتره قطعات وارداتی هم خیلی بیشتر داره.
طهورا اطلس آذر : هر دم از این باغ بری می‌رسد پیام اومده درخواست حضوری بزنید تا ماشین تونو پلاک کنیم
میلاد : کوئیک rs
ایمان : آقا ایران خودرو برای 3 گواهی لسقاط چقد از واریزی مرحله دوم کسر. میکنه
اطلس : واقعا شما چرا اصرار داری بگی که مدیران دارند زحمت میکشند؟ میگن چیزی که عیان است چه حاجت بیان است، واقعا حال و روز ما رو یا نمیدونی یا از عوامل خود سایپا هستی و اومدی اینجا داری چرت و پرت میگی، همه ما الان یک سری آدم مضطرب، افسرده، عصبی و روانی شدیم که داریم چوب اعتماد به همین مدیریت نماها رو میخوری.
مهندس سایپا : سلام شما وقتی میگین ثروت اندوزی یعنی از هیچ چی خبر ندارین. حقوق مدیران خودروسازهای داخلی حدود سیصد میلیون تومنه. دقیقشم خواستین درمیارم بهتون میگم.
اطلس : واقعا به نظرتون اگر مدیران زحمت می کشیدند اوضاع ما الان این طوری بود؟ اونا یک درصد هم مردم براشون مهم نیستند و فقط به فکر ثروت اندوزی خودشون هستند تمام.
دنا دی ماه 6 دنده آلمینیوم : یه هفته تا 10روز ماشین تحویلت میشه. بعد از فاکتور....
ممد : کی فاکتور شده بودی!؟