شرکت ایران‌ خودرو با مدیریت جدید شروع به کار کرد

شرکت ایران‌ خودرو با مدیریت جدید شروع به کار کرد

 

یک روز پس از تغییر هیأت مدیره ایران‌خودرو که با حواشی زیادی در روز برگزاری مجمع این شرکت همراه شده بود، سازمان بورس نیز اعلام کرد، آنچه در مجمع اتفاق افتاده مطابق مقررات بوده است. روز گذشته هم علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران‌خودرو، با تحولات رخ داده، از سمت خود کنار رفت.

 

 با گشایش درهای مدیریت ایران‌خودرو، کنسرسیوم سهامداران جدید متشکل از شرکت‌های خدمات‌گستر صبا انرژی، سرمایه‌گذاران گنجینه ایرانیان، بهینه‌ساز بهمن، اعتبار‌آفرین و سرمایه‌گذاری ملی ایران وارد میدان شده و سه کرسی از پنج کرسی هیأت‌مدیره ایران‌خودرو را به خود اختصاص داد. عادل پیرمحمدی، از مدیران باسابقه صنعت خودروسازی نیز به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت انتخاب شد.

ماجرای استقرار هیأت ‌مدیره جدید، خود به داستانی پرحاشیه تبدیل شد. مدیرعامل ایران‌خودرو پس از مقاومت هفت ساعته مدیران این شرکت در برگزاری «مجمع عمومی فوق‌العاده» روز چهارشنبه که با قطع برق، قطع میکروفن و انتشار خبر لغو جلسه همراه بود، به سازمان بورس شکایت کرد. در نامه عظیمی به سازمان بورس آمده است:«نمایندگان گروه کروز بدون توجه به نامه معاون دادستانی و بدون احراز مالکیت سهامداران، مجمع را به طور غیرقانونی و بدون حضور نمایندگان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره ایران‌خودرو برگزار کرده و اعضای هیأت مدیره جدید را انتخاب کردند.»

سپس در یک اتفاق غیرمنتظره، روز پنجشنبه درِ ساختمان مدیریت این شرکت قفل شد تا از ورود اعضای جدید هیأت مدیره به محل کارشان جلوگیری شود. این اقدام باعث سردرگمی و اعتراض اعضای هیأت مدیره جدید شد، به طوری که آنها از عظیمی به اتهام تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت شکایت کردند، اما با گذشت 24 ساعت از این حواشی جدید، حالا سازمان بورس مصوبه‌های مجمع ایران‌خودرو را تأیید کرده است. روز گذشته نیز عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو بعد از حواشی پیش آمده، در نهایت با نوشتن یک نامه مفصل از ایران‌خودرو کناره‌گیری کرد.  ورود بخش خصوصی به ایران‌خودرو با وجود مشکلات عمیق مالی و عملیاتی، اتفاق جسورانه‌ای محسوب می‌شود. این شرکت در ۹ ماه ابتدایی سال‌ جاری ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان زیان ثبت کرده و مجموع زیان انباشته آن تا پایان پاییز به ۱۲۷.۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود. همچنین ایران‌خودرو با بدهی‌های کلان به قطعه‌سازان، کسری شدید قطعات و تأخیر در تحویل خودروها روبه‌رو است.

 

خصوصی‌سازی واقعی با حضور بخش خصوصی

بخش خصوصی با در اختیار داشتن سه کرسی از پنج کرسی هیأت‌مدیره، قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی عملیاتی برای خروج این شرکت از بحران را به ‌دست آورده است. بر این اساس مجمع فوق‌العاده ایران‌خودرو نه ‌تنها سرنوشت این شرکت بلکه مسیر آینده صنعت خودروسازی کشور را تغییر داد. با مدیریت جدید، انتظار می‌رود برنامه‌هایی برای کاهش زیان انباشته، بهبود فرآیندهای تولید، افزایش کیفیت و کاهش تأخیر در تحویل خودروها اجرایی شود.

تغییر فرمان اداره ایران‌خودرو، پایان یک عصر و آغاز فصلی نو در صنعت خودروی ایران است. با رعایت اصول مدیریتی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، این صنعت می‌تواند در بازه زمانی کوتاه به جایگاهی شایسته و درخور مردم ایران برسد.

ابراهیم دوست‌زاده، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، در رابطه با خصوصی‌سازی ایران‌خودرو به خبرنگار ایران اظهار کرد:«خصوصی‌سازی این صنعت در شرایط کنونی با وجود زیان انباشته و بدهی‌های سنگین، گامی جسورانه و البته چالش‌برانگیز است. ایران‌خودرو در حال حاضر با زیان انباشته‌ای بالغ بر ۲۳۰ هزار میلیارد تومان، بدهی ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی و بدهی معوقه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو است. این اعداد به خوبی نشان می‌دهد وضعیت صنعت خودروسازی در زمان تصدی‌گری دولت مطلوب نبوده است و ادامه این روند می‌توانست شرایط را وخیم‌تر کند.»

وی ادامه داد:«این مشکلات، نتیجه سیستم اداری ناکارآمد و بوروکراسی‌های حاکم بر مدیریت دولتی است، نه عملکرد افراد خاص. اما برای نجات این صنعت، واگذاری آن به بخش خصوصی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. البته بخش خصوصی هم نمی‌تواند معجزه کند و ورود به این حوزه با این حجم از مشکلات، همت و جرأت بالایی می‌طلبد.»

شروط واگذاری به بخش خصوصی

 

دوست‌زاده به شروط اساسی برای موفقیت خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت:«ما در انجمن صنایع همگن چهار شرط مهم را برای واگذاری خودروسازان تعیین کرده‌ایم که رعایت آنها الزامی است.

این شروط عبارتند از یک، اهلیت: بخش خصوصی باید از جنس این صنعت باشد و تجربه تولید خودرو یا قطعات خودرو را داشته باشد. نمی‌توان صنعت را به دست افرادی سپرد که آشنایی کافی با این حوزه ندارند. دوم، رفع تعارض منافع: خودروسازی نباید از رانت اطلاعاتی به نفع قطعه‌سازی خود استفاده کند. منافع قطعه‌سازی و خودروسازی باید تفکیک شود تا تضاد منافع ایجاد نشود. سوم، رفع انحصار: سهم قطعه‌سازانی که پیش از این قطعات خودرو را تأمین می‌کردند باید تثبیت شود و بخش خصوصی نباید به بهانه‌هایی، تأمین‌کنندگان دیگر را کنار بزند و خود انحصاری عمل کند و در نهایت چهارم، تعهدات متقابل دولت و بخش خصوصی: دولت به‌ عنوان ناظر باید نظارت خود را تقویت کند و سیاست‌گذاری‌های کلان مانند تولید خودروهای الکتریکی، هیبریدی و تنوع در محصولات را هدف گذاری کند. همچنین باید مشخص شود در دو سال آینده این صنعت به کجا خواهد رسید.»

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , شرکت ایران خودرو , مدیریت جدید ایران خودرو , بخش خصوصی , مدیریت بخش خصوصی ایران خودرو , شروع کار مدیریت جدید ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا x5 : قیمت مصوب x5اعلام شد۲۱۰۰
شاهین جی ال : ۱۹ آذر ۲۹۶ تحویل مرداد امروز تبدیل به جی ال ۳۱۴ ریختم
Samirax5 : شما نمیخواد ناراحت باشی خوشحال باش چون کار درست رو انجام دادی الان تو موقعیت برنده قرار گرفتی و افزایش قیمت برات حال خوشی میاره ولی ما هم احمق نبودیم یا پولمون کافی نبوده که پیش خرید کردیم یا تو هیچ حالتی فکر نمی کردیم که تو این مدت کوتاه 500 میلیون رو قیمت ماشین بره همونطور که هیچ عقل سلیمی فکر نمیکرد، ضمنا ما بار اولمون نبوده پیش خرید ماشین داشتیم من خودم سال قبل از سایپا شاهین پلاس گرفتم موقع پیش خرید 340 دادم قیمت 840 بود چند ماه بعد 970 شد ولی کل پولی که از ما گرفت در نهایت 800 تومن بود چون سود ماهانه حساب کرد و افزایش قیمت رو به نصف مبلغ حساب کرد، پس ایراد از حساب کتاب ما نبوده از بیشرفی خودروساز بوده و مردمی که تو این شرایط به جای اینکه پشت هم باشند مثل همیشه فقط منافع شخصی خودشون مهمه
شاهین : بعد از پلاک شدن چقدر طول میکشه ماشین رو تحویل بدن؟
جی ال : دوست عزیز شاهین توبحث شتاب نسبت به ماشینهای ایران خودرو حرف اول رومیزنه ولی توبحث قدرت ماشینهای ایران خودرو حرف اول رو میزنه
شاهین : ما که شرمنده زن و بچه شدیم آخه این چ کاریه با مردم میکنین وقتی قطعه ندارین چرا ثبت نام میکنین خب همین کارها میکنین که مردم رو از دین و آیین جدا کردین مسلمانی ب عمل هس نه ب گفتار
X5 : سلام اما این فروش اقساطی که گذاشته با تحویل سه ماهه , شکی نیست بعد از اولین چک که اردیبهشت 405 میباشد تحویل میده
محمد x5 : سلام خوش خبر باشید
تارا تیتانیوم دستی : سلام. تارا دستی تا چه تاریخی فاکتور شده؟
cvt مهر1402 : شاهين cvt سانروف تا تكميل وجه شده هاي 20 اسفند 1403 فاكتور شده. كسري قطعات پس از تامين ، روي خودروي ناقص نصب ميشه و خودرو كامل ميشه و فاكتور ميشه. اين روند كند هستش اما كم كم داره انجام ميشه. هر 15 روز تا 20 روز كه ميگذره تاريخ تكميل وجه شده ها يكروز ميره جلو بصورت قطره چكاني. من تكميل وجه 22 اسفند هستم و فعلن هيچ خبري نيست.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا پیش فروش : نصف قیمت کارخانه
Rs : سلام پارس خودرو هنوز افزایش جدید قیمت محصولاتش اعلام نکرده به نظر شما کی اعلام میکنه؟؟؟ من کوییک Rsتحویل اذر 404 دارم فکر میکنید دعوت نامه اش کی میاد و مبلغش چقدر باشه پرداخت اولیه اردبیهشت 404انجام دادم به مبلغ209/500/000
اطلس خسته بهمن : سلام توی پیام های قبلی گفتم من دوهفته پیش رفتم.جواب درستی ندادن.باپررویی گفتن اگه عجله داری تبدیل بزن.خواهشا اگه همه میان منم بیام .چون به سختی مرخصی میدن.نیام اونجا تنها باشم
207تبدسل ی رینگ تحویل مهرئ : سلام برای منم پلاک شده از پنج شنبه تا حالا روی حمل مونده مگه چقدر طول می کشه ضمنا استان فارس
علی : بدون شک اکسنت خیلی بهتر از ابی هست
قباد : نگران پلاک نباشید . علت ابنکه این مشکل پیش امد استاندارد تایید نمیکرد ابی را ولی با ورود دادستانی مشکل حل شد و یکجا 9500 عدد نبسان رفت برای پلاک . این که تمام بشه دیگه هرکی ثبت نام بکند دقیقا سر ماه تحویل و پلاک میشه
مجتبی : فاقد صف فاکتور یعنی هنوز تو صف گزاری برای فاکتور قرار نگرفتین ، و زمان میبره که پروندتون در صف قرار بگیره ، اینی که میگن فاقد صف فاکتور یعنی زود فاکتور میکنن اشتباهه ، بعد یکی دو هفته میرین تو صف قرار میگیره پروندتون و میزنه ماه جاری در حال فاکتور میباشد اول که واریز کنید میزنه فاقد صف فاکتور بعد دو هفته درست میشه از منم اول زده بود فاقد صف فاکتور بعد دو هفته درست شد عجله نکنید پروندتون میزارن تو صف فاکتور شدن صبر کنید فقط
قباد : از این به بعد فقط اکسنت تولید میشه و قطعا اکسنت از ابی خیلی بهتره. رانندگی کردنش راحت هست امکانات داره .
سجاد : پذیرش29/5
بهداد : آقا تو رو خدا هر کی می دونه منو یه راهنمایی کنه ، من سال پیش 219500 پول ریختم واسه کوییک gxl, الان قیمتش شده587400,شامل افزایش قیمت شدم ، کسی می دونه موقع دعوتنامه چقد باید واریز کنم ؟؟؟؟؟؟