بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو

بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو

 

با گذشت حدود سه ماه از خصوصی‌‌سازی ایران‌‌خودرو و آغاز فرآیند واگذاری سهام مدیریتی سایپا، وضعیت قیمت‌‌گذاری خودرو همچنان بلاتکلیف است.

آذرماه ۱۴۰۳، آخرین قیمت‌‌گذاری خودرو اعمال شد و از آن زمان تاکنون هیچ‌‌گونه بازنگری یا تصمیم‌گیری جدیدی در این حوزه صورت نگرفته است. در شرایطی که نرخ تورم تولید خودرو رشد فزاینده‌‌ای داشته و ارز نیمایی نیز از معادلات حذف شده واضح است که ادامه قیمت‌‌گذاری دستوری، باعث سردرگمی و تضعیف بخش خصوصی می‌شود.

پیش از این، بسیاری از کارشناسان امید داشتند با خصوصی‌‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور، مسیر اصلاح ساختارها، بهبود کیفیت و رقابت‌‌پذیری در صنعت خودرو هموار شود. اما آنچه در ظاهر رخ داده، تنها انتقال سهام مدیریتی بدون واگذاری اختیارات واقعی است. اگرچه دولت به ظاهر از مالکیت مستقیم این شرکت‌ها کنار رفته، اما ابزارهای نظارتی و کنترل قیمتی همچنان در اختیار سیاستگذار خودرو و همچنین شورای رقابت باقی مانده است. در نتیجه اینکه خودروساز خصوصی ‌‌شده، اما همچنان مقید به تصمیمات قیمت‌‌گذاری توسط نهادهایی خارج از خودروسازی است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، خصوصی‌‌سازی واقعی زمانی معنا دارد که شرکت در چارچوب نظام بازار و بر اساس منطق سود و زیان اداره شود. وقتی قیمت خودرو توسط نهادی بیرون از کارخانه تعیین می‌شود، مالک خصوصی چه برنامه‌‌ای می‌تواند برای توسعه یا سرمایه‌‌گذاری بریزد؟

از آذرماه سال گذشته، حذف ارز نیمایی و تغییر در نظام ارزی کشور، هزینه واردات قطعات و مواد اولیه در صنعت خودرو را به‌شدت افزایش داده است. از سوی دیگر، دستمزد نیروی انسانی، قیمت انرژی و سایر نهاده‌های تولید نیز همراه با آغاز سال جدید با افزایش قابل توجهی مواجه بوده است. با این حال، قیمت خودرو در کارخانه همچنان بر اساس فرمول شورای رقابت ثابت مانده و خبری از تجدیدنظر در قیمت‌‌ها نیست.

گزارش‌های منتشرشده از صورت‌‌های مالی خودروسازان در زمستان ۱۴۰۳ نیز نشان می‌دهد که حاشیه سود بسیاری از محصولات کاهش یافته یا حتی منفی شده است. بر این اساس ورود سرمایه‌‌گذاران جدید به صنعت خودرو، به‌‌ویژه پس از واگذاری بلوک مدیریتی ایران‌‌خودرو و زمزمه واگذاری سایپا، نیازمند شفافیت و ثبات در حوزه خودرو است. اما در شرایط فعلی، خریداران خصوصی نه از امکان قیمت‌‌گذاری آزاد برخوردارند و نه از چشم‌‌انداز مشخصی نسبت به سیاست‌های آینده دولت در این حوزه.

یکی از تحلیلگران بازار سرمایه در این زمینه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که بزرگ‌ترین مانع ورود سرمایه‌‌گذاران جدید به صنعت خودرو، نبود اعتماد به ثبات سیاست‌های اقتصادی است. وقتی دولت حاضر نیست تعیین قیمت را به بازار بسپارد، بخش خصوصی نیز انگیزه‌‌ای برای افزایش تولید یا ارتقای کیفیت نخواهد داشت.

 

نتیجه این وضعیت، ادامه همان ساختار معیوب قبلی با عنوان جدید خصوصی‌‌سازی است.

در طول ماه‌های گذشته، شورای رقابت و وزارت صمت هر یک به نوعی از بازنگری قیمت‌‌ها طفره رفته‌‌اند. شورای رقابت می‌گوید برای اصلاح قیمت‌‌ها باید داده‌های تولید و هزینه‌ها از سوی خودروسازان ارسال شود، و وزارت صمت نیز اعلام کرده اصلاح نظام قیمت‌‌گذاری در دستور کار است، اما برنامه زمانی یا راهبرد عملیاتی برای آن ارائه نکرده است.

این بلاتکلیفی نه‌‌تنها صنعت خودرو، بلکه بازار و مصرف‌‌کننده را نیز دچار سردرگمی کرده است.

در نهایت، آنچه بیش از همه از این شرایط متضرر می‌شود، صنعت خودروی کشور است. صنعتی که قرار بود با خصوصی‌‌سازی، مسیر تحول را در پیش بگیرد، اکنون درگیر با تضاد بین مالکیت خصوصی و کنترل دولتی شده است. بدون اصلاح نظام قیمت‌‌گذاری، تفویض اختیارات واقعی به مدیریت بخش خصوصی و تعیین سیاست‌های شفاف و باثبات، خصوصی‌‌سازی چیزی جز انتقال مسوولیت بدون اختیار نخواهد بود؛ و این نسخه‌‌ای ناکارآمد برای درمان بیماری مزمن صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , بلاتکلیفی قیمت‌گذاری خودرو , خصوصی‌سازی خودروسازان , شورای رقابت و قیمت خودرو , تأثیر حذف ارز نیمایی , تأثیر تورم بر صنعت خودرو , چالش‌های خودروسازان خصوصی , ساختار قیمت‌گذاری خودرو , سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آرش : سلام دوستانی که فاکتور میشن توروخدا اینجا اعلام کنن لطف کنید بگید پیش فروش چه ماهی بودی و کی تکمیل وجه کردی ممنون عزیزان
X5 : چرا ثبت نامی های فروردین رو تحویل نمی‌دن توروخدا تحویل بدید بد جور به پولش نیاز دارم
احلام : فعلا که پیام تغییر رنگ برای 26 خرداد آمده
هادی : من تکمیل وجه ۲۴ اردیبهشت هستم ولی هنوز خبری نیست به نظرتون چقدر طول میکشه فاکتور بشه؟
دلارام : فرقی نداره رنگش با هم شاهین بدن قرمز بدن آبی بدن زرد بدن
احلام : شما هنوز خیلی راه داری. به این زودی منتظر فاکتور نباش. هنوز امروز تاریخ 26 خرداد فاکتور شده. و این قدر سرعت فاکتور کند هست بعید میدونم قبل از سال نوبتتون بشه. البته از صمیم قلبم ارزو میکنم هر چه زودتر فاکتور بشی ولی چیزی که تجربه بهم ثابت کرده خرداد به بعد فاکتور میشی
احلام : منم تبدیل زدم به رنگ مشکی. و سریع فاکتور شدم
شاهین GL 26 خرداد مشکی : فاکتور شد تبدیلی مشکی
J4 مرداد90 روزه : منم 11 مرداد ثبت نام کردم ولی هنوز هیچ خبری نیست
محمد ابراهیمی : اسفند 1403، مرحله اول 420میلیون واریز کردم بعد مرحله دوم 1404 دی ماه واریز میکنیم کسی می‌دونه مرحله دوم چقدر واریز میکنیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آر اس دی ماه : سلام دوستان اگر اطلاع داربد میشه بفرمایید هفته چهارم دی ماه که ما هستیم کی میاد دعوتنامه ؟و مبلغش چقدره کوییک آر اس سپاس
خوشا به سعادت شما : خوشا به سعادتت یک قربانی حتما بکن از شر سایپا راحت شدی تکمیل وجه 25تیر هستم یک آذرفاکتورشدم و 10آذر پلاک خورده ماشین ولی ازاون تاریخ تا الان ماشین رو تحویل ندادن شما از کدوم شهری بهت تحویل دادن؟؟؟
عرفان : مال منم انوطوری زده
قباد : گفتم این نیسان ابی ها تعدادی مال قبل بوده و شرکت اون وقت مجوز پلاک نداشته الان مجوز پلاک گرفته و زیاد هم نیستند کلا فکر کنم 500 دستگاه یا 1000 دستگاه باشه . کجای این حرف بده دارم مردم را راهنمایی میکنم خبر داشته باشند . اخه عده ای گفتن دوباره تولید میکنه شرکت . زمانه خراب شده با مردم راست حرف بزنی باورت ندارند .
207 پانا اتومات تحویل 30 دی : سلام واریز اول 31 تیر واریز دوم 2 آبان امروز تحویل گرفتم.
شیده : دوستان راهنمایی کنید کارت طلایی بگیرم یا نه ؟
مسعود : داخل وضعیت پلاک زده درانتظار ثبت اصالت خودرو توسط پلیس ؟ این یعنی چی کسی میدونه
مسعود : برادر سامانه سخا امور راهور برای ثبت پلاک و سامانه املاک و اسکان برای احراز محل سکونت هردو را ثبت نام کن تا پلاک بهت تخصیص بدن
میثم : کوییک ار اس تحویل آخر آذر ماه بود. من دعوتنامه واسم 21 آبان اومد اما 28 آبان تکمیل وجه کردم طرح پیش فروش هنوزم منتظرم فاکتور بشه
207 پانا دی قالپاق : 2 آبان