بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو

بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو

 

با گذشت حدود سه ماه از خصوصی‌‌سازی ایران‌‌خودرو و آغاز فرآیند واگذاری سهام مدیریتی سایپا، وضعیت قیمت‌‌گذاری خودرو همچنان بلاتکلیف است.

آذرماه ۱۴۰۳، آخرین قیمت‌‌گذاری خودرو اعمال شد و از آن زمان تاکنون هیچ‌‌گونه بازنگری یا تصمیم‌گیری جدیدی در این حوزه صورت نگرفته است. در شرایطی که نرخ تورم تولید خودرو رشد فزاینده‌‌ای داشته و ارز نیمایی نیز از معادلات حذف شده واضح است که ادامه قیمت‌‌گذاری دستوری، باعث سردرگمی و تضعیف بخش خصوصی می‌شود.

پیش از این، بسیاری از کارشناسان امید داشتند با خصوصی‌‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور، مسیر اصلاح ساختارها، بهبود کیفیت و رقابت‌‌پذیری در صنعت خودرو هموار شود. اما آنچه در ظاهر رخ داده، تنها انتقال سهام مدیریتی بدون واگذاری اختیارات واقعی است. اگرچه دولت به ظاهر از مالکیت مستقیم این شرکت‌ها کنار رفته، اما ابزارهای نظارتی و کنترل قیمتی همچنان در اختیار سیاستگذار خودرو و همچنین شورای رقابت باقی مانده است. در نتیجه اینکه خودروساز خصوصی ‌‌شده، اما همچنان مقید به تصمیمات قیمت‌‌گذاری توسط نهادهایی خارج از خودروسازی است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، خصوصی‌‌سازی واقعی زمانی معنا دارد که شرکت در چارچوب نظام بازار و بر اساس منطق سود و زیان اداره شود. وقتی قیمت خودرو توسط نهادی بیرون از کارخانه تعیین می‌شود، مالک خصوصی چه برنامه‌‌ای می‌تواند برای توسعه یا سرمایه‌‌گذاری بریزد؟

از آذرماه سال گذشته، حذف ارز نیمایی و تغییر در نظام ارزی کشور، هزینه واردات قطعات و مواد اولیه در صنعت خودرو را به‌شدت افزایش داده است. از سوی دیگر، دستمزد نیروی انسانی، قیمت انرژی و سایر نهاده‌های تولید نیز همراه با آغاز سال جدید با افزایش قابل توجهی مواجه بوده است. با این حال، قیمت خودرو در کارخانه همچنان بر اساس فرمول شورای رقابت ثابت مانده و خبری از تجدیدنظر در قیمت‌‌ها نیست.

گزارش‌های منتشرشده از صورت‌‌های مالی خودروسازان در زمستان ۱۴۰۳ نیز نشان می‌دهد که حاشیه سود بسیاری از محصولات کاهش یافته یا حتی منفی شده است. بر این اساس ورود سرمایه‌‌گذاران جدید به صنعت خودرو، به‌‌ویژه پس از واگذاری بلوک مدیریتی ایران‌‌خودرو و زمزمه واگذاری سایپا، نیازمند شفافیت و ثبات در حوزه خودرو است. اما در شرایط فعلی، خریداران خصوصی نه از امکان قیمت‌‌گذاری آزاد برخوردارند و نه از چشم‌‌انداز مشخصی نسبت به سیاست‌های آینده دولت در این حوزه.

یکی از تحلیلگران بازار سرمایه در این زمینه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که بزرگ‌ترین مانع ورود سرمایه‌‌گذاران جدید به صنعت خودرو، نبود اعتماد به ثبات سیاست‌های اقتصادی است. وقتی دولت حاضر نیست تعیین قیمت را به بازار بسپارد، بخش خصوصی نیز انگیزه‌‌ای برای افزایش تولید یا ارتقای کیفیت نخواهد داشت.

 

نتیجه این وضعیت، ادامه همان ساختار معیوب قبلی با عنوان جدید خصوصی‌‌سازی است.

در طول ماه‌های گذشته، شورای رقابت و وزارت صمت هر یک به نوعی از بازنگری قیمت‌‌ها طفره رفته‌‌اند. شورای رقابت می‌گوید برای اصلاح قیمت‌‌ها باید داده‌های تولید و هزینه‌ها از سوی خودروسازان ارسال شود، و وزارت صمت نیز اعلام کرده اصلاح نظام قیمت‌‌گذاری در دستور کار است، اما برنامه زمانی یا راهبرد عملیاتی برای آن ارائه نکرده است.

این بلاتکلیفی نه‌‌تنها صنعت خودرو، بلکه بازار و مصرف‌‌کننده را نیز دچار سردرگمی کرده است.

در نهایت، آنچه بیش از همه از این شرایط متضرر می‌شود، صنعت خودروی کشور است. صنعتی که قرار بود با خصوصی‌‌سازی، مسیر تحول را در پیش بگیرد، اکنون درگیر با تضاد بین مالکیت خصوصی و کنترل دولتی شده است. بدون اصلاح نظام قیمت‌‌گذاری، تفویض اختیارات واقعی به مدیریت بخش خصوصی و تعیین سیاست‌های شفاف و باثبات، خصوصی‌‌سازی چیزی جز انتقال مسوولیت بدون اختیار نخواهد بود؛ و این نسخه‌‌ای ناکارآمد برای درمان بیماری مزمن صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , بلاتکلیفی قیمت‌گذاری خودرو , خصوصی‌سازی خودروسازان , شورای رقابت و قیمت خودرو , تأثیر حذف ارز نیمایی , تأثیر تورم بر صنعت خودرو , چالش‌های خودروسازان خصوصی , ساختار قیمت‌گذاری خودرو , سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابراهیم شاهین : تازه بعد این همه مدت میخام فاکتور کنند؟ عجب داستانیه
هادی : ۲۱ خرداد رنگ نقره ای متالیک قزوین
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
ناشناس : بابا مگه نانواییه که هر کی بره تو نوبت و تجمع فاکتور بشه درسته تجمع خوبه و بهتر رسیدگی میکنن ولی این دلیل نمیشه که هر کی بره تجمع فاکتور کنن و به قول بعضی ها دیگه اینجا پیداش نشه هر چیزی ی قانونی داره و اصلا اینجور نیست
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام به آقا مجتبی و همه عزیزان کسانی که تکمیل وجه 13 اسفند و 14 اسفند هستن. لطفا اعلام حضور کنن و تاریخ سخا رو هم بفرمایین. اگر فاکتور شدید بفرمایین.
تجمع : چون فاکتور میشن دیگه مهم نیس براشون
شاهین : چون فاکتور میشه سوال کردم از دوستم امروز بود
j4 : سلام ما پیگیری کردیم مجوز راهور نمیدن برای بارگیری هنوز اونایی که خرداد فاکتور شدن رو تحویل ندادن هر روز باید زنگ بزنیم بهشون تا مجوزو بگیرن وگرنه کاری نمیکنن چون سود تاخیر هم تا زمان فاکتور میدن و براشون مهم نیست
شاهین : چرا هرکی میره تجمع دیگه خبری ازش نمیشه؟؟؟؟؟؟
+Sadegh : در مورد شاهین G میگن روزی دو تا تولید داریم ولی تولید شاهین GL بیشتره، میگن بیاید تبدیل کنید تا زودتر تحویل تون بدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : ما که تحویل 13 تیر بودیم با 26 روز تاخیر فاکتور شد و تا تحویل بشه حتما 15 روزی طول میکشه و حدودا میشه همون 40 روز تاخیر . بک ماه رو حتما تاخیر داره
ساحل : سلام از من فعلا بارگیری نشده
میلاد : برای من هم تحویل 3 تیر بوده هنوز فاکتور نشده هر بار هم زنگ میزنیم نمایندگی میگی توی همین چند روز فاکتور میشه
تبدیلی 207 موعد 6 تیر : سلام پنجشنبه فاکتور و امروز پلاک شدم
پیش فروش 11 اسفند : هنوز 11 رو کامل نکردن والا. فاکتور نشدم هنوز
خبر ناب1404 : خبر گزاریها همین امروز نوشتند قیمت نان 52درصد افزایش یافت قیمت خودرو هم صدرصد 40الی 50درصدی بر اساس پیش بینی های کارشناسان افزایش خواهد داشت
علی : نمایندگی ها نمیدونن تجربه میگه یکماه بعد موعد تحویلتکن فاکتور میشه مطمعن باشین
تبدیل به تک 11 تیر : زنگ زدم سایپا میگه تا 11 ام برج 12 فاکتور شده!!!!!!!! یا خدااااا یعنی 5 تا 5 ماه دیگه از ماشین خبری نیست.
حسینی207اتو : سلام چرا صدور فاکتور بروز میشه ولی فاکتور نمیکنن اگه میدونین جواب بدین
افزایش قیمت : کجا جلو افزایش قیمت را گرفته همه چیز که گرون شده......میکروب