اهلیت سنجی 9 خریدار شرکت سایپا آغاز شد

اهلیت سنجی 9 خریدار شرکت سایپا آغاز شد

 

رقابت بین 3 قدرت اصلی. گروه اول «بابک زنجانی(هلدینگ دات وان) و احتمالاً ماموت خودرو» گروه دوم «کرمان موتور با همراهی بانک شهر»و گروه سوم کنسرسیوم انتخاب (انتخاب، پرشیاخودرو گروه فرزانگان) البته گروه گلستان (صاحبان فرداموتور) و علی انصاری (صاحب ایرانمال) را از قلم نیندازیم.

 

همکاری لحظه آخری کرمان موتور و بانک شهر

 تا آخر وقت روز چهارشنبه گذشته، فرصت برای ارسال پاکت بود و همه بانک شهر را در کنسرسیوم گروه انتخاب می‌دیدند؛ اما در انتهای تعطیلات پایان هفته، کرمان موتور یک برگ جدید رو کرد. عکسی از یک تفاهمنامه در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد بانک شهر از حضورش در کنسرسیوم گروه انتخاب استعفا داده و به درخواست کرمان موتور لبیک گفته است. این تفاهمنامه مابین سامان فیروزی مدیرعامل کرمان موتور و سیدمحمد مهدی احمدی مدیرعامل بانک شهر بسته شده و تاریخ آن منتسب به 23 اردیبهشت ماه است. در واقع کنسرسیومی بین بانک شهر و کرمان‌موتور شکل گرفته است. طی متن تفاهمنامه: «بنا به دلایلی امکان خرید 42 درصد سهام تودلی مانند قیمت‌گذاری نامتعارف یا به هر دلیل دیگر میسر نشد.» در نتیجه این کنسرسیوم شکل می‌گیرد. نامه دیگری نیز با سربرگ بانک شهر روز شنبه منتشر شد که تاریخ آن به 16 اردیبهشت بازمی‌گردد. در این نامه؛ مدیرعامل بانک شهر خطاب به معاون اقتصادی گروه سایپا نوشته است که از کنسرسیوم گروه انتخاب خارج شده و تصمیم به تشکیل کنسرسیومی با رویکرد سرمایه‌گذاری و مشارکت با کرمان‌موتور برای حضور در واگذاری و خرید بلوک سایپا دارد. در نتیجه فعلاً کرمان‌موتور و بانک شهر در این ماجرا با یکدیگر هستند.

بررسی کنسرسیوم گروه انتخاب

در گزارشی که روز پنجشنبه تحت عنوان «شنبه بازار سایپا» منتشر شد درباره گروه انتخاب نیز نوشتیم؛ محمدرضا دیانی، صاحب گروه صنعتی انتخاب که نامش با لوازم خانگی‌ای چون برند «اسنوا» و «دوو» به گوش رسیده است، گفته می‌شود بتازگی مالک هتل‌های پارسیان نیز شده است. او را جدی‌ترین رقیب در سایه برای خرید ۴۲ درصد سهام سایپا می‌دانند.

در گزارش قبلی اشاره کرده بودیم که گفته می‌شود بانک شهر و کنسرسیوم قطعه‌سازها که شامل ۳۰ قطعه‌ساز شناخته شده است به همراه گروه صنعتی انتخاب برای خرید این سهام جلو آمده‌اند. این اتحاد قطعه‌سازها که مدت‌هاست از عدم پرداخت بدهی‌شان توسط خودروسازان گله دارند، شاید عامل تقویت گروه انتخاب در این واگذاری باشد. حالا نامه‌ای از امضای اعضای کنسرسیوم انتخاب منتشر شده که شامل این اسامی است: «گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب، شرکت سرمایه‌گذاری صنعتی قطعه سازان پارس(کنسرسیوم قطعه سازان)، شرکت آذین خودرو، گروه پرشیاخودرو، شرکت رینگ اسپرت نور نی ریز، شرکت نامی خودرو پیشرو و بانک شهر که البته انصراف داد.»

کری خوانی زنجانی در فضای مجازی

 

روز شنبه قرار بود به طور رسمی اسامی شرکت‌ها و افرادی که خواستار سایپا هستند اعلام شود که تا لحظه تنظیم گزارش این مهم اتفاق نیفتاد و در حد همان گمانه‌زنی‌ها یا نامه‌های رسمی درباره کنسرسیوم‌ها است. اما صبح شنبه بابک زنجانی که منتسب به هلدینگ دات‌وان است در شبکه ایکس یک مطلب تند نسبت به کنسرسیوم بانک‌ها و خودروسازان در زمینه خرید بلوک سایپا نوشت. او با عصبانیت و  تمسخر نوشته است: (...با پول دولت در بانک‌ها می‌خواهند سهام دولت را بخرند، بیشتر یک شوی تبلیغاتی است. برای رقابت در خرید سهام سایپا باید بیش از 2 میلیارد دلار پول نقد داشت...) در آخر هم اشاره کرده که وقت‌شان را با کنسرسیوم‌سازی نگیرند چون پول ندارند. این نوشته‌های بابک زنجانی در فضای مجازی با واکنش‌های زیادی همراه بود. او حتی نه حاضر است مالکیت هلدینگ دات‌وان را گردن بگیرد نه به اسم خودش پاکت داده اما محکم به کری‌خوانی برای سایر خواستاران سایپا ادامه می‌دهد. او به طور تلویحی ارزش سهام سایپا را به 2 میلیارد دلار رسانده تا نشان دهد؛ انگار فقط او توان خرید این سهام را دارد و اگر اهلیتش تأیید شود هیچ مشکلی در تأمین پول خرید ندارد.

فرصت یکساله جهت آباد کردن سایپا

حالا در این گیر و دار و کشمکش‌ها و کری‌خوانی‌ها، زهرا سعیدی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس به یک مورد عجیب اشاره کرد. او روز چهارشنبه 24 اردیبهشت ماه گفته است: «شرکت سایپا باید طبق قانون برنامه هفتم توسعه به بخش خصوصی واگذار شود و اگر مسئولان این شرکت فرصت یک‌ساله می‌خواهند تا این روند را مدیریت کنند باید شرایطی نیز برای آن تعریف کرد. باید مشخص شود که اگر این یک سال فرصت داده شود و مسئولان این شرکت نتوانند برنامه لازم را ارائه دهند، چه اقداماتی باید انجام شود یا اینکه برنامه‌ای که قرار است مسئولان سایپا ارائه دهند چه ضمانت اجرایی دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید به عنوان متولی این برنامه را تدوین کند. براساس گزارشی که ارائه شد حدود 42 درصد از سهام سایپا در اختیار شرکت‌های داخلی آن (17 درصد سهام این شرکت، دولتی و 17 درصد نیز در بورس) است ضمن ‌اینکه قیمت‌گذاری این شرکت بر اساس بورس صورت گرفته که مبلغ 97 همت است و این در حالی است که گزارش‌های واصله نشان می‌دهد ؛ قیمت واقعی آن پنج برابر بیشتر است.» حال سؤال اینجاست؛ مگر می‌شود فرصت یک ساله به سایپا داد در حالی که از زمان خصوصی‌سازی صنعت خودرو طبق اصل 44 قانون اساسی مدت‌های مدیدی گذشته است. از سوی دیگر، طبق داده‌های موجود ضرر انباشته سایپا بیش از 51 هزار میلیارد تومان است و واقعاً ظرف یک سال این ضررها جبران پذیر است که فرصتی داده شود؟!

 آغاز اهلیت سنجی 9 خواستگار سایپا

 

معاون اقتصادی سایپا از تقاضای ۹ شخص حقوقی و کنسرسیوم برای خرید بلوک 42 درصدی سهام و آغاز اهلیت‌سنجی خبر داد. علیرضا بیاتی در خصوص روند واگذاری بلوک 42 درصدی سهام سایپا به صدا و سیما، گفت: «چهارم اسفند، نامه‌ای از بورس درخصوص اعلام برنامه‌‌های سایپا پیرامون واگذاری سهام چرخه‌ای دریافت شد. پاسخ ۱۳ اسفند در سامانه کدال منتشر و طبق برنامه اعلامی مرحله اول، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها در ۲۸ اسفند عملیاتی شد و سرمایه شرکت از 19.5 به 162.1 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و ۱۵ اردیبهشت افزایش سرمایه، ثبت شد. فراخوان در روزنامه‌های کثیرالانتشار ۲۵ فروردین ماه منتشر شد و با توجه به تقاضا‌های ارسالی تا ۲۴ اردیبهشت ماه، ۹ شخص حقوقی و کنسرسیوم برای خرید سهام، تقاضا دادند. طیف متنوعی از سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و قطعه‌سازان برای خرید سهام درخواست دادند.

بطور مثال یکی از خودروسازان با یک بانک، کنسرسیوم تشکیل دادند و کنسرسیوم دیگری توسط دو گروه صنعتی به همراه کنسرسیوم قطعه سازان و خودروسازان هستند. همچنین هلدینگ بزرگ قطعه‌سازی و یک پتروشیمی متعلق به یکی از بانک‌ها و چندین شرکت سرمایه‌گذاری برای خرید سهام تقاضا دادند. تمام اطلاعات ارسالی، دریافت و ۲۷ اردیبهشت همراه با نامه‌ای به وزارت اقتصاد در رعایت جزء 2 بند ب ماده ۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت ارسال شد. با توجه به اینکه تنها مالکیت سهام سایپا منتقل نخواهد شد بلکه کنترل و مدیریت هم منتقل خواهد شد، تعهد داده شده ضوابط واگذاری سهام عمده رعایت شود. این مسأله با ساز و کار بورس انجام خواهد شد.تا زمانی که اهلیت خریداران تأیید شود، شرکت وارد فرآیند ارزیابی خواهد شد. به طوری که قیمت پایه مشخص و سهام عرضه و از طریق رقابت برابر، خریدار مشخص شود.»

حالا باید دید اهلیت کدام شرکت تأیید می‌شود و زور پولدارها بیشتر است یا خیر؟

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , اهلیت‌سنجی خریداران سایپا , رقابت برای خرید سایپا , بابک زنجانی و هلدینگ دات وان , کرمان موتور و بانک شهر , کنسرسیوم انتخاب و پرشیاخودرو , واگذاری سهام سایپا , تأثیر خصوصی‌سازی صنعت خودرو , چالش‌های مالی سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
من خانعلی آچنگان هستم : خطاب به محمد امین قزوینی تو به ملت قهرمان قزوین ت وهین کردی ، و ای ب حالت اگه ازت آدرسی پیدا کنم، از قزوین قهرمان میام بالاسرت
محمد امین قزوینی : خانعلی قهرمان امشبو قزوین بمان خانعلی قهرمان امشبو قزوین بمان خانعلی قهرمان امشبو قزوین بمان
من خانعلی آچنگان هستم : من خانعلی آچنگان هستم ، ساکن قزوین قهرمان کسی با من کاری داره؟ ماشینم فاکتور شد، بعدش نشد، من ی بیزینس من هستم منتها بدون ماشین
سایپا دزد : همگی بیاین تو فضای مجازی مطرح کنیم شاید یه کسی برامون کاری کرد
امیر‌‌شاهین‌از‌البرز : اقا‌‌یون‌‌بی‌مسئول‌‌اوتو‌کشیده‌سایپا این‌حق‌مردم‌‌با‌شرافت‌نیست آب‌توآسیاب‌دشمن‌نریزید‌‌به‌قولتون‌وفا‌کنید نباید‌مردم‌‌التماس‌کنن‌‌برای‌یک‌‌حلبی‌بدون‌کیفیت‌چینی سگ توروحتون... هر‌چی‌بکاری‌درو‌میکنی بازم‌سگ‌توروحتون... بقیش‌شطرنجیه‌آقای‌مسئول‌...
شاهین : بخدا وضح حال ما گریه داره. باید برای ما مردم ایران مداحی کنن سیاه پوش کنن و خون بگرین.....ما خیلی بدبختیم اسیریم وهیچکس مارو آزاد نمیکنه از دست این ظالمان
. : با سلام و احترام بنده هم مثل همه شما تو تاخیر هستم و خسته از وضعیت متاسفانه هرچقدر دست رو دست بزاریم وضعیت همینه عزیزان و اینکه مشتری هیچ اهمیتی نداره براشون ،کارشناسان شرکت با مشتری مثل نوکرشون صحبت میکنن خیلی گستاخانه و بی ادبانه واقعا جای تأسف داره برادران و خواهران عزیز اینکه بدانیم علت عدم تحویل خودرو چیست حداقل ترین حق و حقوق مشتریست که شرکت حتی از این موضوع امتناع میکند فلذا باید تجمع مسالمت آمیز داشته باشیم و در حد توان تمامی افراد حواله دار آماده باشند از سال 1402 منتظر ماشین هستیم که با توجه به شرایط (انواع تحریم و...)افزایش قیمت های مکرر داشته ایم که به مشتری فشار های زیادی راتحمیل میکند ولی با این وجود که پول خودرو را مطابق با شرایط شرکت واریز کرده ایم همچنان شرکت از تحویل خودرو به مشتری سر باز می زند باشد که انشاالله روز شنبه مورخ 1404/04/21برای پیگیری خودرو حضور به هم رسانیم . یا حق
شاهین مهر402 : آقا تجمع کنیم خواهشا دیگه شورشو در آوردن پول میدیم جوشم میزنی این چه وضعیه کجای دنیا اینجوریه خدا شاهد اسم اسلام رو یدک میکشیم حق مردم رو میخورم جوابگو هم کسی نیست خدا خودش عذاب الهی نازل کن بر سایپا با این مردم ازاری
مهدی : سلام اونا براشون فاکتور کردن
مسعود : سلام دوست عزیز در دفتر خدمات قضایی بگو می خوام ثبت شکایت کنم. متن شکایت هم ساده است و در گوگل جستجو کنید (نمونه متن شکایت از کرمان موتور بابت سود تاخیر). اگر شهرستان هستید از نمایندگی اونجا شکایت کنید و در شکایتتان علاوه بر سود تاخیر طبق قرارداد، هزینه دادرسی و مابه التفاوت ایام دیرکرد را هم مطالبه کنید. مدارک شناسایی و قرارداد و برگه کمپانی و بیمه نامه را هم ضمیمه شکایت کنید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
موسی : سلام هیچ وجهی پرداخت نشد
وحید : عزیزان همراه، کسی از آخرین روز فاکتور دنا آپشنال مشکی تحویل فوری خبری داره؟ تا چند تیر فاکتور شده؟
دنا 6دنده31تیر : مرسیمال منم تیک سبز خورد ولی تاریخش و عوض کردن الان
دوگانه تیر : قنواتی شما فاکتور شدی؟ چه طرحی بودی؟
فوق العاده بهمن 6بهمن : ایول اینو خوب اومدی 🤣
سایپا : داداش الان اردیبهشت تموم شده رفته تحویل خردادبراشماحتماایرادداره
ساینا اس بهمن : من صدرصد هستم دیگه رد دادم
مسعود : سلام باید در سامانه اسکان و املاک وضعیت سکونت مشخص بشه شاید دلیل پلاک نشدنت باشه
قلی : منم هست اتحاد لختی پاینده باد
اطلس جی گران سایپا : واقعا داری راست میگی؟؟؟ از بعد تکمیل وجه دعوتنامه چقدر طول کشید تا ماشین رو گرفتی؟؟؟