خصوصی سازی سایپا در ایستگاه اهلیت سنجی

خصوصی سازی سایپا در ایستگاه اهلیت سنجی

 

خصوصی سازی صنعت خودروی ایران به ویژه پس از تجربه ایران خودرو، حالا به ایستگاه مهم دیگری رسیده است: واگذاری سهام مدیریتی سایپا. این واگذاری به عنوان دومین قطب خودروسازی کشور، نگاه ها را به خود جلب کرده و چندین بازیگر عمده و بعضا جنجالی برای تصاحب آن صف کشیده اند. از جمله متقاضیان میتوان به گروه صنعتی انتخاب، هلدینگ گلستان، بابک زنجانی و البته کرمان موتور اشاره کرد.

در این میان، کرمان موتور به عنوان یکی از بازیگران قدیمی و شناخته شده صنعت خودرو، ادعای اهلیت و توانمندی برای تصاحب این خودروساز بزرگ را دارد. در ادامه به بررسی دقیق تر وضعیت، سوابق، توانمندی ها، برنامه های آتی و چالش های احتمالی این شرکت خواهیم پرداخت تا ببینیم آیا کرمان موتور گزینه مناسبی برای این واگذاری حساس هست یا خیر؟

بررسی توانمندی های کرمان موتور

از مونتاژ تا خودکفایی کرمان موتور در دهه 1370 به عنوان یکی از نخستین خودروسازان خصوصی کشور کار خود را آغاز کرد. برخلاف بسیاری از رقبا، این شرکت از دل کویر بم و بدون پشتوانه خاصی رشد کرد. ابتدا با مونتاژ خودروهای دوو وارد بازار شد، سپس با هیوندای و فولکس واگن همکاری کرد و پس از آن در دوران تحریم، با برندهایی نظیر لیفان و JAC همکاری موفقی داشت. آنچه کرمان موتور را متمایز میکند، تداوم فعالیت تولیدی در شرایط دشوار و تمرکز بر ایجاد ساختار تولیدی پایدار است.

سرمایه انسانی؛

 

دارایی پنهان کرمان موتور یکی از مهمترین نقاط قوت کرمان موتور، سرمایه انسانی آن و تجربه 30 سال فعالیت در این صنعت است. این شرکت در سال های اخیر سرمایه گذاری قابل توجهی در آموزش، حفظ و توسعه منابع انسانی خود انجام داده است. با استقرار در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، کرمان موتور موفق شده نه تنها اشتغال مستقیم گسترده ای ایجاد کند، بلکه فضای زیستی و اجتماعی مناسبی برای کارکنان خود فراهم کند. این شرکت به حفظ نیروهای ماهر خود اهمیت میدهد، به گونه ای که بسیاری از کارکنان آن سابقه ای طولانی در صنعت خودرو دارد. در مقایسه با خودروسازان دولتی، کرمان موتور ساختاری چابکتر و منسجم تر در مدیریت منابع انسانی دارد.

توانمندی لجستیکی و زیرساختی

کرمان موتور دارای یکی از پیشرفته ترین مجموعه های صنعتی کشور در حوزه خودروسازی است. ارگ جدید بم، با برخورداری از خطوط تولید، واحدهای رنگ، تست، لجستیک و خدمات پس از فروش، یک اکوسیستم خودروسازی کامل را تشکیل داده است. این شرکت تجربه واردات، مونتاژ، توسعه محصول، فروش و خدمات پس از فروش را به شکل یکپارچه در اختیار دارد. برخلاف بسیاری از متقاضیان خرید سایپا که صرفا به دنبال سرمایه گذاری مالی هستند، کرمان موتور از منظر زیرساختی و عملیاتی آماده تصدی مدیریت سایپا است.

ساختار مالکیتی

کرمان موتور تحت مالکیت بخش خصوصی واقعی قرار دارد. این ساختار باعث شده که تصمیم گیری ها در این شرکت سریعتر، شفاف تر و مبتنی بر منافع اقتصادی واقعی باشد. برخلاف ساختار خصولتی برخی رقبا که با لابی و رانت اداره میشوند، کرمان موتور در بازار رقابتی رشد کرده و بقای خود را مدیون کارایی و بهره وری است. رقبا چه کسانی اند؟ در کنار کرمان موتور، متقاضیانی همچون گروه صنعتی انتخاب، هلدینگ گلستان و حتی بابک زنجانی (از طریق شرکتهای واسطه ای) مطرح شده اند.

اما بررسی ها نشان میدهد که این گزینه ها با چالش های جدی مواجه اند:
گروه صنعتی انتخاب بیشتر در حوزه لوازم خانگی فعال است و با وجود تجربه بالا و عملکرد مناسب در این حوزه، تجربه عملیاتی در صنعت خودروسازی ندارد. حضور در این صنعت نیازمند دانش تخصصی، زنجیره تأمین قوی و تجربه فنی گسترده است که این گروه فاقد آن است.

هلدینگ گلستان گرچه یکی از قدیمی ترین مجموعه های بازرگانی ایران است، اما تمرکز آن بر صنایع غذایی و واردات بوده و تاکنون پروژه صنعتی در مقیاس دومین خودروساز کشور اجرا نکرده است.

بابک زنجانی و شرکتهای وابسته به او، به دلیل سوابق قضایی، ابهام در منابع مالی و عدم شفافیت ساختاری، فاقد صلاحیت مدیریتی برای در اختیار گرفتن چنین مجموعه ای هستند. واگذاری سایپا به این دسته از خریداران میتواند خطر بازگشت به الگوهای فساد و ناکارآمدی را در پی داشته باشد. چالش هایی که خریدار و مدیریت بعدی سایپا با آن مواجه خواهد شد مسیر تصدی مدیریت سایپا برای هریک از متقاضیان خالی از چالش نیست: -

- فرهنگ سازمانی سایپا ممکن است با ساختار مدیریت بعدی سایپا همخوانی نداشته باشد و تغییر آن نیاز به زمان و برنامه ریزی دارد.

- مطالبات انباشته و بدهی های مالی سایپا میتواند فشار زیادی بر تراز مالی آن شرکت وارد کند.

- مقاومت درونی بدنه مدیریتی سایپا در برابر اصالحات ساختاری یکی از موانع جدی است که مدیریت آینده باید با آن مواجه شود.

- نگاه نهادهای نظارتی و سیاسی به واگذاری این مجموعه بزرگ نیز ممکن است تصمیم گیری ها را کند و پیچیده کند. اگر به تاریخچه، ساختار و برنامه های اعلام شده کرمان موتور و سایر رقبای آن در این مسیر نگاهی کنیم، میتوان گفت این شرکت نه تنها اهلیت پایهای برای خرید سایپا را دارد، بلکه میتواند موتور محرکهای برای پوست اندازی صنعت خودروی ایران باشد.

این شرکت که کار خود را از صفر آغاز کرده، در طول بیش از سه دهه فعالیت مستمر، توانسته است با همکاری سه برند بزرگ جهانی (جنرال موتورز، فولکس واگن و هیوندای) دانش و تجربه ارزشمندی را در سبد خود انباشته کند. چنین سابقه ای برای هر خودروسازی، یک امتیاز برجسته و نادر در بازار ایران است. کرمان موتور در حوزه منابع انسانی نیز یکی از شرکت های فعال و سازمان یافته کشور است.

برخورداری از نیروهای متخصص، بهره مندی از آموزش های مستمر و توجه به ارتقای کیفیت زندگی شغلی کارکنان از نقاط قوت مهم این مجموعه به شمار میرود؛ عواملی که در صورت در اختیار گرفتن مدیریت سایپا، میتواند به افزایش بهره وری، رضایت شغلی و کیفیت تولید منجر شود.

برنامه هایی که کرمان موتور برای آینده سایپا اعلام کرده، نه تنها نشان دهنده یک نگاه واقع گرایانه به وضعیت فعلی صنعت خودرو است، بلکه تصویری از آیندهای توسعه یافته، فناورانه و رقابتی ارائه میدهد.

از افزایش تیراژ تولید به یک میلیون دستگاه در سال، تا توسعه فناوری، بومی سازی، کاهش هزینه های لجستیکی، تضمین سودآوری، سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری و اصالح ساختار مدیریتی؛ همه این برنامه ها برگرفته از بیش از یک سال مطالعه تخصصی در درون این شرکت هستند.

سامان فیروزی، مدیر عامل کرمان موتور صراحتا اعلام کرده است که هدف کرمان موتور از این واگذاری، صرفا تملک نیست، بلکه ایجاد بزرگترین گروه خودروسازی کشور و قرار دادن آن در جمع 10 خودروساز برتر جهان طی پنج سال آینده است. این هدف گذاری جاه طلبانه اگرچه بلندپروازانه است، اما با توجه به ظرفیت های تولیدی موجود در کرمان موتور و سایپا و همچنین برنامه دقیق و مدون، دور از ذهن نیست.

از سوی دیگر، رقبا و مدعیان دیگر برای خرید سایپا، یا از تجربه کافی در صنعت خودرو برخوردار نیستند، یا گذشته ای پر از ابهام و چالش دارند؛ از جمله بابک زنجانی که نامش با اتهامات اقتصادی گره خورده، گروه صنعتی انتخاب که بیشتر در صنعت لوازم خانگی فعال است تا خودرو و هلدینگ گلستان که تجربه عملیاتی در حوزه تولید خودرو ندارد.

در این مقایسه، کرمان موتور تجربه، زیرساخت، نیروی انسانی و برنامه ریزی دقیق را از خود نشان میدهد. با همه اینها، کرمان موتور نیز با چالش هایی مواجه خواهد بود؛ از جمله مقاومت های درون سازمانی سایپا، موانع بروکراتیک، فشارهای سیاسی و ضرورت حفظ تعادل میان اصلاح ساختار و حفظ اشتغال. با این حال، اگر دولت با نگاهی استراتژیک و بر پایه اهلیت واقعی تصمیم گیری کند، کرمان موتور میتواند انتخابی منطقی، مؤثر و آینده ساز برای هدایت سایپا در مسیر توسعه باشد.

با تمام این تفاسیر و حواشی شکل گرفته پیرامون خصوصی سازی ساپیا و متقاضیان این سهام، باید دید نتیجه اهلیت سنجی متقاضیان به چه صورت اعلام خواهد شد و در ادامه آن سازمان بورس و سایر نهادهای نظارتی چه دیدگاهی نسبت به این مسیر از خود نشان خواهند داد؟

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , خصوصی‌سازی سایپا , واگذاری سهام مدیریتی سایپا , رقابت متقاضیان خرید سایپا , کرمان موتور و سایپا , اهلیت‌سنجی خریداران سایپا , چالش‌های واگذاری سایپا , برنامه‌های توسعه‌ای کرمان موتور , تأثیر خصوصی‌سازی بر صنعت خودرو ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممد : چ طرحی بودی؟پیش فروش یا فوری؟
مهدی. دعوتنامه تیر : 🥵🥵🥵🥵🥵🥸🥵
مهدی. دعوتنامه تیر : سلام دعوتنامه فروردین و اردیبهشت و خرداد داریم یا بعدش تیر ماه هستش؟؟ مال من تیرماه هستش
سینا : ببخشید کامنت قبلیم برای آقا مهدی بود.
رز زرد : سلام داداش من خرداد ماه هستش هنوز دعوتنامه نیومده... ۱۳ اردیبهشت تبدیل جی ال اومد که واریز نکردم
سینا : بنده خدا هنوز اسفندی ها تکمیل وجه نشدن... پارتی داری برو شرکت فردا برات فاکتور کنن وسلام
تارادستی‌سفید : سلام‌دوستان تارادستی سفیدتحویل فروردین‌خداروشکرامروزفاکتورشدم
تارادستی‌سفید : منم‌تحویل‌فروردینم‌خداروشکرامروزفاکتورشدم
سینا : بنده خدا هنوز اسفندی ها تکمیل وجه نشدن... پارتی داری برو شرکت فردا برات فاکتور کنن وسلام.
تارا : نه تارا اتوماتیک نقره ای تیتانیوم بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آریا : چرا قسمت بالا رو نگاه کن برا بقیه هم اینطوری شده 617 میلیون با کارت طلایی اینا قبل عید واریز شد امروز هم یک میلیون خورده ای بخاطر سنسور کمربند 7خورده ای هم جدا که جمعا شد 9میلیون خورده ای به محض اینکه واریز شد رفت رو فاکتور
یاسر : نه منم 14 خرداد تحویل میدن هنوز فاکتور نشده امروز رفتم اونجا باز کرد گفت به جز اون 7900 یه 1490 هم باید برا سنسور کمربند پرداخت کنی . پرداخت کردم رفت رو فاکتور شد دوباره تلاش کن درست میشه . ببند برنامه رو دوباره باز کن اگه نشد
نااا : سلام واقعا شما 18 اسفند تکمیل وجه کردین ماشینتون امروز فاکتور شده
فلز فوری خرداد : این ما به تفاوت شامل کدوم ماشینها میشه؟
یاسر : برو نمایندگی باید 1490 پرداخت کنی اونجا درست میکنه منم امروز رفتم
یاسر : دوستان به جز پولی که دادم برا ماشبن که با کارت طلایی شده 617 تومن یه 7900 و امروز هم یه 1490 پرداخت کردم این پول رو هم باید پرداخت کنید . برا سنسور کمر بند و مالیات . حتما هم پرداخت کنید که زودتر فاکتور بشه . اگه بیشتر باشه بعدا بر میگردونه . برا همه تو رانا اینجوری شده . برا منم برگشت به حالت در حال فاکتور دوباره بعد پرداخت رفت رو چرخش فاکتور شده
GXL کوئیک : سلام.احتمالا فاکتورشدن بستگی به تاریخ تکمیل وحه داره چون یکی از دوستان پذیرشش 22آبان بوده دقیقامن هم 22آبان پذیرش شدم ولی دوستمون22اسفند تکمیل وجه کرده امروز فاکتور شده ولی من27اسفند تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده مابه تفاوت هم3اردیبهشت
آرش : حالا تو چرا ناراحتی دستشون درد نکنه که رفتن
نعیم : سلام یعنی چقدر پیش فروش باید بیشتر پرداخت کنه!؟
مجتبی مشهد : آقاکسی ماشین گرفته فروش فوق العاده بهمن ساینا کامنت بزاره سایپا ماشین مردم تحویل نداده شروع کرد به ثبت سفارش جدید این دیگه چه مدلی واقعا مردم بیچاره کرون