تعرفه خودروهای وارداتی چقدر است؟

تعرفه خودروهای وارداتی چقدر است؟

 

پس از گذشت بیش از دو ماه از تصویب تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۴، وزارت صنعت هنوز آیین‌نامه اصلاحی را ابلاغ نکرده و در برابر سوالات فعالان بازار سکوت کرده است، موضوعی که به بلاتکلیفی کامل بازار واردات خودرو منجر شده است.

 

به گزارش تسنیم، با گذشت بیش از دو ماه از آغاز سال 1404، بازار خودروهای وارداتی ایران در بلاتکلیفی کامل فرو رفته است. نه تنها ترخیص خودروها از گمرک انجام نمی‌شود، بلکه هنوز تعرفه‌های قطعی واردات نیز اعلام نشده‌اند. در حالی که واردات خودرو در سال گذشته به عنوان یکی از محورهای تنظیم بازار مطرح شده بود، اکنون نه‌تنها تحقق نیافته، بلکه با توقف کامل روبه‌روست.

در اسفند 1403، مجلس شورای اسلامی در قالب قانون بودجه، نرخ حقوق ورودی کلیه خودروهای وارداتی را 100 درصد تعیین کرد. این تصمیم، که از منظر قانونی لازم‌الاجراست، بلافاصله با انتقادات گسترده‌ای از سوی کارشناسان روبه‌رو شد. چرا که این تعرفه سنگین در کنار سایر عوارض گمرکی، مالیات‌ها و هزینه‌های جانبی، قیمت تمام‌شده یک خودروی وارداتی را برای مصرف‌کننده به دو تا سه برابر قیمت جهانی می‌رساند.

البته دولت نرخ حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی را در اواخر فروردین ماه به محدوده 4 و 15 درصد کاهش داد  و اعلام کرد  تا زمان ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بند «ر» تبصره یک قانون بودجه سال 1404، نرخ حقوق ورودی خودروهای وارداتی مانند سال 1403 می‌باشد و در زمان حاضر مأخذ حقوق ورودی آن 100 درصد نیست،

حتی دهنوی رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه تعرفه‌ها نباید ابزار تأمین درآمدهای بودجه‌ای باشد گفته است: مخالف تعرفه‌های بالای خودروهای وارداتی هستیم و اجرای تعرفه 100درصدی فعلاً ممکن نیست. از آن تاریخ که اول اردیبهشت ماه بود تا به امروز ، هیچ پاسخ روشنی از سوی ضیغمی یا سایر مسئولان سازمان توسعه تجارت منتشر نشده است. سکوت آنها در برابر موج سوالات و انتقادات واردکنندگان و رسانه‌ها، اکنون خود به یکی از دلایل تشدید بحران تبدیل شده است.

در زمان حاضر ثبت سفارش خودروها آغاز شده است اما هنوز خودروها به مرحله ترخیص نرسیده‌اند تا براساس آن مشخص شود تعرفه خودروهای وارداتی براساس کدام دستورالعمل انجام خواهد شد.

توقف واردات و نبود پاسخ شفاف از سوی متولیان امر، باعث افزایش شدید قیمت‌ها، کاهش عرضه، و بی‌ثباتی بازار خودرو شده است. فعالان اقتصادی نیز از ادامه این وضعیت ابراز نگرانی کرده‌اند؛ چرا که سرمایه‌گذاری آن‌ها در واردات خودرو فعلاً بدون بازگشت مانده و هزینه‌های انبارداری و خواب سرمایه در حال افزایش است.

 

 

*وعده خودروهای اقتصادی و برقی در هاله‌ای از ابهام

در حالی که دولت وعده واردات خودروهای اقتصادی و برقی را در سال 1404 داده بود، هنوز هیچ آیین‌نامه اجرایی برای آن تدوین نشده است. واردکنندگان، خریداران و حتی گمرکات، منتظر صدور بخشنامه‌های لازم هستند؛ اما سازمان توسعه تجارت که باید متولی تنظیم این فرآیند باشد، از هرگونه اطلاع‌رسانی و پاسخگویی خودداری کرده است.

 سیاست‌گذاری بدون پشتوانه اجرایی، تعرفه‌گذاری بدون ارزیابی آثار اقتصادی، و سکوت مسئولان در برابر بحران، تصویری است که امروز از وضعیت واردات خودرو در کشور ترسیم شده است.کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که دولت به‌سرعت و با اولویت، نسبت به تعیین و ابلاغ نرخ تعرفه واقعی و کاربردی اقدام کند. همچنین لازم است که آیین‌نامه‌های مربوط به واردات خودروهای اقتصادی، هیبریدی و برقی، سریع‌تر تدوین شود. بدون شفاف‌سازی در این حوزه، نه‌تنها بازار داخلی دچار التهاب بیشتر خواهد شد، بلکه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز دلسرد خواهند شد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو , بلاتکلیفی بازار خودروهای وارداتی , تصویب تعرفه واردات در بودجه ۱۴۰۴ , توقف ترخیص خودروها از گمرک , انتقادات کارشناسان به تعرفه سنگین , کاهش تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی , سکوت مسئولان در برابر بحران واردات , تأثیر تعرفه بر قیمت خودروهای وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : سلام خدا قوت ولی سایپا از این قول ها زیاد داده.
X5 دی : مبلغ دعوتنامه تحویل دی با مصوبه شورای رقابت میاد یا با سود مشارکت ؟
X5 دی : دوستان کسی اطلاع داره مبلغ دعوتنامه پیش فروش دومرحله ای ثبت نام تیر و تحویل دی با مصوبه شورای رقابت خواهد بود یا با سود مشارکت ؟
X5 : ثبت نام فروردین تکمیل وجه 12شهریور شاس5مهر اما هنوز تحویل ندادن 1ما20روز تو صف بارگیریه
X5 : تحویل گی بودین؟ آبان یا آذر؟
علی14اردیبهشت : آقا سروش شما هم فاکتورنشدین هنوز ثبت‌نام شما ازکدوم شهرهست
جعفری : خدا ازتون راضی باشه ان شاءالله که خیر ببینی،زحمت کشیدی
Xx5 : احمد جان من صبح تماس گرفتم تهران گفت تا اخر اذر ماه تحویلی میدیم مشکل بارگیری داشتن حل شده x5اقساطی تیرماه
زارعی : سلام من هم شهریوری هستم شاهین g.سود مشارکت چقد میشه؟؟
دکتر سکویی : کسانی که مرداد بودند و تکمیل وجه جی ال نمودند، تا آخر سال تحویل می‌گیرند. اگر تبدیل نزدید در صف جی خواهید بود. درکل گفتند کسانی که تکمیل وجه کرده تند و منتظرند تا آخر سال تحویل میگیرند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیرضا : فروش فوق العاده تکمیل وجه 22 خرداد موعد تحویل 22 شهریور امروز فاکتور شدم ایشالا قسمت همه
207 مهر منقضی : تاثیر خاصی نداره برا من هر چتد رو به روز میشه ولی خبری نیست
علیرضا : فروش فوق العاده تکمیل وجه 22 خرداد موعد تحول 22 شهریور امروز فاکتور شدم
پرایدوانت : نمیشه عکس فرستاد چرا آیکون اون باز نمیشه ، میخای باور کن میخای نکن دیگه با خودت
علی.. : شماره پذیرشت چنده تحویل 3ماهه بودی
علی : خدایش دروغ نگید سرکار بزارید مردومو اگر از مهر تحویل 3ماهه کسی فاکتور شده شماره پذیرش یا عکسشو بزاره
علی : من 82560پذیرشم پس چرا نشدم فاکتور عکس بزار ببینم
کوییک : سلام شما نصف پول رو پرداخت کردید و در موقع دعوتنامه قیمت روز کارخانه رو تقسیم بر دو کن منهای سود مشارکت .برای کوییک اس با قیمت فعلی اگر بیاد حدود 260 میلیون برای شما میاد
زهرا : فرق که داره، واقعیت این از زمانی که تکمیل وجه می کنید حداقل باید 3 ماه تاخیر در تحویل در نظر بگیرید تا موقعی که نخوان تحویل بدن فاکتور نمی کنند. مادرم کوییک نوشته بودند فروش فوق العاده اسفند 403 ولی مهرماه 404 تحویل داده شد. شما ان شاالله تا یک ماه دیگه بهت میدن.
اطلس مادران بهمن : سلام دوستان دوباره برای من تحویل حضوری ماشین اومده براکسی اومده