جدال خودروسازان با وزارت صمت بر سر قیمت خودرو

جدال خودروسازان با وزارت صمت بر سر قیمت خودرو

 

در حالی خودروسازان بزرگ کشور درخواست افزایش قیمت را رسما به سازمان حمایت ارسال کرده اند که دیروز با انتشار نامه هایی در کدال اعلام کردند در این زمینه منتظر نظر وزارت صمت هستند.

 

دو خودروساز بزرگ کشور، ایران‌خودرو و سایپا، با ارسال مکاتبات رسمی به مراجع ذی‌ربط، خواستار بازنگری در قیمت محصولات خود شده‌اند. در نامه ایران‌خودرو به سازمان بورس آمده است: «با وجود ارسال نرخ‌نامه فروش محصولات توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکنون نرخ‌ها از سوی وزارتخانه ابلاغ نشده است.» سایپا نیز در نامه‌ای مشابه اعلام کرده که «مستندات و پیشنهادات لازم برای اصلاح و به‌روزرسانی نرخ فروش محصولات خود را به مراجع ذی‌صلاح ارسال کرده و پیگیری‌های مربوطه به‌صورت مستمر در حال انجام است.»

در همین رابطه، گزارش‌هایی مبنی بر توقف عرضه محصولات ایران‌خودرو طی روزهای اخیر منتشر شده است. این شرکت در نامه‌ای رسمی به وزارت صمت تأکید کرده بود که با قیمت‌های فعلی، ادامه عرضه ممکن نیست و فروش خودرو با نرخ‌های فعلی به زیان انباشته دامن می‌زند. این تحولات واکنش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز در پی داشت.

حامد عاملی، معاون وزیر صمت، با اشاره به وضعیت موجود اعلام کرد: «وزارت صمت با قیمت‌گذاری دستوری مخالف است و شخص وزیر نیز بارها بر لزوم اصلاح این سیاست تأکید کرده است. ما پیگیر تحقق این اصلاحات در خردادماه هستیم.»

نقش وزارت صمت در قیمت‌گذاری خودرو

این وضعیت در حالیست که بر اساس مصوبه شورای رقابت در بهمن ۱۴۰۲، با اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، وزارت صمت به‌عنوان تنظیم‌گر فنی بازار خودرو تعیین شده است. طبق این دستورالعمل، قیمت‌گذاری خودرو باید بر اساس ضوابط مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها صورت گیرد.

در این روند، سازمان حمایت نرخ‌های پیشنهادی را محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌کند و وزارتخانه نیز موظف است قیمت‌ها را به خودروسازان ابلاغ کند، بنابراین تا زمان ابلاغ رسمی، خودروساز مجاز به تغییر قیمت نیست.

 

آیا قیمت خودرو افزایش می‌یابد؟

به گزارش مهر، درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان در حالی مطرح می‌شود که از آذرماه ۱۴۰۲ تاکنون، قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی تغییری نداشته است. این در شرایطی است که به گفته خودروسازان، هزینه مواد اولیه، دستمزد نیروی انسانی، نرخ ارز و هزینه‌های انرژی افزایش یافته و سیاست تثبیت قیمت‌ها باعث زیان مستقیم در هر دستگاه تولیدی شده است.

با این حال، بازار خودرو با رکود جدی مواجه است. آمارها نشان می‌دهد تقاضای مصرفی کاهش یافته و شکاف بین قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد در بسیاری از مدل‌ها به حداقل رسیده است. به همین دلیل، کارشناسان نسبت به تبعات افزایش قیمت هشدار می‌دهند.

در این بین برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند که افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در شرایط رکود، منجر به کاهش بیشتر تقاضا و تشدید رکود خواهد شد. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که این افزایش می‌تواند انتظارات تورمی را تحریک کرده و فضای روانی بازار را ناپایدارتر کند.

در مقابل، گروهی دیگر از کارشناسان با اشاره به وضعیت مالی شکننده خودروسازان، از درخواست افزایش قیمت حمایت کرده‌اند. به باور این دسته، ادامه قیمت‌گذاری دستوری در شرایط افزایش هزینه‌ها، نه تنها منجر به زیان انباشته می‌شود، بلکه کاهش کیفیت، افت سرمایه‌گذاری و تضعیف تولید ملی را به دنبال دارد. آن‌ها خواستار الگویی انعطاف‌پذیر در قیمت‌گذاری خودرو هستند که واقعیت‌های اقتصادی را لحاظ کند.

به گزارش مهر، دولت اکنون در برابر یک انتخاب سخت قرار گرفته است. از یک‌سو، حمایت از تولید و اشتغال در صنعت خودرو نیازمند بازنگری در سازوکار قیمت‌گذاری است و از سوی دیگر، حفظ قدرت خرید مردم و کنترل تورم نیز از اولویت‌های کلان اقتصادی به‌شمار می‌رود. تجربه‌های پیشین نشان داده‌اند که افزایش بی‌برنامه قیمت خودرو می‌تواند آثار تورمی گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , ایران خودرو , سایپا , افزایش قیمت خودرو , وزارت صمت , سازمان حمایت , شورای رقابت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , حقوق سهامداران , تصمیم گیری , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضاx5 : سلام خدمت دوستان محمد x5عزیز از من امروز عودت داده شد احتمالا از شمارو هم داده باشن دیگه
شاهین : کسی میدونه سود چه قدره ماهی یعنی ۲۸۲ چه قدره اگه ماشین ندن
پارسا سهند : هرکسی زنگ میزنه نسبت به تاریخ واریزیش میگن تا چند روز قبل شما فاکتور شده باید منتظر بمونید
امیر علی نوقابی : شما ها چقد خونگی و سوسولین بابا من تو برف و سرما با موتور میرم و میام پیک موتوریم هنوز سالمم خوبه شما فوقش چند روزه ماشین ندارین من چی ؟ چند سال هر موقعم مارو میبینین عین طلب کارا باهامون رفتار میکنین مام فقط حسرت میخوریم که چرا حق ما این ماشینا و این زندگیا نیس
علیt8 : سلام ثبت نام شهریور ایاکسی تا حالا تحویل گرفته
آرش : سلام برادر خیر تا ۴ سال نمیتونی شرکت کنی
مهدی : عزیز همر موقع فاکتور شدین اطفا اطلاع بدین
X5تیر : شما براتون بارگیری شده ؟منکه هرروز دارم زنگ میزنم میگن تو صف
زری : آقای علی مدبر تومگر کی هستی که به جات پیام بدن لطفاً دست از این رفتارت بردار
جی ال 27خرداد : سلام زنگ زدم میگن تا 26فاکتور شده کسی هست فاکتور شده باشه 26 خرداد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زهرا حسن شاهی : مبارک باشه تن خوش
ساینا تک : شماره پذیرش رو میتونی بری از نمایندگیت بپرسی دعتنامت رو نمیدونم واسه من ک اومد دی ماه بودم تا 14 اذر وقت داشت
دناپلاس6دنده سفیدرینک تحویل بهمن : چون که داداش جریمه تاخیر سالانه فروش فوری ها 30 درصد کل قیمت خودرو هست ولی پیش فروش ها 12 درصد، به عبارتی به ازای هرماه تاخیر پیش فروش ها فقط یک درصد کل قیمت خودرو جریمه تاخیر داده میشه، و میزان ضرر ایرانخودرو در تاخیر پیش فروش ها کمتره وخیالی نیست براش
30مهر : سلام بعد فاکتور چند روز تخصیص پلاک میش
سیامک : اصلا اوضاع بازار خودرو وحشتناکه ترمز بریده
خدا : وایی اکستند امروز 1400 قیمت دادن تهران 1300 معامله شد
سعید ساینا دی ماه : سلام دوستان ساینا تحویل هفته آخر دی ماه هستم. تکمیل وجه کی باید باشه؟ و اینکه شماره پذیرش کی میاد و کجا باید ببینم؟؟ ممنون
وانت 21مهری : جمعه هفته پیش فاکتورشد.دیروز تحویل روشن شد.امروزهم رسیده بود نمایندگی.12380075شماره پذیرش.
رضا شیراز : دوستان ایرانخودرو به خودروهای فروش فوری که تاخیر در تحویل داشته باید روزی هشتصد هزارتومن سود تاخیر بده ...دلیلش چی هست ک حاضره دوزی هشتصد هزارتومن سود بده اما ماشین رو تحویل نده
رضا شیراز : ایرانخودرو فعلا تا همه پول های مردم رو جمع نکنه فاکتور نمیکنه