جدال خودروسازان با وزارت صمت بر سر قیمت خودرو

جدال خودروسازان با وزارت صمت بر سر قیمت خودرو

 

در حالی خودروسازان بزرگ کشور درخواست افزایش قیمت را رسما به سازمان حمایت ارسال کرده اند که دیروز با انتشار نامه هایی در کدال اعلام کردند در این زمینه منتظر نظر وزارت صمت هستند.

 

دو خودروساز بزرگ کشور، ایران‌خودرو و سایپا، با ارسال مکاتبات رسمی به مراجع ذی‌ربط، خواستار بازنگری در قیمت محصولات خود شده‌اند. در نامه ایران‌خودرو به سازمان بورس آمده است: «با وجود ارسال نرخ‌نامه فروش محصولات توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکنون نرخ‌ها از سوی وزارتخانه ابلاغ نشده است.» سایپا نیز در نامه‌ای مشابه اعلام کرده که «مستندات و پیشنهادات لازم برای اصلاح و به‌روزرسانی نرخ فروش محصولات خود را به مراجع ذی‌صلاح ارسال کرده و پیگیری‌های مربوطه به‌صورت مستمر در حال انجام است.»

در همین رابطه، گزارش‌هایی مبنی بر توقف عرضه محصولات ایران‌خودرو طی روزهای اخیر منتشر شده است. این شرکت در نامه‌ای رسمی به وزارت صمت تأکید کرده بود که با قیمت‌های فعلی، ادامه عرضه ممکن نیست و فروش خودرو با نرخ‌های فعلی به زیان انباشته دامن می‌زند. این تحولات واکنش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز در پی داشت.

حامد عاملی، معاون وزیر صمت، با اشاره به وضعیت موجود اعلام کرد: «وزارت صمت با قیمت‌گذاری دستوری مخالف است و شخص وزیر نیز بارها بر لزوم اصلاح این سیاست تأکید کرده است. ما پیگیر تحقق این اصلاحات در خردادماه هستیم.»

نقش وزارت صمت در قیمت‌گذاری خودرو

این وضعیت در حالیست که بر اساس مصوبه شورای رقابت در بهمن ۱۴۰۲، با اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، وزارت صمت به‌عنوان تنظیم‌گر فنی بازار خودرو تعیین شده است. طبق این دستورالعمل، قیمت‌گذاری خودرو باید بر اساس ضوابط مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها صورت گیرد.

در این روند، سازمان حمایت نرخ‌های پیشنهادی را محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌کند و وزارتخانه نیز موظف است قیمت‌ها را به خودروسازان ابلاغ کند، بنابراین تا زمان ابلاغ رسمی، خودروساز مجاز به تغییر قیمت نیست.

 

آیا قیمت خودرو افزایش می‌یابد؟

به گزارش مهر، درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان در حالی مطرح می‌شود که از آذرماه ۱۴۰۲ تاکنون، قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی تغییری نداشته است. این در شرایطی است که به گفته خودروسازان، هزینه مواد اولیه، دستمزد نیروی انسانی، نرخ ارز و هزینه‌های انرژی افزایش یافته و سیاست تثبیت قیمت‌ها باعث زیان مستقیم در هر دستگاه تولیدی شده است.

با این حال، بازار خودرو با رکود جدی مواجه است. آمارها نشان می‌دهد تقاضای مصرفی کاهش یافته و شکاف بین قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد در بسیاری از مدل‌ها به حداقل رسیده است. به همین دلیل، کارشناسان نسبت به تبعات افزایش قیمت هشدار می‌دهند.

در این بین برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند که افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در شرایط رکود، منجر به کاهش بیشتر تقاضا و تشدید رکود خواهد شد. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که این افزایش می‌تواند انتظارات تورمی را تحریک کرده و فضای روانی بازار را ناپایدارتر کند.

در مقابل، گروهی دیگر از کارشناسان با اشاره به وضعیت مالی شکننده خودروسازان، از درخواست افزایش قیمت حمایت کرده‌اند. به باور این دسته، ادامه قیمت‌گذاری دستوری در شرایط افزایش هزینه‌ها، نه تنها منجر به زیان انباشته می‌شود، بلکه کاهش کیفیت، افت سرمایه‌گذاری و تضعیف تولید ملی را به دنبال دارد. آن‌ها خواستار الگویی انعطاف‌پذیر در قیمت‌گذاری خودرو هستند که واقعیت‌های اقتصادی را لحاظ کند.

به گزارش مهر، دولت اکنون در برابر یک انتخاب سخت قرار گرفته است. از یک‌سو، حمایت از تولید و اشتغال در صنعت خودرو نیازمند بازنگری در سازوکار قیمت‌گذاری است و از سوی دیگر، حفظ قدرت خرید مردم و کنترل تورم نیز از اولویت‌های کلان اقتصادی به‌شمار می‌رود. تجربه‌های پیشین نشان داده‌اند که افزایش بی‌برنامه قیمت خودرو می‌تواند آثار تورمی گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , ایران خودرو , سایپا , افزایش قیمت خودرو , وزارت صمت , سازمان حمایت , شورای رقابت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , حقوق سهامداران , تصمیم گیری , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : سلام دوستان شاهین جی تو این چندماه کلا فاکتور نشده یا سرعت فاکتور شدنش کمه؟؟؟
فریبا : سلام ، منم انجام ندادم دیشب از طریق سایت ثبت کردم امروز مامور پست اومد درب منزل تایید کردم بردم دادم به شرکت سایپا 150هزار ناقابل گرفت که بارگذاری کنه که هنوز انجام نداده
شاهین جی : منم تکمیل وجه میکنم زودتر ماشین دستم میرسه
پیمان x5 : نخیر میتونی خودت وارد سامانه بشی کد پستی رو ثبت کنی
حمید : تکمیل وجه مرحله دوم شاهین GLرو کسی میدونه با این افزایش قیمت چقدر شده من فروردین مرحله اول رو واریز کردم
X5 : نگاه کنید کد پستی ثبت شده یا خیراگر کدپستی درسته بله نیازی نیست
رامین : شاهین تکمیل وجه ۲ اردیبهشت فاکتور شد،
Sahar : سلام من تو سامانه اسکان میرم آدرسمو اونجا نوشته میگم این کفایت می‌کنه؟
X5 : سلام امروز ازکرمان موتور برای من پیام آمد که برای بیمه نامه حتما در اسکان آدرس رو ثبت کنم
gl2ابان : چند وقت دیگه که gl هم مثل g, تولیدش کم شد همه صف میکشن برا کویک ببینین کی گفتم من که تکمیل وج میکنم تا همینم از دستم نرفته
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی رحیمی : با سلام.من نظر خودمو میگم.کاری با کسی هم ندارم.من بعد از 7ماه تاخیر تبدیل زدم یه هفته ای ام ماشینو دادن.اگه میتونید صبر کنید.وگرنه همین امروزم تبدیل بزنید از فردا بهتره.خدا شاهده عین واقعیتو گفتم.حالا خود دانید.یا علی مدد.
ساینا پیش فروش اسفند 403 : سلام من مهر ماه تکمیل وجه کردم فقط مبلغ اولیه رو میزنه زنگ زدم نمایندگی گفت ت سیستم ما هست شما کاری نداشته باش . برای من هیچی نمیاد
مهدی فرسوده اذر : فرسوده های آبان یکی لطف کنه بگه چه تاریخی براتون دعوت نامه اومد؟ ما اسیر دعوت نامه ایم
پذیرش 24 بهمن : تکمیل وجه 6 خرداد فاکتور شد آزادی قسمت همه
بی نام : نه داداش تولید شده پارکینگ ها پر از اکستند هستش
محمدی : امروز پلاک شدم دو گانه آبی
مریم اهواز فوق العاده26 آبان : سلام دوستان عزیز چند روز بعد فاکتور شدن بیمه نامه صادر میشه
سورن دوگانه : سلام، دعوتنامه رو مطالعه کنید، اگه کد 514 بود که تبدیل خورده به مخزن بزرگ و اگه کد 515 بود که همون مخرزن کوچک هستش
علی : کاش دوگانه هم پلاک نمیکردن
پراید151 : دوستان کسانی که امروز فاکتورشدن لطفا اعلام کنن شماره پذیرش ببینیم تاکجارفتن