پیش‌بینی کاهش قیمت با واردات خودرو

پیش‌بینی کاهش قیمت با واردات خودرو

 

بازار خودرو پس از تجاوز ناجوانمردانه اسرائیل به خاک ایران شرایط خاصی را تجربه کرد. با اینکه شاهد نوسانات ارزی بودیم این بازار رکود را حفظ کرد اما نکته جالب ماجرا کاهش قیمت‌ها بود. با اینکه دلالان سعی کردند قیمت برخی خودروها را با افزایش نجومی اعلام کنند اما بازار تکان نخورد. از سوی دیگر، اعلام تصویب آیین‌نامه واردات خودرو و تعرفه حقوق گمرکی توسط دولت، خبر مثبتی به شمار می‌آمد که در صورت به مرحله اجرا رسیدن آن، تأثیر درازمدت بر این بازار خواهد گذاشت. در این گزارش با دو کارشناس حوزه خودرو درباره اقتصاد خودرو و تأثیر شرایط جنگ بر بازار گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

 

عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو با تأکید بر عدم قطعیت‌های موجود در مورد وضعیت جنگ، به نکات مهمی اشاره کرد که می‌تواند بر آینده بازار خودرو تأثیر بگذارد. جعفری گفت: «با توجه به اینکه وضعیت جنگ هنوز مشخص نیست و احتمال نقض آتش‌بس توسط اسرائیل وجود دارد، نمی‌توان به‌راحتی درباره آینده بازار خودرو صحبت کرد. برخی از شرکت‌ها در تعطیلات کاری اخیر سعی کردند تا خودروها را سریع‌تر به مشتریان تحویل دهند. در حال حاضر، شرکت‌ها باید تمرکز خود را روی معوقات بگذارند و خودروهایی را که هنوز تحویل داده نشده‌اند به مشتریان برسانند. این امر بویژه در شرایطی که پارکینگ‌ها پر شده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

رکود در بازار خودرو

جعفری همچنین به رکود شدید بازار خودرو اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر، بازار خودرو بشدت در رکود است و به نظر نمی‌رسد که این رکود بزودی شکسته شود. در زمان تجاوز نظامی اسرائیل با اینکه شاهد نوسانات ارزی بودیم تغییری در قیمت خودروها مشاهده نشد. سرمایه گذارهایی که برای دلالی این ماشین‌ها را خریده بودند در زمان جنگ این خودروها را هر روز با قیمت بالا آگهی می‌کردند اما بازار تحت تأثیر رکود بود و خریداری وجود نداشت.»

این فعال بازار خودرو به نکته‌ جالبی اشاره کرد: «برخی شرکت‌های خودروسازی، مانند کرمان موتور، قصد دارند خودروهای خود را تحویل دهند، اما خریداران حاضر به دریافت آنها نیستند. بسیاری از این افراد به عنوان سرمایه‌گذار وارد بازار شده‌اند و ترجیح می‌دهند خودروها را در پارکینگ خودروسازها نگه دارند تا آنها را تحویل بگیرند و مسئولیت سلامت خودرو به عهده خودشان باشد.»

او در ادامه از کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌ها به علت تعطیلات تابستانی و ناآرامی‌های اخیر خبر داد و گفت: «در این روزها، ظرفیت تولید شرکت‌ها به دلیل تعطیلات تابستانی کاهش یافت و آنها با یک‌سوم نیرو فعالیت خود را ادامه دادند. به اعتقاد من بهترین راهکاری که برای رونق گرفتن نسبی بازار وجود دارد تسهیل روند ترخیص و تحویل خودروها از سمت نهادهای مرتبط است. حتی می‌توان از پرداخت مالیات‌ها و عوارض گمرکی صرف‌نظر کرد تا خودروها سریع‌تر به نمایندگی‌ها و مشتریان تحویل شوند.»

چشم‌انداز بازار خودرو

 

جعفری ابلاغ آیین‌نامه جدید واردات خودرو از سوی دولت را اقدام بسیار مثبتی برای رونق بازار دانست و تأکید کرد: «اگرچه این آیین‌نامه در شرایط درگیری‌ها منتشر شد و تأثیر قابل توجهی نداشت اما در هر صورت نتیجه خود را به مرور در بازار خواهد گذاشت. اگر واردات به‌صورت مداوم و با رویکرد صحیح انجام شود، می‌توانیم شاهد کاهش قیمت خودروها در آینده نزدیک باشیم. به عنوان مثال، خودروهای لوکسی مانند لندکروز و لکسوس دیگر نیازی نیست با قیمت‌های نجومی به فروش برسند.»

این کارشناس بازار خودرو بر این نکته تأکید کرد که اگر واردات خودرو به‌صورت مستمر ادامه یابد، بازار خودرو به سمت رقابت و بهبود کیفیت حرکت خواهد کرد و دلالان قادر نخواهند بود از این بازار سودهای هنگفتی کسب کنند. به گفته او، تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد که با افزایش تعداد واردات، دلال‌ها از بازار خارج می‌شوند و مصرف‌کنندگان واقعی از این فضا بهره‌مند خواهند شد.

نگاهی به آینده

علی خسروانی، فعال و کارشناس بازار خودرو با تأکید بر شرایط فعلی، به تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های موجود در بازار خودرو پرداخت و گفت: «همان‌طور که پیش از این پیش‌بینی کرده بودیم، بازار خودرو در حال حاضر شرایط مناسبی برای سوددهی و سرمایه‌گذاری ندارد. اعلام کرده بودیم در صورتی که وضعیت به سمت صلح یا جنگ پیش برود، در هر دو حالت شاهد کاهش قیمت خودرو و کاهش تقاضا خواهیم بود. بنابراین خودرو نمی‌تواند کالای مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.»

او با اشاره به تأثیرات جنگ بر بازار، تأکید کرد: «در روزهای اخیر که کشور درگیر جنگ بود، تقاضا برای خرید خودرو بشدت کاهش یافت. حتی زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا کرد، ما باز هم شاهد کاهش قیمت خودروها بودیم؛ زیرا خریداری وجود نداشت.»

خسروانی به تصویب آیین‌نامه واردات خودرو اشاره کرد و گفت: «این آیین‌نامه، به نوعی بمب خبری و بهترین اتفاق در زمینه واردات خودرو به شمار می‌رود، که سال‌ها منتظر آن بودیم. با این حال، اثرات مثبت آن در میانه بحران جنگ کاهش یافته است. حدود پنج سال است که انتظار چنین خبری را داشتیم، اما متأسفانه تأثیر روانی جنگ بر بازار غالب شد و نتوانستیم به‌طور کامل از مزایای این آیین‌نامه بهره‌مند شویم.»

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , بازار خودرو پس از تجاوز اسرائیل , رکود بازار خودرو تیر ۱۴۰۴ , تأثیر جنگ بر قیمت خودرو , نوسانات ارزی و بازار خودرو , آیین‌نامه واردات خودرو ۱۴۰۴ , تحلیل عماد جعفری خودرو , تحلیل علی خسروانی خودرو , عدم تحویل خودرو توسط خریداران , کاهش ظرفیت تولید خودروسازان , رکود معاملات خودرو , کاهش قیمت خودرو در جنگ , دلالی خودرو در بحران , تأثیر آتش‌بس بر بازار خودرو , واردات خودرو و کاهش قیمت , چشم‌انداز بازار خودرو ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 جواب به سوال شما : باید ۱۰ آبان یعنی بعد نود روز کاری تحویل میدادن بهم گفتن نهایت یکماه با تاخیر تحویل میدم
شاهین پلاس : بعضی دوستان که اینجا دیگران را مدام تشویق به انتخاب پلاس رنگ مشکی کردند،احتمالا شیطنت میکنند نا افراد نوبت جلوتر آنها با انتخاب رنگ مشکی،از صف سفیدخارج شوند و نوبت خودشان چلو بیفتد.ناقلا ها.اگر مشکی خوبه، خودتون بردارید،چکار بقیه دارید؟
محسنj7 : اصلاح میکنم طبق مصوبات جلسه ۴۷۳ و ۵۶۳ شورای رقابت
X5تیر : ما اقساطی بودیم نود روزه تحویل سیستمی 12ابان
@ : مشکی صدفی،که سایپا جدیدا از خودش اختراع کرده،همان مشکی مات است.به بیان ساده تفاوتش با مشکی خودروی ایران خودرو و مونتاژی چینی،مثل تفاوت کفش واکس زده( برس نخورده) با همان کفش واکس زده( برس خورده و براق شده) است.علاوه بر آنکه بدلیل رنگ روغنی بودن ،درخشندگی ندارد،ماشین تازه تحویل شده هم نو بنظر نمیرسد.ضمنا 3 اشکال دیگر رنگ مشکی،اول اینکه باید مدام تمیز و گردگیری شود،کوچکترین خاک و غبار بدنه از دور پیداست.دوم اگر خدای نکرده خط یا خش جزئی روی آن بیفتد، برخلاف رنگ سفید بسیار مشخص است و توی ذوق میزند.سوم آنکه در تابستان ایران بشدت نور و گرمای خورشید را بخودش جذب میکند و دمای داخل کابین بالا میرود و مصرف کولر و سوخت ( برای خنک کردن) بالا میرود.رنگ مشکی برای کشورهای اروپایی( که کمتر نور خورشید دارند)مناسب است.از همه اینها گذشته،سلیقه خریدار مهم تر است،شما اگر دلال یا فروشنده باشید، به قیمت بالاتر فکر میکنید، اما اگر برای مصرف شخصی خودتان باشد،باید از خودتان بپرسید اگر روز اول حق انتخاب داشتید و موعد تحویل هر دو رنگ تقریبا یکی بود،سفید را انتخاب میکردید یا مشکی.انتخاب با شماست، دلبندم.
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آره مال اولین ۹۰ روزه سال هستیم ، حالا ببینیم کی واسی ما پیام شاسی بیاد
نسترن : سلام خسته نباشید مطمئن هستید که مشکی گرون تره و سریع هم فاکتور میشه
X5 : آقا محمد x5بندر عباس ببخشید ولی ماشینتون دیر فاکتور وشاسی‌شد یا بعد شاسی دیر تحویل‌دادن‌ممنون میشم اگه راهنمایی کنید کی شاسی‌شد ماشینتون ممنون میشم
با ادب : آقا حمید خوابیده فردا ۵ صبح براش پیامک جی بیاد ۲۵۰ تومن سود کن ه
رضا x5 : ببین احمد جان خودمون با فروردین واردیبهشت که هنوز ماشینشو تحویل نگرفتن مقایسه نکن ، اونا تحویلشون شش ماهه وهمشون دومرحله ای کرمان موتور اولین خرید نقدیش ونود روزه را توسال جدید تیرماه گذاشت که خودمون ثبت نام کردیم ،پس بعد از لسفند سال قبل اولین شرایط نود روز کاری خودمون هستیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : پاسخ به اطلس بهمن: همین آدم های سست عنصری مثل شما باعث شدن که سایپا این قدر پرو بشه و هر بلایی که میخواد سر مردم بیچاره بیاره اگر از اول مثل یک مرد پای خواسته و ثبت نام خودت می موندی شاید اوضاع خیلی تغییر می کرد و به جای 500 میلیون سود، هم اطلست رو گرفته بودی و سود بیشتری می کردی و هم ته همه اینا اون موقع میومدی میگفتی من به هدفم رسیدم نه این که بازیچه سایپا شدم و اونی که باخت رو قبل کرد من بودم و گفتم باشه قبول هرچی تو بگی . واقعا باید حواسمون باشه تو زندگی که فخر چه چیزهایی را به دیگران میفروشیم شاید اون چیزهایی که فکر میکنیم افتخاراتمونه در واقع شکست هامونه و فقط کافیه که زاویه دیدمون رو عوض کنیم تا متوجه خیلی از موارد بشیم .
کوییک جی ایکس ال : دوستان کوییکم جی ایکس ال بوده ممنون راهنماییم کنین اخرین دعوتنامه برای چه ماهی ارسال شده
کوییک دی : سلام دوستان عزیزخواهش میکنم کسی اطلاع داره راهنماییم کنه اخرین دعوتنامه برای چه ماهی ارسال شده؟
ساینا اس تحویل دی : سلام دوستان خواهش میکنم جواب منو بدین اگه اطلاع دارین اخرین دعوتنامه مال چه ماهی بوده ؟خدا خیرتون بده چند باره پرسیدم جواب منو ندادن
مسعود : میگم این دعوتنامه آذر کی میاد؟ دعوتنامه مهر و آبانم مونده یا فرستادنش؟؟؟؟
مسعود : اینایی که فاکتور میشن لطفا تاریخ پذیرش و ثبت نامشونم بنویسن ممنون
مظلومی : قباد بگو الان چکار کنم چک ب،گشت خورده،، البته حساب مسدود و دوباره باز شد،
سورن دوگانه 27 دی : من دیروز چک کردم هنوز فاکتور نشدیم واریزی 1404/07/27 فروش فوق العاده تحویل 27 دی
نیسان اتاق پهن : اقا یه هفتس پلاک شدم رفتم اداره تحویل میگم ماشینمو بده میگه برو منتظر تا نمایندگی بیاد میگم خب احمممق الان یه هزینه شما جلو میفتید ماشینمو بدین منم گورمو گم کنم ، پلاک نصب شده اماده نمیدن ماشینمو اینا چرا اینجورین
رامبن : والا اینقدر زنگ زدم شرکت که دیگه همه منو میشناسن جالبه با کمال خونسردی بهم میگه عاغا چته هنوز خو 30 آبانم نشده.....