90 هزار خودرو در راه بازار ایران

90 هزار خودرو در راه بازار ایران

 

وعده واردات 90 هزار دستگاه خودرو در سال جاری مطرح شده است؛ عددی که در ظاهر امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما کارشناسان می‌گویند برای بازگرداندن تعادل به بازار، نه کافی است و نه ساختارمند.

 

در حالی که بازار خودرو کشور همچنان با التهاب قیمتی، کمبود عرضه و انحصار در تولید داخلی مواجه است، طبق آئین نامه واردات خودرو وعده واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری مطرح شده است؛ عددی که در ظاهر امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما کارشناسان می‌گویند برای بازگرداندن تعادل به بازار، نه کافی است و نه ساختارمند.

بنابراین برنامه دولت برای واردات خودرو در سال جاری، شامل ورود حدود ۹۰ هزار دستگاه خودروی خارجی به کشور است. این در حالی است که مجموع واردات خودرو طی دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به حدود ۱۱ هزار و ۶۴۷ دستگاه (واردات ۱۱ هزار و ۲۳۶ خودرو در سال ۱۴۰۲ و ۴۱۱ خودرو در سال ۱۴۰۱) محدود بوده و این عدد در سال ۱۴۰۳ به حدود ۶۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای برقی، بنزینی و هیبریدی به کشور رسیده بود.

به این ترتیب، هدف‌گذاری امسال ۳۰ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۳ خواهد بود. با این حال، بررسی روندهای اجرایی، موانع واردات و وضعیت بازار نشان می‌دهد که تحقق این هدف با چالش‌های جدی روبه‌روست.

بازار، عطش دارد

مطابق برآورد کارشناسان، تقاضای واقعی بازار خودرو ایران سالانه حدود ۱.۵ میلیون دستگاه است. از سوی دیگر، تولید داخلی نیز با وجود ظرفیت اسمی بالا، در عمل کمتر از این عدد را پوشش می‌دهد؛ به‌طوری که در سال ۱۴۰۲، مجموع تولید خودروهای سبک و سنگین در کشور حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۳ حدود ۹۰۰ هزار دستگاه بود.

این یعنی دست‌کم ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه کسری عرضه در سال وجود دارد؛ عددی که هیچ‌گاه از مسیر واردات جبران نشده است. حتی اگر وعده واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ محقق شود، کمتر از ۶ درصد از نیاز بلاتکلیف بازار را پاسخ خواهد داد.

کاهش قیمت‌ها؟ شاید، اما نه در بلندمدت

 

هدف اعلامی دولت از واردات خودرو، کمک به تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها عنوان شده است. ورود ۹۰ هزار خودرو می‌تواند در کوتاه‌مدت اثر روانی مثبتی بر بازار بگذارد و موجب ثبات یا کاهش قیمت خودروهای خارجی و چینی مونتاژ داخل شود. همچنین منجر به افزایش تنوع در انتخاب مصرف‌کننده شده و فشار بر بازار خودروهای بالای یک میلیارد تومان را کمی تعدیل می‌کند با این حال تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در غیاب سیاست‌های پایدار ارزی، نظارت بر عرضه و رقابت سالم، اثر این واردات موقتی خواهد بود.

البته باید اشاره شود که بر اساس آئین‌نامه جدید، تعرفه واردات خودرو ۲۰ درصد تعیین شده که در مقایسه با سال‌های گذشته، کاهش قابل‌توجهی محسوب می‌شود. این تصمیم می‌تواند در تئوری، به کاهش قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی و ایجاد نوعی تعادل در بازار کمک کند؛ چرا که خودروهای خارجی با هزینه‌ای کمتر نسبت به گذشته به دست مصرف‌کننده می‌رسند و در نتیجه فشار روانی ناشی از قیمت‌های سرسام‌آور خودروهای داخلی و مونتاژی کاهش می‌یابد.

با این حال، کارشناسان معتقدند اثرگذاری واقعی این تعرفه کاهش‌یافته، در گرو حجم واردات و تداوم آن است. در شرایطی که سقف واردات خودرو در سال جاری به ۹۰ هزار دستگاه محدود شده، این تعرفه ۲۰ درصدی نیز نمی‌تواند نقش مؤثری در تنظیم بازار ایفا کند؛ چرا که تعداد محدود خودروهای وارداتی، عملاً قدرت اثرگذاری این امتیاز تعرفه‌ای را کاهش می‌دهد و نمی‌تواند رقابت را به شکل معنی‌داری به بازار بازگرداند.

به عبارت دیگر، تعرفه پایین زمانی معنا پیدا می‌کند که با حجم بالای واردات همراه باشد؛ در غیر این صورت، صرف کاهش تعرفه نمی‌تواند باعث کاهش محسوس قیمت‌ها یا افزایش رضایت مصرف‌کنندگان شود.

90 هزار خودرو در راه بازار ایران

۹۰ هزار خودرو در راه ایران؛ بازار، عطش دارد

یک کارشناس صنعت خودرو در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید که «تا زمانی که فرایند واردات خودرو، شفاف، رقابتی و مستمر نباشد، ورود مقطعی حتی ۹۰ هزار دستگاه نیز نمی‌تواند نیاز انباشته بازار را پاسخ دهد. بازار خودرو، قربانی تصمیمات کوتاه‌مدت و سیاست‌های ناپایدار است.»

موانع پیشِ رو برای تحقق وعده واردات

با وجود اعلام رسمی، تحقق کامل واردات ۹۰ هزار دستگاه با موانع جدی همراه است که از جمله آنها باید به کمبود منابع ارزی و اولویت‌بندی ارز برای کالاهای اساسی، سخت‌گیری‌های بروکراتیک در ثبت سفارش و ترخیص، ناهماهنگی میان نهادهای اجرایی و گمرکی و تحریم‌ها و مشکلات بانکی در نقل‌وانتقال پول و واردات از مبدأ اشاره کرد.

برخی واردکنندگان نیز از افزایش ناگهانی قیمت جهانی خودرو، هزینه‌های حمل‌ونقل و نرخ ارز آزاد به عنوان موانع جدی سوددهی واردات نام می‌برند.

 

واردات آزاد شد، اما نه واقعی

با وجود آن‌که واردات خودرو از سال ۱۴۰۱ -پس از حدود ۵ سال ممنوعیت- به‌طور رسمی آزاد شده، اما در عمل اجرای این سیاست به‌شدت محدود و کنترل‌شده بوده است. دولت به دلایل مختلف از جمله کنترل خروج ارز، ملاحظات تولید داخلی و حفظ انحصار، واردات را در سطح پایین نگه داشته و شرایط آن را محدود به خودروهای خاص کرده است.

به همین دلیل، واردات در سه سال گذشته نه‌تنها نتوانسته پاسخگوی تقاضای عمومی باشد، بلکه عملاً تأثیر محسوسی بر بازار نگذاشته است.

بر همین اساس نیز بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که واردات باید بخشی از یک راهبرد جامع صنعت خودرو باشد. بدون اصلاح ساختارهای تولید داخلی، رفع انحصار، افزایش شفافیت و رقابت، واردات مقطعی تنها نقش مُسکن برای بازار بیمار خودرو را ایفا خواهد کرد.

یک تحلیلگر صنعت خودرو، در این باره می‌گوید: «بزرگ‌ترین مشکل بازار خودرو ایران، نبود رقابت است. واردات باید نه‌فقط برای تأمین کمبود، بلکه برای شکستن انحصار و ارتقا استاندارد مصرف‌کننده انجام شود. وقتی واردات را محدود می‌کنیم، هم مصرف‌کننده زیان می‌بیند و هم تولیدکننده داخلی انگیزه بهبود کیفیت ندارد.»

به گزارش مهر، واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ اگرچه در مقایسه با عملکرد سه سال گذشته افزایشی چشمگیر محسوب می‌شود، اما به‌تنهایی نمی‌تواند معجزه‌ای در بازار خودرو رقم بزند. حجم تقاضا، عمق مشکلات ساختاری و ضعف سیاست‌گذاری، مانع از آن است که این واردات تأثیر پایدار بر قیمت، کیفیت و رضایت مصرف‌کننده بگذارد.

آن‌چه بازار خودرو ایران نیاز دارد، نه صرفاً واردات بیشتر، بلکه سیاست‌گذاری هوشمندانه، رقابت‌پذیری واقعی، و شفاف‌سازی زنجیره تأمین و قیمت‌گذاری است. بدون این‌ها، واردات تنها نقشی نمادین خواهد داشت؛ نه نجات‌بخش.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5محمدبندرعباس : حیف خودمون نیست که این همه هرس بخوریم ...به والله دیگه هیچ حسی به این ماشین اشغال چینی ندارم. .....مردم شدن بازیچه این شرکت .....حیف این همه دغدغه و انتظار...پیرمون کردی.....کرمک کوتور
نرگس : سلام آره من ۲۵خرداد تحویل گرفتم
شاهین g : چاره کار فقط تجمع هست همه باید بیان اینحا گله کردن بی فایده س کسی صدامونو نمیشنوه
شاهین g : موافقم ،واقعا باید با اینا با زبون خودشون حرف زد ،ما خیلی لیلی به لالای این پیشرفامیزاریم
اکبر رینگ : فردا رفتم بانک اطلاع میدم مبلغ چقدره
اکبر رینگ : سلام و عرض ادب در پاسخ دوستان من تکمیل وجه ۱۵ اسفند بودم و سخا رو ۹ اسفند برام ثبت کردن یبل از تحویل چند باری که به سایپا زنگ زدم اپراتور ها می گفتن چون سخا ۹ اسفند تو سیستم ثبت شده از ۹ فروردین به بعد تاخیر در تحویل محسوب میشه ماشین رو اواخر خرداد تحویل گرفتم البته من تحویل حضوری بودم نمیدونم شاید این مبلغ همون هدیه سفر باشه که به تحویل حضوری ها تعلق می گیره
شاهین ۱۱آذر : دروغ میگن من ۱۱ آذرم فروش فوری ۹۰ روزه . هنوز فاکتور نکردن ۲۰ بار تبدیل اومد نزدم . تبدیل بزنی شاهین جی ال رو به قیمت روز حساب میکنن . سود تاخیرتم میره برا جی ال . تبدیل نرنین الکی
امیر : از اپراتور سایپا بپرسید بهتون میگن
عرفان ۱ اردیبهشت : داریوش جان اسفند تا ۲۶ بوده انگار فروردینم دعوتنامه نداشتن میره برا یک اردیبهشت
عرفان ۱ اردیبهشت : داریوش جان اسفند تا ۲۶ بوده انگار فروردینم دعوتنامه نداشتن میره برا یک اردیبهشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام عرض ادب دوستان عزیزم خواهشا دروغ. نگید یک نفر درست ردیف قرار داد نگفت هیچکی 31 خرداد تبدیل زده 207 تحویل نگرفته عزیزان دل لطفا دروغ نگید
دی ماه خاتون : دقیقا با اسم های مختلف میاد میگه آذر فاکتورشده من دوستم تو شرکت سایپاس میگه هنوز یک دانه آذر فاکتور نشده دارن مال آبان که تعدادشون کمه فاکتور میکنن
بهران اطلس20اسفند(آذر) : عزیزدل آذریا فاکتورشدن من چندتا اسکرین دیدم ازشون فداتشم اوکیه و واااقعا فاکتور شده ازمون خیالت تخت
207پانا پیش تحویل31خرداد : سلام موقع فاکتور شدن پیامک اومد یا باید تو سایت چک کنیم؟
207پانا پیش تحویل31خرداد : سلام برا من که پیش فروش بودم تحویل 31خرداد که هنوز فاکتور نشدم روزی 218000تومان میریزند نمیدونم جریان چیه برا فروش فوقع العاده دوبرابر حساب میکنند با32روز تاخیر شده6900
جلیل : کسی بوده ک تو بازبینی بوده باشه وتحویل گرفته باشه؟
محمد : دوستان تغییر رینگ برای کسی تحویل مرداد اومده؟؟ من تحویل 11 مرداد هستم ولی هنوز فاکتور نشده...
آذر : الان چند ماه با اسم آذر میام پیام میدم .الان یکی اومده به اسم آذر گفته من فاکتور شدم. معلوم صحت نداره .خدایی چرا این کارو میکنید.با روح ما بازی میکنید .مام مثل شما کارگری این پول به دست آوردیم به سختی این همه وقت هنوز ماشین ندادن .با این کارا شما از سایپا بدترید به جای این که بهم روحیه بدیم دروغ و بد بیراه اینجا میگن .فقط فاکتور شدیدپیام بزارید تورو خدا راستشو بگید.
سارا : شما نمایندگی کدوم شهر انتخاب کردین؟
سی : یه نفر داره با اسامی مختلف الکی پیام فاکتور شدم میزاره