گره کور افزایش 15 درصدی قیمت خودرو

گره کور افزایش 15 درصدی قیمت خودرو

 

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر جلسه شورای رقابت با نمایندگان وزارت صمت درباره ماجرای افزایش قیمت 15درصدی خودرو در دوران جنگ 12 روزه. از یک سو، وزیر صمت و سازمان حمایت می‌گویند افزایش قیمت خودرو مربوط به زمان جنگ 12 روزه نبوده و ماجرا به قبل از آن بازمی‌گردد. شورای رقابت هم معتقد است اگر سروقت فرآیند اعلام افزایش قیمت اجرا می‌شد ما به این ماجرا معترض نبودیم.

 

جلسه ۷۵۸ (هفتصد و پنجاه و هشتم شورای رقابت) روز سه‌شنبه ۱۷ تیر ماه به موضوع «بررسی افزایش اخیر قیمت خودروهای داخلی توسط وزارت صمت از منظر انطباق با دستورالعملِ تنظیم بازار خودروی سواری شورای رقابت (دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت)» اختصاص یافت. در این جلسه حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت به عنوان نهاد تابعه وزارت صمت و نماینده این وزارتخانه حضور داشت.

ماجرای این جلسه هم به افزایش 15درصدی قیمت خودرو بازمی‌گردد. از 20 خردادماه امسال روند افزایش قیمت خودرو آغاز شد؛ ابتدا ایران خودرو قیمت‌های خود را افزایش داد و سپس اوایل تیرماه، در جریان جنگ 12 روزه، سایپا و پارس خودرو نیز قیمت محصولاتشان را تغییر دادند. این تغییرات در قیمت‌ها بازار خودرو را تحت تأثیر قرار داد و واکنش‌های متفاوتی از سوی نهادهای مسئول و مصرف‌کنندگان در پی داشت.

واکنش سازمان حمایت

حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در یک برنامه تلویزیونی تأکید کرد که روند افزایش قیمت خودرو از مدت‌ها پیش و قبل از آغاز جنگ 12 روزه آغاز شده و هیچ‌گونه تصمیم آنی یا تحت تأثیر تحولات اخیر نبوده است. به گفته او، این افزایش قیمت پس از بررسی‌های کارشناسی و فنی دقیق به وزارت صمت ارسال و با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی، میزان افزایش به حدود 15 درصد تعدیل شده است. فرهیدزاده تأکید کرد که تمامی مراحل به صورت قانونی و مطابق دستورالعمل‌ها انجام شده است.

شورای رقابت چه می‌گوید؟

 

سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت درباره جلسه‌ای که برگزار شد به «ایران» می‌گوید: «ماجرا بر سر فرآیند اجرای دستور‌العمل و مصوبات شورای رقابت است. اینکه می‌گویند شورای رقابت افزایش قیمت داده درست نیست بلکه شورای رقابت فقط فرآیند دستورالعمل را ارائه می‌کند و محاسبه قیمت‌ها با سازمان حمایت است.»

از سوی دیگر، توکلی می‌گوید: «بازار خودرو به جرأت دومین صنعت بزرگ کشور است که احتیاج به مراقبت و وقت بیشتری دارد و باید دقیق‌تر به مسائل خودرو رسیدگی شود چون صنعت و بازار خودرو، عرصه حساسی است. ماجرا فقط به افزایش 15 درصد قیمت خودرو و اتفاقات اخیر مربوط نیست. در یکی دوسال اخیر عملکرد تنظیم‌گر فنی، عملکردی نبوده که مورد تأیید شورای رقابت باشد و ما فکر می‌کنیم اگر دستورالعمل‌ها درست و بموقع اجرا می‌شد، شرایط فعلی خودرو بهتر بود.» وی می افزاید: «صحبت شورای رقابت این است که دستور العمل، شرایط و قواعدی را تعیین می‌کند که هرکدام از بازیگرها در این فرآیند یک وظیفه‌ای دارند. مثلاً در مورد سازمان حمایت همیشه از سوی شورای رقابت تأکید کرده‌ایم به دقت و طبق آن زمانی که برایش تعیین شده، اعداد را محاسبه می‌کند و نامه‌نگاری‌ها را انجام می‌دهد و با اینکه یک سازمان تابعه وزارت صمت است با این حال همیشه مورد تأیید و تقدیر شورای رقابت بوده است. »

توکلی ادامه می دهد: «چون شورای رقابت یک سری ضوابط و قوانین را در نظر گرفته است و این ضوابط برای اجرا شدن است نه شکسته شدن. اگر این ضوابط به خوبی اجرا شود به نفع خودروساز، سهامدار و از همه مهم‌تر به نفع مصرف‌کننده است.

اولین سؤال این است چرا تولید خودرو کاهش پیدا کرده است؟ این موضوع ریشه در مسائل مختلف دارد. اگر قیمت‌ها به زمان خودش، بموقع و به سرعت در بازه زمانی مشخص اعلام شود و معطل نشود این زنجیره بهم نمی‌ریزد. این موضوع اصلاً مربوط به این دولت فقط نیست بلکه در دولت قبلی هم شاهد این اتفاق بودیم.»

به گفته وی:«در این فرآیند عوامل مکرر و متعددی دخل و تصرف دارد که اجازه نمی‌دهد بازار خودرو به ثبات و آرامش برسد. وقتی چند دوره اعلام قیمت جمع شود و روال طبیعی را طی نکند، یک باره قیمت اعلام می‌شود و این درصد اعمال شده که بعد از گذشت زمان اعلام می‌شود هم بنگاه اقتصادی را راضی نمی‌کند و هم باعث نارضایتی مصرف‌کننده می‌شود.»

موافق افزایش قیمت نیستیم

 

سخنگوی شورای رقابت در پاسخ به این سؤال که آیا شورا موافق افزایش قیمت بیشتر از این حد محصولات خودروسازان است نیز می‌گوید: «به هیچ عنوان موافق افزایش قیمت نیستیم. ما می‌گوییم اگر دستورالعمل‌ها بموقع و درست اجرا شود شاهد کاهش قیمت هم خواهیم بود. قیمت‌ها که مدت طولانی اعلام نشود، بنگاه اقتصادی ضرر می‌کند، کاهش تولید داریم و عرضه کم می‌شود. کم شدن عرضه، باز موجب افزایش قیمت می‌شود. یعنی یک دور باطل مدام تکرار می‌شود.»

سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت می‌گوید: «این زنجیره‌ها باید هرکدام به وظایف خود درست عمل کنند؛ اگر هر کدام از نهادهای داخل این زنجیره درست عمل نکند کار همه دچار مشکل می‌شود. واقعیت این است که رویکرد شورای رقابت صلح‌جویانه است.»

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افزایش قیمت خودرو در دوران جنگ , جلسه شورای رقابت با وزارت صمت , افزایش ۱۵ درصدی قیمت خودرو , شورای رقابت دستورالعمل ۵۴۳ , جلسه ۷۵۸ شورای رقابت خودرو , واکنش سازمان حمایت به گرانی خودرو , فرآیند اعلام قیمت خودرو داخلی , قوانین تنظیم بازار خودروی سواری , قیمت‌گذاری خودرو در زمان جنگ ۱۲ روزه , اختلاف نظر شورای رقابت و وزارت صمت , کاهش تولید خودرو و افزایش قیمت , مصوبات قیمت‌گذاری خودرو تیرماه ۱۴۰۴






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین gl : من 20خرداد تکمیل کردم هنوز فاکتور نشده
شاهین مرداد پلاس : برو غلط زیادی نکن بی شرف
پویا : بله تارا دستی فروش فوری
شاهین مرداد پلاس : سایپا ی بی دین خجالت بکش
پویا : خاهش میکنم رنگ نقره ای متالیک طرح عادی فکر میکنم نذاشتن.چون از دیر کردم کم نکردن مابه اتفاوت هم پرداخت نکردم
علی تاراv1p : سلام آقا پویا ممنون از اطلاعتون شما فروش فوری تارا v1p سفید بودید؟ سوال بعد اینکه جسارتا ازتون پولی بابت sbr گرفتن یا از جریمه تاخیر کم کردن؟ یا اینکه کلا sbr نذاشتن؟
25اسفند : دوستان تجمع کنین سایپا مسخره هم اومده گفته که مثلاً نیایم ولی ما میایم پر قدرتم میایم
پویا : ان شااله فردا فاکتور میشید من ۸ صبح ۵ مرداد واریز داشتم امروز فاکتور شدم
ایگل : ❌❌ فراخوان تجمع برای پیگیری حقوق مشتریان کرمان موتور❌❌ دوستان عزیز در ماه های اخیر جمع زیادی از مشتریان کرمان موتور با بدعهدی این شرکت در انجام تعهدات خود مواجه شدند که این مورد باعث به وجود آمدن تاخیر چندماهه در تحویل تمامی مدل های این شرکت خودروساز شده و پیگیری های متعدد مشتریان با مرکز تماس، نمایندگی های فروش و سایر کانال های ارتباطی بی نتیجه باقی مانده و مسئولین این شرکت با عدم پاسخگویی و پایبندی به تعهدات خود، وقت و زمان مشتریان را هدر داده اند. با این توضیحات از تمامی مشتریان محترم با هر مدل خودروی ثبت نامی، خواهشمندیم برای دست یابی به حقوق قانونی خود، روز شنبه 22 شهریور ساعت 9 صبح مقابل ساختمان امور مشتریان این شرکت حضور به هم رسانید. 📍: تهران، خیابان جنت آباد جنوبی، انتهای بلوار لاله غربی، نبش خیابان بهمنی نژاد، پلاک 74 ⏰شنبه 22 شهریور ساعت 9 صبح
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن 31 تیر پیش فروش : واسه ایران خودرو متاسفم. 8ماهه منتظرم. من پیش فروش عادی تحویل 31 تیر هستم. تکمیل وجه 30 اردیبهشت فاکتور و پلاک 11 شهریور بارگیری از سایت مازندران و رسیدن به پارکینگ ایدکو تهران 15 شهریور یه هفته داره رو قسمت تحویل به نمایندگی داره میچرخه ساکن پرند هستم و نمایندگی تحویلم رباط کریم هنوزم بهم تحویل ندادن
علی : من موعد 17مرداد هستم ولی هنوز فاکتور نشدم سورن پلاس سفید موتور جدیدم شما هم همینه؟ تبدیل هم نزدی؟
ساینا : فردا بازم 11 بهمن فاکتور میشه و احتمالا تموم بشن11 بهمنیا
ساینافروش فوق العاده بهمن23 : سلام من شماره پذیرشم 12163070 خبری نیست
ساینا پیش فروش : من که آذرماه پیش فروش ساینا دوگانه ثبت نام کردم فکر نمی کردم بعد آذر تو بهمن و اسفند انقدر فروش فوق العاده گذاشتن، که ما پیش فروش های آذر 1403 تا کی باید صبر کنیم تا فوق العاده فاکتور بشن، 9 ماه انتظار کشیدم... و هنوزم انتظار باید بکشیم ...چه اشتباهی کردیم
فوق العاده 23بهمن : خاهشا فاگتور شدین بگید
نیسان : سلام بازار خرید و فروش نیسان چطوره مشتری داره سریع فروش بره؟
علی : تا 24 ساعت بعد از تحویل میتونی ماشین ببری پس بدی
. : عجب معامله پرسودی کردی.آفرین
امیر : با سلام فروش فوق العاده موعد تحویل 13 مرداد.12 شهریور فاکتور شد.13 شهریور پلاک.19 شهریور حمل ماشین ولی مدارک هنوز تکمیل نشده.حالا نمیدونم فردا تحویل بدن یا نه