بازار خودرو در آستانه شوکی بزرگ قرار دارد

بازار خودرو در آستانه شوکی بزرگ قرار دارد

 

بازار خودرو ایران سال هاست با بی‌ثباتی و نوسانات گاه‌ وبی‌گاه ناشی از تصمیمات اشتباه مواجه است اما این وضعیت از ابتدای امسال و به دنبال تحولات اخیر و جنگ ایران و رژیم صهیونیستی، با بحران عمیق تر سیاسی و اقتصادی روبرو شده؛ شرایطی که به همراه بدهی‌های کلان خودروسازان، بحران نقدینگی زنجیره تامین، کمبود ارز و کاهش شدید قدرت خرید مردم، جریان عرضه خودرو را فلج و بازار را به وضعیت قرمز رسانده است.

 

به گزارش ایران جیب از پرشین خودرو، بازار خودرو کشور در سال جاری به خصوص از ابتدای تابستان وضعیت رکود و انجماد معاملاتی را تجربه می‌کند، جریانی که نشان می دهد که شرایط اخیر کشور و جنگ ۱۲ روزه تاثیر مستقیمی بر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مردم گذاشته که سبب سردی بی‌سابقه‌ای در بازار خودرو شده است.

موتور بازار خودرو در دومین ماه تابستان گرم می شود؟

این وضعیت در بازار خودرو ایران با ترکیبی از مشکلات ساختاری، بحران‌های مالی و سیاست‌های ناکارآمد، بازار فعلی را به نقطه‌ای از بحران رسیده که نه مصرف‌کنندگان توان و انگیزه خرید خودرو دارند و نه خودروسازان توانایی و امکان ادامه تولید و هر روز صنعت خودرو را به لبه پرتگاه نزدیک تر می کند.

در نگاه نخست، این سکون در معاملات و نبود خریدار از توقف کامل فعالیت بازار خبر می‌دهد؛ رکودی که صرفا ناشی از التهاب روانی متاثر از تهدیدات جنگ نیست؛ بلکه ریشه در مجموعه‌ای از ناهماهنگی‌ها و اتخاذ سیاست‌های نادرست و ناکارآمد دارد که طی ماه‌های گذشته منجر به‌توقف کامل فعالیت‌ها در بازار شده است .

وضعیتی که تا به امروز نه فروکش نسبی تنش‌ها  و کاهش محدود بهای ارز تغییری در معاملات بازار خودرو داده و نه نه ابلاغ آئین‌نامه واردات خودرو برای سال ۱۴۰۴ و اعلام رسمی افزایش قیمت محصولات خودروسازان توانسته بازار را از لاک بی‌اعتمادی بیرون بکشند.  

به بیان دقیق تر وضعیت کنونی بازار خودرو ایران، نتیجه سال‌ها سیاست‌گذاری ناکارآمد، انحصار در صنعت خودرو و عدم توجه به نیازهای واقعی مصرف‌کنندگان است. تداوم شرایطی که می‌تواند به توقف کامل برخی خطوط تولید، ورشکستگی قطعه‌سازان و افزایش بیکاری در این صنعت منجر شود.

شرایطی که با تداوم ناکامی در تنظیم بازار از طریق واردات و کاهش قدرت خرید مردم، می رود  صنعت و بازار خودرو را با چالش‌هایی بی‌سابقه مواجه کند که به بهبود کوتاه‌مدت این شرایط امید چندانی نیست .

علت رکود عمیق تقاضا در بازار خودرو

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد بدهی خودروسازان بزرگ داخلی به زنجیره تامین و زیان انباشته‌ای هنگفت آنها به هزاران میلیارد تومان رسیده است و این وضعیت می تواند تولید و عرضه خودروسازان را به شدت دچار چالش کند. از سویی شکست سیاست واردات به رقم وعده‌های مکرر برای تنظیم بازار خودرو از طریق واردات، موجب شده که این خودروها با قیمت‌هایی نجومی و اغلب بیش از دو تا سه برابر قیمت جهانی در بازار داخل عرضه شوند در کنار این مسائل کمبود ارز و تشدید تحریم‌ها مشکلات را دوچندان کرده و مانع از تأمین قطعات برای خودروهای مونتاژی و همچنین واردات خودروهای کامل شده است. این ناکامی، نه‌تنها بازار را تنظیم نکرده، بلکه به افزایش نارضایتی مصرف‌کنندگان دامن زده است.

 

در میان این مشکلات، قدرت خرید مردم نیز به دلیل تورم بالا، کاهش ارزش پول ملی، و مشکلات اقتصادی به شدت افت کرده به طوری که خودروهای داخلی که زمانی گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای اقشار متوسط بودند، هم اکنون در بازار آزاد قیمتی بیش از یک میلیارد تومان دارند و این افزایش قیمت، تقاضا را به شدت کاهش داده و بازار خودرو را به رکودی عمیق فرو برده است.

در واقع امروز کاهش قدرت خرید مردم نه‌تنها بازار خودروهای نو، بلکه بازار خودروهای دست‌دوم و حتی خدمات پس از فروش را نیز تحت تأثیر قرار داده است؛ رکودب که به زنجیره تأمین و صنایع وابسته آسیب رسانده و به تدریج اثرات منفی گسترده‌ای بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

فرصت را از دست ندهید!

با این حال فعالان و کارشناسان بازار معتقدند که به رغم مشکلات موجود و رکود و کاهش شدید تقاضا، وضعیت کنونی بازار خودرو می‌تواند بستری برای دسترسی بخش وسیع‌تری از جامعه به‌خودرو باشد. در واقع این وقفه، به‌نوعی فرصت تجدید ساختار بازار را فراهم می‌آورد؛ زیرا زمانی که قیمت‌ها براساس ارزش واقعی خودرو و نه بر مبنای هیجان بازار تنظیم شود و  حباب قیمتی ناشی از فعالیت دلالان فروکش کند، خریداران بالقوه می‌توانند بدون فشار روانی و هیجانی انتخاب دقیق تری داشته باشند.

اما نکته مهم تر و پایانی برای دستیابی به یک بازار متعادل و پررونق انجام اصلاحات ساختاری و جلوگیری از سیاست های ناکارآمد از جمله حذف قیمت‌گذاری دستوری، آزادسازی واردات با تعرفه‌های منطقی و حمایت و همراهی با بخش خصوصی واقعی است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , بازار , بازار خودرو , بی ثباتی بازار , نوسان , وضعیت بازار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : ببخشید چه ماهی بودی و چقدر سود مشارکت دادن
شاهین کویک : کویک s تکمیل 6 آبان فاکتور شد
شاهین G : این چه مسخره بازیه مگه اسباب بازی میفروشین شاهین G= شاهین GL=کویک s احتمالا بعدش هم میشه کویک GL اخر سر هم پراید انصافا اگه پولم رو ی هفته ای میدادن پولم در می اوردم از ازاد میخردم ولی حالا که ضررم کردم می مونم تا همی G بدن ارزش تبدیل نداره
سوم بهمن : تارا اتومات طرح فرسوده موعد تحویل ۳۰ مهر رنگ تیتانیوم دقیقا ۳۰ مهر تحویل دادن همین رنگ تیتانیوم
شاهین GL در تاخیر : اقای مشهد g من برا خودش گفتم من ۲۵ خرداد پول کامل دادم هنوز فاکتور نشده بعدشم من نظرمو دادم ایشون هرکاری که خودشون بخواد می تونن انجام بدن شما چرا انقدر جبهه میگیری
شاهین g پذیرش ۱۷اذر مشهد : در جواب شاهین جی ای .. راست میگی انکاری عباس آقا انگاری بچه که بازم گول بوخوره بعدم عباس اقایی که شاهین جی فروش فوق‌العاده بوده و برج ۹ پارسال کل مبلغ شاهین جی رو پرداخت کرده همین طوری ام داره ضرر میکنه از جی به جی ال بعدم ما فروش فوق‌العاده ها هم تبدیل به جی ال بزنیم ۱روزه فاکتور میشه مثل پیش فروش ها تحویل برج ۲و۳و۴و۵و۶و۷و۸ نیست که باز بره تو صف جی ال برا منم ۲۱ماه قبل هم تبدیل زدم صبح فاکتور شد ولی هنوز پلاک نشده بعضی ها شانسی ۱هفته از فاکتور تا تحویل گرفتن زمان برد براشون ولی کلی نهایتن ۲۵تا ۱ماهه تحویل میدن عباس آقا هم خوب کاری کردی خداوکیلی یه سانروف ارزش این همه معطلی نداره انشالله خیر باشه برات
عسکری : سلام واسه ما شاهین اتومات موعد تحویل اسفند ۱۴۰۳بوده هنوز دعوت نامه نیومده
رضا : ببخشید داداش سعید براتون سود مشارکت رو کسر کرده بودن؟چقدر کسر شده بود
مرتضی : یه مشت شیاد فقط پول مردمو کشیدن بالا هیچ کسی ام نمیتونه بهشون حرفی بزنه دزدی به این راحتی مگه داریم
اهورا : منم شش ماه تاخیر هستم. گفتم اگه تا آخر این ماه خبری نشد تغییر میدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قباد : دوستان من سهامدار شرکت هستم هیچ مشکلی نیست اکسنت مجوز پلاک گرفته هم تک هم دوگانه و اکسنت خیلی بهتر از ابی هست . البته تفاوت زیادی ندارن فقط رنگ و اتاق مقداری بزرگتر شده و رادار بهش اضافه شده و عالی هستند
دی ماه اپشنال : تیک خوردم اماده فاکتور هستم الان خداکنه زودتر بدن
207 پانا اتو 5/5 سفید : سلام مجدد دوستان اتومات پانا سفید، پرداختی 5/5، تحویل 3 آبان هرکس فاکتور شده بگه ممنونم و اینکه پلاک شدن تا تحویل خودرو شیراز، حدودا چند روز بعد از پلاک طول میکشه؟؟
اسدالهی : آره داش علی منم نمی دونم این کیه هرکیه می خواد مارو خراب کنه پیش دوستانمون
علیرضا 207اتومات پانا تحویل دی : سلام اقا مسعود میگفتی میزدم به کارتت تیکه تیکه میدادی به من که سود ندی الانم اگر سود رو قطع میکنه بگو تا بزنم
هادی : من عوض میکنم برا من نیسان آبی هست ولی اقساطی خریدم
علیرضا 207اتومات پانا تحویل دی : اگر مشکل تحویل پلاک فیزیکی شهرتون رو نداشته باشن نهایت 4 روز بعد پلاک و 3 روز بعد میره برای حمل و انشالله 3 روز بعد نمایندگیه معمولا اگر ماشین حمل کم باشه گزینه تحویل حضوری 3 روز بعد از پلاک فعال میشه بعد میره برای حمل و ارسال
علیرضا 207اتومات پانا تحویل دی : مهدی جان شما میتونی به نمایندگی اطلاع بدی که میخوای تحویل حضوری بگیری بگو با کارگزارتون هماهنگ کنید که کد ترابری رو رد نکنه میخواید تحویل حضوری بگیرید تا نامه تحویلشو خود نمایندگی اتوماسیونی رد کنه اگثر نمایندگیها از تنبلی سرباز میزنن از این موضوع الکی میگن نمیشه در صورتی که کاملا قانونی امکان پذیره من خودم و داداشم دوتا ماشین به این روش گرفتیم
سجاد : بد از اینکه ماشین فاکتور بشه چقدر طول میکشه تحویلش بدن؟ من شاهین جی بودم دیروز صبح تبدیل زدم به کوییک تکمیل وجه کردم امروز عصر ام فاکتور شدم.
اقدس : من مهر نوشتم تحویل 30روزه پلاکم شدم چون شما علاف شدید لزومی نداره ماهم مثل شما 4ماه طول بکشه خرج خونه زندگیمون چی میشه من طلا فروختم وام گرفتم چک دادم کارخونه خدارو خوش نمیاد اینجوری نگید تو رو خدا شما کشیدت نذارید ماهم تجربه شما را حس کنیم زندگی الان خرج داره من کجا بیارم هر روز زودتر بهم تحویل بدن بچه هام کمتر گرسنگی میکشن