پشت‌پرده آزادسازی خودروهای غیرمجاز در میانه جنگ

پشت‌پرده آزادسازی خودروهای غیرمجاز در میانه جنگ

 

واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی پس از 12 سال ممنوعیت، بار دیگر آزاد اعلام شده ‌است، اما این تصمیم در حالی اتخاذ شده که در یکی از بحرانی‌ترین مقاطع اقتصادی و سیاسی کشور به سر می‌بریم.

 

آنچه مشخص است جنگ تحمیلی ۱۲روزه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، تشدید تحریم‌های بین‌المللی، احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی اروپا و فشار مضاعف بر منابع ارزی کشور فضای تصمیم‌گیری برای سیاست‌های وارداتی را بیش از هر زمان دیگری مبهم کرده است.

در چنین بستری، اعلام مجوز واردات خودروهای لوکس، این سوال را پیش‌روی افکار عمومی قرار داده که آیا این مجوز به معنای اجرایی شدن واردات است یا صرفاً یک اقدام نمادین برای مدیریت روانی بازار خودرو به‌شمار می‌رود؟

البته واردات این دسته از خودروها پیش‌تر نیز سابقه‌ای پرحاشیه داشته است. در سال ۱۳۹۲، دولت وقت با هدف جلوگیری از خروج ارز و کنترل واردات کالاهای لوکس، ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت طی ۱۲ سال گذشته ادامه یافت و عملاً هیچ وارداتی در این رده انجام نشد.

حال این پرسش مطرح می‌شود که چه تغییری در مختصات اقتصادی کشور نسبت به سال ۹۲ رخ داده که دولت را به آزادسازی واردات این نوع خودروها متقاعد کرده، آن هم در شرایطی که احتیاط دولت در استفاده از ذخایر ارزی، تشدید محدودیت‌های بین‌المللی و تجارت خارجی کشور حالا عیان تر از گذشته شده است؛ به خصوص اینکه عنوان می شود که  ترجیح دولت بر این است که منابع ارزی کشور برای تأمین نیازهای اساسی و زیرساختی مانند آب و برق استفاده شود.

در این میان، تجربه سال ۱۴۰۲ می‌تواند تصویر روشنی از وضعیت کنونی ارائه دهد. در آن سال نیز آیین‌نامه واردات خودرو با تبلیغات رسانه‌ای وسیعی منتشر و ظاهراً راه برای واردات باز شد، اما در عمل تنها تعداد بسیار محدودی خودرو به صورت قطره چکانی وارد کشور شد؛ آن‌هم بیشتر تحت فشار مجلس و به منظور ممانعت از استیضاح وزیر وقت صمت.

در واقع تصمیمات آیین‌نامه‌ای در حوزه خودرو بدون پشتوانه اجرایی، سابقه روشنی در ناکامی دارند و بسیاری از آن‌ها به دلیل نبود بسترهای عملیاتی یا به سبب ملاحظات سیاسی و ارزی، هرگز به مرحله اجرا نرسیده اند.

با نگاهی به سیاست‌گذاری‌های دولت در بازار خودرو طی سال‌های اخیر، می‌توان دریافت که الگوی «مسکن‌درمانی» همواره در دستور کار قرار داشته است. به بیان دیگر، دولت‌ها به جای ارائه راهکارهای بلندمدت برای تنظیم بازار خودرو، با اقدامات کوتاه‌مدت، نمادین و بعضاً تبلیغاتی سعی در مدیریت انتظارات عمومی داشته‌اند.

 

اکنون نیز تصمیم آزادسازی واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، در همین چارچوب قابل تحلیل است. اعلام چنین سیاستی در میانه یک بحران اقتصادی و بدون اعلام جزئیات فنی یا تعیین‌تکلیف مسیرهای ارزی و گمرکی، بیشتر به تزریق مسکن به بازار خودرو شباهت دارد تا یک برنامه واقعی وارداتی؛ این در حالی است که از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون حتی یک دستگاه خودروی وارداتی در رده اقتصادی نیز وارد کشور نشده است.

در چنین شرایطی، امید به واردات خودروهای گران‌قیمت با منشأ ارزی بالا، به نظر خوش‌بینانه می‌رسد.با توجه به مجموعه شرایط موجود، از جمله محدودیت‌های ناشی از تحریم، نبود روابط بانکی پایدار بین‌المللی، موانع گمرکی و لزوم حفظ ذخایر ارزی ،می توان پیش‌بینی کرد که آیین‌نامه واردات ۱۴۰۴ همچون نمونه‌های مشابه گذشته، صرفاً در حد یک ابلاغیه باقی بماند و به مرحله اجرا نرسد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , وان کار , آزادسازی واردات , واردات خودرو , واردات , حجم موتور واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهین جی : سلام شما فاکتور شدین؟
شاهین‌ GL : شما‌چه‌تاریخی‌تبدیل‌زدین?
شاهین‌ خرداد : هر‌وقت‌فاکتور‌شدین‌بیاین‌اینجا‌خبر‌بدین‌لطفا
شاهین‌ خرداد : اگه‌فاکتور‌شدید‌خبر‌بدین‌‌لطفا
شاهین پلاس : هر هفته میان 4 تا ماشین فاکتور میکنن که دلتون خوش باشه و اعتراض نکید. شرکت 5 ماه تاخیر داره. جریمه تاخیر را هم گفته با سه چهار ماه تاخیر میده. تازه اگه بده!
شاهین‌‌بال‌شکسته : دوستان‌همه‌کسانی‌که‌‌اردیبهشت‌1402در‌سامانه‌یک‌پارچه‌‌ از‌ سایپا کرمان‌موتور‌ مدیران‌خودرو‌ فردا‌موتور‌خودرو‌ثبت‌نام‌کردند‌ نهایت تا‌نیمه‌اول‌1403ماشین‌رو‌تحویل‌گرفتند‌ فقط‌ سایپا‌ شاهین‌هارو‌‌ تحویل‌نمیده چون‌به‌صورت‌مزایده‌ای‌ لیزینگ‌ و‌صادرات‌به‌کشور‌های‌دیگه‌می‌فروشه تا‌سود‌بیشتری‌واسش‌داشته‌باشه از‌اون‌طرف‌یک‌سال‌جلوتر‌از‌مردم‌پول‌میگیره اونم‌با‌کمترین‌سود‌۱۶‌درصد دیروز‌زنگ‌زدم‌میگم‌سود‌تاخیر‌در‌تحویل‌چقدره‌ میگه۱۲‌درصد اونم‌بعد‌ ۶‌ماه‌بهتون‌میدن اینم‌از‌داستان‌سایپا‌مطمئن
عرفان ۱ اردیبهشت : اصن هیچکس فاکتور نشده امروز چرا هیشکی هیچی نمیگه
علی : خدا لعنت کنه. واقعا خسته شدیم. همش دروغ. مثل زالو هستند بی شرف ها.
۰ : ما مردادیم خبری نشده نه پیام تبدیل نه تکمیل
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده بهمن 6بهمن : صفحه ساینا شلوغ نکنید پیام ها دیده بشه لطفا. شما اگه تاخیر داشته باشی سود زیادی هم کردید چه تاخیرش یه قیمت بازار .ساینا مسخره چیه گه خوشبحالمون
مهر : آره طرح تبدیل چی هست منم نمیدونم دعوت تانه رو هر چی دانلود میکنم باز نمیکنه مشکله سایت یا گوشی من با 2 تا گوشی دانلود کردم عدد حروف قاطیه
رضا. معین : معین شماره پزیرش بزارحتماببینم
شاهین : من از اردیبهشت 1402که مرحله دوم سامانه یک پارچه ثبت نام کردم تکمیل وجه هم کردم هنوز شاهین رو تحویل نگرفتم خوش بحال شما که زود تحویل میگیرید
مرتضی : سلام جی ایکس ال اردیبهشت ماه کسی هست که پیش فروشی باشه هنوز فکاکتور نشده باشه ؟ من خودم 12 خرداد تکمیل وجه کردم ثبت نام 17 دی
کیان و کارن 6 تیر : سلام دوستان تبدیل تیر ماهی لطفا هرکس فاکتور شد شد بلافاصله اینجا اعلام کنه بقیه هم مطلع بشن هر کس هم تبدیل 207 تیر هست لطفا تیک سبز رو بزنه بفهمیم چند نفریم باسپاس
دنا 6 دنده مهر : از دنا پلاس 6 دنده با موتور efp به دنا پلاس 6 دنده با موتور efp منظورشون متوجه نشدم کد ماشین هم از 70906 تبدیل شده به 70908
کیان و کارن 6 تیر : سلام دوستان تبدیل تیر ماهی لطفا هرکس فاکتور شد بلافاصله اینجا اعلام کنه بقیه هم مطلع بشن هر کس هم تبدیل 207 تیر هست لطفا تیک سبز رو بزنه بفهمیم چند نفریم باسپاس
رضا پیش فروش : سلام دوستان، بعد از فاکتور شدن بچه های اسفند که تکمیل کردن ، نوبت میرسه به اریبهشت یا فروردین هم تکمیل وجه داشتیم؟
کوییک rs : ما پیشفروش بودیم منتهی زمان تکمیل وجه در 22 اردیبهشت سایت نوشته بود 30 روزه که 75 روز طول کشید فاکتور بشیم