پشت‌پرده آزادسازی خودروهای غیرمجاز در میانه جنگ

پشت‌پرده آزادسازی خودروهای غیرمجاز در میانه جنگ

 

واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی پس از 12 سال ممنوعیت، بار دیگر آزاد اعلام شده ‌است، اما این تصمیم در حالی اتخاذ شده که در یکی از بحرانی‌ترین مقاطع اقتصادی و سیاسی کشور به سر می‌بریم.

 

آنچه مشخص است جنگ تحمیلی ۱۲روزه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، تشدید تحریم‌های بین‌المللی، احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی اروپا و فشار مضاعف بر منابع ارزی کشور فضای تصمیم‌گیری برای سیاست‌های وارداتی را بیش از هر زمان دیگری مبهم کرده است.

در چنین بستری، اعلام مجوز واردات خودروهای لوکس، این سوال را پیش‌روی افکار عمومی قرار داده که آیا این مجوز به معنای اجرایی شدن واردات است یا صرفاً یک اقدام نمادین برای مدیریت روانی بازار خودرو به‌شمار می‌رود؟

البته واردات این دسته از خودروها پیش‌تر نیز سابقه‌ای پرحاشیه داشته است. در سال ۱۳۹۲، دولت وقت با هدف جلوگیری از خروج ارز و کنترل واردات کالاهای لوکس، ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت طی ۱۲ سال گذشته ادامه یافت و عملاً هیچ وارداتی در این رده انجام نشد.

حال این پرسش مطرح می‌شود که چه تغییری در مختصات اقتصادی کشور نسبت به سال ۹۲ رخ داده که دولت را به آزادسازی واردات این نوع خودروها متقاعد کرده، آن هم در شرایطی که احتیاط دولت در استفاده از ذخایر ارزی، تشدید محدودیت‌های بین‌المللی و تجارت خارجی کشور حالا عیان تر از گذشته شده است؛ به خصوص اینکه عنوان می شود که  ترجیح دولت بر این است که منابع ارزی کشور برای تأمین نیازهای اساسی و زیرساختی مانند آب و برق استفاده شود.

در این میان، تجربه سال ۱۴۰۲ می‌تواند تصویر روشنی از وضعیت کنونی ارائه دهد. در آن سال نیز آیین‌نامه واردات خودرو با تبلیغات رسانه‌ای وسیعی منتشر و ظاهراً راه برای واردات باز شد، اما در عمل تنها تعداد بسیار محدودی خودرو به صورت قطره چکانی وارد کشور شد؛ آن‌هم بیشتر تحت فشار مجلس و به منظور ممانعت از استیضاح وزیر وقت صمت.

در واقع تصمیمات آیین‌نامه‌ای در حوزه خودرو بدون پشتوانه اجرایی، سابقه روشنی در ناکامی دارند و بسیاری از آن‌ها به دلیل نبود بسترهای عملیاتی یا به سبب ملاحظات سیاسی و ارزی، هرگز به مرحله اجرا نرسیده اند.

با نگاهی به سیاست‌گذاری‌های دولت در بازار خودرو طی سال‌های اخیر، می‌توان دریافت که الگوی «مسکن‌درمانی» همواره در دستور کار قرار داشته است. به بیان دیگر، دولت‌ها به جای ارائه راهکارهای بلندمدت برای تنظیم بازار خودرو، با اقدامات کوتاه‌مدت، نمادین و بعضاً تبلیغاتی سعی در مدیریت انتظارات عمومی داشته‌اند.

 

اکنون نیز تصمیم آزادسازی واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، در همین چارچوب قابل تحلیل است. اعلام چنین سیاستی در میانه یک بحران اقتصادی و بدون اعلام جزئیات فنی یا تعیین‌تکلیف مسیرهای ارزی و گمرکی، بیشتر به تزریق مسکن به بازار خودرو شباهت دارد تا یک برنامه واقعی وارداتی؛ این در حالی است که از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون حتی یک دستگاه خودروی وارداتی در رده اقتصادی نیز وارد کشور نشده است.

در چنین شرایطی، امید به واردات خودروهای گران‌قیمت با منشأ ارزی بالا، به نظر خوش‌بینانه می‌رسد.با توجه به مجموعه شرایط موجود، از جمله محدودیت‌های ناشی از تحریم، نبود روابط بانکی پایدار بین‌المللی، موانع گمرکی و لزوم حفظ ذخایر ارزی ،می توان پیش‌بینی کرد که آیین‌نامه واردات ۱۴۰۴ همچون نمونه‌های مشابه گذشته، صرفاً در حد یک ابلاغیه باقی بماند و به مرحله اجرا نرسد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , وان کار , آزادسازی واردات , واردات خودرو , واردات , حجم موتور واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 سفید : من ثبت نام فروردین هستم ۲۸ مهر شاسی شد ماشینx5
تارا V4 : V4 سفید فروش فوق العاده تحویل 3 آبان، هشتم آبان فاکتور شد
J7 u : سلام قبل کسر 30 میلیون تکمیل وجه کردید یعنی ؟ الآن به حسابتون برمیگردونن ؟
سیاوش : چه مشکلی داشته خودرو؟
فاکتور 2 اردیبهشت : اردی پلاس عزیز ، ممنون از توجه و نظرت داداش گل ، ما نزدیک تهرانیم ، راه آهنم داره ، بد مسیرم نیست ، مشکل آوردنش نیست هنوز میگن مجوز راهور برای خروج نداره ، نمیدونم این چه مسخره بازیه .
شاهین Gl : به هیچ عنوان نمایندگی نرید .یا کافی نت قابل اعتماد یا خودتون
J7 : برای من ۳۰ میلیون حواله منظور شده ثبت نام دو مرحله ای اردیبشهت و تکمیل وجه کردم
شاهین جی هفته چهارم شهریور : داداش چه ماهی از 403 پرداخت کردی و موعد تحویل ماشینت کی بوده؟؟؟؟
المیراj7 فروردین : با سلام و شب بخیر من ثبت نامی 25فروردین هستم تحویل 31شهریور و 13شهریور دعتونامه رو پرداخت داشتم‌30شهریور شاسی شد13پلاک 15بیمه 19 ارسال مدارک 3سندم اومده و همچنان منتظره تحویل خودرو تماس هم میگیرم میگن صف حمل هست ایا راه حل و چاره ی هست و اینکه از دوستان 25فروردین کسی تحویل گرفته
علی : میگن پیامی که مرداد اومده پیشنهادی نبوده ما که نمی دونستیم تو پیام هم نبوده که اجباری است دارن تو روز روشن گولمون میزنن و فریب میدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اصغر مکانیک : دوستان اگر ماشین و واقعا برای کار میخوایید و دلال نیستین آبی رو تبدیل به اکستند نکنید فاجعه در راهه برای اکستند دوتکه از کمر مشکل دارن.
سعید اتو فلز دی ماه : با سلام،آقا ما تکمیل وجه کردیم،امروز تبدیل به 60611 زدم چه قدر فرق میکنه تحویلش؟؟؟،گفتیم زود تر تحویل بدن.
امین : 12335244 فاکتور شد
احسان : من از 28 هم پلاک شدم هنوز تحویل نگرفتم تهرانم هستم
مسعود : مرسی عزیزم دوستون دارم خیلی آقایید
سعید : چون ،می دونه چه آشغالی زده
قباد : دوستان نگران نباشید اکستند ها کمتر از 30 روز پلاک و تحویل میشن شرکت سریع میخاد بده بازار
کوییک جی ایکس : تا 4 تیر فرصت بوده واسه تحویل تیرماهیا
سجاد بختیاری : دیر رسید دستم و کار و کاسبیم یکم به مشکل خورد پولی برام نمونده که کارشناسی رنگ بگیرم وگرنه خدا میداند دیگه چه مشکلی دارن فقط دعا میکنم خدا کمکمون کنه این جوون هایی که با هزار امید پول این ماشین رو جور کردن خدایا به بزرگی خودت قسمت میدم خودت برامون بساز🙏🙏🙏🙏
سجاد بختیاری : من 15 برج 5 ثبتنام کردم برای نیسان دوگانه آپشنال رادیال که نمایندگی گفت 30 روز تحویلته و 13 برج 6 پذیرش و فاکتور شدم و 3 برج 8 پلاک شدم و 7 برج 8 ماشین رسید نمایندگی ماشین از نمایندگی آوردم خونه قفلش کنم برم داخل تا قفل در راننده کلا خرابه و نمایندگی ها هم میگن کار ما نیست پاس میدن به هم فرمون سفته لاقل نیمه هیدرولیک میگذاشتین خیال نکنید با این کاراتون به جایی میرسید پسش میدید قول شرف میدم تو همین دنیا پسش میدید