کدام کشور بهشت واردات خودرو است؟

کدام کشور بهشت واردات خودرو است؟

 

در حالیکه ایران با اعمال تعرفه‌های چندلایه به دنبال حمایت از تولید داخل و مدیریت ارز است، ترکیه با تعرفه صفر برای اروپا و عربستان با پایین‌ترین موانع تعرفه‌ای در منطقه، رویکردهایی متضاد برگزیده‌اند؛ بررسی این سه الگو، رابطه میان تعرفه، رقابت‌پذیری و کیفیت خودرو را نمایان می‌سازد.

 

در آخرین نسخه آیین‌نامه واردات خودرو مصوب هیات وزیران که در آخرین روز از تیر ماه سال جاری به گمرکات کشور جهت اجرا ابلاغ شد، شاهد تغییراتی در ساختار تعرفه‌ها هستیم؛ تغییراتی که به عقیده کارشناسان بازار خودرو، با دو هدف اصلی دنبال می‌شود؛ نخست، جهت جبران کاهش درآمدهای دولت از محل واردات خودرو و دوم، جلوگیری از جهش قیمت خودروهای وارداتی زیر ۲۰۰۰ سی‌سی که به‌واسطه حذف نرخ ارز ترجیحی، در معرض افزایش شدید قیمت قرار گرفته‌اند.

ایسنا نوشت: با وجود این، سیاست‌گذاری جدید با واکنش منفی برخی از خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی همراه شده است؛ فعالانی که انتظار داشتند دولت در مسیر حمایت از تولید داخل، دست بالا را به صنعت ملی بدهد نه به واردات.

در این گزارش قصد داریم نگاهی مقایسه‌ای به ساختار تعرفه‌ای سه کشور ایران، ترکیه و عربستان سعودی در حوزه واردات خودرو داشته باشیم.

 

ایران؛ تعرفه‌های پلکانی در خدمت درآمدزایی و کنترل بازار

در ایران، واردات انواع خودروهای سواری مشمول پرداخت مجموعه‌ای از هزینه‌ها از جمله حقوق گمرکی، مالیات، عوارض شماره‌گذاری، عوارض شهرداری و… است. تعرفه‌های گمرکی  با دو تغییر بزرگ شامل تغییر نرخ ارز نیمایی به ارز مرکز مبادله در سال ۱۴۰۳ و اعمال تغییرات در تعرفه‌های گمرکی برای سال  ۱۴۰۴ مواجه بوده است.

در تعرفه‌های جدید، واردات خودروهای بنزینی با تعرفه‌ای بین ۲۰ تا ۱۹۰ درصد انجام می‌شود، در حالی که خودروهای هیبریدی و برقی مشمول تعرفه‌ای بین ۴ تا ۱۶ درصد هستند. به این نرخ‌ها باید مالیات ۹ درصدی بر ارزش افزوده را نیز افزود.

افزون بر این، هزینه‌های پس از ترخیص مانند عوارض شماره‌گذاری، هزینه اسقاط خودروی فرسوده و کرایه حمل نیز در زمان صدور فاکتور نهایی به قیمت تمام‌شده اضافه می‌شود.

 

 

ترکیه؛ تعرفه پایین برای اروپا، دیوار بلند برای دیگران

ترکیه نیز از سیاست‌های سخت‌گیرانه برای واردات خودرو پیروی می‌کند، اما با نگاهی متفاوت. این کشور در قالب توافقات تجاری با اتحادیه اروپا، تعرفه واردات خودرو از کشورهای عضو این اتحادیه را به صفر رسانده، اما برای سایر کشورها سیاست‌های محدودکننده‌ای در نظر گرفته است.

تعرفه واردات خودرو به ترکیه از کشورهای غیراروپایی ۱۰ درصد، و برای خودروهای چینی، به‌طور خاص، ۶۰ درصد تعیین شده است.

اما بار اصلی هزینه‌ها بر دوش مالیات‌هاست. مالیات بر ارزش افزوده (VAT) برای خودروها ۲۰ درصد است و مالیات ویژه مصرف (SCT) بسته به نوع موتور، حجم پیشرانه و قیمت خودرو از ۶۰ تا ۲۲۰ درصد متغیر است. در مجموع، قیمت نهایی خودرو در ترکیه به‌مراتب بالاتر از قیمت واردات اولیه تمام می‌شود.

 

عربستان؛ بهشت واردات و تنوع خودروها

در عربستان سعودی، شرایط واردات خودرو بسیار بازتر از دو کشور همسایه است. تعرفه گمرکی واردات انواع خودرو به این کشور تنها ۵ درصد است، بدون توجه به کشور مبدأ یا نوع پیشرانه (بنزینی، هیبریدی یا برقی). همین موضوع سبب شده که بازار عربستان یکی از متنوع‌ترین بازارهای خودرو در منطقه باشد.

مالیات بر ارزش افزوده برای خودروها ۱۵ درصد است و برخی عوارض محدود دیگر تنها برای خودروهای بسیار لوکس اعمال می‌شود. این ساختار تعرفه‌ای باز و رقابتی موجب شده تا طیف گسترده‌ای از برندها و مدل‌ها در بازار عربستان حضور فعال داشته باشند.

البته عربستان نیز به‌تازگی مسیر توسعه صنعت خودروی داخلی را در پیش گرفته است. این کشور برای احداث کارخانه‌های خودروسازی و تولید حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی کرده است. بنابراین، احتمال دارد با توسعه زیرساخت‌های صنعتی، سیاست‌های تعرفه‌ای فعلی در آینده مورد بازنگری قرار گیرد.

 

سه رویکرد، سه پیامد

 

بطور کلی می‌توان گفت که  ایران با رویکردی پلکانی و پیچیده، واردات را محدود کرده و سعی در حمایت نسبی از تولید داخلی دارد، اما در عین حال به دنبال تأمین درآمد دولتی و کنترل قیمت‌ها نیز هست. از سوی دیگر کشور همسایه آن، یعنی ترکیه با سیاست تعرفه صفر برای اروپا و مالیات‌های سنگین داخلی، به نوعی هم از تولید داخلی و هم از منابع مالیاتی خود محافظت می‌کند؛ اما عربستان با تعرفه‌های بسیار پایین، تنوع بازار خودرو را به حداکثر رسانده و به‌دنبال آن است تا زیرساخت تولید داخلی خود را در آینده تقویت کند.

در مجموع، انتخاب هرکدام از این سیاست‌ها بازتاب‌دهنده اولویت‌های اقتصادی و صنعتی هر کشور، از درآمدزایی و مهار تورم گرفته تا جذب سرمایه‌گذاری خارجی یا حمایت از تولید ملی است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , واردات خودرو , بهشت واردات , بهترین کشور , ترکیه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام‌‌هر‌وقت‌فاکتور‌شدید‌بیاین‌اینجا‌هم‌خبر‌بدین‌لطفا راست‌دروغ‌کارشناس‌سایپا‌معلوم‌بشه‌
کاظمی : ببخشید برای 4 ماه تاخیر چقدر میدن اگه کسی میدونه بگه ممنون میشم راهنمایی کنید
شاهین جی : میاد ولی ۱۴۰۵ تحویل میگیری هنوز مال ۱۴۰۳ رو ندادن
کاظمی : ببخشید برای 4 ماه تاخیر چقدر میدن اگه کسی میدونه بگه ممنون میشو
کاظمی : ببخشید برای 4 ماه تاخیر چقدر میدن اگه کسی میدونه بگه ممنون میشو
مهدی : سران مملکت اگر میخواید مردم با شما باشن و حمایت اونا رو داشته باشید توی این مسائل به داد مردم برسید یا از همون اول ثبت نام اجازه ندین اینجوری کلاه سر مردم بزارن این شرکتهای دولتی! این مسائل رو درست کنید خداوکیلی ملت دعاتون میکنن. الان نفرین پشت سرتونه لعنتی های خوش سخن ❌ ما با کارهای شما نیاز به دشمن نداریم دیگه.
شاهین‌gخرداد : سلام‌من‌تبدیل‌نزدم اگه‌صبر‌کنم‌دعوتنامهgمیاد؟ پیش‌فروش‌خرداد‌هستم
شاهین‌gخرداد : سلام‌‌‌‌برای‌ما‌که‌تبدیل‌‌قبول‌نکردیم کی‌دعوتنامه‌gمیاد؟ پیش‌فروش‌‌خردادهستم
احسان : اصلا اینا مگه چند هزار تا شاهین پلاس قرار بوده تحویل بدن که مردم سر کار گذاشتن فکر کنم بد واریزی دوم اینا تازه یادشون می افته برا مردم ماشین درست کنن واریزی اول میخورن میره پایین
احسان : اصلا اینا مگه چند هزار تا شاهین پلاس قرار بوده تحویل بدن که مردم سر کار گذاشتن فکر کنم بد واریزی دوم اینا تازه یادشون می افته برا مردم ماشین درست کنن واریزی اول میخورن میره پایین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : سلام امروز نمایندگی تهران بودم اعلام کردن دیگه تولید رانا زیاد شده همه رو میخوان یهو فاکتور کنن تحویل تیر و مرداد دیگه کسی تبدیل نمیخوره مگر اینکه تحویل مهر یا آبان باشه که تولید با عرضه برابر نشه
ساینا تحویل تیر : اسفندی ها ان شاالله ماشینتون فاکتور شه برید دیگه بر نگردید تو سایت از بس اومدم تو سایت و هی اسفندی دیدم منتظر فاکتور شدن حالمون بد شده
ساینا دوگانه تکمیل 21 اسفند : سلام دوستان اخیرا از مشهد کسی بوده فاکتور بشه ساینا دوگانه کاشان چند روز طول کشیده تحویل بگیره
. : تحویل 6 تیر فوق العاده سفید ، 19 تیر تبدیل، هنوز فاکتور نشده ، لعنت بر ایران خودرو
حسین پانا قالپاق تیرمشکی : اولا ک میبینی 3تیر دارن فاکتور میشن دوما من امروز رانا دیدم نمایندگی مشهد اورده بودن پس رانا هم میدن حالا تاخیر دارن دیگه فکر کنم فقط تارا بی تاخیر یا کم تاخیره
207 سقف فلز : بعد تخصیص پلاک بعد چند روز میشه خودرو تحویل حضوری گرفت ؟
207 سقف فلز : سلام دوستان سقف فلز تحویل 2 تیر ماه 2 مرداد فاکتور شده الان 4 روز گذشته تخصیص پلاک نشده به نظر شما چکار کنم ؟
بهران اطلس20اسفند(آذر) : سلام داداش گلم مبارکت باشه فقط بگو چه تاریخی تکمیل وجه کردی و چه رنگی عزیزدل
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : چه ساعتی خب بگید زنگ بزنیم من یک سری وصل شدم اپراتون الان یادم رفته چند رو باید بگیریم؟
سورن 3تیر : سلام 3 تیرم هنوز ن6