افزایش تعرفه، موجب التهاب دوباره بازار خودرو می‌شود

افزایش تعرفه، موجب التهاب دوباره بازار خودرو می‌شود

 

در هفته‌های اخیر شاهد اتفاقات زیادی در حوزه خودرو بودیم. داستان با افزایش قیمت خودروها آغاز شد و بعد هم ماجرای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی و شکایت یک شهروند به دیوان عدالت اداری که چرا برخلاف ردیف بودجه‌ای، دولت تعرفه صددرصدی واردات خودرو را با 20 درصد کرده است! بارها هم در چند روز اخیر، طی گزارش‌های مختلف درباره این موضوع نوشتیم.
 
اما با همه این تفاسیر شنبه روز اول کاری بازار خودرو پس از این ماجراهاست. 
 
در حالی که روز یکشنبه 19 مردادماه،قرعه‌کشی طرح اخیر فروش ۱۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی در قالب ۳۹ مدل خودرو که ثبت‌نام آن شنبه شب به پایان می‌رسد؛ انجام خواهد شد. همچنین وجوه بلوکه شده مشتریان نیز پس از پایان مهلت ثبت‌نام، آزاد و قابل برداشت است. با سعید موتمنی، کارشناس بازار خودرو و رئیس اسبق اتحادیه نمایشگاه‌داران؛ درباره تأثیر این اتفاقات بر بازار خودرو گفت‌و‌گو کرده‌ایم.
 
وضعیت بازار خودرو در آغاز هفته جدید به چه صورت است؟
 تا روز پنجشنبه هفته گذشته، بازار با اندکی افزایش قیمت مواجه بود، بویژه در مورد خودروهای داخلی. اما از ابتدای این هفته، قیمت‌ها مجدداً کاهش‌یافته و به سطح اوایل هفته برگشته‌اند. خودروهای داخلی با روند نزولی روبه‌رو شدند و خودروهای وارداتی نیز تقریباً بدون تغییر نسبت به چند روز گذشته معامله می‌شوند.
 
به‌طورکلی در ماه‌های اخیر، روند قیمت خودروها نزولی بوده یا افزایشی؟
 در یک سال اخیر، روند کلی قیمت‌ها نزولی بوده است. خودروهایی که فاکتور می‌شوند، معمولاً دچار افزایش قیمت نمی‌شوند. اما آن دسته از خودروهایی که فاکتور نشده‌اند و عرضه محدودی دارند، بعضاً دچار نوسان می‌شوند. اگر به بازار طی چهار یا پنج ماه گذشته نگاه کنید، متوجه می‌شوید که هر افزایشی، هرچند مقطعی بوده، در نهایت با کاهش قیمت همراه شده است. بنابراین، می‌توان گفت که بازار در مسیر واقعی شدن قیمت‌ها قرار دارد.
 
خبر احتمال بازگشت تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات، چه تأثیری بر بازار گذاشت؟
 در حال حاضر، بازار نسبت به این خبر واکنش محسوسی نشان نداده است؛ زیرا هنوز تصمیم نهایی دراین‌خصوص اتخاذ و ابلاغ نشده. با اینکه تأثیر اجرای چنین تعرفه‌ای وابسته به عوامل متعددی مثل نرخ ارز، سیاست‌های اقتصادی و نرخ تورم است. تجربه نشان داده در شرایطی که تقاضا پایین و عرضه بالا باشد، حتی تعرفه‌های بالا هم لزوماً منجر به افزایش قیمت نمی‌شوند. همان‌طور که در سال ۹۷، بسیاری از خودروها به دلیل کاهش تقاضا، حتی پایین‌تر از قیمت مصوب شرکت‌ها فروخته می‌شدند.
 
چرا بازار به افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی خودروهای داخلی واکنشی نشان نداد؟
 افزایش قیمت کارخانه‌ای در شرایطی اتفاق افتاد که تقاضا در بازار بسیار پایین بود؛ بنابراین بازار واکنشی نشان نداد و قیمت‌ها ثابت ماند. این در حالی است که عرضه این خودروها در ۶ ماه گذشته هم محدود بوده. اگر تأمین نیاز بازار به‌صورت کامل انجام می‌شد، حتی امکان کاهش قیمت این خودروها نیز وجود داشت و می‌توانست به قیمت کارخانه نزدیک شود.
 
نظر شما درباره شرایط فروش اقساطی شرکت‌ها چیست؟ آیا این طرح‌ها می‌توانند مشتری جذب کنند؟
 در حال حاضر، تنها مصرف‌کنندگان واقعی هستند که در طرح‌های فروش مشارکت می‌کنند. چون تقاضا کاهش‌یافته، شرکت‌ها شرایط بهتری برای پیش‌فروش‌ها در نظر گرفته‌اند. مثلاً با پرداخت اولیه ۱۰ تا ۱۵ درصد، امکان ثبت‌نام فراهم شده که برای برخی خریداران جذاب است. اما دیگر خبری از تقاضای سرمایه‌گذاری نیست. البته چون قیمت‌ها قطعی اعلام نمی‌شوند، خریدار باید ریسک افزایش قیمت نهایی را بپذیرد. به همین دلیل برخی همچنان برای ورود به این طرح‌ها مردد هستند.
 
آیا این عدم قطعیت در قیمت نهایی باعث بلاتکلیفی خریداران شده است؟
 بله، دقیقاً همین‌طور است. خریدار نمی‌داند در نهایت چه مبلغی باید بپردازد. از طرفی با تورم مواجه است و از سوی دیگر، تولیدکننده هم به دلیل مشخص نبودن هزینه‌ها، حاضر نیست قیمت قطعی اعلام کند. این سردرگمی باعث شده تصمیم‌گیری برای بسیاری از متقاضیان سخت شود. در این میان، پایین نگه‌داشتن تعرفه‌های واردات می‌تواند هم به نفع مصرف‌کننده باشد و هم در بلندمدت به نفع خودروسازان.
 
منظورتان از اینکه این وضعیت به نفع خودروسازان هم خواهد بود، چیست؟
 وقتی خودروساز ببیند تقاضا پایین است و فروش کاهش پیدا کرده، ناچار است به فکر ارتقای کیفیت محصولات بیفتد. این موضوع به قطعه‌سازها هم منتقل می‌شود و در نهایت باعث بهبود کیفیت کلی صنعت خودرو می‌شود. در بازار رقابتی، مصرف‌کننده حق انتخاب دارد و طبیعی است که تولیدکننده برای حفظ سهم بازارش تلاش کند کیفیت را بالا ببرد. در مقابل، در سال‌های گذشته خودروهایی را دیده‌ایم که بدون هیچ تغییر فنی یا کیفی، صرفاً با تغییرات ظاهری ادامه تولید داده‌اند.
 
 در حال حاضر به نظر می‌رسد همه منتظرند ببینند تعرفه‌ها به چه سمتی می‌رود. آینده بازار را در این شرایط چطور ارزیابی می‌کنید؟
 دقیقاً همین‌طور است؛ همه منتظر روشن‌شدن تکلیف تعرفه‌ها هستند. اما واقعیت این است که بازار در حال حاضر بیش از هر چیز به ثبات و آرامش نیاز دارد. اگر فضای کلی اقتصادی و سیاسی کشور به سمت آرامش حرکت کند، بازار خودرو هم به مسیر طبیعی و تعادلی خود بازخواهد گشت.
 
اگر تعرفه واردات به طور رسمی افزایش یابد، چه تأثیری بر بازار خواهد داشت؟
 در صورت بازگشت تعرفه به سطح ۱۰۰ درصد، تأثیر آن کاملاً مشخص است: قیمت خودروهای وارداتی به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند، احتمالاً تا چندبرابر. این اتفاق مستقیماً به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود و می‌تواند آرامش نسبی موجود در بازار را بر هم بزند. افزایش ناگهانی قیمت، نه‌تنها توان خرید بسیاری از خریداران واقعی را کاهش می‌دهد، بلکه دوباره زمینه را برای ایجاد التهاب و دلالی فراهم می‌کند. بنابراین بهتر است سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای باشد که ثبات بازار حفظ شود.
 

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افزایش , تعریفه , واردات خودرو , خودرو وارداتی , بازار , بازار خودرو , التهاب






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : من شهریوری هستم خبری از دعوتنامه نیس شماحالا حالا هامنتظرنباش خودتااذیت نکن
J7 : کسی از ثبت نامی های دو مرحله ای که تکمیل وجه در شهریور کرده باشه و مبلغ ۳۰ میلیون اضافه واریزی بعش عودت داده شده باشه هست و یا اینکه این مبلغ تا کنون عودت داده نشه
پرنیا : سلام کسی میتونه تکمیل وجه28اردیبهشت رو چه موقع تحویل میدن
آنیتا : برید خودتونو مسخره کنید بی ارز ها
حامد j7 : سلام دو مرحله اردبیهشت بنده هم شرایط شما رو دارم فعلان خبری نیست
امیر،اردیبهشت : هنوز اردیبهشت ندادن کامل بعد شما رنگ انتخاب میکنی بری زودتر بگیری😅
ناشناس : مدرک داری که شرکت سایپا خودرو شاهین تولید نداره اگه راست گفتی مدرک نشون بده تا باورمون بشه که چنین حرفی صحت داره
اکبریv4 : اکثر کشورها خودرو رو تحویل میدن اقساط شروع میشه با صفر درصد اینجا برعکسه پولو پیش پیش میگرن بعد ۴ ماه اونم با تاخیر تحویل میدن و باید یه مات نمایندگی باشه واسه تعمیر خدا ب دادمون برسه
ناشناس : اونایکه هم میگن فاکتور تحویل گرفتن اگه راست میگن وضعیت خودرو بذارن عکسشو بفرستن تا معلوم بشه راست گفتن بدون مدرک نمیشه باور کرد
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : یعنی با روح و روان ملت بازی میکنه ایرانخودرو برج 4 شرکت کردیم تو طرح فرسوده برج 5 پول ریختیم پیش فروش با این عنوان موعد تحویل 30 اذر ماه، حالا بعد از اسقاط خودرو در مهر ماه و تکمیل وجه در ابان ماه دقیقا همون روزی که دعوت نامه اومد، حالا موعد فاکتور رو زده 21 دیماه، البته در کاستومر همون 30 اذره و تماس گرفتم گفت موعد تحویلیتون 21 دیماه دقیقا 60 روز بعد از تکمیل وجه دیگه حقه بازی تا چه حد پیگیری کردم میگه بخاطر اینه که اگه یه وقت تاخیر داشت بعد از تاریخ 30 اذر شاملت نمیشه مگر اینکه تاریخ 21 دیماه گذشته باشه جریمه شاملت بشه ،یعنی فکر همه جاشو کردن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : 20 تیر ماه فاکتور امروز شدم
امید : 6 روز گذشته خبری نیست
پوریا پانا پیش فروش دی : منم شرایط شمارو دارم فعلا دارن ابان رو فاکتور میکنن ولی ماشینای دیگه مثل دنا سمند سورن دیماه رو دارن تحویل میدن… امیدوارم از اول اذر فاکتور بشیم
دوگانه مرداد قم : خواهشا میشه عکسش رو بزارید
دوگانه مردادماه : درخواست اس بی از زدم. چقدر باید پول بدم دوباره؟؟میگن از سود تاخیر کم میکنم.
ساینا تک : تبدیل بزن خدااااا
تحویل 14 بهمن،فوق : فردا صبح زنگ بزن به اون نمایندگی که انتخاب کردی ، شماره ردیف قرار داد رو بهش بگو تا بهت بگه چه مرحله ای هستش، بعدشم به ماهم اطلاع بده
علی اکبر : منم 17تیرم چرافاکتورنمیشیم
اپشنال دی : این پیامک چک ادرس و سامانه املاک برای همه میاد یا اگه مشکلی باشه؟ اخه من تو سامانه هم وارد کردم ولی بازم پیامکش امروز اومد
محمدحسین : داداش 21مهریاروچنتادادن برودیوارببین یاروتاازنمایندگی درنیاورده گذاشته فروش