افت شدید تقاضا در بازار خودروهای وارداتی

افت شدید تقاضا در بازار خودروهای وارداتی

 

نگاهی به آمار ثبت‌ نام دور جدید خودروهای داخلی و خارجی نشان‌ از ریزش تقاضا در بازار خودرو دارد؛ جریانی که با رکود عمیق داخلی ها و در روزهای اخیر بلاتکلیفی‌های تعرفه‌ای و حالا مساله ارزی بیش از پیش بازار خودرو به خصوص وارداتی ها را در یک فضای کاملا مبهم قرار داده است.

 

به گزارش ایران جیب از پرشین خودرو، تنظیم بازار خودرو ایران در سال‌های اخیر نه فقط یکی از حساس‌ترین حوزه‌های اقتصادی بلکه به یکی از پررنگ‌ترین وعده‌های سیاستگذاران تبدیل شده است. با این حال تاکنون به هدف مورد نظر نزدیک نشده است و هر روز بر تعمیق رکود و بلاتکلیفی و ابهامات این بازار افزوده می شود.

البته بازگشت واردات خودرو پس از چند سال ممنوعیت، امیدواری‌هایی را نسبت به تنظیم‌گری بهتر، ایجاد رقابت و افزایش تنوع در بازار ایجاد کرد به طوری که برخی کارشناسان کاهش التهابات و نوسانات قیمتی در بازار خودروی سال گذشته را نتیجه رشد ورود خودروهای خارجی به کشور می دانند.

اما بازار خودروهای وارداتی نیز در سال جاری همراه با جریان کلی بازار خودرو شرایط خاصی را تجربه می کند ؛ بلاتکلیفی‌ که از حدود نیمه مردادماه به اوج خود رسید. در واقع در ۱۳مرداد دیوان عدالت اداری، آیین‌نامه واردات خودرو را به خاطر مغایرت تعرفه‌ای با قانون بودجه سال جاری به حالت تعلیق درآورد. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که نخستین طرح فروش خودروهای وارداتی سال ۱۴۰۴ از ۱۱ مرداد ماه آغاز شده بود با این حال این طرح با تمدید تا ۱۶ مرداد ادامه یافت و نهایتا با ایجاد حساب وکالتی برای بیش از ۹۵ هزار نفر و اعلام نتایج قرعه کشی این دوره برای حدود ۱۰ هزار خودرو وارداتی پایان یافت ؛آماری که در مقایسه با تیر و دی ماه سال قبل، کاملا نشان دهنده روند کاهشی تقاضاست.

از درخواست های تعرفه ای و ارزی وزارت صمت تا گرداب بلاتکیفی در نرخ تعرفه و قیمت وارداتی ها

آخرین قرعه کشی خودروهای وارداتی و نتایج آن هفته قبل مشخص شد اگر چه هنوز تکلیف تعرفه و سرانجام قیمت نهایی این نوع خودرو ها مشخص نبود. با انتشار نامه وزیر صمت به معاون حقوقی رئیس جمهور مبنی بر اجرای دقیق مصوبه هیأت وزیران درباره تعرفه خودروهای وارداتی و اصلاح فوری رویه گمرک جمهوری اسلامی ایران و اعلام مدیر پروژه واردات خودروی وزارت صمت در این خصوص که از این پس ارز تخصیصی به واردات خودرو از بازار دوم طلا و ارز خواهد بود که نرخ بالاتری نسبت به قیمت ارز در مرکز مبادله طلا و ارز دارد؛ متاسفانه بازار تقاضای وارداتی بیشتر در گرداب بلاتکلیفی در نرخ تعرفه و ابهام و شوک قیمتی گرفتار شده است.

سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا در نامه‌ای به معاون حقوقی رئیس‌جمهور، خواستار اجرای دقیق مصوبه هیات وزیران درباره تعرفه خودروهای وارداتی و اصلاح فوری رویه گمرک جمهوری اسلامی ایران شد.

 

وی در این نامه ضمن اشاره به نقش کلیدی قیمت خودرو در تنظیم بازار و کاهش فشار معیشتی بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه، تاکید کرده است که ادامه اخذ عوارض بر اساس مقررات سال ۱۴۰۳، مغایر مصوبه دولت بوده و می‌تواند به افزایش قیمت چندبرابری خودروهای اقتصادی منجر شود.

بر اساس تاکید مقام عالی وزارت صمت، خودروهایی که با استفاده از سپرده‌های ارزی خارجی یا ارز دریافتی در سال ۱۴۰۳ وارد کشور شده‌اند، باید مطابق قوانین و تعرفه‌های سال ۱۴۰۴ترخیص شوند.

این نامه و خواست وزیر صمت پس از دستور توقف موقت آیین نامه کاهش تعرفه واردات خودرو از سوی دیوان عدالت اداری صورت گرفته است که آیین نامه جدید واردات خودرو را برخلاف قانون بودجه ۱۴۰۴ عنوان کرده و دستور داده تا زمان رسیدگی نهایی به پرونده، صرفا واردات خودرو با تعرفه مصوب ۱۰۰ درصدی مجاز است.

اما این تنها بخشی از ماجرای بلاتکلیفی در بازار وارداتی هاست چرا که  روز گذشته نیز برخی رسانه‌ها از مدیر پروژه واردات خودروی وزارت صمت گزارش دادند که از این پس ارز تخصیصی به واردات خودرو از بازار دوم طلا و ارز خواهد بود که نرخ بالاتری نسبت به قیمت ارز در مرکز مبادله طلا و ارز دارد.

این موضوع مربوط به نامه‌ای است که بیستم مردادماه جاری سید حامد عاملی سرپرست معاونت صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت به معاون ارزی بانک مرکزی ارسال کرده و در آن خواسته است که در مورد واردات خودروهای جانبازان با ارز بازار دوم مبادله ارز و طلا تجدیدنظر صورت بگیرد.

در واقع این بازار دوم طلا و ارز هنوز شروع به کار نکرده است اما گفته شده در بازار دوم هیچ نرخ‌گذاری از طرف هیچ نهادی شکل نگرفته و نرخ ارز با مکانیسم عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، بنابراین نرخ ارز در این بازار بالاتر از نرخ مرکز مبادله است.

سایه‌ سنگین ابهام و عدم‌اعتماد بر بازار خودروهای خارجی

کارشناسان معتقدند در واردات خودرو در صورت عملی شدن چنین امری و اینکه ارز واردات با استفاده از همین بازار انجام شود، قیمت تمام شده خودروهای وارداتی به شدت افزایش خواهد یافت ، بازاری که اگر چه در یک ماه گذشته به‌طور میانگین با افت قیمت و تقاضا مواجه بوده است.در حالی که قرار بود با ورود خودروهای وارداتی مردم شاهد تغییرات سریع و مثبتی در بازار باشند. در واقع، واردات خودرو با سه هدف کاهش قیمت، افزایش کیفیت و رقابت از سر گرفته شد اما از میان این اهداف سه‌گانه تاکنون هیچ یک محقق نشده و تنها سایه‌ای از بلاتکلیفی، ابهام و عدم‌اعتماد را در بازار خودروهای خارجی سنگین تر کرده است.

در مجموع به نظر می رسد کاهش تقاضا در بازار خودرو، اعم از داخلی و خارجی، نتیجه ترکیبی از عوامل اقتصادی کلان مانند کاهش قدرت خرید، بلاتکلیفی در قیمت‌گذاری، رکود اقتصادی و همچنین بی‌اعتمادی ناشی از ابهامات سیاستی و اخبار و نامه نگاری های ضد و نقیض مسئولان در حوزه تعرفه واردات و مساله ارزی است؛ عواملی در کنار هم، تصویری مبهم از آینده این صنعت و بازار خودرو ترسیم می‌کند و منجر به رکود سنگین و خروج قابل تاملی از متقاضیان از این بازار شده است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افت , تقاضا , بازار , واردات , وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : ببخشید چه ماهی بودی و چقدر سود مشارکت دادن
شاهین کویک : کویک s تکمیل 6 آبان فاکتور شد
شاهین G : این چه مسخره بازیه مگه اسباب بازی میفروشین شاهین G= شاهین GL=کویک s احتمالا بعدش هم میشه کویک GL اخر سر هم پراید انصافا اگه پولم رو ی هفته ای میدادن پولم در می اوردم از ازاد میخردم ولی حالا که ضررم کردم می مونم تا همی G بدن ارزش تبدیل نداره
سوم بهمن : تارا اتومات طرح فرسوده موعد تحویل ۳۰ مهر رنگ تیتانیوم دقیقا ۳۰ مهر تحویل دادن همین رنگ تیتانیوم
شاهین GL در تاخیر : اقای مشهد g من برا خودش گفتم من ۲۵ خرداد پول کامل دادم هنوز فاکتور نشده بعدشم من نظرمو دادم ایشون هرکاری که خودشون بخواد می تونن انجام بدن شما چرا انقدر جبهه میگیری
شاهین g پذیرش ۱۷اذر مشهد : در جواب شاهین جی ای .. راست میگی انکاری عباس آقا انگاری بچه که بازم گول بوخوره بعدم عباس اقایی که شاهین جی فروش فوق‌العاده بوده و برج ۹ پارسال کل مبلغ شاهین جی رو پرداخت کرده همین طوری ام داره ضرر میکنه از جی به جی ال بعدم ما فروش فوق‌العاده ها هم تبدیل به جی ال بزنیم ۱روزه فاکتور میشه مثل پیش فروش ها تحویل برج ۲و۳و۴و۵و۶و۷و۸ نیست که باز بره تو صف جی ال برا منم ۲۱ماه قبل هم تبدیل زدم صبح فاکتور شد ولی هنوز پلاک نشده بعضی ها شانسی ۱هفته از فاکتور تا تحویل گرفتن زمان برد براشون ولی کلی نهایتن ۲۵تا ۱ماهه تحویل میدن عباس آقا هم خوب کاری کردی خداوکیلی یه سانروف ارزش این همه معطلی نداره انشالله خیر باشه برات
عسکری : سلام واسه ما شاهین اتومات موعد تحویل اسفند ۱۴۰۳بوده هنوز دعوت نامه نیومده
رضا : ببخشید داداش سعید براتون سود مشارکت رو کسر کرده بودن؟چقدر کسر شده بود
مرتضی : یه مشت شیاد فقط پول مردمو کشیدن بالا هیچ کسی ام نمیتونه بهشون حرفی بزنه دزدی به این راحتی مگه داریم
اهورا : منم شش ماه تاخیر هستم. گفتم اگه تا آخر این ماه خبری نشد تغییر میدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قباد : دوستان من سهامدار شرکت هستم هیچ مشکلی نیست اکسنت مجوز پلاک گرفته هم تک هم دوگانه و اکسنت خیلی بهتر از ابی هست . البته تفاوت زیادی ندارن فقط رنگ و اتاق مقداری بزرگتر شده و رادار بهش اضافه شده و عالی هستند
دی ماه اپشنال : تیک خوردم اماده فاکتور هستم الان خداکنه زودتر بدن
207 پانا اتو 5/5 سفید : سلام مجدد دوستان اتومات پانا سفید، پرداختی 5/5، تحویل 3 آبان هرکس فاکتور شده بگه ممنونم و اینکه پلاک شدن تا تحویل خودرو شیراز، حدودا چند روز بعد از پلاک طول میکشه؟؟
اسدالهی : آره داش علی منم نمی دونم این کیه هرکیه می خواد مارو خراب کنه پیش دوستانمون
علیرضا 207اتومات پانا تحویل دی : سلام اقا مسعود میگفتی میزدم به کارتت تیکه تیکه میدادی به من که سود ندی الانم اگر سود رو قطع میکنه بگو تا بزنم
هادی : من عوض میکنم برا من نیسان آبی هست ولی اقساطی خریدم
علیرضا 207اتومات پانا تحویل دی : اگر مشکل تحویل پلاک فیزیکی شهرتون رو نداشته باشن نهایت 4 روز بعد پلاک و 3 روز بعد میره برای حمل و انشالله 3 روز بعد نمایندگیه معمولا اگر ماشین حمل کم باشه گزینه تحویل حضوری 3 روز بعد از پلاک فعال میشه بعد میره برای حمل و ارسال
علیرضا 207اتومات پانا تحویل دی : مهدی جان شما میتونی به نمایندگی اطلاع بدی که میخوای تحویل حضوری بگیری بگو با کارگزارتون هماهنگ کنید که کد ترابری رو رد نکنه میخواید تحویل حضوری بگیرید تا نامه تحویلشو خود نمایندگی اتوماسیونی رد کنه اگثر نمایندگیها از تنبلی سرباز میزنن از این موضوع الکی میگن نمیشه در صورتی که کاملا قانونی امکان پذیره من خودم و داداشم دوتا ماشین به این روش گرفتیم
سجاد : بد از اینکه ماشین فاکتور بشه چقدر طول میکشه تحویلش بدن؟ من شاهین جی بودم دیروز صبح تبدیل زدم به کوییک تکمیل وجه کردم امروز عصر ام فاکتور شدم.
اقدس : من مهر نوشتم تحویل 30روزه پلاکم شدم چون شما علاف شدید لزومی نداره ماهم مثل شما 4ماه طول بکشه خرج خونه زندگیمون چی میشه من طلا فروختم وام گرفتم چک دادم کارخونه خدارو خوش نمیاد اینجوری نگید تو رو خدا شما کشیدت نذارید ماهم تجربه شما را حس کنیم زندگی الان خرج داره من کجا بیارم هر روز زودتر بهم تحویل بدن بچه هام کمتر گرسنگی میکشن