افت شدید تقاضا در بازار خودروهای وارداتی

افت شدید تقاضا در بازار خودروهای وارداتی

 

نگاهی به آمار ثبت‌ نام دور جدید خودروهای داخلی و خارجی نشان‌ از ریزش تقاضا در بازار خودرو دارد؛ جریانی که با رکود عمیق داخلی ها و در روزهای اخیر بلاتکلیفی‌های تعرفه‌ای و حالا مساله ارزی بیش از پیش بازار خودرو به خصوص وارداتی ها را در یک فضای کاملا مبهم قرار داده است.

 

به گزارش ایران جیب از پرشین خودرو، تنظیم بازار خودرو ایران در سال‌های اخیر نه فقط یکی از حساس‌ترین حوزه‌های اقتصادی بلکه به یکی از پررنگ‌ترین وعده‌های سیاستگذاران تبدیل شده است. با این حال تاکنون به هدف مورد نظر نزدیک نشده است و هر روز بر تعمیق رکود و بلاتکلیفی و ابهامات این بازار افزوده می شود.

البته بازگشت واردات خودرو پس از چند سال ممنوعیت، امیدواری‌هایی را نسبت به تنظیم‌گری بهتر، ایجاد رقابت و افزایش تنوع در بازار ایجاد کرد به طوری که برخی کارشناسان کاهش التهابات و نوسانات قیمتی در بازار خودروی سال گذشته را نتیجه رشد ورود خودروهای خارجی به کشور می دانند.

اما بازار خودروهای وارداتی نیز در سال جاری همراه با جریان کلی بازار خودرو شرایط خاصی را تجربه می کند ؛ بلاتکلیفی‌ که از حدود نیمه مردادماه به اوج خود رسید. در واقع در ۱۳مرداد دیوان عدالت اداری، آیین‌نامه واردات خودرو را به خاطر مغایرت تعرفه‌ای با قانون بودجه سال جاری به حالت تعلیق درآورد. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که نخستین طرح فروش خودروهای وارداتی سال ۱۴۰۴ از ۱۱ مرداد ماه آغاز شده بود با این حال این طرح با تمدید تا ۱۶ مرداد ادامه یافت و نهایتا با ایجاد حساب وکالتی برای بیش از ۹۵ هزار نفر و اعلام نتایج قرعه کشی این دوره برای حدود ۱۰ هزار خودرو وارداتی پایان یافت ؛آماری که در مقایسه با تیر و دی ماه سال قبل، کاملا نشان دهنده روند کاهشی تقاضاست.

از درخواست های تعرفه ای و ارزی وزارت صمت تا گرداب بلاتکیفی در نرخ تعرفه و قیمت وارداتی ها

آخرین قرعه کشی خودروهای وارداتی و نتایج آن هفته قبل مشخص شد اگر چه هنوز تکلیف تعرفه و سرانجام قیمت نهایی این نوع خودرو ها مشخص نبود. با انتشار نامه وزیر صمت به معاون حقوقی رئیس جمهور مبنی بر اجرای دقیق مصوبه هیأت وزیران درباره تعرفه خودروهای وارداتی و اصلاح فوری رویه گمرک جمهوری اسلامی ایران و اعلام مدیر پروژه واردات خودروی وزارت صمت در این خصوص که از این پس ارز تخصیصی به واردات خودرو از بازار دوم طلا و ارز خواهد بود که نرخ بالاتری نسبت به قیمت ارز در مرکز مبادله طلا و ارز دارد؛ متاسفانه بازار تقاضای وارداتی بیشتر در گرداب بلاتکلیفی در نرخ تعرفه و ابهام و شوک قیمتی گرفتار شده است.

سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا در نامه‌ای به معاون حقوقی رئیس‌جمهور، خواستار اجرای دقیق مصوبه هیات وزیران درباره تعرفه خودروهای وارداتی و اصلاح فوری رویه گمرک جمهوری اسلامی ایران شد.

 

وی در این نامه ضمن اشاره به نقش کلیدی قیمت خودرو در تنظیم بازار و کاهش فشار معیشتی بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه، تاکید کرده است که ادامه اخذ عوارض بر اساس مقررات سال ۱۴۰۳، مغایر مصوبه دولت بوده و می‌تواند به افزایش قیمت چندبرابری خودروهای اقتصادی منجر شود.

بر اساس تاکید مقام عالی وزارت صمت، خودروهایی که با استفاده از سپرده‌های ارزی خارجی یا ارز دریافتی در سال ۱۴۰۳ وارد کشور شده‌اند، باید مطابق قوانین و تعرفه‌های سال ۱۴۰۴ترخیص شوند.

این نامه و خواست وزیر صمت پس از دستور توقف موقت آیین نامه کاهش تعرفه واردات خودرو از سوی دیوان عدالت اداری صورت گرفته است که آیین نامه جدید واردات خودرو را برخلاف قانون بودجه ۱۴۰۴ عنوان کرده و دستور داده تا زمان رسیدگی نهایی به پرونده، صرفا واردات خودرو با تعرفه مصوب ۱۰۰ درصدی مجاز است.

اما این تنها بخشی از ماجرای بلاتکلیفی در بازار وارداتی هاست چرا که  روز گذشته نیز برخی رسانه‌ها از مدیر پروژه واردات خودروی وزارت صمت گزارش دادند که از این پس ارز تخصیصی به واردات خودرو از بازار دوم طلا و ارز خواهد بود که نرخ بالاتری نسبت به قیمت ارز در مرکز مبادله طلا و ارز دارد.

این موضوع مربوط به نامه‌ای است که بیستم مردادماه جاری سید حامد عاملی سرپرست معاونت صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت به معاون ارزی بانک مرکزی ارسال کرده و در آن خواسته است که در مورد واردات خودروهای جانبازان با ارز بازار دوم مبادله ارز و طلا تجدیدنظر صورت بگیرد.

در واقع این بازار دوم طلا و ارز هنوز شروع به کار نکرده است اما گفته شده در بازار دوم هیچ نرخ‌گذاری از طرف هیچ نهادی شکل نگرفته و نرخ ارز با مکانیسم عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، بنابراین نرخ ارز در این بازار بالاتر از نرخ مرکز مبادله است.

سایه‌ سنگین ابهام و عدم‌اعتماد بر بازار خودروهای خارجی

کارشناسان معتقدند در واردات خودرو در صورت عملی شدن چنین امری و اینکه ارز واردات با استفاده از همین بازار انجام شود، قیمت تمام شده خودروهای وارداتی به شدت افزایش خواهد یافت ، بازاری که اگر چه در یک ماه گذشته به‌طور میانگین با افت قیمت و تقاضا مواجه بوده است.در حالی که قرار بود با ورود خودروهای وارداتی مردم شاهد تغییرات سریع و مثبتی در بازار باشند. در واقع، واردات خودرو با سه هدف کاهش قیمت، افزایش کیفیت و رقابت از سر گرفته شد اما از میان این اهداف سه‌گانه تاکنون هیچ یک محقق نشده و تنها سایه‌ای از بلاتکلیفی، ابهام و عدم‌اعتماد را در بازار خودروهای خارجی سنگین تر کرده است.

در مجموع به نظر می رسد کاهش تقاضا در بازار خودرو، اعم از داخلی و خارجی، نتیجه ترکیبی از عوامل اقتصادی کلان مانند کاهش قدرت خرید، بلاتکلیفی در قیمت‌گذاری، رکود اقتصادی و همچنین بی‌اعتمادی ناشی از ابهامات سیاستی و اخبار و نامه نگاری های ضد و نقیض مسئولان در حوزه تعرفه واردات و مساله ارزی است؛ عواملی در کنار هم، تصویری مبهم از آینده این صنعت و بازار خودرو ترسیم می‌کند و منجر به رکود سنگین و خروج قابل تاملی از متقاضیان از این بازار شده است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افت , تقاضا , بازار , واردات , وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پلاس : این تحلیل به این دلیل غلط است که اگر همین امروز خبر سایتها( مثل باشگاه خبرنگاران و ...) را ملاحظه کنید،سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس ( عباسپور) گفته:هم سایپا و هم ایرانخودرو حقوق کارگران خود را با تاخیر پرداخت میکنند که موجب نارضایتی شده،بنابراین وضع ایرانخودرو هم تعریفی ندارد،هر دو شرکت دارای زیان انباشته سرسام آور هستند و حتی با افزایش قیمت های متعدد محصولات،هر روز فعالیت آنها با ضرر همراه است.مدیران نالایق این دو کارخانه را به خاک سیاه نشاندند،هم کارگران شاغل و هم خریداران ناراضی هستند.فقط مدیران رده بالا با دریافت حقوقهای نجومی و سهم از فروش و فوق العاده مزایا،درحال چپاول هستند.
X5بهمن : سلام دوست عزیز میگه واسه x5 شیفتر گذاشتن جدیدا شما که تحویل گرفتید میشه خبر بدید درسته یا نه
تارا : مطمئن که هستم مگر اینا امسال تغییر وضعیت داده باشن که فکر نکنم ...
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : سلام v4 سنسور باد تایر نداره واز abs فرمان میگیره.اما باید کیک سنسور داشته باشه.شمامطمئنی نداره؟
18خرداد : سلام دوستان وقتی 18 خرداد واریز کردم و تماس گرفتم گفتن داریم 20 فروردین رو فاکتور میکنیم الان دو ماه رو هم رد کرده اما فاکتور کردنشون فقط یک ماه جلوتر رفته این یعنی متاسفانه جی ال ها هم ب سختی دارن فاکتور میشن
تارا : تارا های v4 جدید صندوق پران با پا ندارن؟
J7 : ۵ ماه هست واسه خسارت تاخیر تحویل ماشین رفتم..تاره کارشناس امور مشترکین کرمان موتور گفت باید بری شکایت کنی تا پولتو بدن...خیلی دزدن
بهمن : خبری نیست دوستان؟ زنگی نزدید، دیماه تموم شد یا هنوز ن
سوم بهمن : دوستان تحویل اردیبهشت قانونا نباید شرکت افزایش بده ولی ممکن اذیت کنن در گذشته هر دو حالتش بوده هم بدون افزایش هم با افزایش سال ۹۸ افزایش دادن شکایت کردیم برگشت حالت قبل ان شاءالله اذیت نکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده : رستا تبدیل به آلومینیومی بزن
سود مشارکت و جریمه تاخیر : بعضی می گویند روزهای کاری سود را حساب می کنند ؟ این دروغ و شایعه بزرگ و من در اوردی هست سود مشارکت و جریمه تاخیر 16درصدی و 12 در صدی بر اساس نرخ بانکی هست و بانگها سودهاروچه تعطیل باشه و چه تعطیل نباشه پرداخت میکنند و در هیچ کجای قرارداد نوشته نشده است سود و جریمه شامل روزهای تعطیل نمیشه در هیچ کجای قانون و قرارداد چنین چیزی وجود ندارد حتی در ایران خودرو هم سود مشارکت برای کل ماه حساب شده است و میشود این سایپا سرتان کلاه نزارد تعطیل و یا غیر تعطیل نداریم دروغ محض و شایعه و قانون من در اوردی سایپا که در قرارداد هم نوشته نشده است پس سرتان کله نرود همه چیز بر اساس سند و مدارک و قرار داد قابل شکایت و پیگیری هست و حق گرفتنی است
سورن : منم تاخیر در پرونده دارم تاخیر در پرونده بهانه است 11 اردیبهشت پرونده شما آماده بوده و اگر قصد یا خودرو داشتن همون روز هم میتونستن فاکتور کنن چه رسد تا 7 تیر الان فروش 30 روزه ها دارن ده روز بعد تحویل پرونده فاکتور می کنند سر موقع هم تحویل میدن میخوان تاخیر کنن جریمه هم ندن همچین بهانه ای میارن
ساینا اس بهمن : عرفان داداش پیش فروش بودی تکمیل وجه ت کی بوده که بهت این تاریخچه داداه
دنا 6 دنده رینگ فولادی،تبدیل : چند ماه طول میکشه
عرفان : واکنش سایپا👍
ساینا دوگانه سوز مرداد ماه 1404 : سایپا با 2ماه تاخیردر تحویل خودرو برای پیش فروش های اذر ماه 1403که موعد تحویلشان مرداد ماه 1404هست حدوداباید 48میلیون و 400هزار تومان باید و باید براساس قرار داد منعقده پرداخت نماید
عرفان : داش به این زنگ بزن من دیروز زنگ زدم گفت تاریخ فاکتور ماشین روی قرداد ثبت شد شماره هم دادم بهش بفرسته دیدم خورده فاکتور بین 24 شهریور تا 31 شهریور 03155811080 تحویل شهریور شماره پذیرش 12124320پذیرش 17 دی
علی دوگانه : ماشین من دیروز فاکتور شده الان نوشته در انتظار تایید اصالت توسط افسر پلیس فک کنم رفت برا پلاک تحویل حضوری زدم
منتظر سورن : متاسفانه به هیچ جا ایران خودرو دو صفحه آچار تعهدات مشتری هست در قراردادش و 4 خط تعهدات خودش تعهد داده در تاریخی مشخص خودرو تحویل دهد و اگر نداد جریمه تاخیر دهد بری دادگاه هم شکایت کنی سقفی برای تاخیر در قرار داد نیست