بار سنگین خودروهای فرسوده روی دوش کشور

بار سنگین خودروهای فرسوده روی دوش کشور

 

با وجود افزایش نسبی اسقاط خودروهای فرسوده در دو سال اخیر، همچنان خیابان‌ها و جاده‌های کشور جولانگاه فرسوده‌ها هستند. تردد تعداد زیادی خودروی فرسوده کشور علاوه بر این که خطرات زیادی برای شهروندان به همراه دارد، بار اقتصادی قابل توجهی را هم روی دوش کشور می‌گذارد و علاوه بر این آلایندگی زیادی را نیز به هوای شهرها اضافه می‌کند. با نزدیک شدن به فصل سرد سال، نگرانی‌ها در مورد آلودگی هوا نیز افزایش پیدا کرده است که یکی از عوامل اصلی آن تردد خودروهای فرسوده است.

 

در این زمینه روز گذشته مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مراسمی با حضور رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: «در ایران حدود ۷.۵‌میلیون خودرو فرسوده داریم که هر کدام در سال حدود هزار لیتر سوخت مصرف می‌کنند که مجموعا به ۷.۵‌میلیارد لیتر می‌رسد.» این میزان بنزینی که تاجیک از آن یاد کرده به معنای هزینه‌های کلان برای کشور است.

اگر ارزش جهانی بنزین را حدود یک دلار و ۸۰ سنت برای هر لیتر در نظر بگیریم، میزان سوختی که خودروهای فرسوده ایران در طول یک سال می‌سوزانند، معادل حدود ۱۳.۵‌میلیارد دلار خواهد بود. حتی اگر این محاسبه با نرخ‌های داخلی انجام شود، این رقم به ده‌ها هزار ‌میلیارد تومان می‌رسد؛ رقمی که می‌توانست برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، توسعه زیرساخت‌های انرژی پاک خودرو (مانند زیرساخت‌های خودروهای برقی) یا بهبود حمل‌ونقل عمومی هزینه شود.

طبق محاسبات رسمی آژانس حفاظت محیط‌زیست ایالات متحده هر لیتر بنزین حدود ۲.۳ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند. بنابراین می‌توان گفت خودروهای فرسوده ایران در طول یک سال بیش از ۱۷.۳‌میلیون تن کربن‌ دی اکسید وارد جو می‌کنند. برای درک بزرگی این عدد، کافی است بدانیم که کل انتشار دی‌اکسیدکربن کشور لبنان در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۷.۳‌میلیون تن بوده است. به بیان دیگر، تنها خودروهای فرسوده ایران به‌اندازه کل اقتصاد و صنعت کشوری چون لبنان آلاینده تولید می‌کنند. این میزان تقریبا برابر با کل انتشار سالانه کشورهایی مانند لائوس (۱۷‌میلیون تن) و لتونی (۱۶‌میلیون تن) است و همچنین از مجموع انتشار دی‌اکسید کربن ارمنستان (۸‌میلیون تن) و قبرس (۷‌میلیون تن) بیشتر است.

در مقایسه با کشورهای هم‌ردیف ایران از نظر جمعیت، این رقم باز هم بالاست. برای مثال، ترکیه با جمعیتی تقریبا مشابه ایران، سالانه حدود ۴۰۰‌میلیون تن کربن دی اکسید منتشر می‌کند، اما بخش بزرگی از آن مربوط به صنایع تولیدی و نیروگاه‌هاست، نه خودروهای شخصی فرسوده.

بر اساس آخرین داده‌های بین‌المللی منتشرشده در سال ۲۰۲۳ از سوی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و پایگاه Our World in Data (وابسته به دانشگاه آکسفورد)، میزان کل انتشار دی‌اکسیدکربن ایران از محل سوخت‌های فسیلی و صنایع در حدود ۶۳۴‌میلیون تن بوده است. بنابراین می‌توان گفت خودروهای فرسوده سه درصد از کل آلایندگی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 

این در حالی است که در بسیاری از کشورها اساسا میزان آلایندگی که تولید می‌کنند از محل صنایعی است که در آینده می‌تواند به اقتصاد این کشورها کمک کند اما متاسفانه بخش قابل‌توجهی از این آلایندگی در ایران از محل خودروهای فرسوده است. خودروهایی که با آلوده کردن هوا زندگی را برای شهروندان سخت می‌کنند و هزینه ‌میلیارد دلاری با استفاده بی‌رویه بنزین روی دست آنها می‌گذارند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , وان کار , خودرو فرسوده , اثرات خودرو فرسوده , خودرو اسقاطی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Ali : امروز برای منم پیامک شاسی اومد J4 نود روزه اقساط تاریخ ۱۲ مرداد ثبت نام
پیمان : سلام من ثبت نام تیر ماه هنوز شاسی نشده شما شاید ساله جدید شاسی میشی تی 9شما 90روز ثبت نام کردی
شاهین پلاس 14اردیبهشت : برای من زده خطاي مجوز شماره گذاري یعنی چی؟ به پشتبانی زنگ زدم گفت مشکلی نداری
X5 : تحویل 90 روزه بودی؟ تحویلشون اواخر دی هست چجوری حساب کردی
رضا بهمن ماهی : سلام من ۱۹ مرداد تکمیل وجه کردم ۲۵ اذر فاکتور شدم ۳۰ اذر تحویل گرفتم سهند سفید ایشالله همه شما هر چه زودتر تحویل بگیرید
شاهین جی هفته چهارم شهریور : دوستان شهریوری لطفا شماره پذیرشتون رو زیر این پیام بنویسد انگار خیلی شماره پذیرش های شهریور باهم اختلاف دارن شماره پذیرش خودم 12070096
شاهین جی هفته چهارم شهریور : آره واقعا اصلا شهریور انگار قراره نیست سایپا یه حرکتی برامون بزنه بخدا دیگه خسته شدیم
ناشناس : شاهین GL ۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰ قیمت بازار
پیمان : سلام ثبت نام تاریخ۱۴۰۴/۰۶/۲۸ بود تاریخ تحویل ۱۶ اذز خودرو t9 میگن شاسی نخورده هنوز کسی هست تو این تاریخ ثبت نام کرده باشه شاسی شده باشه ممنون
حمید 57 : منم مهر هستم هنوز دعوتنامه نفرستادن زنگ زدم پشتیبانی گفت 50 روز دیگه ،البته اونا خودشونو خبر ندارن همینجوری الکی یه چیزی میگن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : سلام.قباد جان، نیسان آبی هم افزایش میخوره کارخونه؟ چرا افزایش ندادن
207اتو سقف فلز30دی : به علیرضا، زنگ زدم ایرانخودرو تهران سوال کردم گفتن وقتی دعوتنامه میاد قیمت گواهی اسقاط براساس مدل خودرو فرسوده تحویل داده شده به صورت خودکار توسیستم از مبلغ کل دعوتنامه کم میشه ،مثلا ازشما که 81هست 105 کم میشه.ربطی به تحویل دادن گواهی به نمایندگی نداره
علوی : چرا فقط نیسان اکستند رو ایران جیب برد بالا پس آبی چی
پراید محمودی : من صبح که بیدار میشم بعد از یاد خدا ، فحش میدم به باعث و بانی و مدیر و مسوول این خودرو سازی
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : بعضیا تا تکمیلی2 مهر فاکتور شدن.بعضیاتکمیلی شهریورهنوز فاکتور نشدن.معلوم نیس چی به چیه.
اطلس بهمن : من32روزه فاکتور شدم هنوز هیچ خبری نیست معلوم نیست چکار دارند میکنن
مسعود : قیمت نهایی کارخانه وانت اکستند 1177500یک میلیاردو صدو هفتادوهفت میلیون وایران جیب هم 1180 امروز قیمتو زده
مسعود : این چه وضعیتیه واسه مردم درست کردن اخه چرا ماشین مردمو نمیدین لعنتیا چرا فاکتور نمیکنین
پانا دی : قالپاق سفید
کوئیک : شما ماشینو تخویل نگرفیتید هنوز