اعلام جزییات روند شکایت مشتریان از خودروسازان

اعلام جزییات روند شکایت مشتریان از خودروسازان

 

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد افزایش شکایت‌های مردم از خودروسازان بابت عدم تحویل به‌موقع خودرو، گفت: میزان شکایات نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل افزایش نداشته است؛ اما عمده شکایات واصله از ابتدای سال جاری مربوط به عدم ایفای تعهدات شرکت‌ها مبنی بر تأخیر در تحویل خودرو، عدم پرداخت خسارت تأخیر، است.

 

احمد شانیان، معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به این سوال که «در صورت تاخیر در تحویل خودرو ازسوی خودروساز داخلی یا واردکننده خودرو، مردم می‌توانند چه کنند و چه مسیری را پیش رو دارند؟» گفت: براساس مفاد مندرج در دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو و اصلاحیه‌های بعدی آن که به ادارات کل صمت 31 استان ابلاغ شده است، در صورت تأخیر شرکت عرضه‌کننده در تحویل خودرو به مشتریان در مرحله اول مصرف‌کننده بایستی موضوع را از طریق واحد ارتباط با مشتریان شرکت، پیگیری کند.

مشتریان خودرو درخواست کتبی به اداره صنعت بدهند 

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: مشتری شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب از واحد ارتباط با مشتریان شرکت، موضوع را از طریق ارائه درخواست کتبی به اداره صنعت، معدن و تجارت استان محل اقامت خود و یا این سازمان پیگیری کند که در این خصوص، مراتب اعتراض و اختلاف مربوطه ابتدا از سوی این معاونت به شرکت‌های تولیدی و وارداتی، منعکس خواهد شد.

شانیان در مورد ادامه این روند، گفت: مشتریان شرکت‌های خودروسازی یا واردکننده خودرو در صورت عدم وصول پاسخ قانع‌کننده و عدم حل اختلاف، وفق دستورالعمل‌های صادره برای طرح شکایت به دفاتر محاکم قضایی راهنمایی می‌شوند. 

پیگیری خسارت تاخیر در تحویل خودرو تنها از طریق قوه قضاییه امکان‌پذیر است

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: شاکی اختیار دارد در همان ابتدای امر نیز موضوع شکایت خود را از طریق قوه قضایی پیگیری کند. 

 

شانیان در ادامه گفت: عدم پرداخت خسارت تأخیر در تحویل از سوی شرکت عرضه کننده خودرو براساس رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری قابل پیگیری از طریق مرجع تعزیری نبوده و بایستی از طریق محاکم قضایی پیگیری شود.

زنجیره بررسی رسیدگی به شکایات خودرویی چگونه است؟

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به این سوال که «نحوه شکایت از خودروسازان چگونه است؟»، گفت: زنجیره بررسی و رسیدگی به شکایات خودرویی به این شکل است که ابتدا شاکی، شکایت خود را در واحد امور مشتریان شرکت‌های مربوطه ثبت و کد رهگیری دریافت می‌کند. 

وی ادامه داد: در صورت عدم پاسخگویی شرکت نسبت به طرح دعوی به عنوان اعتراض و در جهت حل اختلاف، موضوع را در یکی از ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ارائه می‌کند.

عمده شکایات از خودروسازان عدم پرداخت خسارت تاخیر است 

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد اینکه «آیا شکایت‌ها امسال نسبت به سال گذشته به دلیل بدقولی خودروسازان و واردکنندگان خودرو افزایش داشته است؟» گفت: میزان شکایات نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل افزایش نداشته است؛ اما عمده شکایات واصله از ابتدای سال جاری مربوط به عدم ایفای تعهدات شرکت‌ها مبنی بر تأخیر در تحویل خودرو، عدم پرداخت خسارت تأخیر، است.

شانیان در مورد افزایش قیمت خودرو نیز گفت: براساس مفاد مندرج در دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب شورای رقابت، این سازمان صرفاً دستگاه محاسب بوده و متولی ابلاغ قیمت خودرو، وزارت صمت است. لذا مراتب می‌بایست از آن مرجع پیگیری شود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , شکایت مشتریان از خودروسازان , شکایت از خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : سلام v4 رو میفرستن باربینی ،متاسفانه نمایندگی ها پر شده از تاراهای مشکل دار
شاهین GL در تاخیر : خدا به نذر ادمی که برای هم نوعش بدی بخواد نیازی نداره بجاش برو روانشناس وقتی ارزو نابودی زندگی بقیه می‌کنی بلاش سر خودت میاد
شاهین GL : ما که دیر یا زود به ماشینامون میرسیم اینکه ما برسیم یا نرسیم چ سود یا ضرری برا تو دارع؟
x5 سفید : مدارک ماشین چند روز طول کشید رسید درب خونه
ابوالفضل 1370 : سایپا کلا ماشین تولید نداره هیچ مدل از شاهین رو حالا چرا رفتین تبدیل کردین به gl وقتی ماشین تولید نیست چه g باشه چه gl الکی گولتون زدن رفتین تبدیل زدین از ماشین هم خبری نیس. بخواستن ماشین بدن همون قبلی رو میدادن دیگه تبدیل بزنی به نظر خودت زودتر میدن 🤣 تبدیل زدین دستتون به هیچ جا هم بند نیس
سعیده : اخه فروش فوق العاده ها جلوترن اونا واقعا رسیدن ب مرداد.. ولی اینا انگار ما پیش فروشارو گذاشتن از آخر..
حمیدرضا : سلام من فوق‌العاده آذر بودم 5روز پیش تبدیل زدم اما فاکتور نشده
÷ : خردادخیر،اما واریزی تیر داریم.
تبدیل جی ال 26 خرداد : ما تبدیلی ۲۶خردادیم برای مرداد فعلا خبری نیست تا خردادیا رو ندن
شاهین جی ال : 25خرداد هنوز فاکتور نشده میگی مردادی هارو دارن میدن همشون دروغ میگن من تبدیلی 25خردادم هنوز فاکتور نشدم مرداد کجا بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان تک : سند اومد رسید دستم از ماشین خبری نیست چیکار کنم 😢
ساینا : بعضی ها میان دروغ میگن تا 4/18فاکتور شده
وحید : سلام دوستان سامانه سخا برای احراز پست انجام دادم پستچی هم اومد الان برای مدارک حضوری به نمایندگی چیرو باید پرینت بگیریم برای احراز سکونت لطفا راهنمایی؟
امیرجی ال : سلام ،تو ثبت نام شما سفید رو انتخاب کرده بودین الان بهتون سفید شیری دادن رنگش چجوریه؟
تبدیل : سلام برا منم همین مورد پیش اومد زنگ زدم نمایندگی که درخواست رو حذف کنند گفتند که اگه تا 3 روز واریز نکنید خودش حذف میشه
علوی : سلام نیسان دو گانه صفر قیمتش چنده تازه اومده
شکاری : سلام ودرود یکی از سوگلی ترین و بی رحم ترین نمایندگیهای سایپا درایران شناسایی شد ب امید خبرهای دردناک برای ظالمین و خبرهای خوش برای مظلومین انشالله .والذین اذا اصابهم البغی هم ینتصرون خوشا بسعادت کسانی که چون ظلم وستمی آشکار به آنان شود پوزه ظالم را بخاک عصیان میکشند
عرفانخان تبدیل به تک گانه : فکر کنم دیروز تا 13شهریور فاکتور کردند فعلا.معمولا عصر فاکتور میکنند ببینیم امروز چی میشه
رانا فوری : سلام ، پیامک برای تحویل حضوری نمیاد ؟ بینالود حدود 100 کیلیومتر فاصله داره اگه مصرف کننده هستید و برای فروش نمیخواین یه سر میرفتین می آوردین
محمدحسین : شهرستانا یکم طول میکشه ولی تاآخرماه پلاک میشی