سود تأخیر تحویل، حق قانونی خریداران خودرو است

سود تأخیر تحویل، حق قانونی خریداران خودرو است

 

در روزهای اخیر، تجمع‌هایی مقابل وزارت صمت مشاهده شده است. برخی از خریداران محصولات شرکت‌های خصوصی و دولتی مدعی هستند خودروهای‌شان تحویل داده نشده و افزایش قیمت‌ها نیز اعمال شده است. مردم در چنین شرایطی چه از خودروسازان دولتی، چه خصوصی و مونتاژی هنگام بروز مشکلات و نارضایتی، به کدام نهادها یا مراجع رسمی برای شکایت باید مراجعه کنند؟

 

بر اساس دستورالعمل رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو، مشتریان ابتدا باید موضوع را از طریق واحد ارتباط با مشتریان همان شرکت پیگیری کنند. اگر پاسخ مناسب دریافت نشد، می‌توانند به اداره صنعت، معدن و تجارت استان محل سکونت یا سازمان حمایت درخواست کتبی ارائه دهند. در این مرحله، اعتراض به شرکت تولیدی یا وارداتی منعکس می‌شود و اگر پاسخ قانع‌کننده ارائه نشود، طبق دستورالعمل، برای طرح شکایت به مراجع قضایی راهنمایی خواهند شد. البته خریدار می‌تواند از ابتدا نیز شکایت را مستقیماً در دستگاه قضایی ثبت کند. همچنین بر اساس رأی وحدت‌رویه دیوان عدالت اداری، عدم پرداخت خسارت تأخیر تحویل خودرو قابل‌رسیدگی در تعزیرات نیست و فقط باید از طریق محاکم قضایی دنبال شود.

بنابراین در حال حاضر مرجع رسیدگی به شکایات، دستگاه قضایی است؟
بله. رسیدگی نهایی به شکایات مربوط به تحویل خودرو و عدم ایفای تعهدات بر عهده دستگاه قضایی است. مسیر قانونی این‌گونه طراحی شده که ابتدا مصرف‌کننده به شرکت مراجعه کند و اگر نتیجه نگرفت، ادارات صمت وارد رسیدگی شوند. اما براساس رأی وحدت‌رویه، موضوع ایفای تعهدات از جمله تحویل خودرو و خسارت تأخیر در صلاحیت تعزیرات نیست و مرجع رسیدگی فقط قوه قضائیه است. به همین دلیل، ما نیز شکایت‌کنندگان را برای پیگیری نهایی به مرجع قضایی هدایت می‌کنیم. البته توصیه ما به خریداران این است که ابتدا این مورد را از شرکت پیگیری کنند و بعد اگر پاسخی دریافت نکردند وارد مراحل قضایی شوند.

بسیاری از شرکت‌ها حتی پس از تأخیر در تحویل خودروها حاضر به پرداخت سود تأخیر خریداران نیستند. مشتریان چگونه می‌توانند این حق را مطالبه کنند؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردم در این مورد هم مصرف‌کننده ابتدا باید شکایت خود را در واحد امور مشتریان شرکت ثبت و کد رهگیری دریافت کند. اگر شرکت پاسخگو نبود، موضوع را در اداره صمت استان مطرح می‌کند. باوجود این، طبق رأی وحدت‌رویه، مرجع اصلی رسیدگی همچنان دادگاه است. قانون، شرکت‌های خودروسازی و واردکننده را موظف به پرداخت سود تأخیر می‌داند و زمانی که پرونده در دستگاه قضا بررسی می‌شود، دادگاه از ما استعلام می‌گیرد و بر اساس آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو اعلام می‌کنیم که پرداخت خسارت تأخیر الزامی است.

برخی از شرکت‌ها تأخیر زیادی در تحویل خودروها دارند و به دلیل بالابودن رقم خسارت، از پرداخت آن سر باز می‌زنند. در چنین مواردی تکلیف خریداری که خودرو را دیرتر از موعد دریافت کرده و شرکت زیر بار پرداخت خسارت تأخیر تحویل نمی‌رود؛ چیست؟

طبق آیین‌نامه، شرکت‌ها ملزم به پرداخت خسارت تأخیر هستند و این مسئولیت قانونی آنها است. مشتری ابتدا می‌تواند به‌صورت مستقیم این حق را مطالبه کند. اگر شرکت پرداخت نکند، مشتری حق دارد به دستگاه قضایی مراجعه کند. درنهایت بر اساس قانون، خودروسازان موظف هستند میزان خسارت را نیز بر اساس تعداد روزهای تأخیر محاسبه و تعیین کنند. 

بیشترین موضوعات شکایت در بازار خودرو مربوط به چه مواردی است؟
بیشترین شکایات مربوط به عدم ایفای تعهدات شامل تأخیر در تحویل خودرو، عدم تحویل به‌موقع و همچنین درخواست خسارت‌های تأخیر و مشارکت است. البته مواردی از گران‌فروشی نیز وجود دارد، اما اغلب سهم کمتری دارد. بر اساس مفاد مندرج در دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب شورای رقابت، این سازمان صرفاً دستگاه محاسب بوده و متولی ابلاغ قیمت خودرو، وزارت صمت است. بنابراین هرگونه افزایش سرخود در میزان قیمت غیرقانونی است و باید از وزارت صمت پیگیری شود.

 

 آیا میزان شکایات نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است؟
تعداد شکایات نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نداشته است. با این‌حال، از ابتدای سال‌جاری، اکثر شکایت‌ها به موضوعاتی مانند عدم تحویل خودرو، اختصاص داشته است.

منبع

روزنامه ایران

برچسب : خودرو , وان کار , تاخیر در تحویل , تحویل خودرو , تاخیر تحویل خودرو , سود تاخیر تحویل , شکایت تاخیر تحویل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

محسن
0

چیش عجیبه
13:04  1404/08/27
گزارش
پاسخ دادن
محسن
0

مردم گرفتار شدن
13:00  1404/08/27
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
0

عجیب!
12:58  1404/08/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تیر : سلام چند تیرماه ثبت نام کردی شاسی شدی
تارا v1p : کارت سوخت معمولا ۴۵ روز تا ۲ ماه طول می‌کشه از زمان ثبت نام تا تحویل پست بشه
محسنj7 : سلام دوست عزیز لطفا میفرمایید مرخله اول چقدر پرداختی داشتین و برای تکمیل وجه هنکام دعوتنامه چقدر پر داخت کردین؟ و اینکه با توجه ب افزایش قیمت در 2 مرحله کل افزایش رو کشییدن رو قرارداد شما و فقط سود مشارکت رو کم کردن ؟! ممنون میشم جواب بدبن .
حمید : سلام دوستان کسی از 7 اردیبهشت هست که فاکتور نشده باشه ؟؟؟ امیدوارم هرچه زودتر همه عزیزان ماشین رو تحویل بگیرند
X5تیر : من دیروز از تهران پرسیدم گفتن بیست تا سی روز کاری ولی احتمالا دوماه رو حتما سرکاریم باز
محسنj7 : از دفتر مرکزی پرسیدم بعد از کلی جرو بحث گویا بر خلاف قانون همون سود رو مخاسبه میکنن کفتن فقط شکایت وپصدای شمارو منعکس میکنیم. .واقعا خلاف قانونه خداییش باید اعتراض کنند همه. قانون جنگل ک هست مملکت ما ولی همون جنگل هم رعایت نمیکنند متاسفانه! لعنت بهشون.
x5 تیر : دوستان قسطی x5 ثبت نام تیر ماه ، 90 روز کاری شماره شاسی اومد، تحویل کی میشه؟
فوق العاده سهند : سهندs رينگ فولادي
شاهین+ : مشکل اصلی مانیتور نیست،اینها اراده کنند یه چرخ توی خیابان اکباتان و ستارخان بزنند ،همین امروز میتونند حداقل هزارتا مانیتور 10 اینچی جور کنندیا از قشم و چابهار وارد کنند.مانیتور و سانروف که مثل موتور و گیربکس قطعه پیچیده ای نیست.مشکل اصلی بی پولی سایپاست،پول مردم را گرفته و خورده و الان برای تامین ساده ترین قطعات در گل مانده.
علی : آیا از عزیزان کسی هست یا کسانی را می شناسید که خودرو خود را از کرمان موتوربا کلی تاخیراز موعد مقرر (بعد از 90 روزه تعهد شرکت ) تحویل گرفته و مبادرت به شکایت خسارت دیر کرد نموده باشد و موفق به اخذ جریمه دیر کرد شده باشد. لطفا در اینخصوص راهنمایی بفرمائید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
21 دی : سلام خدمت رفقا چند نفر از رفقا ک تحویل دی ماه هستن فاکتور شدن؟
س : پارسال کجا مهرماه تبدیلی کوییک اومد که قیمتشم 420 بود اخرای بهمن ماه تبدیلی اونم یکبار به اس اومد مابقی جی ایکس بود اون موقع که پول میخواستن سکه 59 تومن بود یکماه بعد سکه شد نزدیک 68 تومن اگه میخوایی چیزی رو تحلیل کنی حداقل قبلش یکم اطلاعات جمع کن شما اگه کوییک میگرفتی حداکثر میتونستی تو اوایل اسفند که موقع تحویل ماشینت می‌رسید 6 الی 7 تا سکه بخری .الانم اطلس جی قیمتش 800 تومنه نه 750 تومن
ایرانی : من هم وضعیت شما را دارم. اول مرداد تکمیل وجه کردم. دو بار تماس گرفتم ،به بازرسی شکایت کردم و جالب اینجاست که به قسمت فروش ادجاع دادند و حتما منتظرند جواب درستی هم به ما بده. در این کشور نه افراد مسئول افراد دلسوز و سالمی هستند و نه نظارتی و بازخواستی وجود داره. خدا به داد همه ما برسه با این مسئولان بی لیاقت و خائن
دوگانه تکمیل 13مرداد : سلام دوست عزیز ساینا دوگانه تا واریزی چندم فاکتور شده من 13مردا تکمیل کردم بنظرتون کی فاکتور میشه
Ex تکسوز : Ex تکسوز ثبت نام مهر(26،27) کسی فاکتور شده؟
علی اهواز : داداش من تحویل آبان هستم بیمه شده ولی رو تخصیص پلاک 10روزه مونده زنگ زدم میگه فیزیک پلاک موجود نیست ناجا باید پلاک بده
Mahdi : کدام شهری..اگه تهران کرج و یا شهرهای بزرگ باشی زودتر فاکتور میی
ساینا sbr تحویل شهریور : سلام دوستان منم خدا رو شکر فاکتور شدم تبدیل به sbr تحویل شهریور دیروز ساعت 13 تبدیل زدم الان فاکتور شدم پیش فروش اسفند تکمیلی 19 تیر یا علی
اسقاط خودرو اردیبهشت ماه : 28 اردیبهشت 1404 پذیرش 25 مرداد 1404 تکمیل وجه 17 شهریور 1404 گواهی اسقاط 25 آبان 1404 اضافه شدن SBR 28 آبان فاکتور ان شالله همگی زودتر فاکتور بشین
افسوس بر تفکر زهرایی ها : شما اگر مدل ماشینتون 97 هستش و از سال 97 دارینش و موقع ثبتنام مشکلی پیش نیومده به خاطر اینه که اون پلاک فعالتون عمرش بالای 5 ساله ولی قضیه دوستمون اینه که تازه یه ماشین مدل 97 خریدن...🥲