تناقض کمبود بنزین و واردات خودروهای سوپر لوکس

تناقض کمبود بنزین و واردات خودروهای سوپر لوکس

 

با وجود هشدارهای مکرر دولت درباره ناترازی سوخت و کمبود منابع ارزی، واردات خودروهای سوپرلوکس با مصرف 15 تا 20 لیتر ادامه دارد؛ موضوعی که تناقض جدی در سیاست‌گذاری را نشان می‌دهد و پرسش‌هایی درباره ضرورت تخصیص ارز 71 هزار تومانی ایجاد کرده است.

 

به گزارش تسنیم، یکی از چالش‌های جدی اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر، وجود تناقض در سیاست‌گذاری اقتصادی است؛ تناقضی که آثار آن در حوزه‌های انرژی، ارز و واردات به‌شکلی محسوس دیده می‌شود. این در حالی است که مسئولان اجرایی دولت چهاردهم طی هفته‌های گذشته بارها نسبت به ناترازی در بخش انرژی به‌ویژه بنزین و همچنین فشار بر منابع ارزی کشور هشدار داده‌اند.

اما با وجود این هشدارها، بررسی آگهی‌های فروش در بازار خودروهای وارداتی نشان می‌دهد ده‌ها مدل خودرو با قیمت‌های 50 تا 60 میلیارد تومان در بازار عرضه می‌شود؛ خودروهایی که بخش قابل توجهی از آن‌ها مصرف سوختی بین 15 تا 20 لیتر در هر 100 کیلومتر دارند. این موضوع پرسش مهمی را مطرح می‌کند: اگر کشور با کمبود بنزین و فشار ارزی روبه‌روست، چگونه و با چه توجیهی اجازه واردات چنین خودروهای پرمصرفی صادر شده است؟

 

ارز 71 هزار تومانی تالار اول و امکان واردات خودرو های سوپرلوکس با امتیاز جانبازی

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بخش قابل‌توجهی از خودروهای واردشده، با ارز تالار اول (71 هزار تومان) تأمین شده‌اند؛ ارزی که به‌طور رسمی برای واردات کالاهای ضروری‌تر تعریف شده است. در کنار این موضوع، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بخشی از این واردات از مسیر امتیاز جانبازان و سهمیه‌های خاص انجام شده است؛ مسیری که در اصل برای حمایت از ایثارگران و خانواده‌های آنان طراحی شده، اما در عمل گاهی به واردات خودروهای لوکس و پرمصرف منتهی شده است.

 

 

ناترازی بنزین؛ تناقض روشن در تصمیم‌گیری

این در حالی است که مسئولان دولت بارها تأکید کرده‌اند مصرف بنزین کشور از ظرفیت تولید پیشی گرفته و ناترازی در این حوزه به یکی از نگرانی‌های اصلی تبدیل شده است. در چنین شرایطی، واردات خودروهایی که مصرف سوخت آن‌ها پرترافیک‌ترین بخش بازار جهانی محسوب می‌شود، عملاً به تشدید این ناترازی دامن می‌زند.

سؤال مهمی که اکنون مطرح می‌شود این است: اگر ناترازی بنزین یک تهدید جدی برای کشور است، واردات خودرو با مصرف 20 لیتر در صد کیلومتر چه توجیه اقتصادی و فنی دارد؟

بارها و بارها رئیس جمهور از تنگنای ارزی و مشکل واردات بنزین سخن گفته اند، اما واردات خودروهای فوق لوکس هم ارزبری بالا و هم مصرف بنزین بالایی دارد و 180 درجه بر خلاف هدف رئیس جمهور محترم است. مشخص نیست با چه عقلانیت و منطقی در شرایط خطیر جنگ اقتصادی، این نوع خودروها به کشور وارد می شود و در بازار آزادانه به فروش می رسد.

 

لزوم اصلاح فوری سازوکار واردات

کارشناسان معتقدند این موارد نمونه‌ای روشن از عدم یکپارچگی و نبود هماهنگی در سیاست‌گذاری است؛ وضعیتی که باعث می‌شود تصمیم‌های اجرایی با اهداف کلان اقتصادی هم‌خوانی نداشته باشد. بسیاری از تحلیلگران پیشنهاد می‌کنند دولت برای جلوگیری از تعمیق ناترازی‌ها، موارد زیر را در دستور کار قرار دهد:

1- ممنوعیت یا محدودیت جدی واردات خودروهای پرمصرف

2- اولویت‌دهی به واردات خودروهای کم‌مصرف یا هیبریدی

3- نظارت دقیق‌تر بر نحوه استفاده از امتیازات وارداتی

4- شفاف‌سازی درباره نحوه تخصیص ارز 71 هزار تومانی

آنچه مسلم است، هماهنگی بین سیاست‌های ارزی، بازرگانی و انرژی یک ضرورت حیاتی برای اقتصاد ایران به شمار می‌رود. تداوم تناقض‌ها در این حوزه‌ها نه‌تنها مشکلات فعلی را حل نمی‌کند، بلکه می‌تواند ناترازی‌های جدید و فشارهای اقتصادی بیشتری را برای کشور به همراه داشته باشد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , کمبود بنزین , واردات خودرو سوپر لوکس , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : علی مدبر دیگ به دیگ میگه روت سیاه تو از همه گمراه کننده ترهستی ومردمابدبخت کردی بااین نظراتت چکاربه این بنده خدا داری اصلابایداب تورا هرزکرد
علی مدبر : آقا به نویسنده پیام که جای من پیام داده هرچی میدونید بارش کنید
فرشته : سلام دوستان من GL تحویل آذر ماه هستم ۱۴۰۴ ، خواستم بدونم اگه افزایش قیمت بخوره از این به بعد، شامل ما هم میشه؟ من فعلا ۲۸۷ دادم دی ماه سال قبل. ممنون میشم راهنماییم کنید
V4 سفید : من نیمه آبان تارا V4 تحویل گرفتم ، لاستیک کویر تایر بود، زاپاس لاستیک چینی بود
V4 سفید : سلام، اگه تایید پست رو توی سامانه سخا انجام داده باشین و اگه پلاک دیگه ای دارید و خلافی هاش رو پرداخت کرده باشید نیازی نیست کاری انجام بدین
X5 تهران : من که فردا تحویل ماشینمه اما واقعا کرمان موتور گندشو در آورده 4ماه تاخیر از وعده ای که دادن آدم حالش بهم میخوره از این همه بی قانونی
V4 سفید : سلام، من خودم سفید خریدم
X5 تهران : ثبت نام فروردین تکمیل وجه 12شهریور شاسی 20مهر بیمه 5آبان پلاک15آبان ارسال مدارک 23آبان تحویل فردا ساعت 10
شاهین cvt : یعنی تا عید میدن مال اردیبهشت رو من ۳۱ اردیبهشتم ، واقعا خسته شدم دیگه
وحید : باسلام من 25 اسفند هزار چهارصد سه تکمیل وجه کردم شاهین اتوماتیک اما هنوز فاکتور نشه بچها تاکی تحویل دادن خسته شدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : برو تو سایت سایپا ثبت شکایات
تاریخ فاکتور : دوستان قبل از 19 اسفند مونده کسی فاکتور بشه؟
اطلسی : اطلس داره تولید میشه ای خدااااااااا مبارک باشه این خبر خوب
اطلس آذر 403 : سلام دوستان من ماشینم فاکتور شده 16 آذر دقیقا چقدر زمان میبره که پلاک بشه ،خودشون گفتن ده تا چهارده روز راست میگن یا اینم چند ماه باید صبر کنیم
اطلس دی ماه : من الان تماس گرفتم گفتن محدودیت تولید برداشته شده ولی داره روند فاکتور انجام میشه گفتم راست میگین یا دارین امیدواری می دین گفتن اطلاعات ما بروز شده است و انشالله اسفند رو شرکت داره فاکتور میکنه
سایپا : چرا توی این مملکت الان که حرف از مافیا توی شرکت سایپا هستش همه مسئولان (قوه قضائیه و اداره صمت و بقیه نهاد های نظارتی...) همه یهویی خواب رفتند. به نظرتون شک برانگیز نیست؟
کوییک آر اس مرداد : کوییک آر اس تحویل مرداد تکمیل 26 تیر 23 آذر فاکتور 24 آذر پلاک شدم
ساینا : ما باید تکلیف تورو مشخص کنیم؟
Rs : Rs تکمیل وجه شهریور بنظرتون کی فاکتور میشه
Gx دوگانه : خدا پدرتو بیامرزه من پیش فروش دی 403 هستم و تکمیل وجه شهریور ماه هنوز در مرحله تخصیص هستم و فاکتور نشدم. همچنان منتظر بمان