هزینه‌ تولید خودرو با قیمت خودرو همخوانی ندارد

هزینه‌ تولید خودرو با قیمت خودرو همخوانی ندارد

 

در ماه‌های اخیر، شکاف میان هزینه‌های واقعی تولید خودرو و قیمت‌ کارخانه‌ای خودرو به یکی از جدی‌ترین چالش‌های سیاست‌گذاری صنعتی کشور تبدیل شده است.

 

به گزارش تسنیم، در ماه‌های اخیر، شکاف میان هزینه‌های واقعی تولید خودرو و قیمت‌های مصوب کارخانه‌ای به یکی از جدی‌ترین چالش‌های سیاست‌گذاری صنعتی کشور تبدیل شده است. شکافی که نه‌ تنها تراز مالی خودروسازان را تحت فشار قرار داده، بلکه زنجیره تأمین، تولید و حتی اشتغال را نیز با ریسک‌های جدی مواجه کرده است.

صنعت خودرو به نقطه‌ای رسیده که تصمیم‌های سیاستی، بیش از آنکه نقش تنظیم‌گر داشته باشند، به عاملی تعیین‌کننده در تعمیق بحران تبدیل شده‌اند. 

بررسی داده‌های رسمی بورس کالا نشان می‌دهد که تنها در بازه تیر تا آذر 1404، میانگین قیمت نهاده‌های اصلی تولید خودرو بیش از 50 درصد افزایش یافته است. برای نمونه، قیمت هر کیلوگرم ورق سرد خودرویی از حدود 39 هزار تومان در تیرماه به بیش از 63 هزار تومان در آذرماه رسیده؛ رشدی معادل 61 درصد. ورق گرم خودرو افزایش 57 درصدی را تجربه کرده، ورق گالوانیزه 37 درصد، آلومینیوم 44 درصد، مس 41 درصد و پلیمر پلی‌پروپیلن با جهشی کم‌سابقه، حدود 69 درصد گران‌تر شده است. این ارقام نه برآوردهای ذهنی، بلکه قیمت‌های معاملاتی در بازار رسمی کشور هستند؛ بازاری که خودروساز ناچار است مواد اولیه را از آن تأمین کند.

این تحولات در حالی رخ داده که قیمت کارخانه‌ای خودروها طی همین مدت عملاً ثابت مانده یا با اصلاح‌هایی محدود و با تأخیر چندماهه همراه بوده است. در این شرایط خودروسازان خواستار افزایش قیمت‌هایی در محدوده 10 تا 20 درصد شده‌اند؛ رقمی که حتی در صورت تحقق نیز فاصله قابل توجهی با رشد واقعی هزینه‌های تولید دارد. با این حال، سیاست‌گذار با این درخواست‌ها مخالفت کرده و بر کنترل قیمت‌ها تأکید دارد.

مسأله اما صرفاً «افزایش یا عدم افزایش قیمت» نیست، بلکه زمان‌بندی تصمیم‌هاست. برای مثال اصلاح قیمت انجام‌ شده در مهرماه 1404، در واقع پاسخ به درخواست‌هایی بود که در تیر ماه ثبت شده بودند. این فاصله چندماهه در اقتصادی با تورم مزمن، به‌معنای آن است که قیمت مصوب از همان روز ابلاغ، عملاً از هزینه واقعی عقب مانده است. 

نتیجه این تأخیر، ناهماهنگی مزمن میان دخل و خرج بنگاه‌های تولیدی است. وضعیتی که در صورت تداوم، به افزایش زیان انباشته، کاهش توان پرداخت به قطعه‌سازان، افت سرمایه‌گذاری و در نهایت تضعیف تولید منجر خواهد شد.

 

تجربه سال‌های گذشته نشان داده که تثبیت دستوری قیمت‌ها، نه‌تنها مانع رشد قیمت در بازار نمی‌شود، بلکه با کاهش عرضه رسمی، زمینه شکل‌گیری بازارهای غیرشفاف و افزایش فاصله قیمت کارخانه و بازار را فراهم می‌کند. در این میان، مصرف‌کننده‌ای که قرار بود حمایت شود، در عمل با هزینه‌های بالاتر و دسترسی محدودتر مواجه می‌شود.

مسأله صنعت خودرو امروز، پیش از آنکه صنعتی باشد، مسأله حکمرانی اقتصادی است. اینکه آیا سیاست‌گذار حاضر است منطق هزینه–فایده را بپذیرد یا همچنان ترجیح می‌دهد با تأخیر، انکار و تعویق، صورت‌مسأله را پاک کند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , هزینه تولید خودرو , قیمت خودرو , سود خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پیمان : سلام من ثبت نام تیر ماه هنوز شاسی نشده شما شاید ساله جدید شاسی میشی تی 9شما 90روز ثبت نام کردی
شاهین پلاس 14اردیبهشت : برای من زده خطاي مجوز شماره گذاري یعنی چی؟ به پشتبانی زنگ زدم گفت مشکلی نداری
X5 : تحویل 90 روزه بودی؟ تحویلشون اواخر دی هست چجوری حساب کردی
رضا بهمن ماهی : سلام من ۱۹ مرداد تکمیل وجه کردم ۲۵ اذر فاکتور شدم ۳۰ اذر تحویل گرفتم سهند سفید ایشالله همه شما هر چه زودتر تحویل بگیرید
شاهین جی هفته چهارم شهریور : دوستان شهریوری لطفا شماره پذیرشتون رو زیر این پیام بنویسد انگار خیلی شماره پذیرش های شهریور باهم اختلاف دارن شماره پذیرش خودم 12070096
شاهین جی هفته چهارم شهریور : آره واقعا اصلا شهریور انگار قراره نیست سایپا یه حرکتی برامون بزنه بخدا دیگه خسته شدیم
ناشناس : شاهین GL ۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰ قیمت بازار
پیمان : سلام ثبت نام تاریخ۱۴۰۴/۰۶/۲۸ بود تاریخ تحویل ۱۶ اذز خودرو t9 میگن شاسی نخورده هنوز کسی هست تو این تاریخ ثبت نام کرده باشه شاسی شده باشه ممنون
حمید 57 : منم مهر هستم هنوز دعوتنامه نفرستادن زنگ زدم پشتیبانی گفت 50 روز دیگه ،البته اونا خودشونو خبر ندارن همینجوری الکی یه چیزی میگن
J7 meshki : خسته نباشید واقعا زحمت کشیدید واسش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پراید محمودی : من صبح که بیدار میشم بعد از یاد خدا ، فحش میدم به باعث و بانی و مدیر و مسوول این خودرو سازی
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : بعضیا تا تکمیلی2 مهر فاکتور شدن.بعضیاتکمیلی شهریورهنوز فاکتور نشدن.معلوم نیس چی به چیه.
اطلس بهمن : من32روزه فاکتور شدم هنوز هیچ خبری نیست معلوم نیست چکار دارند میکنن
مسعود : قیمت نهایی کارخانه وانت اکستند 1177500یک میلیاردو صدو هفتادوهفت میلیون وایران جیب هم 1180 امروز قیمتو زده
مسعود : این چه وضعیتیه واسه مردم درست کردن اخه چرا ماشین مردمو نمیدین لعنتیا چرا فاکتور نمیکنین
پانا دی : قالپاق سفید
کوئیک : شما ماشینو تخویل نگرفیتید هنوز
پویا : سلام دوستان کوییک اس تا چه تاریخی فاکتور شده با تشکر
ساینادوگانه : من هم ساینا دوگانه پذیرش 25 آذر 403 و تکمیل وجه 17 مرداد 404 هنوز فاکتور نشده خدا لعنتشون کنه
31شهریور : به خدا واسه شرکت زشته یه وانت سبک شهری پول نقد بدی موعد 30روزه الان نود روزه.زشتههههههه