واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام

واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام

 

9 ماه از سال گذشت و واردات خودرو هنوز معلق است؛ اختلاف وزارت صمت و بانک مرکزی مانع تخصیص ارز مصوب بودجه شده است.

 

با ورود به ماه دهم سال، وضعیت واردات خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ تعلیقی که نه به‌دلیل نبود قانون، نه فقدان آیین‌نامه اجرایی و نه کمبود متقاضی شکل گرفته، بلکه به‌علت یک فاصله جدی میان تصمیم‌گذاری کلان و اراده عملی دستگاه‌های اجرایی است.

قانون بودجه سال 1404 به‌صراحت تکلیف اختصاص 2 میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو را مشخص کرده است و آیین‌نامه اجرایی آن نیز پس از کش‌وقوس‌های حقوقی، با اصلاحات موردنظر دیوان عدالت اداری و تأیید مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. بر اساس این قانون، منابع ارزی می‌بایست به‌صورت فصلی در اختیار واردکنندگان قرار گیرد تا ضمن تنظیم بازار، امکان رقابت و تنوع خودروها در کشور فراهم شود،

با این حال، واقعیت بازار نشان از توقف کامل واردات خودرو دارد. به‌گفته عاملی معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، علی‌رغم ثبت سفارش‌های انجام‌شده و آماده بودن زیرساخت‌های سامانه‌ای، بانک مرکزی تاکنون ارز موردنیاز واردات را تخصیص نداده است و بیش از 100 هزار ثبت سفارش بلاتکلیف باقی مانده‌اند، این موضوع، مسیر قانونی و مصوب واردات خودرو را به یک وضعیت بلاتکلیف و پرابهام تبدیل کرده است.

فارغ از اینکه مسئول مستقیم این توقف کدام نهاد است، مسئله اصلی به یک سیاست‌گذاری و اراده اجرایی بازمی‌گردد. وزارت صمت در این مسیر نقش خود را تدوین آیین‌نامه، ایجاد زیرساخت‌ها و پیگیری تخصیص ارز معرفی می‌کند و بانک مرکزی نیز با تأکید بر محدودیت‌های ارزی، بر اولویت‌بندی منابع تأکید دارد، نتیجه این برخورد، توقف فرآیند واردات و ایجاد یک فاصله بزرگ میان قانون، وعده و اجراست.

آنچه این وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند، نبود اراده جمعی برای عملیاتی کردن واردات خودرو است. هر روز یک دلیل تازه برای تأخیر مطرح می‌شود؛ مشکلات تعرفه‌ای، ابهامات آیین‌نامه‌ای، محدودیت منابع ارزی یا چالش‌های نظارتی. این پاس‌کاری و تغییر مداوم دلایل، به‌وضوح نشان می‌دهد که واردات خودرو بیش از آنکه یک ابزار واقعی تنظیم بازار باشد، به‌عنوان یک ابزار کنترلی یا نمایشی سیاست‌گذارانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته جالب توجه دیگر ادامه فروش خودروهای وارداتی توسط وزارت صمت در شرایطی است که ارز لازم برای واردات آن‌ها هنوز تأمین نشده است، این رویکرد نه‌تنها ریسک تعهدات معوق را افزایش می‌دهد، بلکه پیام متناقضی به بازار ارسال می‌کند؛ "بازاری که هنوز از تحقق واردات مطمئن نیست، اما با فروش مواجه است و به همین دلیل، قیمت‌ها و رفتار مصرف‌کنندگان تحت تأثیر این عدم شفافیت قرار می‌گیرد."

 

پیامد این وضعیت برای بازار خودرو آشکار است؛ ادامه بی‌اعتمادی، فشار قیمتی و کاهش کارایی بازار. واردات خودرو قرار بود با افزایش رقابت و کاهش انحصار، تعادل نسبی به بازار بیاورد، اما با توقف تخصیص ارز و سردرگمی نهادهای مسئول، نه‌تنها این هدف محقق نشده است بلکه هر روز بر ابهامات و نارضایتی مصرف‌کنندگان افزوده می‌شود.

با گذشت سه فصل از سال، واقعیت این است که واردات خودرو هنوز به یک چالش عمده سیاست‌گذاری تبدیل شده است؛ چالشی که بیشتر از هر چیزی ناشی از عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها، فقدان اراده عملی و تصمیم‌گیری منسجم است. تا زمانی که این هماهنگی و اراده اجرایی شکل نگیرد، هیچ وعده‌ای مبنی بر بهبود شرایط بازار و تأمین خودروهای وارداتی عملی نخواهد شد.

البته این تجربه همچنین درس مهمی برای سیاست‌گذاران دارد؛ هر قانون و آیین‌نامه بدون پیگیری عملی و تخصیص منابع، تنها یک متن روی کاغذ باقی می‌ماند. واردات خودرو، به‌ویژه در شرایط اقتصادی کنونی، نیازمند تصمیمات قاطع، هماهنگی بین نهادها و تخصیص منابع به‌موقع است تا وعده‌ها بتوانند به واقعیت تبدیل شوند و بازار خودرو از سردرگمی فعلی رهایی یابد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , واردات خودرو , خودرو وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسفندیار کورد ایلام : سلام عزیزان من شاهین جی بودم تبدیلی به ساینا دوگانه زدم واریز اولیه برج 10 / 403 و برج 8 تکمیل وجه کردم امروز فاکتور شدم بازدید سایت ساعت 6 بامداد معمولا آخر هفته ها فاکتور ها شروع میشه شماره پذیرش 12127417 خدانگهدار همگی انشاالله همه فاکتور بشین ولی یادتون باشه هیچ وقت هیچ وقت از این سایپا بی در پیکر با مدیران بی لیاقت خرید نکنید موفق باشین 🖐️♥️
J7 تیر : منم امروز نمایندگی بکدم گفتم j7.x5 ۲۳۵ افزایش داره از شنبه شروع میکنن به دعوتنامه دادن
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : اهواز، برادر
X5 اقساطی تیر لرستان : خوش بحالتون شماها کدوم شهر هستین ؟ واسه من از ۳۰ دی تو راه هست لاکپشت هم بود الان رسیده بود
احسان : نمایندگی همدان هستم نمیدونم فرستادن یه شهر دیگه
بهمن : د این آخه کجاش سلطنته؟ اگه سلطنت اون خدا بیامرز بود یا پسرش برگشته بود که الان جای سایپا ماشین آمریکایی سوار می‌شدیم منتظر تحویل سهند با یکسال تاخیر هم نبودیم
شاهین پلاس 21اردیبهشت : دوستان هرلحظه ممکنه جنگ بشه بیچاره میشیم ماشینامون رفتن که رفتن.
رسولx5 : نه من هم مثل شما هستم دو مرحله آیی تحویل دی ماه یعنی سی دی ولی دعوت نامه نیامده امروز زنگ زدم گفتم شکایتتو اعلام میکنیم
تی9 : من نمیدونم چرا یه سریا همچین با قطعیت از افزایش یا عدم افزایش قیمت حرف میزنن اخه مجبوری مگه الکی حرف بزنین بابا خود کارخونه زنگ میزنی میگن نمیدونیم دیگه باید قبول کرد که بدشانسی اوردیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
14بهمن : بله میدونم، 12 بهمن هم داشتیم، ولی در کل منظورم اینه بالاخره با وجود اینکه دی ماهی ها تموم نشدن، بهمن رو شروع کردن
سود تاخیری ها : تهران ها خواهش واسه سود تاخیری ها تجمع کنید منم خودم میام شهرستانی ها هم اگه میتونند بیایید تا به حقتون برسید خواهش میکنم هر سود نگرفته بیاد تا به حقمون برسم همه بیان خواهشن بیایید اگه تجمع نشه خبری نیس از تاخیری ها
سود تاخیری ها : خواهشن این هایی که سود پول هاشو نگرفتن واسه تجمع بیایید بخوصتهلنی ها تا پولمون و حقمون برسم خواهشن بیایید یا از سودخبری نیس میخورن یک آب هم روش 9
احمد یژ : دوستان سلام کسی می داند سایپاچه تعداد ساینا دوگانه برای هر ماه پیش فروش کرده است
رزا : تبدیلی به تک(موعد شهریور) واریز دوم 17 آبان الان فاکتور شد
محمد : سلام کسی نیسان دیزل 1402 کم کار یا خشک فروشی نداره؟
اطلس اسفند 22 : سلام عزیزان . والله منم زنگ میزنم نمایندگی میگه اصلا خبری نیست و مشخص نیست کی فاکتور میشین
اطلس آذر ماه : کسی از اصفهان میره برا تجمع ؟باهم هماهنگ بشیم بریم
حمید : واریزی اول 12 اردیبهشت،تکمیل وجه 23 مهر
معین : دوست عزیز اصلا فاکتور نشدی هنوز تا21/فاکتور شده فقط فقط