وانت های فورد

وانت های فورد

کمپانی خودروسازی فورد کارش را در اوایل قرن بیستم به همان شیوه‌ای شروع کرد که دیگر خودروسازان آمریکایی شروع کرده بودند، یعنی یک نابغه صنعتی و یک سرمایه‌گذار دست در دست هم گذاشتند تا روایت خودشان را از رویای آمریکایی بسازند. نوآوری و مدیریت خردمندانه به کمپانی فورد کمک کرد بیش از 100 سال دوام بیاورد، و همین امر سبب تمایز این کمپانی از دیگر خودروسازان به شمار می‌رود. پیشتر یک صنعت نوپای خودروسازی در سپیده دم قرن بیستم وجود داشت، ولی آن "کالسکه های بی‌اسب"، تنها مختص ثروتمندان بودند؛ اما هنری فورد (Henry Ford) و کمپانی خودروسازی فورد، با عرضه مدل T صنعت خودروسازی را متحول کردند. با این حال، خود این ماشین نبود که حمل و نقل شخصی را برای عموم مردم به ارمغان آورد، بلکه مجموعه‌ای از مدیریت خوب، شبکه فروش منسجم و معجزه‌ی تولید انبوه این کار را میسر ساخت. 

وانت های فورد

از همان ابتدا که کمپانی فورد ساخت خودرو را شروع کرد، به تولید خودروهای باری گرایش داشت. با این وجود، تلاش های اولیه برای ساخت وانت به موفقیت چندانی دست نیافت و این خودروهای سودمند در انتظار کسب شهرت و موفقیت پیر شدند. سر و کله اولین وانت در سال 1905 پیدا شد، یعنی درست دو سال بعد از تولید اولین خودروی سواری فورد؛ یک محفظه بار جعبه مانند پشت صندلی راننده نصب شده بود! این خودرو اگرچه وسیله به درد بخوری بود، ولی یک سال پس از عرضه، به دلیل فروش کم، از بازار جمع‌آوری شد. در سال 1912 خودرو مشابهی به بازار عرضه شد که روی شاسی Model T سوار شده بود، ولی باز هم نتوانست در بازار موفقیتی به دست بیاورد. از آن زمان به بعد اگرچه بدنه های زیادی، از وانت گرفته تا خودروهای آتش‌نشان، بر روی شاسی مدل T سوار شد، ولی به اعتقاد بیشتر تاریخ‌نویسان، تاریخچه وانت های فورد از سال 1917 و با عرضه مدل TT آغاز می‌شود. 

وانت های فورد

وانت TT اگرچه از نظر مکانیکی بر اساس مدل T ساخته شده بود، ولی یک تن وزن داشت و دارای خصوصیات منحصر به فردی بود که از جمله آنها می‌توان به چارچوب قرص و محکم، دیفرانسیل با چرخ دنده مارپیچ و تایرهای توپر عقب اشاره کرد. این خصوصیات به وانت  TT کمک کردند ظرفیت بار بیشتری داشته باشد. این وانت، ابتدا فقط اتاقکی برای راننده داشت و محفظه بار توسط شرکت‌های دیگر ساخته می‌شد؛ تا اینکه در سال 1924، کمپانی فورد محفظه بار Express body را به بازار عرضه کرد. برخلاف تلاش های ناموفق قبلی برای فروش وانت های باربری، این خودرو در همان روز اول، فروش خیلی خوبی داشت. سال 1917 میلادی یک اسب کاری دیگر با خودش به همراه آورد، یعنی: تراکتور Fordson.

وانت های فورد

هنری فورد در مزرعه بزرگ شده بود و سختی های کار را می‌دانست، به این ترتیب تراکتور Fordson تلاشی بود برای جلب رضایت مناطق روستایی، یعنی درست همان کاری که Model T برای مناطق شهری کرد. این تراکتور چند ماه پس از عرضه به پرفروش‌ ترین تراکتور ایالات متحده تبدیل شد. از آن جایی که تراکتور Fordson در کسب موفقیت اولیه کمپانی فورد نقش زیادی داشت، فناوریش را با برادر جاده نوردش به اشتراک گذاشت. فناوری این تراکتور بعدها در فورد Chronicle نیز، مورد استفاده قرار گرفت. از آن زمان به بعد، کمپانی فورد کارش را گسترش داد و وانت های سنگین‌تری تولید کرد. اولین وانت سنگین در سال 1928 تولید شد که 11.2 تن ظرفیت بارگیری داشت، به دنبال آن هم وانت Forties روانه بازار شد که ظرفیت آن سه تن بیشتر بود.

وانت های فورد

در سال های بعد، کمپانی فورد خط تولیدش را توسعه داد و همه نوع وانت تولید کرد: از وانت های سبک گرفته تا وانت های متوسط و سنگین. خودروساز آمریکایی در خلال جنگ جهانی دوم با اقتدار به کارش ادامه داد و همه منابعش را به کار گرفت تا طیف گسترده‌ای از ابزارآلاتی که در دریا، خشکی و هوا مورد استفاده قرار می‌گرفتند را تولید کند. با این حال، به رغم این اقدام خطیر و متهورانه اقتصادی، کمپانی فورد دست پر از جنگ برنگشت. وقتی هنری فورد دوم، نوه بنیان‌گذار شرکت، مدیریت را در دست گرفت، شرکت در آستانه فروپاشی قرار داشت و فقط انتخاب هوشمندانه شرکا بود که آن را نجات داد.

وانت های فورد

یکی از خودروهایی که به بازگشت فورد به قدرت کمک کرد، اولین وانتی بود که پس از جنگ با نام فورد سری F تولید شد. این وانت جدید در سال 1948، یعنی یک سال قبل از تولید اولین خودرو سواری پس از جنگ، روانه بازار شد. اسم اولین مدل از این سری F-1 بود و 1.2 تن وزن داشت؛ ولی در سال 1953 با اضافه کردن دو صفر به انتهای اسمش، نام آن به F-100 تغییر یافت و این روند نامگذاری تا به امروز ادامه پیدا کرد.

وانت های فورد

با این که کمپانی فورد بیشتر با وانت های سری F شناخته می‌شد، ولی طی چندین سال طیف گسترده‌ای از انواع خودرو را تولید کرد که در دسته وانت و کامیون قرار می‌گرفتند. این شرکت علاوه بر وانت های سنگین و نیمه سنگین فوق‌الذکر، ماشین های باری فورد Panel و Sedan Delivery، سواری/وانت مبتکرانه Ranchero، ون های جادار مسافرتی و باری، و لشکری از مینی‌ون ها و شاسی بلندها را تولید کرد که تا امروز هم محبوب هستند.

وانت های فورد

همگی این خودروها در تاریخچه طولانی فورد نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ گفتنی است، در وانت فورد Chronicle رد پایی از همگی‌شان دیده می‌شود. آغاز دومین قرن از فعالیت کمپانی فورد با مشکلاتی همراه بود که کمپانی برای گذر از آن ها محصولات جدیدی تولید کرد و این چرخه چندین بار در تاریخ شرکت تکرار شد. اگر می‌شد به گذشته برگشت، کمپانی فورد باز هم به همان راهی می‌رفت که قبلاً رفته بود تا به رویایی که بیش از صد سال پیش با آن شروع کرده بود، جامه عمل بپوشاند. مطمئناً خود هنری فورد هم، به همین راه می‌رفت. در ادامه مطلب نگاه کوتاهی بر تاریخچه این کمپانی خواهیم داشت.

وانت های فورد
وانت های فورد وانت های فورد
وانت های فورد وانت های فورد
وانت های فورد وانت های فورد
وانت های فورد

2000 تا 2007: ببینید این خودروها چطور تا به امروز تأثیرگذار بوده‌اند.

1990 تا 1999: کامیون فورد Explorer اولین بار در دهه 90 میلادی پا به میدان گذاشت. 

1980 تا 1989: در دهه 80 میلادی تمرکز بر کم مصرفی بود. کمپانی فورد برای رسیدن به این هدف، طراحی خودروهای خود را مورد بازنگری قرار داد. 

1970 تا 1979: در دهه 70 میلادی توجه فورد به وانت های سنگین معطوف شد. 

1960 تا 1969: دهه 60 میلادی دهه توسعه تولید و سر آغازی برای کمپانی فورد بود. 

1950 تا 1959: کمپانی فورد در دهه 50 میلادی به طراحی توجه نشان داد.

1940 تا 1949: دهه 40 میلادی، دهه پر فراز و نشیبی برای خودروهای فورد بود. توسعه تولید و تلاش هایی که در خلال جنگ جهانی دوم صورت گرفت، کامیون های فورد را شکل دادند. 

1920 تا 1929: در دهه 20 میلادی و هنگامی که فورد Model T مشغول خداحافظی از بازار بود، وانت های جدیدی وارد میدان شدند.

1903 تا 1919: اندک زمانی پس از شروع به کار کمپانی، وانت ها و کامیون های فورد متولد شدند. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : فورد , وانت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: m&z
13

این روند پیشرفت خیلی برای مردم ما آشناست، چون به چشم خودشون شرکت های داخلی رو دیدن که چطور پیشرفت روزافزونی دارن و خوشبختانه دولت هم به خوبی به خواسته مردم عمل میکنه و از اونا حمایت میکنه. نمونه کوچکی از این پیشرفت کارخانه عظیم خودروسازی سایپاست که موفق شد پس از چندین دهه پیشرفت شگفت انگیز و سری های متعدد سواری پراید با مدل های گوناگون همگام با سلیقه مردم موفق به تولید وانت سایپا 151 نمود که از اسم اون هم میتوان حدس زد که یک نسل جلوتر از فورد F150 می باشد. قدر این خادمین مردم را بدانید و محصولات ایرانی خریداری کنید تا باز هم شاهد شگفتی های بیشتری از این صنعت گران داخلی باشیم...
08:22  1393/03/11
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: IBO
1

راستي، من عاشق F-450 Super Duty هستم...
08:02  1393/03/11
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: IBO
2

يعني با تمام وجود ميشه روند رو به رشد و توسعه رو حس كرد.
07:54  1393/03/11
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
معصومی : من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم اما هیچ خبری نیست ماشین من شاهین پلاس هستش
X5sefid : با سلام خدمت دوستان طبق اخبار مطمئن هیچ افزایش قیمت در کار نیست نگران نباشید برای کنترل قیمت دلار هم قرار شده یک ارز پاشی شدید در هفته آینده داشته باشیم قاجاریه دلار بازار آزاد رو بیارن زیر ۱۲۰ همچنین کرمان موتور از دلار ۷۳ هزار تومانی دولتی داره استفاده میکنه پس اصلا قیمتها رو نباید افزایش بده اگر هم کسی دلار یا طلا داره بفروشی که به شدت میریزه قیمتها
معصومی : سلام من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم و تا به امروز خبری نیست ماشین من هم شاهین پلاس هستش
مهدی پلاس 14اردیبهشت : سلام دوستان از اردیبهشت امروز کسی فاکتور شده
X5 اقساطی تیر لرستان : منم دقیقا ۲۵ آبان شاسی شد و ۱۲ آذر پلاک و ۱۶ آذر ارسال مدارک ولی هنوز تحویل ندادن فکر کنم شما چون کرمان هستین سریع بهتون تحویل دادن
علی ابراهیم : سلام من نمیتونم کارو در بیارم با این کرمان موتور . ما آبمون باهم تو یک جوب نمیره بهتره برم یه فکری بردارم
محمد : دوستان بنظرتون ما که تحویل مرداد هستیم و تبدیل نزدیم کی پیامک واریز دوم میاد واسمون
BAC x3 : هنوز تحویلی های مهر شاسی نشده
BAC x3 : سلام.از دوستان کسی ثبت نامی فروردین تونسته ماشینشو تحویل بگیره یا شاسی شده باشه؟ خودرو bac x3 pro ثبت نام دو مرحله ای فروردین با موعد تحویل مهر ماه
J4 مرداد : ۷ مرداد ثبت نام‌کردم ۲۲ ام شاسی شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : 278بدون اپشن
علی : تحویل میدن ولی با تاخیر سود تاخیرم یکسال طول میکشه تا بدن
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : انشالله که مال همه رو زود تر فاکتور کنند و تحویل بگیریم و راحت شیم از دست این سایپا.
کوییک اس آبان ماه : سلام دوستان وقت بخیر کوییک اس تکمیل وجه 2 مهر هستم چرا فاکتور نشدم آپشن هم هیچی نزدم ممنونم میشم اگه خبری دادین
اطلس قرمز : منم 30آبان فاکتورشدم هیچ خبری نیست.سایپانابودبشه
ماهان دنا 6 دنده رینگ : آره داداش منم فک کنم واریز دوم هس اونموقع باید 2،3 روز دیگه هم مارو فاکتور کنن
اطلس بهمن : 30آبان فاکتور شدم تحویل حضور ی زدم هنوز هیچ خبری نیست نمیدونم چرا تحویل نمیدن دیگه ،کسی خبری داره بگه خسته شدیم به خدا
مازیار : با سلام والا منم فروش فوق العاده ابان بود ثبت نام کردم اسمم درآمد رفتم نمایندگی گفت تا زمان تکمیل ظرفیت وقت داری من خرم سری طلاها مامانو فروختیم کاش تکمیل نمیکردیم تکمیل که کردیم طلا کشید بالا خودرو کشید بالا پراید 84 شاسی پلمپ بردیم تحویل دادم برگه اسقاطم بردم نمایندگی فقط خاستم ببینم کسی اطلاعات دقیق داره چطورهست چون تو سیستم ساپیپا هنوز اطلاعات پذیرشو تکمیل وجه رو نمیاره ممنون میشم کسی بلده دقیقا چطوره کمک کنه تاخیرش میدونم اما ممون میشم کامل راهنمایی کنید سپاسگزارم
کوییک اس : آپشن زدید؟
رضا سورن دوگانه تحویل بهمن : دوستان برای تحویل بهمن برای کسی طرح تبدیل آمده من نگاه کردم برای من نیامده