وانت های فورد

وانت های فورد

کمپانی خودروسازی فورد کارش را در اوایل قرن بیستم به همان شیوه‌ای شروع کرد که دیگر خودروسازان آمریکایی شروع کرده بودند، یعنی یک نابغه صنعتی و یک سرمایه‌گذار دست در دست هم گذاشتند تا روایت خودشان را از رویای آمریکایی بسازند. نوآوری و مدیریت خردمندانه به کمپانی فورد کمک کرد بیش از 100 سال دوام بیاورد، و همین امر سبب تمایز این کمپانی از دیگر خودروسازان به شمار می‌رود. پیشتر یک صنعت نوپای خودروسازی در سپیده دم قرن بیستم وجود داشت، ولی آن "کالسکه های بی‌اسب"، تنها مختص ثروتمندان بودند؛ اما هنری فورد (Henry Ford) و کمپانی خودروسازی فورد، با عرضه مدل T صنعت خودروسازی را متحول کردند. با این حال، خود این ماشین نبود که حمل و نقل شخصی را برای عموم مردم به ارمغان آورد، بلکه مجموعه‌ای از مدیریت خوب، شبکه فروش منسجم و معجزه‌ی تولید انبوه این کار را میسر ساخت. 

وانت های فورد

از همان ابتدا که کمپانی فورد ساخت خودرو را شروع کرد، به تولید خودروهای باری گرایش داشت. با این وجود، تلاش های اولیه برای ساخت وانت به موفقیت چندانی دست نیافت و این خودروهای سودمند در انتظار کسب شهرت و موفقیت پیر شدند. سر و کله اولین وانت در سال 1905 پیدا شد، یعنی درست دو سال بعد از تولید اولین خودروی سواری فورد؛ یک محفظه بار جعبه مانند پشت صندلی راننده نصب شده بود! این خودرو اگرچه وسیله به درد بخوری بود، ولی یک سال پس از عرضه، به دلیل فروش کم، از بازار جمع‌آوری شد. در سال 1912 خودرو مشابهی به بازار عرضه شد که روی شاسی Model T سوار شده بود، ولی باز هم نتوانست در بازار موفقیتی به دست بیاورد. از آن زمان به بعد اگرچه بدنه های زیادی، از وانت گرفته تا خودروهای آتش‌نشان، بر روی شاسی مدل T سوار شد، ولی به اعتقاد بیشتر تاریخ‌نویسان، تاریخچه وانت های فورد از سال 1917 و با عرضه مدل TT آغاز می‌شود. 

وانت های فورد

وانت TT اگرچه از نظر مکانیکی بر اساس مدل T ساخته شده بود، ولی یک تن وزن داشت و دارای خصوصیات منحصر به فردی بود که از جمله آنها می‌توان به چارچوب قرص و محکم، دیفرانسیل با چرخ دنده مارپیچ و تایرهای توپر عقب اشاره کرد. این خصوصیات به وانت  TT کمک کردند ظرفیت بار بیشتری داشته باشد. این وانت، ابتدا فقط اتاقکی برای راننده داشت و محفظه بار توسط شرکت‌های دیگر ساخته می‌شد؛ تا اینکه در سال 1924، کمپانی فورد محفظه بار Express body را به بازار عرضه کرد. برخلاف تلاش های ناموفق قبلی برای فروش وانت های باربری، این خودرو در همان روز اول، فروش خیلی خوبی داشت. سال 1917 میلادی یک اسب کاری دیگر با خودش به همراه آورد، یعنی: تراکتور Fordson.

وانت های فورد

هنری فورد در مزرعه بزرگ شده بود و سختی های کار را می‌دانست، به این ترتیب تراکتور Fordson تلاشی بود برای جلب رضایت مناطق روستایی، یعنی درست همان کاری که Model T برای مناطق شهری کرد. این تراکتور چند ماه پس از عرضه به پرفروش‌ ترین تراکتور ایالات متحده تبدیل شد. از آن جایی که تراکتور Fordson در کسب موفقیت اولیه کمپانی فورد نقش زیادی داشت، فناوریش را با برادر جاده نوردش به اشتراک گذاشت. فناوری این تراکتور بعدها در فورد Chronicle نیز، مورد استفاده قرار گرفت. از آن زمان به بعد، کمپانی فورد کارش را گسترش داد و وانت های سنگین‌تری تولید کرد. اولین وانت سنگین در سال 1928 تولید شد که 11.2 تن ظرفیت بارگیری داشت، به دنبال آن هم وانت Forties روانه بازار شد که ظرفیت آن سه تن بیشتر بود.

وانت های فورد

در سال های بعد، کمپانی فورد خط تولیدش را توسعه داد و همه نوع وانت تولید کرد: از وانت های سبک گرفته تا وانت های متوسط و سنگین. خودروساز آمریکایی در خلال جنگ جهانی دوم با اقتدار به کارش ادامه داد و همه منابعش را به کار گرفت تا طیف گسترده‌ای از ابزارآلاتی که در دریا، خشکی و هوا مورد استفاده قرار می‌گرفتند را تولید کند. با این حال، به رغم این اقدام خطیر و متهورانه اقتصادی، کمپانی فورد دست پر از جنگ برنگشت. وقتی هنری فورد دوم، نوه بنیان‌گذار شرکت، مدیریت را در دست گرفت، شرکت در آستانه فروپاشی قرار داشت و فقط انتخاب هوشمندانه شرکا بود که آن را نجات داد.

وانت های فورد

یکی از خودروهایی که به بازگشت فورد به قدرت کمک کرد، اولین وانتی بود که پس از جنگ با نام فورد سری F تولید شد. این وانت جدید در سال 1948، یعنی یک سال قبل از تولید اولین خودرو سواری پس از جنگ، روانه بازار شد. اسم اولین مدل از این سری F-1 بود و 1.2 تن وزن داشت؛ ولی در سال 1953 با اضافه کردن دو صفر به انتهای اسمش، نام آن به F-100 تغییر یافت و این روند نامگذاری تا به امروز ادامه پیدا کرد.

وانت های فورد

با این که کمپانی فورد بیشتر با وانت های سری F شناخته می‌شد، ولی طی چندین سال طیف گسترده‌ای از انواع خودرو را تولید کرد که در دسته وانت و کامیون قرار می‌گرفتند. این شرکت علاوه بر وانت های سنگین و نیمه سنگین فوق‌الذکر، ماشین های باری فورد Panel و Sedan Delivery، سواری/وانت مبتکرانه Ranchero، ون های جادار مسافرتی و باری، و لشکری از مینی‌ون ها و شاسی بلندها را تولید کرد که تا امروز هم محبوب هستند.

وانت های فورد

همگی این خودروها در تاریخچه طولانی فورد نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ گفتنی است، در وانت فورد Chronicle رد پایی از همگی‌شان دیده می‌شود. آغاز دومین قرن از فعالیت کمپانی فورد با مشکلاتی همراه بود که کمپانی برای گذر از آن ها محصولات جدیدی تولید کرد و این چرخه چندین بار در تاریخ شرکت تکرار شد. اگر می‌شد به گذشته برگشت، کمپانی فورد باز هم به همان راهی می‌رفت که قبلاً رفته بود تا به رویایی که بیش از صد سال پیش با آن شروع کرده بود، جامه عمل بپوشاند. مطمئناً خود هنری فورد هم، به همین راه می‌رفت. در ادامه مطلب نگاه کوتاهی بر تاریخچه این کمپانی خواهیم داشت.

وانت های فورد
وانت های فورد وانت های فورد
وانت های فورد وانت های فورد
وانت های فورد وانت های فورد
وانت های فورد

2000 تا 2007: ببینید این خودروها چطور تا به امروز تأثیرگذار بوده‌اند.

1990 تا 1999: کامیون فورد Explorer اولین بار در دهه 90 میلادی پا به میدان گذاشت. 

1980 تا 1989: در دهه 80 میلادی تمرکز بر کم مصرفی بود. کمپانی فورد برای رسیدن به این هدف، طراحی خودروهای خود را مورد بازنگری قرار داد. 

1970 تا 1979: در دهه 70 میلادی توجه فورد به وانت های سنگین معطوف شد. 

1960 تا 1969: دهه 60 میلادی دهه توسعه تولید و سر آغازی برای کمپانی فورد بود. 

1950 تا 1959: کمپانی فورد در دهه 50 میلادی به طراحی توجه نشان داد.

1940 تا 1949: دهه 40 میلادی، دهه پر فراز و نشیبی برای خودروهای فورد بود. توسعه تولید و تلاش هایی که در خلال جنگ جهانی دوم صورت گرفت، کامیون های فورد را شکل دادند. 

1920 تا 1929: در دهه 20 میلادی و هنگامی که فورد Model T مشغول خداحافظی از بازار بود، وانت های جدیدی وارد میدان شدند.

1903 تا 1919: اندک زمانی پس از شروع به کار کمپانی، وانت ها و کامیون های فورد متولد شدند. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : فورد , وانت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: m&z
13

این روند پیشرفت خیلی برای مردم ما آشناست، چون به چشم خودشون شرکت های داخلی رو دیدن که چطور پیشرفت روزافزونی دارن و خوشبختانه دولت هم به خوبی به خواسته مردم عمل میکنه و از اونا حمایت میکنه. نمونه کوچکی از این پیشرفت کارخانه عظیم خودروسازی سایپاست که موفق شد پس از چندین دهه پیشرفت شگفت انگیز و سری های متعدد سواری پراید با مدل های گوناگون همگام با سلیقه مردم موفق به تولید وانت سایپا 151 نمود که از اسم اون هم میتوان حدس زد که یک نسل جلوتر از فورد F150 می باشد. قدر این خادمین مردم را بدانید و محصولات ایرانی خریداری کنید تا باز هم شاهد شگفتی های بیشتری از این صنعت گران داخلی باشیم...
08:22  1393/03/11
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: IBO
1

راستي، من عاشق F-450 Super Duty هستم...
08:02  1393/03/11
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: IBO
2

يعني با تمام وجود ميشه روند رو به رشد و توسعه رو حس كرد.
07:54  1393/03/11
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آرش : بدبختی کوییکم معلوم نی کی بدن🤨
آرش : منم جی ال بودم ۲۸۲پارسال واریز کردم موعدم آذر بود که تبدیل به کوییک زدم ۱۵۰ هم واریز کردم حالا خدا داند کی بدن
مهدی : سلام از من به شما نصیحت من الان ۲ ماه هست که ماشین زیر پام هست تلکی منتظر جی نباشین فقط جی ال میدن اونم به زور
مهدی پلاس 14اردیبهشت : درود برشما دوستان عزیز.اپراتورهای سایپا هیچ خبری ندارن که چه موقع ماشین فاکتور میشه این که میگن شما اسفندماه فاکتور میشوید دروغه قبلاً یکی از دوستان گفتن اپراتور بهم گفته تو که 14اردیبهشت هستی حدوداً 70روزدیگه فاکتور میشوید من همون لحظه حساب کردم چون خودم هم 14اردیبهشت بودم تقریباً شد اواخر مهرماه اما هیچ خبری نشد لطفاً دلخوش به گفته اپراتور سایپا نباشید
خردادماه : بله ۴ بار اومده
رز زرد : سلام برای شما چندبار پیامک تبدیل اومده؟ آیا ۲۰ مرداد پیامک جی ال اومد؟
همون ناشناسهستم : 290 میلیون مهر 402 واریز اولیه بعداز 2 سال 7 ماه 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی البته تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 تکمیل وجه کردم کد پستی ادرس که توی سخا بود همون ادرس کد پستی برای صدور بیمه توی املاک و اسکان ثبت کردم توی وضعیت خودرو زده اماده تخصیص ولی از فاکتور پلاک تحویل خبری نیست
نازنین واقعی : سلام برای من اومده بیا کوعیک ببر ۱۵۸ تومن
اکبر : من اشتباه کردم حواله خریدم اول سال فروشنده یادش رفته پیامک g بده شرکت زنگ زدم گفت احتمالا پریده تا اینکه چند وقت بعد پیام پلاس اومد مجبور شدم 435میلیون واریز کردم از وقتی حواله خریدم تا الان سه بار افزایش قیمت خورده خدا سایپا لعنت کنه نمایندگی گفته اگر خوش شانس باشی تا اردیبهشت سال بعد شاید تحویل بدن نمیدونم چکار کنم جلوی زن و بچم آبروم رفته با گند سایپا
مجتبی : سلام من تحویل دی ماه بودم برام پیام تبدیل به کوییک اومد با قیمت 138 تومن امروز تکمیل وجه کردم با این روندی که ماشین میدن احتمالا اسفند ماه تازه پیام تبدیل به gl میخواست بیاد وتحویل ماشین میفته سال بعد دیگه نخواستم شاهین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا : سلام کسی از دوستان میدونه که بعد از فاکتور چقد طول می کشه ماشین بیاد
دنا 6 دنده : سلام کسی از دوستان میدونه بعد از فاکتور شدن چقدر طول میکشه ماشینو تحویل بدن؟؟
زامیاد بی کلک نیسان : دوستان من اکستند دوگانه ثبت نام کرده بودم شکر خدا امروز غروب پلاک شدم
مریم اهواز فوق العاده 26آبان : تازه چندتا 207و تارا بار خودرو بر بودن فکر کنم اوردنشون😍😍😍
جی ایکس آر ال : اصلا خبری از این مدل نیست خیلی وقته کسی فاکتور نشده ،اصلا معلوم نیست آخرین فاکتور کی بوده
دنا دیماه : سلام تبدیل رینگ المینیومی به رینگ قالپاق فولادی
علی اهواز : فردا صبح میرسه نمایندگی مطمن مطمن همشهری
محمدآذرمرام : بله ماشین نیست پول شما هم خوردند تمام.
محمدمهدی : تا 10 تیر تازه رسیده، خیلی مونده تا انتهای مرداد
تاجی 🇮🇷 : جواب دنیز،صفحه قبلی عکس گذاشتم نگاه کنید متوجه میشید