آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

خودروهای مدرن و امروزی واقعاً کامپیوترهایی متحرک هستند؛ چرا که چیپ ها و حسگرهای موجود، تمامی بخش ها و قطعات خودرو، از موتور گرفته تا سیستم تفریح و سرگرمی، را کنترل می‌کنند. فناوری صنعت خودروسازی تا ساخت خودروهای بدون راننده نیز، پیشرفت کرده است؛ با این حال، ما برای دیدن پشت سرمان هنوز از آینه های کوچک و چهارگوش استفاده می‌کنیم؛ ولی با ساخت دوربین هایی با وضوح بالا که تصاویر را به نمایشگرهای کوچک روی داشبورد خودرو منتقل می‌کنند، این روند رو به تغییر است. کمپانی تسلا و چند خودروساز دیگر، در این راه پیشگام هستند. درست همان روزی که قانون‌گذاران فدرال در ایالات متحده اعلام کردند همه وسایل نقلیه جدیدی که کمتر از 4500 کیلوگرم وزن دارند، باید مجهز به دوربین دید عقب باشند، کمپانی تسلا و اتحادیه بین‌المللی خودروسازان خواستار بازنگری در مقررات مربوط به آینه بغل شدند. این خودروسازان از موسسه ملی ایمنی بزرگراه ها خواستند، در قانون سال 1968 تغییراتی ایجاد کند و به خودروسازان امکان استفاده از دوربین، به جای آینه، را بدهند؛ لازم به ذکر است، طبق این قانون تمامی خودروها ملزم به داشتن یک آینه روی درب و یک آینه روی شیشه جلو بودند. استدلال آن ها این بود که دوربین با ارائه دید وسیع تر، سبب افزایش ایمنی می‌شود؛ از طرفی با افزایش آیرودینامیک بدنه، مصرف سوخت کاهش می‌یابد. از همین جا معلوم می‌شود که چسباندن یک تکه آینه روی یک قاب پلاستیکی و نصب آن روی درب ها واقعاً بهره‌وری را کاهش می‌دهد.

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

دوربین ها از اوایل دهه 90 میلادی پای ثابت خودروهای کانسپ به شمار می‌رفت، ولی همین اواخر بود که هزینه تولید آن ها پایین آمد و قابلیت عرضه گسترده را پیدا کردند. سال گذشته، کمپانی فولکس واگن به همراه خودرو فوق کم مصرف خود، یعنی XL1 که در هر 100 کیلومتر فقط 1 لیتر سوخت مصرف می‌کرد، یک سیستم دوربین-پایه نیز به بازار معرفی کرد؛ ولی به دلیل وجود مقررات سختگیرانه در خصوص آینه ها، از این خودرو فقط در آلمان و اتریش می‌توان استفاده کرد. طبق گفته های اتحادیه خودروسازان، بسیاری از کمپانی های خودروسازی قبلاً هم برای تنظیم محل قرارگیری آینه های سنتی از دوربین استفاده می‌کرده‌اند؛ برای مثال، کمپانی های مرسدس بنز و نیسان، تا به حال از دوربین هایی استفاده می‌کرده‌اند که روی سپرهای جلو و عقب و همچنین زیر آینه ها نصب می‌شده‌اند و برای ردیابی خطوط جاده و اخطار به راننده در صورتی خروج از خط، مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. با این حال، کمپانی تسلا و اتحادیه خودروسازان، که ده ها خودروساز بزرگ از جمله بزرگترین کارخانه های آمریکا و آلمان عضو آن هستند، بیشتر به جنبه آیرودینامیک قضیه، که باعث پایین آمدن مصرف سوخت می‌شود، علاقه نشان می‌دهند. دون آنیر (Don Anair) از انجمن Concerned Scientists می‌گوید: "آینه های بغل بر شکل آیرودینامیک و مصرف سوخت خودروها تأثیر می‌گذارند؛ به همین دلیل، به نظر می‌رسد دوربین ها، جایگزین خوبی برای آینه ها هستند و استفاده از آن ها می‌تواند کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت بکند". علم هم از این نظر پشتیبانی می‌کند؛ به اعتقاد کارشناسان، آینه های بغل به طور میانگین بین 2 تا 7 درصد از خصوصیت آیرودینامیک خودرو می‌کاهند که اگرچه مقدار زیادی به نظر نمی‌رسد، ولی خودروسازان به دلیل وجود فشارهای شدید جهت کاهش مصرف سوخت، مطمئنا به آن متوسل خواهند شد. به نظر شما آیا خودروسازان می‌توانند قوانین را تغییر بدهند؟ آیا روزی می‌رسد که ببینیم درست همانند آئودی R8 etron کانسپت و ماشین مسابقه‌ای R18 etron، صفحات نمایشگر جایگزین آینه ها شده‌اند؟

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

خودروسازان با ادغام سیستم های دوربین-پایه با آینه بغل های خارجی، و استفاده از لنزهای دید گسترده می‌توانند نقاط کور را به کلی حذف کنند و نسبت به آینه های سنتی، میدان دید وسیع‌تری در اختیار راننده قرار بدهند. صفحات نمایشگر را، بر خلاف آینه های بغل، می‌توان در جایی قرار داد که راننده به راحتی بتواند آن را ببیند ولی آینه ها باید طوری نصب بشوند که بهترین تصویر را از عقب خودرو ارائه بدهند. یکی از دلایلی که هنوز از آینه ها استفاده می‌کنیم این است که استفاده از آن ها برای همه آسان است؛ همچنین آینه ها ارزان قیمت، قابل اعتماد، و بادوام هستند و تعویض آن ها نیز، آسان است؛ آینه ها به راحتی نمی‌شکنند، خاموش نمی‌شوند و نمی‌توان آن ها را هک کرد، ولی با وجود تمامی این موارد، دید محدودی ارائه می‌کنند و به دلیل محل قرارگیری آنها، نمی‌توان نیم نگاهی به آن ها انداخت؛ همچنین، هیچکدام از آینه های محدب و اضافی که در داخل کابین نصب می‌شوند نیز، دید را افزایش نمی‌دهند. امروزه دوربین ها کوچک و ارزان شده‌اند و کیفیت بالایی هم دارند و در کلاه کاسکت دوچرخه‌سواری هم مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ حتی تلفن های هوشمند هم، توانایی پردازش تصاویر ویدئویی را دارند. بعید نیست که آینه ها هم به همان جایی بروند که هندل های دستی و نوارهای کاست رفتند. به عقیده کارشناسان، چنانچه فناوری های بالا در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار بگیرد، خواهیم دید که بسیاری از تجهیزات ابتدایی خودروها کنار خواهند رفت و تجهیزات پیشرفته جایگزین آن ها خواهند شد؛ در این میان، آینه های جانبی خارجی جزو اولین مواردی هستند که جایگزین کردنشان مد نظر قرار گرفته است. از سال 2010 به بعد، یک کنسرسیوم بین‌المللی کارآمدی دوربین ها را مورد ارزیابی قرار داده  و خواستار وضع استانداردهایی برای تجهیزات آینده شده است. یکی از این استانداردها این است که، به محض این که راننده ماشین را روشن می‌کند، دوربین ها هم روشن بشوند و با دقت و شفافیت یک آینه، محیط اطراف را نشان بدهند. ولی حتی اگر فناوری با استانداردهای بین‌المللی مطابق باشد و قوانین فدرال را کنار بزند، باز هم قوانین ایالتی در بعضی از ایالات آمریکا وجود آینه بغل را اجباری می‌کند. برای مثال، قانون ایالتی کالیفرنیا وسایل نقلیه را ملزم می‌کند که حداقل دو آینه داشته باشند. موسسه ملی ایمنی بزرگراه ها بر این موضوع تأکید می‌کند که سیستم های جایگزین آینه، باید کاربردی باشند و دقیقاً همان عملکرد را ارائه بدهند.

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

با این تفاسیر، چنین به نظر می‌رسد که عوض کردن قوانین کار دشواری است و کمپانی تسلا، اگر بخواهد نقشه های خود در مورد مدل X را به اجرا بگذارد، وقت زیادی ندارد؛ گفتنی است، این خودروی استیشن که از سال آینده تولید خواهد شد، هیچ آینه‌ای ندارد. در عوض، روی هر درب و درست همان جایی که انتظار دارید آینه جانبی وجود داشته باشد، دروبین های کوچکی نصب شده است. الون ماسک (Elon Musk) مدیر کمپانی تسلا، آدمی نیست که سر تکنولوژی یا طراحی با کسی معامله بکند و مشتاق است که هرچه زودتر شاهد تغییر قوانین باشد. سخنگوی موسسه ملی ایمنی بزرگراه ها نیز، عنوان کرده است که این موسسه بررسی جدی این درخواست را در دستور کار قرار داده است. 


منبع

Wired

برچسب : دوربین , آینه , نقاط کور , عبور از خط , تسلا , فولکس واگن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

محمد
2

فرض کنید گوش های یه آدم رو ببرند چقدر بی ریخت میشه؟!
16:38  1393/07/29
گزارش
پاسخ دادن
مجید
0

به نظرم دسته طراحو میزاره تو پوست گردو ...
14:36  1393/03/21
گزارش
پاسخ دادن
mb1909
11

رو طرح ظاهری تاثیر منفی میزاره.
22:49  1393/03/17
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال ۲۱ خرداد : الان ۲۰ روزی میشه که فاکتور شدم ولی هنوز پلاک نشده دوستانی که خرداد فاکتور شدن پلاک شدن یا نه؟؟؟
تارا v4 تحویل 30 ابان : معمولاً 90 روز قبل از موعد تحویل
شاهین یا کوییک : منم همینطور ،کسی پرداخت ودیعه دوم تو آبان براش اومده ببینیم چقدر بیشتر از اون 291باید پرداخت بشه؟
تارا دستی : نارا دستی نقره ای تیتانیوم ۳ آبان هنور فاکتور نشده
نازنین : اقا سعید لطفا جواب بدید دعوتنامه اصلی شما برای مرداد هست یاخیر
شاهین جی : سلام منم برج 10پارسال 291واریزکردم تحویلم اذربوده الان پیام اومده برای کوییک اونم معلوم نیس کی بدن چیکار کنم بنظرتون تکمیل وجه کنم برای کوییک
نازنین : دعوتنامه اصلیتون برای چه ماهی بود؟ تبدیل بودید یا جی؟ اصلی برای خرداد بود یا تیر و مرداد؟؟
سالار : ن خبری نیس منم الان 2هفته فاکتورشدم پلاک نمیشه
X5تیر : Aliاقا شما تحویل کی بودید که شاسی شدید؟
بابک : سلام دوستان، ببخشید دعوتنامه تکمیل وجه پیش فروش چند روز قبل موعد تحویل میاد، من دنا پلاس ثبت نام کردم در کانال نظرات دنا هیچکس جوابمو نداد کسی اطلاع داره لطفا بگه، ممنون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تک : جواب رادوین :شما حتما دوگانه هستی وگرنه اگ تک باشی محال هست ک نیامده باشه دوگانه ها یک ال2ماه تاخیر میاد
اطلس 24مهر : سلام.من خرداد ماشینم رو گرفتم هنوز سودتاخیر ندادن.قضیه سودتاخیرشده قضیه مهریه،تاحالا کی داده کی گرفته💔💔💔
دی ماه اپشنال : در حال حمل شده امروز بیمه و پلاک شد اذربایجان ب کجا رسیدی شما
207 دیماه : نه مشکلی نداره ، خیالت راحت باشه
رضایی : سلام عزیز چقدر تکمیل وجه کردی؟؟
سورن دوگانه : من سورن دوگانه تحویل 30آذر بودم 7ام فاکتور شد. امروز پلاک شدم
ساینا اس فرسوده تحویل مرداد : سلام دوستان لطفا لطفا کسی خبر داره فرسوده تا چه تاریخی فاکتور شده؟؟
ساینا پیش فروش 12 اسفند : فوق العاده کدوم ماهی هستین
کوییکgxrl : سلام من دیروز فاکتور شدم کوییکgxrlثبت نام20 اسفند،تحویل 90روزه که متأسفانه تاحالا طول کشید الان در کمال ناباوری پلاک شدم..من چند روز پیش به سامانه136شکایت کردم و فایل قرارداد را فرستادم دو روز بعدش فاکتور شدم همگی شکایت کنید..به امید تحویل هر چه زودتر خودرو هاتون
نفرین : طرح تبدیل به سمند سورن پلاس توربو دوکانه سوز موتور واشر فعال شد