فروش اینترنتی خودرو به نفع یا ضرر مشتریان؟!

فروش اینترنتی خودرو به نفع یا ضرر مشتریان؟!

خودروسازان در حالی 20 درصد از تولیدات خود را به صورت فروش فوری و اینترنتی عرضه می‌کنند که بسیاری از مصرف‌کنندگان از این شیوه فروش خودرو ناراضی هستند.
در حدود دو سال اخیر افت تولید خودرو در کشور موجب بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضای این محصول در بازار شده است.
جذابیت تفاوت چند میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار خودروها باعث شده تا علاوه بر دلالان و واسطه‌های حرفه‌ای، بسیاری از مردم عادی و مصرف‌کنندگان نیز با هدف خرید خودرو به قیمت کارخانه و فروش آن در بازار آزاد، به واسطه‌گری این محصول روی آورند.
در این زمینه عبدالله بابایی - معاون فروش و بازاریابی گروه صنعت ایران خودرو - در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید:‌ در دور قبلی فروش اینترنتی محصولات این شرکت به طور لحظه‌ای حدود 70 تا 80 هزار تقاضای خرید روی سایت بود.
وی با بیان این‌که این در حالی است که کل خودروی عرضه شده در آن دوره 20 هزار دستگاه بود، خاطرنشان می‌کند: بدیهی است که تعادلی بین تقاضای بسیار بالا و عرضه 20 هزار دستگاهی وجود ندارد.
معاون فروش و بازاریابی گروه صنعت ایران خودرو ادامه می‌دهد:‌ در نتیجه بسیاری از کسانی که به امید خرید خودرو به سایت مراجعه کرده‌ بودند موفق به خرید خودرو نشدند و این موضوع نارضایتی آن‌ها را به دنبال دارد.
وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از تقاضای خرید خودروها واقعی و مربوط به مصرف‌کنندگان نهایی است؟ اظهار می‌کند: متاسفانه معیاری برای تشخیص این موضوع وجود ندارد با این حال ما برای جلوگیری از فعالیت‌های واسطه‌گری، خرید خودرو از سوی کسانی که در چند ماه اخیر نسبت به خرید محصولات اقدام کرده‌اند را ممنوع کرده و هر کد ملی نیز تنها یک بار موفق به خرید خودرو می‌شود.
بابایی خاطرنشان می‌کند: در شرایطی که تفاوت چند میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار محصولات وجود دارد به طور طبیعی بسیاری از مردم به امید فروش مجدد خودرو در بازار آزاد اقدام به خرید می‌کنند. بنابراین تنها راه از بین بردن این معضل، تعیین قیمت‌های منطقی برای از بین بردن فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها است.
وی اظهار می‌کند: علاوه بر آن ما سعی می‌کنیم با افزایش تولید و عرضه خودروها تعادل بیشتری بین عرضه و تقاضای محصولات ایجاد کنیم به‌گونه‌ای که در چند ماه اخیر نیز تولید محصولات حدودا سه برابر شده است.
در این زمینه شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - نیز در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این‌که خودروسازان چه راهکار دیگری برای فروش محصولات غیر از فروش اینترنتی دارند؟ خاطرنشان می‌کند: فروش اینترنتی یکی از راهکارهای متداول فروش خودرو در دنیا است.
وی با بیان این‌که مشکل فعلی در این زمینه نه مربوط به نحوه فروش بلکه به دلیل بالا بودن تعداد تقاضاهای کاذب در این بازار است، خاطرنشان می‌کند: در این شرایط فروش خودرو از هر طریق دیگری نیز که صورت گیرد باز هم تعداد قابل توجهی از خودروها نصیب دلالان و واسطه‌های حرفه‌ای خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: بنابراین برای حل این معضل باید زمینه فعالیت‌های واسطه‌گری در این بازار از بین برود که راهکار آن نیز حذف تفاوت بین قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودروها است.
آزادی با بیان این‌که متاسفانه بخش اعظم تقاضاهای خرید خودرو مربوط به تقاضاهای واسطه‌گری و نه مصرفی است، تصریح می‌کند: هم‌اکنون شاهدیم که حتی بسیاری از کارمندان نیز به امید فروش مجدد خودرو در بازار آزاد و کسب سود چند میلیون تومانی ناشی از آن اقدام به خرید خودرو می‌کنند که همین موضوع محدود شدن فرصت خریداران واقعی این محصولات را به دنبال داشته است.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , فروش , اینترنتی , مشتری , نفع , ضرر , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

سامان
4

فکر نمیکنم که فقط دلال های معمولی سود ببرن از این گرگ و میش خودشون و اونایی که به رانت اطلاعاتی دسترسی دارن خیلی بیشتر از این حرفا سود می کنن...
12:00  1393/03/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین 403 : سلام امکان تغییر نمایندگی هست
امیر : سلام مگه چقدر خواستند؟یعنی چقدر دیگه باید بدی؟
13 اردیبهشت : سلام خدمت دوستان جمعه 21 آذر فاکتور شده بودم امروز 26 آذز پلاک به صورت آنلاین ثبت شده برام انشالا همه دوستان به ترتیب کاراشون انجام بشه و پس از تحویل به خوشی از ماشینشون استفاده کنن
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : سلام برادر برو تو سامانه سخا،بخش استعلام، ۶۲۰۰تومن پرداخت میکنی،بار کد پستی کارت وبرگه سبز رو بگیر، بار کد پستی رو داشته باشی از سامانه پست دیگه پیگیر میشی تا برسه به دست
کاوه : جناب من آذر پارسال تکمیل وجه کردم جی سانروف دار تکلیف من چی میشه؟ مال منو کی میدان آدرس اونجایی که حضوری بخوام برم رو برام بفرست
Hani -SR3 : و اینکه سوال دوم، چه مدارکی رو ارسال میکنند؟ کارت ماشین و برگه سبز؟ برای من میفرستن یا نمایندگی؟
کاوه : سلام دوستان من پارسال آذرماه تکمیل وجه کردم هیچکس جواب گو من نیست الان می‌خوام برم دچتهران ممنون میشم اگه راهنماییم کنید باید برم کجا پیگیری کنم؟؟؟؟ آدرسی چیزی برام بفرستین
Hani -SR3 : سلام. برای من امروز پلاک صادر شد. یه سوال، زده تاریخ پست مدارک امروز! آیا پیامک از پست میاد؟ ممنونم
اقساط ایکس پنج لرستان : ایکس پنج اقساطی تیر ماه کسی تحویل گرفته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من امروز زنگ زدم میگه در حال حمل هست ده روز دیگه
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : با سلام دوستانی که ۹۰ روزه تیرماه ثبت کردن ممنون میشم هر کسی ماشین تحویل گرفته اطلاع رسانی کنه ممنونم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوئیک ار اس : نگفتن چرا دیر دارن فاکتور میکنن
کوییک اس : سلام وقت بخیر اطلاع ندارید سود تاخیر کوییک چقد میشه؟ تکمیل وجه 3آبان 1404 شده
پیمان : ولی من هم 22مرداد هنوز فاکتور نشدم پذیرش هم22آبان1403
جی ایکس ال مرداد : دوستان کسی میدونه چقدر بعد از فاکتور شدت پلاک میشه؟
کوییک ار اس : چرا تیر تموم نمیشه! قطره چکونی فاکتور میکنن
جی ایکس ال مرداد : تا 22 ام فاکتور شده
کوئیک ار اس : یازده دی 403 ثبت نام کردم دوازده شهریور 404 تکمیل وجه ار اس هیچ خبری نیست
محمد : از منم اینجوری شد امروز ؟ از شما پلاک شد ؟
کریمم کریم : تا7شهریور تکسوزها فاکتورشدن تا شب یا فردا میشینه توسایت سایت پیگیری حداقل 24ساعت تاخیر داره . مشکل قطعات مالتی مدیا و ایسیو تاحدی مرتفع شد حداقل برای تعهدات امسال تا 24اسفند
پانا دی : صد روز یا ده روز؟؟؟؟