خودروسازان: کم گران کردیم

خودروسازان: کم گران کردیم

شورای رقابت در شرایطی قیمت جدید خودروهای داخلی را در ابتدای هفته جاری با افزایشی - به طور میانگین- 5/5 درصدی اعلام کرد که گویا این رشد قیمت نیز نتوانسته خودروسازان را راضی کند و آنها انتظاری بیش از اینها از شورا داشته‌اند. 
آن‌طور که عبدالله بابایی مدیرفروش و بازاریابی ایران خودرو در گفت‌وگو با فارس عنوان کرده، خودروسازان به دنبال افزایش قیمتی حداقل 20 درصدی بوده‌اند اما شورای رقابت بین سه تا شش درصد به قیمت خودروهای تولید داخل افزود. انتظار خودروسازان برای افزایش قیمت حداقل 20 درصدی در حالی است که مردم و کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با همین گرانی سه تا شش درصدی نیز موافق نبوده و نسبت به آن معترض‌اند. احتمالا خودروسازان نیز برای کاستن از اعتراض‌ها و تبرئه خود، می‌خواهند این‌طور القا کنند که شورای رقابت قیمت خودروها را کمتر از آنچه مورد نظر آنها (خودروسازان) بوده، افزایش داده‌اند. حالا ببینیم اگر قیمت خودرو حداقل 20 درصد گران می‌شد، نرخ جدید خودروهای داخلی به چه میزان بود. با توجه به روش محاسبه‌ای که شورای رقابت برای تعیین قیمت خودروهای داخلی در نظر گرفته و با احتساب 20 درصد افزایش قیمت فرضی، پژو 405 مدل SLX، قیمتی بیش از 33 میلیون تومان (2 میلیون و 750 هزار تومان بیش از نرخ فعلی) پیدا می‌کرد. همچنین قیمت پژو 206 تیپ 5 نیز با سه میلیون و 200 هزار تومان جهش، به 37 میلیون و 300 هزار تومان می‌رسید و رانا هم رشدی شش میلیون و 600 هزار تومانی را به خود می‌دید. محاسبات نشان می‌دهد افزایش قیمت مدنظر خودروسازان، از پارس مدل ELX نیز خودرویی 44 میلیون و 300 هزار تومانی می‌ساخت، یعنی چهار میلیون و 300 هزار تومان بیش از قیمت فعلی. هرچند بحث افزایش قیمت 20 درصدی را ایران خودرویی‌ها مطرح کرده اند، اما اگر سایپا نیز چنین نظری داشت و شورای رقابت با آن موافقت می‌کرد، حالا پراید خودرویی 21 میلیون و 900 هزار تومانی بود (یک میلیون و 450 هزار تومان بیش از نرخ فعلی) و تیبا نیز با قیمتی برابر با 26 میلیون و 550 هزار تومان به دست مشتریان می‌رسید، یعنی دو میلیون و 350 هزار تومان بیش از قیمت فعلی آن.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت , شورای رقابت , رشد , افزایش , گران , خودروساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

7 نظر

عباس
0

حرف خودروسازان قبول، اما اگه دولت خدمتگزار اجازه مي داد خودروي خارجي با عوارض كمتر وارد ميشد اون وقت خودروسازان راحت تر به قيمت واقعي محصولاتشان پي ميبردند من يك پارس از نوع سفارشي مدل ٨٥ داشتم فروختم هيونداي اكسنت صفر كيلومتر گرفتم تازه فهميدم ماشين يعني چه،حالا از ماشينهاي بهتر بگذريم واقعا دولت يكبار هم شده اجازه بده
18:27  1393/04/22
گزارش
پاسخ دادن
سامان
1

دستشون درد نکنه ...
15:00  1393/04/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیرمحمد
4

حوضی که ماهی نداشته باشه قورباغه توش سپه سالاره...
14:34  1393/04/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: IBO
2

بررسی آنالیز قیمتی پراید که مربوط به سال 92 است، نیز نشان می دهد که خودروسازان برای تولید انواع خودروها همین قواعد را رعایت می کنند. قیمت متوسط پراید در بازار بین 18 تا 20 میلیون تومان در نوسان است. کارخانه اعلام کرده است که 11 میلیون تومان از قیمت تمام شده پراید مربوط به هزینه تمام شده مواد اولیه است.

270 هزار تومان مواد پلیمری، یک میلیون و 200 هزار تومان ورق و انوع فولاد، 260 هزار تومان لاستیک، 110 هزار تومان مس، 180 هزار تومان آلومینیوم، 140 هزار تومان چدن و حدود 3 میلیون و 300 هزار تومان سایر مواد اولیه به کار رفته در تولید این خودرو به اضافه هزینه‌های تولید شرکتهای قطعه‌ساز و همچنین حدود 1600 دلار ارزبری برای واردات قطعات خاص هزینه تمام شده پراید را تشکیل می دهد.

در صورتی که عوارض بعدی به قیمت پراید افزوده نشود، بهای تمام شده این محصول به 11 میلیون تومان می رسد. همچنین با احتساب هزینه‌های تولید و مونتاژ در شرکت خودروساز، هزینه‌های فروش و خدمات پس از فروش، هزینه‌های مالی، مالیات، عوارض، هزینه‌های شماره‌گذاری و هزینه‌های پست و بیمه در نهایت قیمت تمام شده تولید یک دستگاه
10:42  1393/04/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: IBO
1

پراید به حدود 19 میلیون و هفتصد هزار تومان می رسد. همین نوع خودرو هم در بازار به بهای بالاتر از 21 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می رسد.
11:31  1393/04/18

گزارش
میثم
5

خلیی مفت؟مردم یران نمیخرم
10:29  1393/04/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: IBO
2

شهر كه بي كلانتر بشه همه هفت تيركش ميشن!
خجالتم خوب چيزيه...گندشو درآوردين
10:29  1393/04/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی تحویل اسفند403 : سلام دوستان ،بله به من گفتن 1400نفر جلو شما هستن وتقریبا سه ماه دیگه بهتون میدیم ماشین ،ماهم تصمیم گرفتیم تبدیل کنیم به جی ال ولی اونایی که نوبتشون نزدیکه صبر کنید ،ما 17 آذر پذیرش شدیم
فرهادj7 : سلام ثبت نام23بهمن1403 فاکتور 27خرداد 1404 کارت خودرو آمده هنوز خبری از ماشین نیست
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تکمیل وجه کردن ۲۰ اردیبهشت سلام ثبت شده هنوز فاکتور نشدم
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : باسلام دوستان عزیز از این بابت خیالتونو راحت کنم که تا یکسال 2سال باید منتظر شاهین جی باشیم چون مدیرعامل سایپا امروز خودش گفت روزانه دوتا شاهین جی تولید میشه ،،،هر حرفیم که این کارشناسای سایپا موقع زنگ زدن میگن همشسششش دروغه من که خودم دیگه بیخیال شاهین شدم دیگه میخوام فراموش کنم حالا هر موقع تونستن فاکتوز میکنن😞 هر کی ام که دیدید ماشینشو تحویل گرفته بدونید یه آشنا مدیر داخل سایپا داشته بی شک
حسین : درضمن هیج کس از دوستانی که تشریف آورده بودن، فاکتور نشدن. فقط دو نفر تبدیل به جی ای زدن. بقیه دست از پا درازتر برگشتیم. و در پایان دم کسایی که اومدن گرم. خیلی ها از راه دور اومدن و دستمریزاد بهشون
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : شما فاکتور شدین چندین بودین؟؟؟
کوییک آر اس : شما فروش فوری بوده ؟؟؟؟؟؟مدل ماشینتون چی بود؟؟؟
آریزو 5 : سلام در پنل کاربری سایت مدیران خودرو تیک تحویل خودرو زده میشه
اطلس جی دی : روند فاکتور خوابید ، باز مردن
اطلس جی : سلام یعنی ممکنه تا شهریور تحویل بدن ماشین رو به خدا من که یه افسرده بدبخت شدم نه پول دارم نه ماشین نه طلا نه هیج انگیزه ای برای ادامه زندگی ...خدا مسئولین سایپا رو به سزای اعمالشون برسونه بگید آمییین
کوییک : واقعااااا چطور دلتون میاد با اعصاب مردم بازی کنید وبیای دروغ بنویسی چطور 28 اردیبهشت فاکتور شدی من 27 اردیبهشتم فاکتور نشده شرکتم هم زنگ زدم میگن تا 25 اردیبهشت فاکتور شده
اطلس سواران : لعنت بر سایپا چقدر باید صبر کنیم تاخیر 1 یا 2 ماه کجای دنیا دیدید 8 ماه تاخیر در تحویل ماشین این تاخیر نیست یه جور دزدی و فریب مردم
یاغی : دوستان عزیزم،دیدن این پیج برای امشب کافیه،با اجازتون میرم بخوابم،شب بخیر
کوییک آ ر اس : بله منم دقیقا وضع شما رو دارم 30 روزه ثبتنام کردم 27 اردیبهشت پول ریختم و28 برام ثبت شده وتا امروز که زنگ زدم یکیش گفت تا 15 اردیبهشت فاکتور شده وتا روز چهارشنبه هفته پیش بهم گفتن تا 25 فاکتور شده
کوییک آر اس : باید صبر کنید تا چراغ تحویلتون هم روشن بشه بعد از اینکه چراغ تحویلتون روشن شد 5 روز الی دو هفته طول می کشه تا ماشین به دستتون برسه