مسابقات استقامت (قسمت اول)

مسابقات استقامت (قسمت اول)

هیاهوی جمعیت، فریاد موتورها و صدای ناله خودورهایی که در تلاش برای سبقت از یکدیگر و رساندن خود به خط پایان هستند، به مسابقات موتوری استقامت خوش آمدید. مسابقات اتومبیلرانی استقامت، پیش از سایر مسابقات اتومبیلرانی برگزار می‌شده است و قدمتی طولانی دارد. در سال 1900، رانندگان خودروهای خود را در پیست استقامت ایتالیایی به نام Coppa Florio که مسافت رفت و برگشتی در حدود 185 کیلومتر از Brescia به Cremona و سپس Mantova بود، طی می‌کردند. مسابقه دهندگان باید چندین دور را در مسیر طی کنند و اگر بخواهیم مسیرهای این مسابقات را طبق استانداردهای جاده ای مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که جاده های کنونی چیزی بیش از جاده های درب و داغان نیست. 

مسابقات استقامت (قسمت اول)

در این مسابقات، استقامت خودرو و راننده آن و نیز، کیفیت محصول کارخانه تولید کننده در طی مسافت طولانی و ساعت ها مسابقه سنجیده می‌شود. در مسابقات Coppa Florio، راننده باید فاصله مشخصی را در سریعترین زمان ممکن طی کند. یکی دیگر از انواع این مسابقات یافتن راننده ای است که بتواند در زمان تعیین شده طولانی ترین مسافت را طی کند. همچنین این مسابقات زمانی ممکن است از چندین ساعت به نصف روز یا حتی به یک دوره کامل 24 ساعته برسد. 

مسابقات استقامت (قسمت اول)

اولین مسابقات 24 ساعته در سال 1907 در بروکلند و در پیست اتومبیلرانی 4.4 کیلومتری و در فرودگاه Surrey انگلستان برگزار شد. بروکلند اولین پیست اختصاصی بود که برای اجرای مسابقات سریع السیر ساخته شد. امروزه لمان یکی از مشهورترین مسابقات رانندگی است که 24 ساعت طول می‌کشد. این مسابقات در طول سال ها گسترش زیادی یافته اند که منظور از این گستردگی، پیچیده تر شدن و افزایش شاخه های آن است. یکی از نکات قابل توجه در این خصوص وجود تمام هیجانات مسابقات کوچکتر در این مسابقات است، اما مسایلی مانند مقاومت، مشکلات فنی و فرسودگی نیز، به آن اضافه شده است. همچنین این مسابقات براساس نوع خودرو، تولید کننده یا سازنده شخصی و تعداد رانندگان به دسته بندی های اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا شما را در جایگاه یکی از رانندگان این خودروها قرار دهیم تا هم هیجان را تجربه کنید و هم استقامتتان را در این مسابقات به بوته آزمایش بگذارید.

مسابقات استقامت (قسمت اول)

مسابقات استقامت نوعی از مسابقات اتومبیلرانی هستند که نه تنها مقاومت و مهارت راننده بلکه دوام و قابلیت خودرو را نیز، به بوته آزمایش می‌گذارند. چه در مسابقات 24 ساعته لمان، چه در Sebring به مدت 12 ساعت، چه در لمان Petit به مدت 10 ساعت یا 1,000 کیلومتری در مسابقات اروپایی، این رویدادها نه تنها برتری تیم رانندگی را اثبات می‌کنند بلکه نشان می‌دهند که کدام خودرو می‌تواند در این زمان ها بیشترین مسافت را طی کند. جای تعجب ندارد که برنده شدن یک کمپانی خودروساز به دفعات در این مسابقات می‌تواند افتخار بزرگی برای آن محسوب شود. گفتنی است که گروه های مستقلی نیز، در اینگونه مسابقات شرکت می‌کنند که privateers نامیده می‌شوند. گفتنی است که مسابقات استقامت معمولا در مسیرهای بسته و با خودروهای چرخ بسته انجام می‌شوند؛ تیم های شرکت کننده در این مسابقات دارای دو تا چهار راننده هستند که تلاش می‌کنند تا طولانی ترین و سریعترین فواصل را پوشش دهند. در طول جریان مسابقه، خودروها در درون Pit Stop برای سوخت گیری مجدد و بازدید فنی و نیز، عوض شدن راننده توقف می‌کنند؛ از نکات قابل توجه در این خصوص می‌توان به بازده زمانی این تعویض و مقاومت افراد که چیزی در حدود 1 تا 90 دقیقه است، اهمیت تاکتیکی این تعویض ها، متغیر بودن این بازده زمانی و همچنین محدود شدن این زمان در برخی مسابقات به دلایل امنیتی اشاره کرد.

مسابقات استقامت (قسمت اول)برخی نمونه های اولیه کلاس های خودرویی متفاوت در این مسابقات برای کسب جایزه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. برخی از این کلاس ها که دارای شهرت هستند، خصوصیاتشان به گونه ای است که فقط برای این مسابقات تنظیم شده است. مسابقات لمان (Series (LMS و (American Le Man Series (ALMS از دو کلاس خودرویی نمونه اولیه چرخ بسته استفاده می‌کنند. اولین کلاس که Le Mans Prototype 1 (LMP1) نامیده می‌شود توسط آئودی، پژو و آستون مارتین تولید می‌شوند. نمونه های اولیه برای LMP2 خودورهایی کوچکتر، سبک تر و با مصرف سوخت کمتر هستند، اما نسبت نیرو به وزن بهتری دارند. گفتنی است که پورشه، آکورا و مزدا نیز، برای تولید نمونه های اولیه LMP2 شهرت دارند. 

مسابقات استقامت (قسمت اول)

علاوه بر این، سه کلاس خودروهای اسپرت که شامل کوروت، وایپر، آستون مارتین، پورشه، فراری و بی ام و GTs هستند نیز، در مسابقات LMS و ALMS با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین این مسابقات می‌تواند با خودروهایی مشابه از نظر قدرت موتور و شاسی های یکسان یا خودروهای معمولی نیز، برگزار شود. حتی در مسابقاتی که در چنین فواصل دوری و در زمان زیادی برگزار می‌شوند، فاصله امتیازی بین برنده و سایر شرکت کنندگان بسیار ناچیز است. در برخی مسابقاتی که 24 به طول می‌انجامد، برنده تیمی است که کمترین اشتباه را مرتکب شده باشد. هفته آینده با قسمت دوم این مقاله ما را همراهی کنید تا نکات بیشتری در خصوص این مسابقات در اختیار شما قرار دهیم.


منبع

HowStuffWorks

            

برچسب : آئودی , آستون مارتین , پورشه , پژو , مزدا , آکورا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: IBO
0

خيلي خوب بود...ممنون
07:36  1393/04/31
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین بدبخت : باید تجمع کنیم دیگه هیچ کاری فایده نداره اینا راحت دارن پولای مارو بالا میکشن
اردیبهشت : سلام وارد سایت سایپا بشید قسمت پنل کاربری وارد گزینه تغییر رنگ و مدل خودرو بشید
اردیبهشت : سلام منم چند روز پیش خودم را راحت کردم
امیر : والا من دارم هر روز زنگ میزنم دیگه کاری از دستمون بر نمیاد
وحید : سلام دوستان ۲۰ مرداد مرحله دوم تکمیل وجه کردم هنوز ماشین پلاک نشده تحویل ندادن الان ۳۸ روز کسی هم جوابگو نیس رنگ مشکی نمایندگی تلاش خودرو تبریز ثبت نام کردم بنظرتون کی تحویل میدن؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : واقعا خیلی بی عرضه ایم پولمونو ک با بدبختی و هزار جور گرفتاری دادیم دست اینا نه پولمونو میتونیم بگیریم نه ماشینمونو حالم دیگه از خودم بهم میخوره
تارا v1p مشکی : فروش فوری بادموعد تحویل ۴ شهریور ۲۲ شهریور فاکتور شده ولی هنوز تخصیص پلاک نشده
v4 اتومات تیتانیوم : این بی وجود ها بالاخره برای ما روز 23 شهریور فاکتور کردند فروش فوری با موعد تحویل 3 شهریور بود !! الان که دوباره نگاه می کنم می بینم فاکتور رو تغییر دادند و حدود 8 میلیون گران تر فاکتور کردند !!!! عوضی ها الان 2 روزه منتظر تخصیص پلاک هستم و خبری نیست امروز با ویران خودرو تماس گرفتم گفت فراجا فیزیک پلاک تمام کرده باید یک هفته منتظر باشید تا پلاکش بیاد !!!!! دیگه اعصاب ندارم از دست اینها بی لیاقت ها !!! یادتون باشه بابت تاخیر در تحویل بعد از فاکتور شدن هم می تونید شکایت کنید و خسارت بگیرید . ضمنا تعزیرات گفته همه بران تو سامانه 135 نسبت به گران فروشی ایران خودرو شکایت ثبت کنند تا پول های اضافی رو برگردونند !! بعنی پولت زوری هم که ازت گرفتن رو می خوای بگیری باید 100 جا شکایت کنی و التماس کنی
شاهین اسفند : من تکمیل وجه ۱۶ اسفند بود تحویل گرفتم
محمد تقی افشاری : سلام مال شمابعدازفاکتور،چندروزه طول کشیدپلاک بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سمند جدید : سلام اگر سیمی می خوای تبدیل نزن اگر مهم نیست سیمی یا برقی تبدیل بزن
سید مصطفی : داداش یعنی میشه چند صد تا شماره بعد شماره پذیرش من باشه از ما بپره بفیه رو فاکتور کنن مگه له ترتیب نیست من دیروز زنگ زدم نمایندگی گفت تا 12 بهمن فاکتور شده بلاخره یکی این وسط دروغ میگه 😂😂
نیسان آبی : سلام دوستان درآمد کار با نیسان چطوره لطفا بنده راهنمایی بفرمایید
ال : سلام راست میگن منم 22بهمن ثبت نام کردم ساعت 12فاکتورشدم با آپشن بود
پیش فروش اسفند ماه : دعوت نامه دوگانه بوده فکر کنم
معلم : اگر 24 درصد افزایش خورده 120 میلیون شده باید 15 درصد افزایش می داد که بشه 75 میلیون و به پیش فروش ها 50 درصد افزایش می خوره به جای اینکه 60 میلیون دادیم باید 37 میلیون می دادیم یعنی حدود 22 میلیون از پیش فروش ها دزدی شده و 45 میلیون از فروش فوری دزدی کردن برا 207 پانا فولادی حساب کردم
مهرداد فوق العاده کرج : سوال جهت بیکاری ک سایپا مارو دچارش کرد فک کنم تا 27بهمن داریم بعدش میشه 30بهمن درسته؟
12163914 : 24بهمن تکمیل وجه کردم فوق العاده اما کی فاکتور بشم خدا میدونه
مرداد 19 : سلام من 19 مرداد طرح مادران .فوق العاده. هنوز فاکتور نشدم
Gxl : پاسخ ب مائده خانم ؛ میگم سخا واستون کی اومده ؟