خودروهای کم‌مصرف به ایران رسیدند

خودروهای کم‌مصرف به ایران رسیدند

در حالی که رئیس‌جمهور چندی پیش طی مراسم روز صنعت و معدن از اوضاع کمی و کیفی خودروسازان داخلی گلایه کرد و از ناچاری دولت برای واردات خودروهای کم‌مصرف صحبت به میان آورد، خبر می‌رسد واردات این خودروها آغاز شده و تا چندی دیگر شاهد حضور آنها در خیابان‌های کشور خواهیم بود.
آن‌طور که مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت در گفت‌و‌گو با مهر عنوان کرده، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی مذاکره با واردکنندگان برندهای مطرح به کشور، از آنها خواسته تا نسبت به ورود خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی اقدام کنند؛ در پی این مذاکرات و براساس آمارها، برخی واردکنندگان اقدام به واردات خودروهای کم‌مصرف بدون تعرفه کرده‌اند و این خودروها تا چندی دیگر در خیابان‌های پایتخت به چشم خواهند آمد.
به گفته سیدعباس حسینی، هم‌اکنون نمایندگی‌های مجاز، اقدام به واردات خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی کرده‌اند و مذاکرات با شرکت‌های مطرح دنیا برای واردات این نوع خودروها همچنان در حال انجام است. وی تاکید کرده که سود بازرگانی واردات خودروهای هیبریدی صفر است و به‌عبارت دیگر، این خودروها معاف از پرداخت سود بازرگانی در واردات هستند؛ البته حقوق ورودی که ترکیبی از سود بازرگانی و حقوق گمرکی است، به میزان چهار درصد از خودروهای هیبریدی و کم‌مصرف دریافت می‌شود. 
حسینی این را هم گفته که دولت جلساتی با نمایندگان مجاز خودروهای وارداتی برگزار و از آنها خواسته شده تا نمایندگی خودروسازان مطرح دنیا در رابطه با تولید خودروهای کم‌مصرف و سازگار با محیط‌زیست را در ایران دایر کنند. به گفته وی، دولت انتظار دارد پس از صفر شدن سود بازرگانی واردات خودروهای کم‌مصرف، واردات این نوع خودروها که سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارند، وارد کشور شوند. هرچند حسینی از خودروهای هیبریدی و کم‌مصرفی که به کشور وارد شده یا وارد خواهند شد، نامی نبرده، اما به گفته منابع آگاه، در حال حاضر «لکسوس هیبریدی» تنها خودرویی از این دست است که در خیابان‌های کشور تردد می‌کند.
با این حال ظاهرا مذاکراتی برای واردات خودروهای هیبریدی دیگری مانند «تویوتا پریوس»، «تویوتا کمری هیبرید»، «کیا اپتیمای هیبرید» و «سوناتای هیبرید» در حال انجام بوده و بعید نیست با توجه به پیگیری و اشتیاق دولت در این ماجرا، خودروهای مذکور نیز روانه ایران شوند. اما گفته‌های مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت مبنی‌بر ورود خودروهای کم‌مصرف و هیبرید به کشور در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد دولت تصمیم گرفته به واسطه حذف تعرفه این خودروها، هم ضعف خودروسازان در تولید و عرضه این نوع خودروها را پوشش دهد و هم آنها (خودروسازان) را بابت تولید محصولات کم‌مصرف و هیبرید، تحت فشار تعرفه‌ای قرار دهد. بهار امسال بود که رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران خبر از صفر شدن تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی در سال‌جاری داد و عنوان کرد که این کار برای اولین بار و بابت پیشگیری از آلودگی هوا و همچنین انتقال تکنولوژی روز دنیا به کشور، انجام شده است. پس از آن نیز این رئیس‌جمهور بود که در مراسم روز صنعت و معدن با انتقاد از ضعف کیفی خودروسازان داخلی، از لزوم واردات خودروهای کم‌مصرف به کشور خبر داد.
حسن روحانی در آن مراسم از خودروسازی به عنوان صنعتی آلاینده یاد کرد و گفت که «دولت ناچار است یکسری خودرو با سوخت کم وارد کند؛ زیرا ناوگان کشور نیاز به تحرک دارد.»
حال با گذشت حدود دو ماه از اظهارات رئیس‌جمهور، خبر می‌رسد که خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی در حال ورود به کشور بوده و دولت نیز به جد پیگیر این موضوع است. 
حتی آن‌طور که برخی منابع اگاه می‌گویند، دولت علاوه‌بر حذف تعرفه واردات خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی، قصد دارد امتیازاتی دیگر را نیز برای این خودروها در نظر بگیرد. گفته می‌شود دولت می‌خواهد در مذاکره با واردکنندگان مطرح کشور، به آنها امتیازاتی ویژه دهد که در این بین ظاهرا حذف برخی مالیات‌ها از جمله مالیات مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده، یکی از امتیازات موردنظر خواهد بود.
گویا هدف دولت این است که با در نظر گرفتن امتیازاتی ویژه، واردکنندگان را به واردات خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی بیشتر ترغیب کرده و از آن سو تمایل مردم را نیز برای خرید این خودروها افزایش دهد.
البته ظاهرا دولت اهداف بزرگ‌تری را از این ماجرا دنبال کرده و در نهایت می‌خواهد پای خودروهای برقی را به خیابان‌های کشور نیز باز کند، هدفی که بسیار  ناهمگون با زیرساخت‌های فعلی کشور است. در واقع اگرچه حذف تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی کمک زیادی به تسهیل ورود این نوع خودروها به کشور خواهد کرد؛ اما هنوز زیرساخت‌های لازم برای استفاده از آنها ایجاد نشده و بعید به‌نظر می‌رسد استقبال چندانی از خودروهای موردنظر شود.
 البته در این بین، خودروهای هیبریدی به دلیل تکنولوژی ساده‌تر نسبت به برقی‌ها، امکان استفاده بیشتری در ایران دارند؛ زیرا برای تردد با آنها نیازی به شارژ باتری و ایستگاه‌های شارژ نیست. به گفته کارشناسان، خودروهای هیبریدی علاوه‌بر موتور احتراقی، یک موتور الکتریکی نیز دارند که این موتور در موارد توقف (مثلا پشت چراغ قرمز)، فعال شده و با بهره‌گیری از برق خودرو، سبب کاهش مصرف بنزین می‌شود. در واقع خودروهای هیبریدی برق موردنیاز خود را از سیستم برقی خودرو می‌گیرند و نیازی به شارژ ندارند؛ این در حالی است که برای استفاده از خودروهای برقی باید آنها را شارژ کرد. با وجود آنکه در حال حاضر مدل‌های زیادی از خودروهای برقی ساخته شده و حتی در برخی کشورهای اروپایی و آمریکايي مورد استفاده قرار می‌گیرند، در ایران هنوز زیرساخت‌های لازم از جمله ایستگاه‌های شارژ باتری تامین نشده و طبعا نمی‌توان به این زودی‌ها امیدی به حضور برقی‌ها در جاده‌ها و خیابان‌های کشور داشت. مساله مهم دیگر اما قیمت بالای خودروهای هیبریدی است، چه آنکه با وجود صفر شدن تعرفه آنها، قیمت این خودروها باز هم بالا خواهد بود و این موضوع از انگیزه مشتریان ایرانی بابت خرید هیبریدی‌ها می‌کاهد.
 به اعتقاد کارشناسان، چون قیمت پایه خودروهای هیبریدی در مقایسه با مدل بنزینی آنها بیشتر است، حذف تعرفه واردات شان نمی‌تواند چندان از قیمت نهایی عرضه آنها (در مقایسه با مدل‌های بنزینی) کم کند. کارشناسان می‌گویند، اگر مثلا اپتیمای بنزینی 150 میلیون تومان در بازار داخل قیمت دارد، مدل هیبریدی آن در بین 135 تا 140 میلیون تومان آب خواهد خورد و 10 تا 15 میلیون تومان تفاوت قیمت چندان انگیزه‌ای برای خرید هیبریدها ایجاد نمی‌کند. در واقع چون مشتریان خودروهای وارداتی چندان در قید مصرف سوخت خودروشان نیستند و بیشتر مسائل فنی مانند شتاب و امکانات و ... برای آنها مهم است، بعید به‌نظر می‌رسد بنزینی‌ها را رها کرده و به سراغ مدل‌های هیبریدی (با توجه به محدودیت‌هایی که دارند) بروند. 

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , کم مصرف , صنعت , معدن , خودروساز , رئیس جمهور , واردکننده , هیبریدی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

mohsen
9

آخه 110% گمرک می خوره میگن 40% پس نتیجه می گیریم همون نیارین بهتره
منت هم سرمون میزارن
بیخودی امیدوار بوذم.
13:23  1393/05/02
پاسخ دادن
مجید
6

خودرو هیبریدی بیارن ! با کدوم زیر ساخت؟
11:22  1393/05/02
پاسخ دادن
amin
7

مگه میشه باورم نمیشه اگه بشه که عالی میشه :)
10:02  1393/05/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فردین : من هجده دی واریزی داشتم هجده فروردین ماه هم تکمیل وجه اما تا الان فاکتور نشده بنظرتون چون نمایندگی مشهد بودم دیرتر فاکتور شده یا روی حساب بدشانسیه
تارا اتومات : تحویل چه تاریخی
Jac s3 دادگستری : ثبت نام ۲۶ اسفند کسی شاسی نشده؟ الان دارن ثبت نامی های آبان رو تحویل میدن یعنی بعدش آذر و بعد از اون نوبت اسفنده؟
ساینا دوگانه : دوستان بهمن ماهی کسی هنوز فاکتور نشده ۲۵روز هستش واریز کردم دعوت نامه رو پس چرا خبری نیس تازشم زده بود تحویل ۳۰روزع
شیرین : سلام ساناز جان چند جور پیام میدی یه روز میگی اسفندی هستم یه کی میگه بهمنی که فاکتور میشن شما میگی آره من هم مثل شمام بهمن کی فاکتور میشیم آخه ما نمیدونیم شما دوگانه ای یا بنزینی پیش فروش هستی یا فروش فوری من نمیدونم با کدوم ساز شما برقصیم
شیرین : سلام پریسا خانم ۲۰ روز بعد ماشینو میدن من نمیدونم دوگانه ای یا بنزینی پیش فروشی یا فروش فوری
فتحی ساینا دوگانه اسفند : سلام بنده هفته آخر اسفند ثبت نام کردم هنوز پیامک دوگانه نیومده چیشد دیگه از چشم انتظاری مردیم.
مرتضی اس ۵ ۲۳ مهر : سلام عزیزان من رفتم تو سایت دولت من بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث شده بود ولی تو پیگیری نزده
پارسا : سلام مطمئن هستی که تارا پنج دنده 394تومنی براشون پیامک اومده من شنیدم تارا پلاس 580تومنی براشون پیشنهاد اجباری دادند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رسول دوگانه بهمن : این بی شرف ها چرا فاکتور نمیکنن این حلبی مارو یه ماه شد اخه هنوز فاکتور نشدیم بی شرف های بی خانواده اخه مگه یه ساینا چی داره که 4 ماه تاخیر داشته باشه بی شرف ها راس میگن مردمی که بنز بی ام و رو آتیش زدن الان دنبال یه حلبی هستین که دو سال پیش پولشو دادن
رایان : سلام سهیل جان من واریزی 1 بهمن 1402 هستم بنظرت کی فاکتور میشم؟؟؟؟؟ رانا تبدیل به 207 تیوتری
شوش دانیال : دوستان اسفندی ساکن شوش دانیال و اندیمشک و دزفول میخواهیم یه آمار بگیریم بینم چند نفریم لطفا روی دایره سبز کلیک کنید
پارس زمستان : سلام آقا رضا کارگر ایران‌خودرو برای من قبل عید پیامک تبدیل به سورن اومد قبول نکردم بعداز عید هم 17 اردیبهشت پیامک پارس elx اومد پولم نرسید وا بر وجه کنم چون الویت من پارس سفارشی بود اونم که تولید نمیشه زنگ زدم ایران‌خودرو گفت الویت نمیسوزه ولی معلوم نیست دوباره برات پیامک پارس بیاد گفتم حداقل پارس ساده فراخوان ندادین که بتونیم بگیریم حالا بنظرشما تکلیف چی چه ماشینی فراخوان میدن وکی دوباره فراخوان میدن
Milad X55 : سلام به همه و تبریک به آقا فرشید عزیز.ایشالا به خوشی استفاده کنی.یه دستی هم به سر ما بکش
پارس زمستان : سلام آقا رضا کارگر ایران‌خودرو برای من قبل عید پیامک تبدیل اومد قبول نکردم 17 هم پیام پارس elxاوند نتونستم پولش جور کنم چون برای من پارس سفارشی بود زنگ زدم ایرانخودروگفت الویت نمیسوزه ولی مشخص نیست دوباره پیامک پارس برات بیاد به شما چی میشه پیامک چه ماشینی وکی برام میاد
پیش فروش بهمن : سلام پیش فروش بهمن تحویل هفته چهارم تیرماه فعلن خبری نیست
امیر : جناب بد برداشت کردم ببخشید.
آق عمو : ایکاش یکی هم بیاد مارو به زور از این ظالمین جدا کنه. به زور اسلحه نگه داشتن هنر نیست..
امیر : خوب مرد مومن تا الان شده 4 ماه برا شما.چرا تحویل ندادن هنوز !؟