پیکان دست دوم چند؟!

پیکان دست دوم چند؟!

با گذشت حدود یک دهه از زمان توقف تولید پیکان، این خودرو که زمانی یکه‌تاز جاده‌های ایران بود همچنان در کشور خرید و فروش می‌شود.
با گذشت حدود یک دهه از زمان توقف تولید پیکان اما همچنان تعداد قابل توجهی از مدل‌های دست دوم این خودرو در خیابانهای کشور به خصوص در شهرهای کوچک تردد می‌کنند و بازار خرید و فروش آنها نیز کم و بیش گرم است.
سر زدن به بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم حکایت از قیمت میانگین پنج، شش میلیون تومانی این خودرو دارد. به عنوان مثال قیمت فروش یک دستگاه پیکان مدل 80 به رنگ شیری و با کارکرد 250 هزار کیلومتر معادل 5 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده است.
پیکان مدل 81 به رنگ سفید و با کارکرد 100 هزار کیلومتر نیز به قیمت 7 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد. یک دستگاه پیکان مدل 81 نیز با کارکرد 160 هزار کیلومتر معادل 5 میلیون و 700 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
خرید و فروش پیکان‌های دست دوم در حالی است که دیگر پیکان صفر در سطح نمایشگاه‌های عرضه اتومبیل یافت نمی‌شود هرچند شاید باشند شهروندانی که پیکان خود را به دلایلی در حد صفر و در پارکینگ منزل خود نگهداری می‌کنند!
مالک یکی از نمایشگاه‌های اتومبیل پایتخت در این باره می‌گوید: مدت زمان زیادی است که پیکان از چرخه خرید و فروش در سطح نمایشگاه‌های اتومبیل حذف شده است.
وی با بیان اینکه در همان سال‌های اولیه توقف تولید پیکان عرضه آن در نمایشگاه‌های اتومبیل نیز متوقف شد، خاطرنشان می‌کند: البته شاید در تمام ایران ده دستگاه پیکان صفر در کلکسیون کلکسیون‌داران اتومبیل موجود باشد.
این فعال بازار خودرو درباره قیمت مدل‌های دست دوم پیکان، خاطرنشان می‌کند: تا سال 1391 عملا پیکان قیمتی در بازار خودروهای دست دوم نداشت اما پس از آن با توجه به دو برابر شدن قیمت خودروهای صفر قیمت پیکان‌های دست دوم نیز افزایش و به پنج، شش میلیون تومان رسید.
قرارداد مونتاژ پیکان در ایران بین شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو) و گروه صنعتی روتس (دارنده کارخانه تالبوت) انگلستان بسته شد و تولید این خودرو پس از یک دهه تولید در انگلستان، در ایران آغاز شد.
طراحی اصلی پیکان کاری از شرکت تالبوت از زیرمجموعه‌های گروه روتس بود. یک سال بعد در سال ۱۳۴۷ شرکت آمریکایی کرایسلر توانست گروه صنعتی روتس را بخرد که تاثیری بر روند تولید پیکان در ایران نداشت و مدل‌های مختلف پیکان در ایران تولید می‌شد.
سال ۱۳۵۹ تولید پیکان با ظاهری جدید (معروف به چراغ بنزی) که طراحی معروف کرایسلر بود در ایران آغاز شد. روند مونتاژ پیکان در ایران خودرو به همین ترتیب تا سال ۱۳۶۴ ادامه یافت و تا این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و مونتاژ می‌شد و در کنار آن قسمت‌هایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته می‌شد.
سال ۱۳۶۴ خط تولید پیکان در کرایسلر انگلستان متوقف و در شرکت پژو فرانسه ادغام شد و در نتیجه ایران خودرو با کاهش دستگاه انتقال قدرت اصلی مواجه شد و تولید پیکان از سقف بیش از ۷۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۶۳ به سه هزار دستگاه در سال ۱۳۶۸ رسید. در این سال کارخانه پژو موافقت کرد ایران خودرو با به کار بردن سیستم تعلیق و موتور پژو بر روی بدنه پیکان، به تولید این خودرو ادامه دهد.
پس از آن با ساخت قطعات لازم در ایران، پیکان ۱۶۰۰ در شهریور ماه ۱۳۷۱ تولید شد و تولید آن تا ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ ادامه داشت. در بیست و پنجم اردیبهشت سال ۱۳۸۴ تولید پیکان بعد از ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، متوقف و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , ایران خودرو , پیکان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : من مهر 1402 مبلغ 290 میلیون تومن یرای شاهین اتومات cvtواریز کردم. اما شهریور 1404 پیامک آمد که شاهین gl دنده ای را میتونم اختیاری جایگزین شاهین اتومات کنم. من اتومات میخوام ولی اگر دنده ای را نپذیرند ممکنه که گران بشه از طرف دیگه اختلاف قیمت دنده ای کارخانه بو بازار بیشتر از اتومات است. یعنی سود gl دنده ای حدود 120 میلیون تومن بیشتر از اتومات است.
ایگل مشکی تهران : من امروز ز زدم نمایندگی گفتن یک یا دو هفته بعد از شاسی پلاک میشه و اینکه‌ مثلا زد توی سیستم ب من گفت خودروی شما ارسال شده برای تخصیص شاسی،لجم میگیره مث خنگا با آدم برخورد میکنن
محمد لاماری مشکی : منم ۲۸ بهمن رنگی مشکی تحویل هفته سوم مرداد اما هنوز دعوتنامه نیومده امیدوارم زودتر واسه همگی بیاد که سریعتر از این وضعیت خلاص بشیم
ایگل : سلام برای من 7 روز طول کشید البته بستگی داره به بعضی شرایط تا 15 روز تقریبا طول میکشه
سارا : سوال منم هست کسی نیست جواب بده
ایگل اردیبهشت : شماره قراردادم 20264 رقم اول شماره قراردادمه
ایگل بندرعباس : سلام دوستان عزیز شرمنده بنده بندرعباس هستم وگرنه حتما مامدم دوستان همشون دارن دروغ میگن هی این هفته به اون هفته مکنند من از بندر برنامه ۲٠:۳٠ زنگ زدم پیگیری کردم تا شلوغ نکنین جواب درست نمیدن اگه نفری برین نتیجه نمیگیرین ممنون از پیگیری شما انشاءالله که همگی بیان
علی : بابا این چه وضعشه ۹ ماهه ثبت نام کردم پس کی میدن ماشینو الان دیگه داره هوا سرد میشه نمیتونم با موتور رفت امد کنم هیچیم پول ندارم یه ماشین دم دستی بخرم
کارزار : https://www.karzar.net/212874 لطفا امضا کنید
تجمع : کسی جلو سایپا تجمع نکنه فایده نداره فقط دادستانی اونجا از خودشون هس کسی نمیتونه کیر بده وقتی دادستانی بریم مجبورن بهشون فشار بیارن فقط تجمع بیاین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : دارن 12خرداد رافاکتور میکنن ولی من تکمیل وجهم 12است فاکتورنشده
سورن 1404 مهیار : قیمت خودروها داره میره بالا هر کی لازمش زوتر بخره
دنا پلاس : هر کی خودرو لازم داره زودتر بخره قیمتها میره بالا.....
رخساره : قیمت تخم مرغ در 3ماهه اخیر دوبرابر شده یعنی امروز 180هزار تومان خرید شده در مرحله بعدی نوبت کالاهای بزرگترومصرفی مثل خودرو 2برابر میشه شاید مسغره باشه ولی مثل ماه تابان روشنه الان کارخونه ها زور میزنند دوباره برای نیمه دوم سال افزایش قیمت مجدد بدهند و ادعا میکنند در زیان دهی مطلق هستند
اطلس : تکمیل وجه چند خرداد هستی
دی : ما زودتر شما تکمیل وجه کرده بودیم من بچه کوچیک داریم
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : داداش چند روز طول کشید پلاک بشی واسه من الان4روزه پلاک نمیشه
مسعود : پدر بزرگ نسترن🤣
محمد : سلام. ماشین تحویل گرفتن میخام کفپوش یه تیکه وروکش صندلی نصب کنم میگن گارانتی باطل میکنه راسته؟
نگی نگفتم ها : یادتون هست لوبیا چیتی 150کیلویی کسی نمیخرید خیلی زود یدفه به کیلویی 400الی500هزار رسید الان همه میخرند برنج هم همینطور خلاصه خودرو در چنین حالتی هست یدفه میره بالا......همه منتظرند اول بره بالا بعدش بخرند