عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

سرپرستی تیم های حاضر در مسابقات مختلف اتومبیلرانی مسئولیتی سخت و دشوار است؛ چرا که در قرن 21، این مسابقات به همان اندازه که جنبه ورزشی دارند، از جنبه علمی نیز برخوردارند و مجریان و شرکت کنندگان باید از آگاهی کافی در خصوص مسائل مختلفی که ممکن است در جریان مسابقه پیش بیاید، برخوردار باشند. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، همانند دیگر مسابقات و رشته های ورزشی، تکنولوژی حرف اول را می‌زند، از ساخت پیست های 100,000 نفره گرفته تا سیستم های ارتباط بی‌سیم بین راننده و دیگر اعضای تیم. جالب است بدانید که در این مسابقات، برخی مواد مورد استفاده جهت عایق حرارتی کابین خودرو، در اصل برای ناسا طراحی شده است. تغییرات و اصلاحاتی که طی سال ها در خودروهای مسابقه ای رخ داده است، سبب برتری موقت رانندگان نسبت به یکدیگر و کنترل بهتر خودرو در سرعت های بالا شده است؛ از جمله این تغییرات می‌توان به عایق های گرما، بهبود سیستم تعلیق، کاهش وزن خودرو، و طراحی جدید سپرهای جلو اشاره کرد. همان طور که می‌دانید، هر مسیر و هر پیست ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد؛ برای مثال، پیست Indianapolis Motor Speedway، تایرها را می‌جود، یا پیست Atlanta Motor Speedway سریع ترین پیست دنیا است و به همین دلیل، رانندگان باید به منظور کسب نتیجه بهتر، عنان خودروی خود را در دست بگیرند و قدرت آن را کنترل کنند. سرپرست تیم باید از چنین مواردی آگاه باشد تا بتواند اطلاعات لازم را پیش از هر مسابقه در اختیار رانندگان قرار دهد. حال اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص تغییر شکل مسیر مسابقه و علل آن بدست آورید، ادامه مطلب را بخوانید.

 

تغییر شکل مسیرهای مسابقات نسکار طی برگزاری مسابقه

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

قرار گرفتن 43 دستگاه خودرو با قدرت حداقل 750 اسب بخار برای هر یک از آنها بر روی پیست و حرکت با سرعتی در حدود 240 کیلومتر بر ساعت در یک مسیر 807 کیلومتری، فشار زیادی بر پیست وارد می‌کند؛ در نتیجه این فشار، پیست مسابقه دچار تغییر شکل اندکی می‌شود؛ شایان ذکر است، این تغییرات بیشتر بر روی آسفالت پیست اتفاق می‌افتند، و با در نظر گرفتن این موضوع که 28 پیست از 31 پیست رسمی مسابقات نسکار با آسفالت پوشیده شده‌اند و تنها 3 پیست از بتون ساخته شده‌اند، این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته توجه داشته باشید که در زیرساخت پیست های آسفالت نیز، از بتون استفاده می‌شود.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

همان طور که می‌دانید، قیر از باقی مانده مواد نفتی حاصل از تبخیر نفت خام به دست می‌آید که در دمای اتاق حالت جامد و با کمی گرم شدن، حالت مایع پیدا می‌کند. اگرچه قیر نقطه ذوب ندارد، اما در دمای بیش از 100 درجه فارنهایت (حدود 38 درجه سانتی‌گراد)، نرم می‌شود و به دلیل خاصیت ویسکوالاستیکی خود، به راحتی تغییر شکل می‌دهد؛ اما سیمان مورد استفاده در ساخت بتون، چنین خاصیتی ندارد و به همین دلیل، تغییر شکل پیدا نمی‌کند. در جریان مسابقه، در نتیجه اصطکاک پیش آمده بین تایر و سطح پیست، دما افزایش و ویسکوزیته (گران روی) قیر کاهش پیدا می‌کند، قیر شل و نرم شده و سطح پیست، حالت چرب و لغزنده پیدا می‌کند. به همین دلیل، هندلینگ و کنترل خودرو به ویژه در پیج ها، سخت می‌شود (یکی از دلایل استفاده از بتون در پیچ های پیست Martinsville Speedway همین امر می‌باشد).

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

لغزندگی ناشی از اصطکاک در مسیرهایی که به تازگی آسفالت شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود؛ اما به مرور زمان و با از بین رفتن ذرات هیدروکربن، لغزندگی آسفالت کاهش می‌یابد. با از بین رفتن ماده چسبناک آسفالت، شن و ماسه نرم باقی مانده، مسیر مسابقه را در معرض تغییر دیگری قرار می‌دهند. گرمای حاصل از اصطکاک بین تایر و سطح پیست، تایر را نرم و انعطاف پذیر می‌کند. در این حالت، شن و ماسه نرم سبب فرسایش تایر و پاره شدن بخش های کوچکی از آن می‌شود. نوع و جنس شن و ماسه مورد استفاده تاثیر مستقیمی بر میزان خوردگی لاستیک دارد؛ برای مثال، پیست Darlington Raceway در کارولینای جنوبی به دلیل استفاده از شن و ماسه ساحل، به جوندگی تایرها شهرت دارد.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

فرسایش تایرها از دو جهت حائز اهمیت است: 1. خوردگی لاستیک، میزان مصرف تایر را افزایش می‌دهد (جنبه منفی)؛ 2. چسبیدن لاستیک های خورده شده به سطح جاده، سبب افزایش چسبندگی پیست و در نتیجه کنترل بهتر خودرو می‌شود (جنبه مثبت). البته باید توجه داشته باشید که این چسبندگی، همیشگی نیست و با یک باران شدید، لاستیک های چسبیده به سطح جاده، شسته می‌شوند. اما نگران نباشید؛ چرا که پس از یک مسابقه، سطح پیست دوباره چسبندگی لازم را به دست می‌آورد و شما می‌توانید به راحتی به مسابقه خود ادامه دهید. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : پیست , اتومبیلرانی , تایر , عایق حرارتی , ناسا , نسکار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

مجید
0

خیلی جالب بود ممنون از وان کار
17:32  1393/05/14
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : منم ۹۰ روزه ثبت‌نام کردم x5موعد تحویل سیستمی رسیده ولی هیچ خبری نیست,انگاری شرکت عجله نداره،
شاهین : اره از مبِلع کم میشه حدودا۳۲۰ دیگ باید واریز کنید
میثم : دوست عزیز شما چه ماهی بودی چقدر واریزی داشتی که ۱۳۸ دیگه واریز کردی
شهروز : امروز تبدیل به کوییک اس زدم دیگه واقعا خسته شده بودم و افسرده اصلا برام مهم نبود چی بگيرم فقط میخواستم از شر این فرغون ساز راحت بشم تحویلش هم یک ماهه هست ۱۳۸ واریز کردم
T9 : سلام دوستان من ۳۱ تیر ثبت نام تی ۹ ۳ ماهه گذشته هنوز از فاکتور خبری نیست شاسی نخورده کاش کرمان متور بیشتر به فکر مشتری هاش باشه
T8 pro : تا یک ماه دیگه تحویل میگیری انشالله
حامد : دوستان من شاهین cvt رو به دنده ای تبدیل کردم 20 مهر فاکتور شده ولی هنوز خبری نیست زنگ میزنم نمایندگی میگه هنور پلاک نشده خدا لعنتشون کنه معلوم نیست چه غلطی میکنن کسی نمیدونه چرا پلاک نمیشه
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : خوب به سلامتی داری فاکتور میش فردا ان شاالله مبارکه
رویا : اگر اشتباه نکرده باشم فردا متقاضیان کوییک تجمع دارن کاش میشد شاهینی ها هم شرکت میکردیم جمعیت زیاد میشد
رویا : دوستان بخاطره خودمون و خانواده هامون که شده اینبار باید با قاطعیت یه تجمع بزرگ برگزار کنیم به هر طریقی سازمان بازرسی چه دادستانی باید سفت و سخت وایسیم آبروی نداشته ی این شرکت رو ببریم بیخود کرده بی عرضه نمیتونست به تعهداتش عمل کنه ماشین ثبت کرد،حق گرفتنیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شکارچی : منتظر بودم عوامل سایپا مثل تو پیداشون بشه افتادی تو تله😉
نیسان تک : پدیرشت کی بوده
مریم : انشالا بدون مشکل مال همروروتحویل بدن انقد ک بد گفتن درموردش ادم میترسه مشکل داشته باشه
طرح فرسوده اردیبهشت : بالاغیرتا یکی از فرسوده ها بگه تا کی فاکتور شدن
سلام : سلام و عرض ادب اقایان کسی هست که تحویل حضوری گرفته باشد عرض کردم حضوری نه تحویل نمایند گی اگه بزرگواری هست اعلام بفرماید
بیات : سلام دوستان واقعا قراره تبدیل بیاد اما کلاس خودرو عوض میشه فقط یعنی تو انبار رانا دارن اما سنسور کمربند که پولشو از ما گرفتن ندارن و اگر تبدیل کنی پول کمربند رو پس میدن و سریع فاکتور میشه
نازی : سلام دوستان من پدرم چند وقت منتظره تحویل کوییک جی ایکس ال تکمیل وج 23 خرداد خبری نیس باید همه فردا بریم یکبارم که شده جلوی ظلم این سایپا رو بگیریم من خودم با چندتا از دوستانم میام شما هم بیاید تروخدااا
منتظر نیسان دوگانه : دوستان موقع تحویل خودرو چه مدارکی تحویل میدن.
نادرسوری از کوهدشت : سلام دوستان. نیسان تک سوز. 15/5پذیرش شدم.15/6فاکتور شدم.امروز هم 10/8/1404.هست پلاک شدم. بخدا خیلی اذیت شدم کلی قرض کردم اینا گفتن 30 روزه تحویل. الان که شده 4 ماه بخدا 20 روز دیگه باید 75 تومن اولین قسط پرداخت کنم هیچی ندارم.تازه باید 25 تومن بدم باربند اونم ندارم خداشاهده.بی زحمت بگین بعد از پلاک شدن چند روزه تحویل میدن
دی : گذاشته تو سرما بیفته ما دووم نیاریم تبدیل بزنیم