عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

سرپرستی تیم های حاضر در مسابقات مختلف اتومبیلرانی مسئولیتی سخت و دشوار است؛ چرا که در قرن 21، این مسابقات به همان اندازه که جنبه ورزشی دارند، از جنبه علمی نیز برخوردارند و مجریان و شرکت کنندگان باید از آگاهی کافی در خصوص مسائل مختلفی که ممکن است در جریان مسابقه پیش بیاید، برخوردار باشند. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، همانند دیگر مسابقات و رشته های ورزشی، تکنولوژی حرف اول را می‌زند، از ساخت پیست های 100,000 نفره گرفته تا سیستم های ارتباط بی‌سیم بین راننده و دیگر اعضای تیم. جالب است بدانید که در این مسابقات، برخی مواد مورد استفاده جهت عایق حرارتی کابین خودرو، در اصل برای ناسا طراحی شده است. تغییرات و اصلاحاتی که طی سال ها در خودروهای مسابقه ای رخ داده است، سبب برتری موقت رانندگان نسبت به یکدیگر و کنترل بهتر خودرو در سرعت های بالا شده است؛ از جمله این تغییرات می‌توان به عایق های گرما، بهبود سیستم تعلیق، کاهش وزن خودرو، و طراحی جدید سپرهای جلو اشاره کرد. همان طور که می‌دانید، هر مسیر و هر پیست ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد؛ برای مثال، پیست Indianapolis Motor Speedway، تایرها را می‌جود، یا پیست Atlanta Motor Speedway سریع ترین پیست دنیا است و به همین دلیل، رانندگان باید به منظور کسب نتیجه بهتر، عنان خودروی خود را در دست بگیرند و قدرت آن را کنترل کنند. سرپرست تیم باید از چنین مواردی آگاه باشد تا بتواند اطلاعات لازم را پیش از هر مسابقه در اختیار رانندگان قرار دهد. حال اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص تغییر شکل مسیر مسابقه و علل آن بدست آورید، ادامه مطلب را بخوانید.

 

تغییر شکل مسیرهای مسابقات نسکار طی برگزاری مسابقه

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

قرار گرفتن 43 دستگاه خودرو با قدرت حداقل 750 اسب بخار برای هر یک از آنها بر روی پیست و حرکت با سرعتی در حدود 240 کیلومتر بر ساعت در یک مسیر 807 کیلومتری، فشار زیادی بر پیست وارد می‌کند؛ در نتیجه این فشار، پیست مسابقه دچار تغییر شکل اندکی می‌شود؛ شایان ذکر است، این تغییرات بیشتر بر روی آسفالت پیست اتفاق می‌افتند، و با در نظر گرفتن این موضوع که 28 پیست از 31 پیست رسمی مسابقات نسکار با آسفالت پوشیده شده‌اند و تنها 3 پیست از بتون ساخته شده‌اند، این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته توجه داشته باشید که در زیرساخت پیست های آسفالت نیز، از بتون استفاده می‌شود.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

همان طور که می‌دانید، قیر از باقی مانده مواد نفتی حاصل از تبخیر نفت خام به دست می‌آید که در دمای اتاق حالت جامد و با کمی گرم شدن، حالت مایع پیدا می‌کند. اگرچه قیر نقطه ذوب ندارد، اما در دمای بیش از 100 درجه فارنهایت (حدود 38 درجه سانتی‌گراد)، نرم می‌شود و به دلیل خاصیت ویسکوالاستیکی خود، به راحتی تغییر شکل می‌دهد؛ اما سیمان مورد استفاده در ساخت بتون، چنین خاصیتی ندارد و به همین دلیل، تغییر شکل پیدا نمی‌کند. در جریان مسابقه، در نتیجه اصطکاک پیش آمده بین تایر و سطح پیست، دما افزایش و ویسکوزیته (گران روی) قیر کاهش پیدا می‌کند، قیر شل و نرم شده و سطح پیست، حالت چرب و لغزنده پیدا می‌کند. به همین دلیل، هندلینگ و کنترل خودرو به ویژه در پیج ها، سخت می‌شود (یکی از دلایل استفاده از بتون در پیچ های پیست Martinsville Speedway همین امر می‌باشد).

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

لغزندگی ناشی از اصطکاک در مسیرهایی که به تازگی آسفالت شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود؛ اما به مرور زمان و با از بین رفتن ذرات هیدروکربن، لغزندگی آسفالت کاهش می‌یابد. با از بین رفتن ماده چسبناک آسفالت، شن و ماسه نرم باقی مانده، مسیر مسابقه را در معرض تغییر دیگری قرار می‌دهند. گرمای حاصل از اصطکاک بین تایر و سطح پیست، تایر را نرم و انعطاف پذیر می‌کند. در این حالت، شن و ماسه نرم سبب فرسایش تایر و پاره شدن بخش های کوچکی از آن می‌شود. نوع و جنس شن و ماسه مورد استفاده تاثیر مستقیمی بر میزان خوردگی لاستیک دارد؛ برای مثال، پیست Darlington Raceway در کارولینای جنوبی به دلیل استفاده از شن و ماسه ساحل، به جوندگی تایرها شهرت دارد.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

فرسایش تایرها از دو جهت حائز اهمیت است: 1. خوردگی لاستیک، میزان مصرف تایر را افزایش می‌دهد (جنبه منفی)؛ 2. چسبیدن لاستیک های خورده شده به سطح جاده، سبب افزایش چسبندگی پیست و در نتیجه کنترل بهتر خودرو می‌شود (جنبه مثبت). البته باید توجه داشته باشید که این چسبندگی، همیشگی نیست و با یک باران شدید، لاستیک های چسبیده به سطح جاده، شسته می‌شوند. اما نگران نباشید؛ چرا که پس از یک مسابقه، سطح پیست دوباره چسبندگی لازم را به دست می‌آورد و شما می‌توانید به راحتی به مسابقه خود ادامه دهید. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : پیست , اتومبیلرانی , تایر , عایق حرارتی , ناسا , نسکار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

مجید
0

خیلی جالب بود ممنون از وان کار
17:32  1393/05/14
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی شاهینGl : سلام اومدم پیام های شمارو خوندم غمم گرفت من تحویل اسفند ۱۴۰۴ هستم پس به فکر ماشین نباشم تحویل حالا حالا ها نمیدن ما از سال ۱۴۰۲ هستیم 😑 نمیدونید افزایش قیمت به منم میخوره یا نه؟ نمیدونم چقدر باید بقیشو واریز کنم
شاهین cvt : الان ۲۳ اسفند داره فاکتور میشه
x5 مشکی : سلام احمد تیر مدارک شما ارسال شده،،،؟، تو چ مرحله ایه
آرش جی 4 : سلام به همه دوستان . پیش فروش دو مرحله اردیبهشت و تحویل ابان ماه کسی هست که پیامک شاسی براش اومده باشه .
nima j4 : 8 مرداد ثبت نام ۹۰ روزه اقساطی پلاک در مرحله زرد ۲۰۲۸۰۲۴
احمد x5 تیر 1404 اقساطی : من زنگ زدم نمایندگی محل ثبت نام میگن معمولا یک هفته بعداز پلاک شدن باید ماشین بیاد، ولی ظاهرا دیرتر شرکت میخواد تحویل بده!!!
امین : سلام من پارسال آخر دی ماه ۲۹۱ واریز کردم الان زده هفته چهارم دی قرار چی بشه کسی میدونه راهنمایی کنه برام همون هفته چهارم دی ماه پیام تکمیل وجه میاد
X5تیر : فعلا خبری نیس بعد یکماه از شاسی که گذشته هنوز میگن تو صف بارگیریه
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : ان شاء الله بسلامتی
علی مدبر : 25خرداد تکمیل وجه 20اذر فاکتور 26اذرپلاک شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرادی : سلام گسی هستش که تاریخ تحویل خودرو 28 آذر باشه پلاک شده باشه سورن تک سفید فروش فوری 30 روزه
دمپایی پاششی 31شهریور : امروز رفتم نمایندگی میگم چرا ماشین نمیاد یک هفته هست بارگیری شده اول که میگن صبر کن . بعد هرچی دلم خواست گفتم بعد منو بردن یک گوشه زنگ زدن اینور اونور میگن ماشین حمل دمپایی تو جاده خراب شده تا دو روز دیگه میاد . آخه این چه گرفتاریه برای ملت درست کردین . این مگه چیه یک دمپاییه کسی هم که این ماشین می خره از خوشی نیست برای کار و گرفتاریش می خره. گره از کار مردم بردارین چرا ملت رو اذیت میکنین
کوییک gxrl : سلام عزیزان من ثبت نام 15بهمن 1403 و تکمیل وجه 18 تیر وپس از 160 روز امرووووز فاکتور شد انشالله قسمت همه تون بشه
ماندگارGxl : دوستانی که فاکتور میشن طرح که شامل عادی . حوانی . فرسوده و یا تبدیلی شاهین هستید را به همراه تاریخ تکمیل وجه بنویسید تا بقیه متوحه بشن چی به چیه
دنا6دنده دی ماه : سلام اگه فاکتور بشه پیام میاد دوستان یا نه باید سایت چک کنم
31شهریور : بعد 3ماه تبدیل بزنن ؟فکر نکنم.اگر میخواستن تبدیل بزنن از دور وقت پیام میدادن. نه سه ماه بگذره نه بخاطر ما بخاطر تاخیری که باید بدن.نگید نمی دن چون شما بلافاصله با فرستادن درخواست میتونید بگیریدش.حالا خودرو دارن می دونم چرا نمی دن نمی دونم.
وانت 21مهری : دیروز تحویل گرفتم.وانت وانت که میگفتن این بود واقعا!! یه ماسین اسباب بازی بزرگه خخخ توصیه من به همه سایپا ثبت نام نکنید مگر اینکه پول اضافه داشته باشید.خون به جگر میشوید.
علوی : شرکت سایپا خرید نیسان دوگانه گذاشته برا 30 این ماه دوگانه سوز 1 تومن حالا افزایش قیمت آنچنانی هم نبوده
متین : سلام دوستان rs کسی فاکتور نشده ؟
Mhd742 : سلام سورن تک تحویل 22دی فروش فوق العاده رنگ سفید طرح عادی دیروز فاکتور و پلاک شده شیراز