جزئیات طرح ساماندهی واردات خودرو

جزئیات طرح ساماندهی واردات خودرو

آرش محبی‌نژاد در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تشریح جزئیات طرح ساماندهی واردات خودرو، اظهار داشت: این طرح به وزارت صنعت ارائه شده و کارگروهی برای بررسی و تصویب نهایی آن تشکیل شده است. وی ادامه داد: در این طرح، ممنوعیت یا محدودیت واردات خودرو هدف نیست بلکه محور بحث‌ها، مدیریت واردات است به طوری که به صنعت داخلی ضربه‌ای وارد نشود و علاوه بر این، از واردات قطعات بی‌کیفیت نیز جلوگیری شود. وی تقویت تولید داخل به منظور حفظ توان رقابت با تولیدات کشورهای دیگر را از جمله محورهای طرح ساماندهی واردات خودرو عنوان کرد و گفت: با تحریم صنعت خودرو، برخی کارخانه‌های خودروساز جهانی، ایران را تحریم کردند و از صادرات مواد اولیه خود به خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی خودداری کردند. در عین حال، واردات خودرو ساخته شده توسط این شرکت‌ها به ایران افزایش یافت. محبی‌نژاد با اشاره به اینکه برخی کشورهای واسطه مانند امارات در واردات خودرو به ایران سود بالایی را کسب کردند، افزود: مبدأ واردات 75 درصد از خودروهای وارداتی به ایران، امارات بوده است و طی دو سال اخیر واردات خودرو به کشور از نظر تعداد، دو برابر شده که  البته تولید داخل نیز در این مدت به نصف کاهش یافته بود.

* محدودیت واردات خودرو از کشورهای تحریم‌کننده ایران

عضو شورای سیاستگذاری خودرو تأکید کرد: در طرح ساماندهی واردات، ساز و کاری پیش‌بینی شده که واردات خودرو از شرکت‌ها و کشورهایی که صنعت خودرو ایران را تحریم کرده‌اند، انجام نشود و یا با عوارض خیلی بالا صورت گیرد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید آیا این اقدام برخلاف اصل رقابت‌پذیری نیست؟ گفت: ما طرفدار ممنوعیت و یا مخفی کردن واردات خودرو و انحصاری کردن واردات قطعات نیستیم، ولی این مسئله نباید به تولید داخل ضربه بزند. ممنوعیت واردات کار غلطی است، ولی حمایت از تولید داخل به منظور حفظ توان رقابت و توسعه صنعت خودروی کشور باید همگام با بحرا‌ن‌ها انجام شود. وی ادامه داد: سیاست‌های وزارت صنعت باید هر سه ماه یکبار بازنگری شود و سازمانی پاسخگو در برابر تحولات بین‌المللی داشته باشیم. وی ادامه داد: لغو تحریم صنعت خودرو ایران یک ماه دیگر تمام می‌شود و باید دید آیا این فرصت شش ماهه مجدداً تمدید می‌شود یا خیر. به گفته محبی‌نژاد، طی شش ماهه اول امسال سه برابر مشابه سال قبل واردات خودرو صورت گرفته و در کنار این مسئله، بهره‌های بانکی نیز برای تولیدکنندگان از 21 درصد به 26 درصد افزایش یافته و جریمه تأخیر بازپرداخت تسهیلات نیز به صورت پلکانی افزایش داشته که این مسائل به ضرر صنعت خودرو کشور است.

* اختصاص 50 درصد عوارض واردات خودرو به صنعت خودرو داخل

وی ادامه داد: در طرح ساماندهی واردات خودرو، اصلاح قوانین واردات قطعات و خودرو مد نظر است که در این راستا پیشنهاد شده 50 درصد عوارض دریافتی بابت واردات خودرو در صندوقی برای حمایت از تولید داخل واریز شود و از این محل، تسهیلات کم بهره به صنعت خودرو اعطا شود. وی تغییر مبنای محاسبه تعرفه واردات خودرو از ارز مبادله‌ای به آزاد،‌ جلوگیری از قاچاق قطعات خودرو و جلوگیری از فرار تعرفه‌ای در واردات قطعات را از دیگر محورهای طرح ساماندهی واردات خودرو عنوان کرد. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور ادامه داد: یکی دیگر از موارد ذکر شده در طرح ساماندهی واردات خودرو، ارتقاء کمی و کیفی خودروهای تولید داخل، تشکیل صندوق حمایت از صنعت خودرو، اختصاص وام خرید خودرو به مشتریان حداقل به میزان 15 میلیون تومان و همچنین تقویت مکانیزم لیزینگ است.

* ضعف مدیریتی در صنعت خودرو

وی با اشاره به وجود ضعف مدیریتی در صنعت خودروسازی در سطوح کلان و خرد، گفت: کیفیت محصولات تولید داخل در کنار کمیت تولیدات باید طوری ارتقاء یابد که مردم نیازی به خرید خودروی خارجی نداشته باشند. در این راستا در طرح ساماندهی واردات خودرو، مکلف نمودن خودروساز داخلی به  ارتقاء کیفیت و ایمنی و خدمات پس از فروش، سیاست‌گذاری صحیح برای مشارکت خودروسازان داخلی و خارجی و همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد تنوع در تولیدات داخل مد نظر قرار گرفته است.

* پیشنهاد واردات خودرو توسط خودروسازان

محبی نژاد تأکید کرد: در این طرح، موضوع واردات خودرو توسط خودروسازان نیز مطرح شده به طوری که اگر قرار است خودرویی در داخل با عمق ساخت داخل 40 درصدی تولید شود، امکان واردات آن توسط خودروساز نیز وجود داشته باشد. وی افزود: طرح ساماندهی واردات خودرو توسط کارگروهی در وزارت صنعت در حال بررسی است تا نظر واردکنندگان، تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، انجمن‌های مرتبط و مسئولان وزارت صنعت در آن لحاظ شود. محبی‌نژاد افزود: در حال حاضر در مورد قوانین حمایتی از صنعت خودرو داخل اتفاق نظر وجود دارد، ولی در مورد چگونگی مکلف کردن صنعت خودرو به ارتقاء کیفیت و ایمنی اختلاف نظرهایی وجود دارد که در حال بررسی است. وی در پایان با اشاره به تصویب سند استراتژی صنعت خودرو در شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو در یک ماه گذشته، گفت: این پیش‌نویس هنوز ابلاغ نشده است که منتظریم تا هر چه زودتر این اتفاق عملی شود.


برچسب : واردات خودرو , وزارت صنعت , خودروساز داخلی , قطعه سازان , تحریم , شورای سیاست گذاری , بهره بانکی , تسهیلات بانکی , ارز مبادله ای , ارز آزاد , وام خرید خودرو , لیزینگ , خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

سیامک
2

دقیقا در جهت پسرفت حرکت می کنند. اگر میخواهیم پیشرفت کنیم باید سازندگان احساس نا امنی کنند و تحت فشار قرار بگیرند. مثلا سالیانه معادل 20% تولید داخلی، خودرو بدون تعرفه گمرکی وارد شود.
12:47  1393/08/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احسان : خدایا شکرت ما هم فاکتور شدیم هیچ باورم نمیشه میخام از دست سایپا نجات پیدا کنم دیگه از چشم انتظاری خسته شدیم خدا کنه برای همه فاکتور بشن از دست این سایپا دزد کلاه بردار راحت بشن
محمدی : کسی میدونه مکان تحویل رو میتونیم تغییر بدیم یا نه؟ مثلا شهرستان باشه بزنیم مرکز استان؟
احسان : سلام منم فاکتور شدم ۱۴ اریبهشت انشالله همه فاکتور بشن الان نگاه کردم
محمدی : ما 17 اردیبهشت تکمیل وجه کردیم، الان تا چه تاریخی فاکتور شده؟ و اینکه تحویل به شهرستان ها ممکنه زمان فاکتور کردنش با تهران یا مراکز استان متفاوت باشه؟؟
احسان : سلام منم ۱۴ اردیبهشت هستم چرا فاکتور نشدیم نعلت به سایپا دیگه پدرمون در اوردن عجب گرفتاری شدیم
مهدی پلاس 14اردیبهشت : به خدا دیوانه شدم ازبی ماشینی 14اردیبهشت اول صبح تکمیل وجه کردم پس چرا فاکتور نمیشم دیگه اعصاب نگذاشتن واسم خدایا خودت کمک کن فردا فاکتور بشم
X5تیر : چه تاریخی شاسی شده بود؟
علی تارا V1p بهمن : دوستان با توجه به این که‌ در طرح جدید فروش ايران خودرو، خودرو تارا وجود نداره به احتمال زیاد در تحویل خودرو شاهد تأخیر یا مشکل نشیم و از طرفی با توجه به پیام‌های که دوستان گذاشتند به نظر میاد حتی شاهد تحویل زودتر از موعد باشیم؛ انشالله
J7 اردیبهشت دو مرحله ای،تحویل آبان : دوستان من ماشین رو تحویل گرفتم،اگر سوالی دارین درخدمت هستم
T9 : در مورد قیمت اطلاع ندارم ولی در مورد سال خودرو اینجوریه که یکی دو روز مونده با پایان سال فاکتور صادر میشه براتون تا مدل ۴۰۴ بشه ، البته اون خودرویی که برای من اینجوری شد تحویل ۱۳ اسفند بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عرفان : داداش واسه من هنوز پلاک نشده پیام تحویل حضوری اومد منم زدم الان ی هفته هست که زدم ولی هنوز پلاک نشده سوم آذرم ثبت نام کردم بدون دیگه دارم 20 روزه پلاک شده حتی سند ماشینو پست آورده ولی خبری نیست
کوییک تحویل مرداد : من نمایندگی اهواز هستم.. ب احتمال زیاد تا فردا واسه شماهم فاکتور میشه
دنا6دنده : خیر ماهم تحویل دی ماه هستیم خبری نیست دنا رینگ ندارن
علی : تحویل 90روزه ارتقایافته هم اگر کسی فاکتور شده بگه لطفا
دنا6دنده : سلام داداش دنای شما رینگ هست یا قالپاق
حمید : دوستان از تحویلی های آبان و آذر رنگ مشکی کسی هنوز مونده؟ دی ماه چطور؟
کوییک ثبتنام21اردیبهشت : من کوییک آر اس 85گانه هستم
حمید : سلام،3 تا قیمت تقریبا 97و 3تا تقریبا 473برای هر دستگاه،حدودا 80 هم سود مشارکت کسر میشه
حسین : سایت بازه چرا داستان درست میکنی
مختار : چه فایده الکی فاکتور میکند الان یک ماه فاکتور شدیم هنوز خبری نیست