مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت اول)

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت اول)

مسابقات 24 ساعته لمان یکی از قدیمی ترین مسابقات اتومبیلرانی است که از سال 1923، هر ساله در شهر لمان فرانسه برگزار و به عنوان یکی از مسابقات اتومبیلرانی نامدار در سراسر دنیا شناخته می‌شود؛ این مسابقات معمولا با نام "گرند پری استقامت" نامیده می‌شود که در آن تیم های شرکت کننده باید سرعت را با توانایی خودروی خود برای حرکت به مدت 24 ساعت، بدون آسیب مکانیکی و آسیب به قسمت های بخش های مورد استفاده آن همانند سوخت، تایر و ترمز متعادل کنند؛ استقامت رانندگان نیز، در این مسابقات مورد آزمایش قرار می‌گیرد، به این دلیل که آنها باید بیش از دو ساعت را پشت فرمان تا رسیدن به تعمیرگاه و تعویض شدن با راننده دیگر سپری کنند؛ سپس رانندگان بعد از صرف غذا و کمی استراحت به مسابقه بازمی‌گردند؛ طبق قوانین حاکم بر این مسابقات، سه راننده می‌توانند در هر رقابت در یک خودرو با یکدیگر شریک شوند.

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت اول)

این مسابقات توسط  Automobile Club de l’Ouest و در Circuit de la Sarthe سازماندهی شده است، یک دور مسابقه متشکل از جاده های عمومی محدود شده است و کارشناسان این مسابقات هم خودرو و هم راننده را مورد آزمایش قرار می‌دهند: توانایی آنها در سرعت و دوام رانندگان در یک دور مسابقات به مدت 24 ساعت. تیم های شرکت کننده در دسته هایی از یک کلاس خودرویی با یکدیگر رقابت می‌کنند و به دنبال کسب بهترین نتیجه در آن کلاس هستند؛ خودروهایی که در گذشته در مسابقات Grand Prix استفاده می‌شد، اکنون به عموم با نام خودروهای اسپرت فروخته می‌شوند؛ در طول زمان، این خودروها تکامل یافتند و اکنون در دو کلاس ساخته می‌شوند: نمونه اولیه بدنه خودروهای اسپرت دو سرنشین و دو کلاس خودروی Grand Touring که شباهت زیادی به عملکرد بالای خودروهای اسپرت فروخته شده به عموم دارند.

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت اول)

تیم های رقابت کننده دارای سیستم های سازمانی متعدد و گسترده ای هستند که از بخش رقابت تولید کنندگان (برای اثبات برتری محصول خود)، تا تیم های حرفه ای مسابقات (نشان دادن حامیان تجاری) و تیم های آماتور (تلاش برای برنده شدن در این رقابت برای ادعای پیروزی در مقابل دوستان تجاری اشان) متفاوت هستند. این مسابقات در ماه ژوئن در ارتفاعات اروپا و در هوای بسیار داغ تابستان به ویژه در خودروهایی که سیستم تهویه ضعیفی دارند، برگزار می‌شود؛ مسابقه در اواسط عصر آغاز، تا شب ادامه می‌یابد و صبح روز بعد قبل از تمام شدن روز، درست در زمان مشابهی که مسابقه آغاز شده است، پایان می‌یابد. در طول دوره 24 ساعته رقابت، خودروها مسافت 5,000 کیلومتری را کامل خواهند کرد؛ آخرین رکورد ثبت شده در مسابقات سال 2010، مسافت 5,410 کیلومتری است؛ این میزان مسافت  6 بار نسبت به مسابقات Indianapolis 500 یا تقریبا 18 بار طولانی تر از مسابقات Grand Prix فرمول یک است.

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت اول)

این مسابقات سالیان متمادی از تمامی مسابقات جهانی متداول 24 ساعته در اماکنی همانند Daytona، Nurburgring، Spa-Francorchamps، و Bathurst الهام گرفته می‌شد؛ مسابقات سری لمان امریکایی و سری لمان از قوانین حاکم بر مسابقات لمان 24 ساعته گرفته شده است؛ لمان کلاسیک که در سالیان گذشته در Circuit de la Sarthe برگزار می‌شد، ورژن مسابقات موتورسیکلت سواری در همین مسیر بود، از سایر مسابقات محسوب می‌شوند. علی رغم شهرت فراوان مسابقات لمان نسبت به رقابت های جهانی، شرکت کنندگان مسابقات لمان نسبت به مسابقات جهانی و استقامت FIA مسافت طولانی تری را طی می‌کنند؛ این مسابقه به عنوان مرحله ای از مسابقات غیررسمی Triple Crown of Motorsport که مسابقات فرمول یک، indycar و Sports car racing را برای نشان دادن موفقیت کاری رانندگان به هم متصل می‌کند، شهرت دارد؛ علاوه بر این، این مسابقات به عنوان مرحله ای از مسابقات استقامت Triple Crown دیده می‌شود که سه مسابقه بزرگ اتومبیلرانی را با مسابقات 12 ساعته Sebring و 24 ساعته Daytona به یکدیگر متصل می‌کند؛ از سال 1998، مسابقات لمان امریکا، با یک مسابقه استقامت ثانویه به همراه مسابقات هر ساله 12 ساعته Sebring با نام Petit Le Mans برگزار شد؛ در سال 2014، مسابقات جهانی Tudor Sports Car، هر سه مسابقه آمریکایی و چندین مسابقه دیگر را برای آمادگی تیم ها جهت شرکت در مسابقات لمان برگزار خواهد کرد. 

 

هدف مسابقات

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت اول)

زمانی که مسابقات Grand Prix به عنوان شکلی از مسابقات موتوری در سراسر اروپا بود، مسابقات لمان برای نشان دادن شکلی متفاوت از مسابقات اتومبیلرانی طراحی شد؛ دیدگاه این مسابقات به جای تمرکز روی توانایی خودروسازان برای ساخت خودروهایی پرسرعت، روی توانایی تولید کنندگان برای ساخت خودروهای اسپرت و مورد اعتماد تغییر یافت؛ این موضوع موجب افزایش خلاقیت در تولید خودروهایی قابل اعتماد و با مصرف سوخت مناسب شد، زیرا مسابقات استقامت به خودروهایی مقاوم برای طی مسافت طولانی و گذراندن کمترین زمان در تعمیرگاه نیاز دارد. به دلیل نوع مسیر لمان، نیاز به تولید خودروهایی با داشتن بهترین خصوصیات آیرودینامیک و با دوام احساس شد؛ جالب است بدانید که به دلیل وجود اشتراک این مسابقات با مسابقات Grand Prix، مسیرهای این مسابقه به دلیل عمومیت و وجود پیچ و خم های موجود در آنها، موضوع قابلیت اعتماد خودروها را بیش از پیش مهم جلوه می‌دهد. به دلیل بروز بحران سوخت در اوایل دهه 1970، برگزار کنندگان این مسابقات به منظور محدود کردن سوخت مصرفی، گروهی به نام Group C را تشکیل دادند؛ در اوایل قرن 21 زمانی که محدودیت مصرف سوخت به خودی خود به موضوعی حل شده تبدیل شده بود، همچنان برای برخی از تیم های شرکت کننده به دلیل داشتن منابع سوختی متغیر از اهمیت خاصی برخوردار بود. لازم به ذکر است که این ابداعات خودروسازان را به تولید سوپرخودروهایی با سرعت بیشتر و حتی بیشتر از خودروهای GT ترغیب کرد. در قسمت بعد با ما همراه باشید تا به جزییات این مسابقه زیبا و مهیج بپردازیم.  


منبع

Wikipedia

برچسب : مسابقات 24 ساعته لمان , گرند پری , خودروهای GT , مسابقات Sebring






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

امیرحسین
0

سلام و سپاس فراوان برای توضیحات کامل شما
12:27  1397/01/11
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد x3 : با سلام ماشینا رو دارن نمایندگی‌ها به قیمت آزاد می فروشن. گرانی در کار نیست طبق قرداد تا آخر سال هم وقت دارن بدن.
Hx5 : وام بگیر قرض کن، نزول نه، قرض عزیزم، بگیر ماشین رو یا بعدش حواله رو بفروش ی سبک تر بگیر و قرض رو پس بده ولی طلا نفروش
Hx5 : به نظرت آدم کالای سرمایه ای را تبدیل به کالای مصرفی میکنه؟ شما اهرم هم نزدی اگر میتونی وام بگیر اگر هم نمیتونی به نظرم تبدیل به ی ماشین مثلا ایکس 5 کارکرده بکن یا یک ماشین صفر ارزون تر اما طلا رو نده طلا شاید 7 هزار دلار رو هم ببینه، قطعا دلار هم با وضعیت فعلی همیشه رو به بالاست، تهش چند ماه تموم نخوره ماشینی که میگیری الان 21 هزار دلاره، چند ماه بعد میشه 20 هزار دلار و ی استفاده هم کنی میشه 19 هزار دلار حالا خودت حساب کن می ارزه طلایی که هر روز با دلار بالا و پایین میشه رو بفروشی چون مثلا میخوای لذت شاسی بلند داشته باشی
عباس : سلام ثبتبت نام مردادی هستم ماشین دوهفته پیش تحویل گرفتم ماشین بی ایراد خدارو شکر توی ایران ماشین بگیری بی ایراد باورکردنی نیست ممنون آزارمان خودرو
شاهین مشکی : سلام من تبدیل زدم از دیروز هنوز فاکتور نشدم
ارمان بک x3 : ببخشید من اشتباه نوشته بودم تحویل ۱۵ ادر بود ولی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده
ترکاشوند ۲۵خردادم : من شاهین سفید فاکتور و پلاک شدم ولی دوست داشتم مشکی میشد مشکی شاهین خیلی قشنگه
رضا شاهین مشکی : سلام من دیروز تبدیل زدم مشکی ولی فاکتور نشده دوستان اطلاعات غلط ندهند
آرش : سلام دوستانی که فاکتور میشن توروخدا اینجا اعلام کنن لطف کنید بگید پیش فروش چه ماهی بودی و کی تکمیل وجه کردی ممنون عزیزان
X5 : چرا ثبت نامی های فروردین رو تحویل نمی‌دن توروخدا تحویل بدید بد جور به پولش نیاز دارم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل 12 مرداد اطلس جی : سلام باید همان موقع که در مورد تبدیل جی به جی ال گفتند تبدیل میزدید خدا رو شکر از برج 7 که تبدیل زدم یک روز بعد فاکتور شد یه هفته بعد پلاک و یه هفته و یه هفته بعد تحویل دادند 5 روز بعدش فروختم یه مبلغی را روش گذاشتم و پژو 207 گرفتم چون میخواستم از شر سایپا راحت بشم خدا را صد هزار مرتبه شد که الان ماشین دارم ان شاءالله همه شما مشکل ماشین براتون حل بشه
علیرضا GX L : سلام من تکمیل وجه 1 شهریورم بنظرتون کی فاکتور میشم؟
سالارم : منم دقیقا 26 برج یک پول ریختم حدودا 245 ملیون پول باید بریزیم دعوتنامه هم نهایتا تا دهم دی میاد حدودا 15 روز هم وقت میدن لازمه بگم اینجا همه فقط سوال میپرسن کسی جوابگو نیست اکثرا دلال هستن فقط دوس دارن گرونی بشه دولت و حکومت بهونه س ماها چند نفر که فقط یه دونه داریم اسیر حاشیه و حرف و حدیثیم زیاد اهمیت نده
رضا : قطعات مشترک با سایر خودروها لنت جلو: ال 90 فیلتر روغن: ماتیز وmvm110 بقیه لیفانها، فیلتر سرکان با کد 7133 کمک فنر جلو:پژو 405 (بلند است) 405، پژو 206 (کوتاه است ) و اچ سی کراس فیلتر هوا:فیلتر هوای پراید را می توان جا کرد با نصب پلاستیک اضافه فیلتر بنزین پژو405 آفتابگیر سمند سورن سیبک طبق: اچ سی کراس بوش طبق کوچک لبه دار: اچ سی کراس بوش طبق بزرگ: اچ سی کراس موتور پمپ بنزین: پراید لنت ترمز عقب کفشکی:206 تیپ 3،ال 90 e1 کمک فنر عقب: اچ سی کراس قرقری فرمان از داخل (سیبک مفصل فرمان) : 206 بلبرینگ چرخاش عقب 206 تیپ 2 و اچ سی کراس بلبرینگ 445539 چرخ عقب پژو 206 تیپ2 MVM110 لیفان520 برند S2B بلبرینگ چرخاش جلو مزدا 323 برلیانس 320 ترموستات پژو 405 با کمی تراشکاری میل موج گیر اچ سی کراس کف پوش :ام وی ام 530 تاییدنشده: رادیاتور بخاری زانتیا دسته موتور بالا: پژو 405 سنسور دور موتور 405 پایه کوتاه دسته موتور کرولا سگدست 206 کمک عقب 405 دیسک و صفحه زانتیا اکسل عقب: 206 تیپ 3 لاستیک چاکدار لیفان 520: اچ سی کراس، برف پاکن: نیسان آبی
کوییکs : دعوتنامه بهمن کی میاد
ساینا دوگانا : خب حتما براتون فعال شده... تکمیل وجه کردین؟؟
رضا : ممنونم سفید
علیرضا : تعهدات کارت طلایی بیشتره و قیمتش مناسب تره از بدنه،مخصوصا تعویض خودرو که اگر بالای 60 درصد باشه اسیب،خودرو تعویض میشه کامل،یدک کش و ... ولی خب مشکلش اینه که معمولا مشکل تو نمایندگی حل میشه و مثلا اگر گلگیر با پی دی ار در بیاد،ازین کارا نمیکنن یا رنگ میکنن یا تعویض گلگیر
Shayan : آقا برای من نوشته ارسال دعوتنامه خرداد ماه . ساینا تک گانه بوده . الان با این کامنتایی که میبینم از ثبت نامم پشیمونم ... میشه بگید واقعا امیدی هست یا نه؟ و اینکه شما از کجا دارید وضعیت تحویل رو میبینید ؟ از سایت ساپیا ؟
منتظر بیچاره : در زمان تسویه یک هفته مهلت داشتم___ پول نقد و قرض و وام و هر چه بود برداشتم ___ وعده داد سایپا به من 30 روزه ماشین را ببر ___ فصل ها بگذشت و آمد یک خبر ___ SBR را زود زنی فاکتور شوی ، یاللعجب ___ چون که تاییدش زدم چند مرحله رفتم عقب___ حال من ماندم و این ایام سخت روزگار ___ تحویل ساینا چه وقته ؟ یا زمستان یا بهار ___