توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب

توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب (ویدئو)

در سال های اخیر تقریباً با معرفی هر خودروی جدید، مشخصه توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب جزء مهم ترین ویژگی سیستم ترمز خودرو بوده است. آیا می دانید این سیستم چیست و چه برتری  هایی نسبت به سیستم ترمز هیدرولیکی عادی دارد؟ قبل از بررسی این موضوع باید ببینیم که خودرو در حین ترمز عادی طی چه مکانیسمی متوقف می شود. هنگامی که پدال ترمز فشار داده می شود، پیستون های اصلی، روغن ترمز را با فشار، وارد سیلندر چرخ ها می کنند و ترمز انجام می شود. با وجود ترمزهای دیسکی در جلو و ترمزهای کاسه ای در عقب، برای متوقف کردن نرم و یکنواخت ماشین در یک خط مستقیم، باید فشار ترمز روی چرخ های جلو و عقب متفاوت باشد. لازم به ذکر است که این اختلاف فشار هیدرولیکی توسط یک سوپاپ در سیستم ترمز خودرو ایجاد می شود.

توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب (ویدئو)

در واقع، خودروهای مجهز به ترمزهای دیسکی برای توزیع نیروی ترمزهای عقب در هر چهار چرخ، به این سوپاپ ها نیاز دارند. در تمام انواع سیستم های ترمز، نیروی اعمال شده به هر چرخ، بسته به میزان کاهش سرعت، انتقال وزن خودرو، طراحی سیستم تعلیق، و بار روی خودرو متفاوت است. در ماشین های دیفرانسیل عقب، بخشی از سیلندر اصلی ترمز در جلو و بخش دیگر آن ترمز در عقب را پشتیبانی می کند. خودروهای دیفرانسیل جلو به طور معمول از اتصال ترکیب جلو/عقب سیلندرهای اصلی استفاده می کند. به عبارتی، چرخ سمت چپ در جلو و چرخ سمت راست در عقب از یک بخش تغذیه می شوند و چرخ سمت راست در جلو و چرخ سمت چپ در عقب از قسمت دیگر تغذیه می شوند. اگر مدار هیدرولیک درست عمل نکند، نیروی ترمز متعادل نخواهد بود. ترمزهای عقب در ماشین های دیفرانسیل جلو فقط ممکن است تا 10% از کل نیروی ترمز را دریافت کنند. بنابراین، این ترکیب، در صورت وجود نشتی در سیستم ترمز، عملکرد حداقل یکی از ترمزهای جلو را می تواند تضمین کند. اگرچه سوپاپ تنظیم فشار در این سیستم ممکن است در سیلندرهای اصلی خودرو نصب شوند، اما دیده شده است که اغلب در ترمز عقب ماشین نیز نصب می شوند.

توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب (ویدئو)

1Carدر داخل سوپاپ تنظیم نیروی ترمز، یک سوپاپ و یک فنر وجود دارد. با اندکی فشار، سوپاپ باز می شود و اجازه می دهد که جریان روغن ترمز به راحتی از طریق دریچه عبور نماید. با فشار دادن پدال ترمز، فشار در ترمز افزایش می یابد و با بسته شدن سوپاپ، حرکت روغن ترمز به طرف چرخ های عقب  محدود می شود. در این حالت، وزن خودرو در حین ترمز کردن به جلو منتقل شده و اصطکاک چرخ های عقب با زمین کم می شود و چرخ های عقب خودرو قفل نمی شوند. در اتومبیل های مسافربری، با توجه به مشخص بودن طراحی و وزن خودرو، میزان سختی فنر در سوپاپ توسط کارخانه تنظیم می شود. اما در کامیون ها و وانت ها از آن جا که میزان بار و وزن خودرو متغیر است، نمی توان یک سختی خاص برای فنر تعیین نمود. در برخی از این وسایل نقلیه سنگین، با استفاده از حس گر وزن یا ارتفاع، میزان سختی فنر، ضعیف یا قوی می شود. بدین صورت که سوپاپ تنظیم نیرو، یک بازوی متحرک دارد که به اکسل عقب متصل است و با تغییر ارتفاع و وزن خودرو، میزان سختی فنر در سوپاپ را تغییر می دهد.

توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب (ویدئو)

در حال حاضر، خودروسازان به سیستم توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب روی آورده اند. این سیستم الکترونیکی در واقع با سیستم ترمز ضد قفل خودرو یکپارچه است. این سیستم با کنترل الکترونیکی نیروی ترمزهای عقب، آن ها را به حد نیاز کاهش می دهد تا اتومبیل در راستای یک خط مستقیم و به طور کاملاً پایدار متوقف شود. هنگامی که پدال ترمز فشار داده می شود، تمام فشار هیدرولیکی به چرخ های عقب منتقل می شود. سپس  از طریق یک سیستم کامپیوتری میزان کاهش سرعت هر چرخ سنجیده می شود و قبل از قفل شدن چرخ های عقب، شدت فشار ترمز به حد نیاز کاهش می یابد. در واقع، این سیستم بسیار شبیه به سیستم ترمز ضد قفل است، با این تفاوت که عملکرد آن قبل از قفل شدن چرخ ها، انجام می شود. کلمه دینامیک در این سیستم، به معنای متغیر بودن شدت فشار هیدرولیک در حین ترمز است. این سیستم صرف نظر از میزان بار، کشش، و سرعت ترمز، از قفل شدن چرخ های عقب جلوگیری می کند که یک ویژگی مضاعف در ترمزهای ضد قفل محسوب می شود. در فیلم زیر (دانلود) که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، چگونگی عملکرد توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب به تصویر کشیده شده است. 

 

/uploads/proportioning valve types F.flv

این روش بسیار شبیه به توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD می باشد، شما فرق آنها را در چه می بینید؟ درخاتمه امیدواریم 1Car توانسته باشد تا حد امکان "توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب" را شرح بدهد. در هر حال، طبق روال همیشه، این نظرات و پیشنهادات شماست که به بهبود هرچه بیش تر محتوای سایت کمک می کند. با ما همراه باشید.


منبع

Autos

برچسب : دینامیک , ترمز , عقب , توزیع , نیرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

حبیب اله رضایی
0

سلام سوالی داشتم ایا سیستم abs در سرما یخ میزند زیرا پژو پارس من در سرمای کندوان ترمز نمی گرفت و گفتند سنسور ها بر اثر خیس شدن وسرما یخ زده و عمل نمی کند با تشکر
19:53  1392/10/02
پاسخ دادن
محمد صادق ناصرى
0

با سلام و ضمن خسته نباشيد.
بنظر مى رسد بسيارى از مطالب ارائه شده بعنوان مقاله صرفاً ترجمه اى از متون تخصصى خارجى است. از اينرو جهت فهم و درك بيشتر موضوعات ارائه شده مى بايستى ضمن توجه به بحث امانتدارى در ترجمه متون حتماً از نظرات و ديدگاههاى متخصصين آشنا به موضوع در ترجمه روان تر و سليس براى درك دقيق مفهوم مقاله ، تجسم ذهنى موضوع ارائه شده و كارآتر نمودن آن براى مراجعين بايستى استفاده كرد. براى مثال پاراگراف : " در داخل سوپاپ تنظیم نیروی ترمز، یک سوپاپ و یک فنر وجود دارد. با اندکی فشار، سوپاپ باز می‎شود و اجازه می دهد که جریان روغن ترمز به راحتی از طریق دریچه عبور نماید. و… "
با احترام و تشكر.
02:22  1392/07/12
پاسخ دادن
نیما
0

وای خدای من، مقالاتتون مثه سریال میمونه

آدم هی دلش میخواد بره بعدیو بخونه.
15:51  1392/06/11
پاسخ دادن
صلاح الدین میکاییلی
1

عالیه،واقعا ممنون از زحمات شما که اطلاعات ما رو کامل می کنید
10:50  1392/02/12
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی ایگل : سلام دوست عزیز فعلا که کسی تحویل نگرفته ایگل من مهر 403ثبت نام کردم تحویل سیستمی بهمن اولش ولی متاسفانه الان چند روزه تازه پلاک شده تو تحویل مدارک مونده تغییریم نمیکنه کرمان موتور وقتی ثبت نام میکنی باید حوصلت زیاد باشه صبور باشی حداقل تا بیاد ماشینت چهار ماه از زمان تحویل سیستمی دیرتر میاد
Nazi : لطفا هر کی فاکتور شد بگه شماره درخواستشم بگه ب خدا ما خوشحال میشیم یه روزی نوبت ما هم میشه
رز زرد : سلام عزیزان...محض رضای خدا هر چی واقعیته بیان کنید،شایعه الکی درست نکنید واقعا سر در گم هستیم،نمیدونیم چکار کنیم،اینجا ۱۴ آذر میگه فاکتور شدم در حالیکه ۱۱ آذر هنوز فاکتور نشده...هرچی سرمون بیاد انگار حقمونه...هم نوعان به هم رحم نمی کنیم...اینجا یه سری بقیه رو گمراه کردن امتیازشون سوخت...به امید اینکه فروش فوری بیاد... کاش هرچی رو که واسه خودمون میخوایم برای دیگران هم میخواستیم خوب همونه که خدا قسمت کنه
۱۱ اذر : دوستان فقط یه راه وجود داره اونم تجمع جلوی این شرکت بی در و پیکر
۱۱ اذر : راهکار معلومه فقط تجمع درب این شرکت بی در و پیکر
X3sefid : تاریخ ثبت نامت کِی بوده؟
تارا دستی : حامد جان، تیتان، انشاالله برای شما و بقیه زودتر انجام بشه. پیگیر باشید نترسید، زنگ بزنید ایران خودرو ثبت شکایت کنید تا گیر و گورش برطرف شه بیوفته رو غلطک.
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین ملکی : دوستان پراید وانت قیمت کارخانه شده 409میلیون و پراید وانت کفی دار414میلیون قیمت جدید کارخانه یاخدا
کامران : سلام وقت بخیر نقدی در یک مرحله پرداخت کردم
امیر : داداش امروز واست دعوتنامه اومده؟
رضا1260 : سلام من فروش فوری بودم ساینا و تکمیل وجه من 10 بهمن بود ولی هنوز خبری از فاکتور نیست، کسی اطلاع داره چه زمانی فاکتور میشه
تکمیل وجه 16 بهمن : سلام دوست عزیز امروز فاکتور شدید؟
یوسف : دوست عزیز اونهایی که گفتی گیر بکس اتومات هستش شش دنده دستی گیر بکس داخلی و دستی هستش مال نیرو محرکه قزوین اگه اشتباه نکنم DAE یه شرکت هستش تو چین
محسن 15 بهمن : سلام پیش فروش ساینا تکمیل وجه 15 بهمن فاکتور شدم
#عدم تعهد تحویل خودرو سایناs : کیبرد گوشیتو بزار رو زبان انگلیسی
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی