رنو برای همیشه به ایران آمده است

رنو برای همیشه به ایران آمده است

در روزهایی که خودروسازان ایرانی پی در پی نسبت به عملکرد رنو انتقاد کرده و حتی در پی جدایی از این شرکت فرانسوی هستند، گویا رنویی‌ها تمایلی به ترک «جاده مخصوص» ندارند و برنامه‌ای طولانی مدت را برای میهمانی در ایران در نظر گرفته‌اند. «رنو به ایران آمده، برای همیشه»؛ این جمله را پیمان کارگر، مدیرعامل رنوپارس (شرکت تامین‌کننده قطعات تندر-90 در ایران) در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید و تاکید می‌کند که این شرکت فرانسوی حتی با وجود تحریم‌ها نیز از ایران نخواهد رفت. با کارگر که چندان اهل مصاحبه نیست، در حاشیه همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران گفت‌و‌گو کردیم. وی در حالی که از جلسه با وزیر «صنعت، معدن و تجارت» فارغ شده بود، امیدوارانه از آینده رنو در بازار ایران صحبت به میان آورد. وی از تمایل رنو برای تداوم تولید مگان در پارس‌خودرو خبر داد و همچنین تاکید کرد که ایران‌خودرو سال آینده دو محصول جدید رنو (کبچر و کلیو4) را روانه بازار خواهد کرد. به گفته کارگر، این دو محصول ابتدا به‌صورت CBU وارد کشور خواهند شد و سپس در ایران‌خودرو به تولید می‌رسند.
  شما به‌عنوان مدیرعامل رنوپارس و یکی از مدیران ارشد رنوی فرانسه، از سخنرانان همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران بودید و خیلی‌ها انتظار داشتند در صحبت‌هایتان از برنامه‌های رنو برای بازار ایران بگویید؛ حال آنکه بیشتر به فعالیت‌های جهانی رنو پرداختید. دلیل این موضوع چیست؟ آیا رنو قصد حضوری طولانی مدت در بازار ایران دارد؟
طبیعی است؛ به شما حق می‌دهم که چنین برداشتی از صحبت‌های من داشته باشید، می‌دانید چرا؟
  چرا؟
نام این همایش چیست؟
  همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران!
پس حق دارم وارد جزئیات برنامه‌های آینده رنو در بازار ایران نشوم، چون در این همایش، بسیاری از خودروسازان دنیا حضور دارند و من استراتژی رنو در این «بازار» را علنی نمی‌کنم.
  در حاشیه همایش، جلسه‌ای با وزیر «صنعت، معدن و تجارت» داشتید؛ آیا به نتیجه خاصی در مورد آینده فعالیت‌های رنو در ایران رسیدید؟
بله، جلسه داشتیم و آقای وزیر دقیقا می‌دانند برنامه رنو در ایران چیست.
 خیلی‌ها معتقدند آینده ارتباط رنو با ایران، به مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها وابسته است؛ شما هم همین نظر را دارید؟
تحریم‌های بین‌المللی طبعا محدودیت‌هایی را با خود به همراه دارد، منتها فقط سرعت مذاکرات و پیشرفت کارها را کم می‌کند. راحت‌تر بگویم، درست است که تحریم‌ها سرعت کار را کند می‌کنند، اما استراتژی ما را از بین نمی‌برند.
 استراتژی رنو در ایران چیست؟
استراتژی ما از همان ابتدا که به ایران آمدیم مشخص بود و الان هم به دنبال توسعه صنعت خودرو در این کشور هستیم. این کار را نه تنها با محصولات تازه بلکه با سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های جدید انجام خواهیم داد. باز هم تاکید می‌کنم که تحریم‌ها بر سرعت کار اثر می‌گذارند، اما در استراتژی رنو نه.
 با همه اینها، اما یک سناریوی بدبینانه در مورد خودروسازی ایران وجود دارد که می‌گوید اگر مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه 1+5 تا تیر ماه سال آینده به نتیجه نرسد و تحریم‌ها لغو نشوند، شرکت‌های خارجی از ایران خواهند رفت و رنو نیز جزو آنهاست. شما به چنین سناریویی فکر کرده‌اید؟
من به شخصه فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ بدهد.
 اما این سناریو از طرف خود خودروسازان ایرانی مطرح شده است.
به هر حال من فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی (به نتیجه نرسیدن مذاکرات و لغو نشدن تحریم‌ها) رخ بدهد و اگر هم رخ داد، رنو در ایران هست و خواهد بود.
 یعنی حتی با وجود تداوم تحریم‌ها؟ 
رنو به ایران آمده برای همیشه.
 ایران‌خودرو به تازگی از دو محصول جدید رنو (کبچر و کلیو4) رونمایی کرد و گفته می‌شود قرار است این دو خودرو در ایران به تولید برسند. این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد؟
تاریخ دقیقی را مشخص نکرده‌ایم، اما طبق صحبت‌هایی که با دوستان در ایران‌خودرو انجام داده‌ایم، این شرکت در سال آینده، کبچر و کلیو4 را به بازار عرضه خواهد کرد.
 اگر قرار است این دو خودرو سال آینده به بازار عرضه شوند، پس چرا اینقدر زود رونمایی‌شدند؟
ما فعلا قرار است کلیو4 و کبچر را به‌صورت CBU (خودرو کامل) به ایران‌خودرو بدهیم و تولید آنها در مرحله بعد است.
 قرار است چند دستگاه از این دو خودرو را به ایران صادر کنید؟
عدد دقیق را نمی‌توانم بگویم، اما حداقل 300 دستگاه کبچر و کلیو4 را به‌صورت CBU در بازار ایران عرضه خواهیم کرد.
 با وجود اینکه شما از تولید محصولات رنو در ایران‌خودرو خبر می‌دهید، اما مدیران این شرکت از عملکرد رنو به شدت انتقاد می‌کنند به‌عبارت بهتر، ظاهرا ایران‌خودرو می‌خواهد فعالیت رنو در ایران‌خودرو را محدود کند؛ شما این را تایید می‌کنید؟
نه اصلا؛ چرا باید چنین اتفاقی رخ بدهد؟
 ظاهرا این موضع ایران‌خودرویی‌ها است.
به هر حال از طرف رنو تمایلی برای قطع همکاری با ایران‌خودرو وجود ندارد.
 می گویند چون ایران‌خودرو مذاکراتی را با پژو آغاز کرده و به دنبال شراکتی دوباره با این خودروساز است، عملا دیگر احتیاجی به رنو را احساس نمی‌کند. به‌عبارت بهتر، ایران‌خودرو می‌خواهد تمرکز خود را روی پژو بگذارد و به اصطلاح بی‌خیال رنو شود.
قبلا هم که پژو در ایران بود، ایران‌خودرو همزمان با رنو و سوزوکی نیز کار می‌کرد و الان هم همین طور است. در حال حاضر نیز رنو و پژو و سوزوکی، هر سه هستند و می‌خواهند با ایران‌خودرو کار کنند.
 پس قرار نیست رنو از ایران‌خودرو جدا شود؟
ما چنین تصمیمی نداریم و حتی علاوه بر تندر و وانت تندر، دو محصول جدید دیگر را نیز که روی پلت فرم X90 ساخته خواهند شد، برای ایران‌خودرو در نظر گرفته ایم. از طرفی، همان طور که در ابتدا گفتم، رنو در حال حاضر کلیو4 و کبچر را به ایران‌خودرو داده و سال آینده هم محصولات جدیدی را در این شرکت معرفی خواهد کرد.
 آن طور که از اظهارات ایران‌خودرویی‌ها برمی‌آید، مشکل آنها با رنو پارس (شرکت تامین‌کننده قطعات تندر-90 در ایران) است نه با خود رنو. همین طور است؟
چرا با رنو پارس مشکل دارند؟
 به دلیل همان بحث‌های مربوط به سهام ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در شرکت رنوپارس. ایران‌خودرو می‌گوید چون بیشتر سهام رنو پارس (آن بخش از سهام که به خودروسازان ایرانی مربوط می‌شود) در اختیار سایپا است، این شرکت (ایران‌خودرو) عملا نقشی در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های رنوپارس ندارد و از همین رو نمی‌خواهد ارتباطی با رنو پارس داشته باشد.
ایران‌خودرو به هیچ وجه مجبور نیست با رنوپارس کار کند. اصلا قراردادهایی که ما در مورد کبچر و کلیو4 با ایران‌خودرو بسته‌ایم، ارتباطی با رنوپارس ندارد و ایران‌خودرویی‌ها در این پروژه به طور مستقیم با رنو کار می‌کنند. خود من الان به‌عنوان یکی از مدیران ارشد رنو، با ایران‌خودرو مذاکره می‌کنم نه در قالب مدیرعامل رنوپارس. در واقع رنوپارس 
یکسری کارهای مربوط به جوینت ونچر رنو در ایران را انجام می‌دهد و ایران‌خودرو اجباری برای کار با این شرکت ندارد. البته ایران‌خودرو اگر بخواهد، می‌تواند در پروژه کبچر و کلیو4 نیز از رنوپارس کمک بگیرد، به شرط آنکه رنوپارس هم حاضر به همکاری در این مورد باشد. 
  اگر موافق باشید، از ایران‌خودرو بگذریم و سری هم به پارس‌خودرو و ماجرای پیچیده مگان بزنیم. از مگان چه خبر؟ ظاهرا پارس‌خودرویی‌ها به تازگی رسما اعلام کرده‌اند که این خودرو را دیگر به تولید نخواهند رساند؛ موضع رنو در این مورد چیست؟
نه این طور نیست؛ ما توافقی برای حذف تولید مگان در پارس‌خودرو نکرده‌ایم.
 اما این خبر رسما از سوی مدیرفروش پارس‌خودرو اعلام شده و حتی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدور) نیز صحبت‌هایی را مبنی‌بر توقف کامل تولید مگان، مطرح کرده است.
هر وقت پارس‌خودرو برای مگان سفارش قطعه بدهد، رنو قطعات موردنیاز برای تولید این محصول را در اختیار این شرکت قرار خواهد داد.
 گفته می‌شود در حال حاضر یک پک هزار و 500 دستگاهی از قطعات مگان، در ترکیه مانده و پارس‌خودرو تمایلی به دریافت آن ندارد؛ همین طور است؟
بله؛ این پک که گفتید، الان در ترکیه است.
 با این شرایط، می‌خواهید چه کنید؟ منظورم این است که همکاری‌هایتان با پارس‌خودرو را ادامه می‌دهید؟
ما نه تنها حاضریم به‌واسطه مگان با پارس‌خودرو همکاری کنیم؛ بلکه مایلیم محصولات جدیدی را نیز در این شرکت به تولید برسانیم؛ منتها باید ببینیم تصمیم دوستان در پارس‌خودرو چیست.
 یعنی در ماجرای مگان، به نوعی توپ در زمین پارس‌خودرو است ؟
بله دیگر، آنها باید در مورد مگان تصمیم بگیرند و اگر درخواست بدهند، رنو قطعات موردنیاز برای تولید این محصول در پارس‌خودرو را تامین خواهد کرد.
 با توجه به مواضع اخیر پارس‌خودرویی‌ها، بعید به نظر می‌رسد تمایلی به ادامه تولید مگان در این شرکت وجود داشته باشد.
باید بنشینیم و با هم صحبت کنیم تا به نتیجه برسیم. پارس‌خودرو باید صراحتا به رنو بگوید که مگان را می‌خواهد یا نه. اگر می‌خواهد، که قطعات موردنیاز را در اختیارش می‌گذاریم و اگر هم این خودرو را نمی‌خواهد و دنبال محصول جدیدی از رنو است، که باید در مورد این موضوع نیز مذاکره کنیم.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : رنو , خودرو , ایران , نمایندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

یحیا
5

خاک و چوک چه جسارتا ... فرانسه در چه فکریه ایران پر از چینیه ....!
20:54  1393/09/16
گزارش
پاسخ دادن
حمید
3

نمی دونم چرا تو کشور ما خودروسازی یعنی فرانسه؟؟؟ انگار فقط فرانسه ماشین تولید می کنه، رنو پژو رنو پژو رنو پژو...
07:51  1393/09/13
گزارش
پاسخ دادن
جابر
16

ها بابا شما که راست مگن ... اصلا شما فرانسه رو با کارخانه رنوش خریدن پژو رم اشانتیون دادن بهتان.
23:47  1393/09/12
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید شاهین پلاس ۱۵ اردیبهشت : نصف ۱۲۲۲
حامد x3 : با سلام ماشینا رو دارن نمایندگی‌ها به قیمت آزاد می فروشن. گرانی در کار نیست طبق قرداد تا آخر سال هم وقت دارن بدن.
Hx5 : وام بگیر قرض کن، نزول نه، قرض عزیزم، بگیر ماشین رو یا بعدش حواله رو بفروش ی سبک تر بگیر و قرض رو پس بده ولی طلا نفروش
Hx5 : به نظرت آدم کالای سرمایه ای را تبدیل به کالای مصرفی میکنه؟ شما اهرم هم نزدی اگر میتونی وام بگیر اگر هم نمیتونی به نظرم تبدیل به ی ماشین مثلا ایکس 5 کارکرده بکن یا یک ماشین صفر ارزون تر اما طلا رو نده طلا شاید 7 هزار دلار رو هم ببینه، قطعا دلار هم با وضعیت فعلی همیشه رو به بالاست، تهش چند ماه تموم نخوره ماشینی که میگیری الان 21 هزار دلاره، چند ماه بعد میشه 20 هزار دلار و ی استفاده هم کنی میشه 19 هزار دلار حالا خودت حساب کن می ارزه طلایی که هر روز با دلار بالا و پایین میشه رو بفروشی چون مثلا میخوای لذت شاسی بلند داشته باشی
عباس : سلام ثبتبت نام مردادی هستم ماشین دوهفته پیش تحویل گرفتم ماشین بی ایراد خدارو شکر توی ایران ماشین بگیری بی ایراد باورکردنی نیست ممنون آزارمان خودرو
شاهین مشکی : سلام من تبدیل زدم از دیروز هنوز فاکتور نشدم
ارمان بک x3 : ببخشید من اشتباه نوشته بودم تحویل ۱۵ ادر بود ولی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده
ترکاشوند ۲۵خردادم : من شاهین سفید فاکتور و پلاک شدم ولی دوست داشتم مشکی میشد مشکی شاهین خیلی قشنگه
رضا شاهین مشکی : سلام من دیروز تبدیل زدم مشکی ولی فاکتور نشده دوستان اطلاعات غلط ندهند
آرش : سلام دوستانی که فاکتور میشن توروخدا اینجا اعلام کنن لطف کنید بگید پیش فروش چه ماهی بودی و کی تکمیل وجه کردی ممنون عزیزان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل 12 مرداد اطلس جی : سلام باید همان موقع که در مورد تبدیل جی به جی ال گفتند تبدیل میزدید خدا رو شکر از برج 7 که تبدیل زدم یک روز بعد فاکتور شد یه هفته بعد پلاک و یه هفته و یه هفته بعد تحویل دادند 5 روز بعدش فروختم یه مبلغی را روش گذاشتم و پژو 207 گرفتم چون میخواستم از شر سایپا راحت بشم خدا را صد هزار مرتبه شد که الان ماشین دارم ان شاءالله همه شما مشکل ماشین براتون حل بشه
علیرضا GX L : سلام من تکمیل وجه 1 شهریورم بنظرتون کی فاکتور میشم؟
سالارم : منم دقیقا 26 برج یک پول ریختم حدودا 245 ملیون پول باید بریزیم دعوتنامه هم نهایتا تا دهم دی میاد حدودا 15 روز هم وقت میدن لازمه بگم اینجا همه فقط سوال میپرسن کسی جوابگو نیست اکثرا دلال هستن فقط دوس دارن گرونی بشه دولت و حکومت بهونه س ماها چند نفر که فقط یه دونه داریم اسیر حاشیه و حرف و حدیثیم زیاد اهمیت نده
رضا : قطعات مشترک با سایر خودروها لنت جلو: ال 90 فیلتر روغن: ماتیز وmvm110 بقیه لیفانها، فیلتر سرکان با کد 7133 کمک فنر جلو:پژو 405 (بلند است) 405، پژو 206 (کوتاه است ) و اچ سی کراس فیلتر هوا:فیلتر هوای پراید را می توان جا کرد با نصب پلاستیک اضافه فیلتر بنزین پژو405 آفتابگیر سمند سورن سیبک طبق: اچ سی کراس بوش طبق کوچک لبه دار: اچ سی کراس بوش طبق بزرگ: اچ سی کراس موتور پمپ بنزین: پراید لنت ترمز عقب کفشکی:206 تیپ 3،ال 90 e1 کمک فنر عقب: اچ سی کراس قرقری فرمان از داخل (سیبک مفصل فرمان) : 206 بلبرینگ چرخاش عقب 206 تیپ 2 و اچ سی کراس بلبرینگ 445539 چرخ عقب پژو 206 تیپ2 MVM110 لیفان520 برند S2B بلبرینگ چرخاش جلو مزدا 323 برلیانس 320 ترموستات پژو 405 با کمی تراشکاری میل موج گیر اچ سی کراس کف پوش :ام وی ام 530 تاییدنشده: رادیاتور بخاری زانتیا دسته موتور بالا: پژو 405 سنسور دور موتور 405 پایه کوتاه دسته موتور کرولا سگدست 206 کمک عقب 405 دیسک و صفحه زانتیا اکسل عقب: 206 تیپ 3 لاستیک چاکدار لیفان 520: اچ سی کراس، برف پاکن: نیسان آبی
کوییکs : دعوتنامه بهمن کی میاد
ساینا دوگانا : خب حتما براتون فعال شده... تکمیل وجه کردین؟؟
رضا : ممنونم سفید
علیرضا : تعهدات کارت طلایی بیشتره و قیمتش مناسب تره از بدنه،مخصوصا تعویض خودرو که اگر بالای 60 درصد باشه اسیب،خودرو تعویض میشه کامل،یدک کش و ... ولی خب مشکلش اینه که معمولا مشکل تو نمایندگی حل میشه و مثلا اگر گلگیر با پی دی ار در بیاد،ازین کارا نمیکنن یا رنگ میکنن یا تعویض گلگیر
Shayan : آقا برای من نوشته ارسال دعوتنامه خرداد ماه . ساینا تک گانه بوده . الان با این کامنتایی که میبینم از ثبت نامم پشیمونم ... میشه بگید واقعا امیدی هست یا نه؟ و اینکه شما از کجا دارید وضعیت تحویل رو میبینید ؟ از سایت ساپیا ؟
منتظر بیچاره : در زمان تسویه یک هفته مهلت داشتم___ پول نقد و قرض و وام و هر چه بود برداشتم ___ وعده داد سایپا به من 30 روزه ماشین را ببر ___ فصل ها بگذشت و آمد یک خبر ___ SBR را زود زنی فاکتور شوی ، یاللعجب ___ چون که تاییدش زدم چند مرحله رفتم عقب___ حال من ماندم و این ایام سخت روزگار ___ تحویل ساینا چه وقته ؟ یا زمستان یا بهار ___