چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

همان‌طور که می‌دانید، ساخت یک خودرو شامل مراحل مختلفی می‌شود که مونتاژ و نصب رودری های داخل کابین نیز، بخشی از این مراحل به شمار می‌رود؛ گفتنی است، به منظور دستیابی به نتیجه بهتر در این بخش، انسان و ربات کنار یکدیگر کار می‌کنند. این رودری ها وظیفه ای بیش از پوشش داخلی درب ها بر عهده دارند که از جمله آنها می‌توان به محافظت از شیشه هنگام پایین بودن آن و همچنین محافظت از سیم ها و موتورهای شیشه بالابر و قفل درب ها اشاره کرد. محافظت از سرنشین در برابر عوامل خارجی و کاهش صدای جاده نیز، از دیگر وظایف رودری ها می‌باشد. در گذشته نصب رودری داخلی درب ها در خط تولید، به صورت کامل توسط نیروهای انسانی انجام می‌گرفت؛ اما در حال حاضر، این کار توسط روبات ها صورت می‌گیرد. در خط تولید، این رودری ها توسط گیره های پلاستیکی یا چسب به قسمت خارجی درب خودرو متصل می‌شوند؛ شایان ذکر است، در صورت استفاده از گیره های پلاستیکی، کارگران خط تولید یا مالکان خودرو راحت تر می‌توانند به قسمت زیر رودری جهت تعمیر شیشه بالابر یا دیگر قسمت ها دسترسی پیدا کنند. در برخی کمپانی های خودروسازی نیز، برخی قسمت ها به صورت مجزا و خارج از کارخانه مونتاژ و پس از آن وارد خط تولید می‌شوند. همچنین، برخی رودری ها از چندین قطعه و برخی دیگر از یک قطعه تشکیل شده‌اند؛ رودری های چند تکه این امکان را برای خریدار یا سازنده فراهم می‌آورند که طبق میل و سلیقه و بنابر نیاز خود، آن را طراحی و نصب کنند. در ادامه مطلب با انواع رودری ها آشنا می‌شویم. 

 

انواع رودری های داخلی خودرو

چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

همان طور که در قسمت پیش ذکر شد، رودری های داخلی را می‌توان با توجه به محل مورد نظر، از مواد مختلف تولید کرد. در دهه های اخیر، مهندسان صنعت خودروسازی با هدف کاهش وزن و در نتیجه بهبود مصرف سوخت خودرو، توجه ویژه ای به طراحی رودری های داخلی خودروها مبذول داشته‌اند. شایان ذکر است، درخواست رودری های زیباتر و لوکس تر از سوی خریداران نیز، بر شیوه ی طراحی آنها تاثیر گذاشته است. همراه با توسعه و تکامل تدریجی بخش های مختلف خودرو، رودری ها نیز به تدریج توسعه و بهبود یافته‌اند و در حال حاضر، به جای آهن یا مقوا از پلاستیک قالب ریزی شده، فایبرگلاس و چوب ساخته می‌شوند. رودری های جدید از قطعات پلاستیکی قالب ریزی شده جهت نگهداری وسایل و قرار گرفتن سیسم کشی و بخش های الکترونیکی همانند شیشه بالابر و قفل درب ساخته می‌شوند. با افزایش قیمت خودرو، کیفیت مواد مورد استفاده جهت ساخت رودری ها نیز بهبود می‌یابد؛ یکی از کمپانی های خودروسازی در این خصوص اظهار می‌کند در سال های اخیر، مشتریانی که یک خودروی 20,000 دلاری خریداری کرده‌اند، توقع دارند طراحی داخلی خودرویشان همانند یک اتومبیل 30,000 دلاری به نظر برسد. در این میان، چوب و قطعات چوبی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که استفاده از این ماده در کنار چرم و پارچه و پلاستیک با کیفیت ظاهر زیباتری به خودرو می‌بخشد. با افزایش ساخت خودروهای دوستدار محیط زیست که آلودگی کمتری تولید می‌کنند، خودروسازان تلاش دارند بخش های داخلی خودرو را نیز از مواد قابل بازیافت تهیه کنند تا بدین ترتیب، آسیب کمتری به محیط زیست وارد آورند. در همین راستا، برخی کشورهای اروپایی خودروسازان را ملزم کرده‌اند 85 درصد از محصولات خود را از مواد قابل بازیافت تولید کنند که رودری های داخلی نیز، بخشی از این موضوع به شمار می‌روند؛ گفتنی است، خودروسازان آمریکایی نیز در تلاشند از مواد دوستدار محیط زیست بیشتر استفاده کنند. در بخش بعدی با تکنولوژی های مورد استفاده جهت نصب رودری ها و مراحل تکامل آنها آشنا می‌شویم. 

 

تکنولوژی های مورد استفاده جهت نصب رودری ها

چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

همان طور که در قسمت های پیشین اشاره شد، در گذشته تمام مراحل نصب رودری ها توسط نیروهای انسانی انجام می‌شد، اما در حال حاضر این وظیفه به روبات ها محول شده است. اپراتورها با قرار دادن رودری های داخلی و خارجی بر روی نقاله خط تولید، چسباندن آنها را به روبات ها واگذار می‌کنند. پس از آنکه دو بخش به یکدیگر متصل شدند، یک دوربین روباتیک حول رودری می‌چرخد تا مطمئن شود تمام بخش ها به خوبی به یکدیگر متصل شده‌اند. پس از آن، دوربین با استفاده از لامپ های چشمک زن LED تصاویری از بخش های مختلف درب می‌گیرد. چنانچه در یکی از این عکس ها ایرادی در خط تولید مشاهده شود، آن درب جهت تعمیر یا جایگزینی از رده خارج می‌شود؛ بدین ترتیب، ایرادات خط تولید به سرعت تشخیص داده و رفع می‌شود که این کار، تا حد زیادی از هزینه های جانبی کارخانه می‌کاهد. همچنین، ارائه محصولی با کیفیت به خریدار هزینه های تعمیر و نگهداری را نیز، کاهش می‌دهد. در حال حاضر، رودری های داخلی درب ها تنها جنبه زیبایی شناختی نداشته و کمپانی های خودروسازی از جمله فورد، با نصب فوم های ضربه گیر بین رودری داخلی و خارجی در قسمت قفسه سینه و باسن، از سرنشین به هنگام تصادف محافظت می‌کنند. با تغییر قوانین مربوط به ایمنی و ذائقه خریداران، روش های ساخت و نصب رودری ها نیز با تغییرات زیادی همراه خواهد بود. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : رودری , شیشه بالابر , فورد , قفل مرکزی , ساخت خودرو , ایمنی , محافظت از سرنشین , مصرف سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

رضا
2

سلام
خسته نباشی
یه سوالی داشتم ازتون:
پشت رودری پراید یه پلاستیک هست که آب به رو دری نخوره.
با چه چسبی می شه اون پلاستیک رو به در چسبوند؟
17:08  1394/08/18
گزارش
پاسخ دادن
arshavin
14

با 123
15:32  1395/05/20

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : سایپا تو تولید شاهین مونده رفته برا ما پارس نوا تولید میکنه
ارش : اگر مراجع محترم قضایی ورود کنن تمام شرکتها موظف به انجام تعهدات سر موعد میشوند متاسفانه هیچ مرجعی نمیخواد دخالت کنه شرکتهای دیگه در انجام تعهدات خیلی بهتر از کرمان موتور عمل میکنند مثلا پیکاپ فوتون ایران خودرو شرایطی ۹۰ روز کاری رو زیر سی روز تحویل دادن اما تی ۹ نود روز کاری گذشته هنوز شاسی نشده خدا آخر عاقبت مارو با کرمان موتور بخیر کنه…
ALI : سایپا معمولا اوایل هفته فاکتور نمیکنه ایشالا آخر هفته فاکتور میشید
ارش : سلام عرض ادب من تیرماه ثبت نام کردم وضعیت خودرو هنوز نامشخص است فقط تکمیل وجه سبز هست الباقی همه موارد قرمز هست ۱۵ آبان ۹۰ روز کاری به پایان میرسه اما هنوز ماشین من شاسی نشده کرمان موتور واقعا در بد قولی بی همتاست اگر تا ۱۵ هم آبان تحویل بدن من میام همینجا از شرکت کرمان موتور عذر میخوام
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
نسترن : سلام خسته نباشید دوستان چجوری گزینه تحویل حضوری را فعال کنم
J7 : سلام دوستان چه مبلغی از دعوتنامه J7 کم شده؟
cvt 19اسفند : چرا شاهین پلاس فاکتور میشه cvtنمیشه
cvt 19اسفند : چطور پلاک میکنن که ما 27فاکتور شدیم و هنوز پلاک نشدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بی نیسان : علیک سلام آقای اسدالهی من اهل گنبد کاووس هستم میدونید بعد روشن شدن اون چراغ تحویل کی ماشین دستم میرسه شنبه هفته قبل پلاک شدم دیروز روشن شد چراغ تحویل. شما تحویل گرفتین؟
کوییک اس30 تیر : من از چند تا نمایندگی استعلام گرفتم همشون گفتن 29 تیر آخرین فاکتور کوئیک اس هست، منم 30 تیر هستم فاکتور نشدم هنوز.کسی هست 30 تیر فاکتور شده باشه؟؟؟؟
پانا 30 مهر : سلام دوستان کسی تحویلی 30 مهر فاکتور شده؟من 20مهر پلاس زدم 29 مهر هم رینگ زدم دست رسی به کاستومر ندارم نمیدونم فاکتور شده یا نه کسی اگه هست تحویلی 30 مهر فاکتور نشده باشه تیک سبز بزنه ببینم چقدر نشدن.تشکر همگی
شیده : اینطور که نیست اونایی که الان شهریور دارن میگیرن یه جای کارشون میلنگیده ضدم خوبه سال تولیدش میخوره 1405 نه 1404
سیامک : نه فعلا نمیدن هنوز کسایی که پارسال ماشین تحویل گرفتن دیر کرد نگرفتن چه برسه به ماها که هنوز ماشینم نگرفتیم
دنا 6 دنده : سلام ابان واذر نداشته پیش فروش از قبل،فقط همین فوری قبل فوق العاده که تومهر گذاشتن
افشین پیش فروش دوگانه ،شهریور : بله متاسفانه منم شرایط شما رو دارم ، ،این بی شرف ها انگار مارو از یاد بردن ، دو ماه تاخیر در دعوتنامه داشتن خدا میدونه میخان چکار کنن ،حالا ببین تو تحویل ماشین میخان چن ماه تاخیر کنن ،الان نزدیک یک ساله پول دادیم ،اینطور که شنیدم سود مشارکت هم نمیدن
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : سلام خیر برامن تحویل تیر بود ولیکن مرداد ماه یازدهمش اون هنوزم فاکتور نشدم
پیش فروش : پیش فروش تحویل 30 آذر و تحویل 30 دی کسی فاکتور شده؟
اطلس : سلام دوستان میشه لطفا اگر کسی جواب سوال من رو میدونه پاسخ بده، ببنید الان وقتی که ماشین رو تحویل میگیریم بابت دیر کردها بهمون چک میدن یا نه ؟